Gå til innhold

Feil å ikke invitere mannens tanter/onkler i dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart døpe vår førstefødte. Jeg har ingen tanter/onkler, mens mannen har mange. Det var derfor opp til han om vi skulle invitere de eller ikke,  noe han valgte å ikke gjøre. Han følte at skulle han invitere én, måtte han nesten invitere alle, og da hadde det blitt veldig mange i dåpen. Dessuten er det da mange andre vi er «nærmere» som han heller ville ha invitert, så vi tenkte det var naturlig å trekke «grensen» der vi gjorde (altså barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter/onkler, søskenbarn og faddere). Det viser seg at dette ikke ble godt motsatt av tantene hans, og spesielt én tante ble kjempesur. Hun har visst snakket masse stygt om oss på grunn av det, og spesielt om meg (hun er overbevist om at det er jeg som ikke vil ha henne der). 

Er det så feil å ikke invitere barnets grandtanter/onkler? Jeg har som sagt ingen, og barnet er det første i sin generasjon på mannens side, så vi vet ikke hva som egentlig er vanlig. Burde vi invitere tantene/onklene likevel? 

Anonymkode: 98916...176

Videoannonse
Annonse
Gjest Crimson123
Skrevet

Jeg har faktisk aldri hørt om noen som inviterer foreldrenes tanter og onkler til dåp.

Skrevet

Har dere et nært forhold, hvis ja, så hadde jeg invitert. Og jeg er ikke verre enn at jeg inviterer en favoritt uten å invitere alle.

For meg handler det ikke om familie, men hvem vi har god og gjensidig vennskap med. Ikke noe annet.  

Anonymkode: a0b0c...69c

• Liker 2
Skrevet

Vi har hatt fire barnedåper, og gjester var foreldre og søsken m fam, faddere og besteforeldre. Thats it 

Anonymkode: 48cd6...832

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi skal snart døpe vår førstefødte. Jeg har ingen tanter/onkler, mens mannen har mange. Det var derfor opp til han om vi skulle invitere de eller ikke,  noe han valgte å ikke gjøre. Han følte at skulle han invitere én, måtte han nesten invitere alle, og da hadde det blitt veldig mange i dåpen. Dessuten er det da mange andre vi er «nærmere» som han heller ville ha invitert, så vi tenkte det var naturlig å trekke «grensen» der vi gjorde (altså barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter/onkler, søskenbarn og faddere). Det viser seg at dette ikke ble godt motsatt av tantene hans, og spesielt én tante ble kjempesur. Hun har visst snakket masse stygt om oss på grunn av det, og spesielt om meg (hun er overbevist om at det er jeg som ikke vil ha henne der). 

Er det så feil å ikke invitere barnets grandtanter/onkler? Jeg har som sagt ingen, og barnet er det første i sin generasjon på mannens side, så vi vet ikke hva som egentlig er vanlig. Burde vi invitere tantene/onklene likevel? 

trodde kun nærmeste familie og faddere ble invitert. Barnets grandonkel/tanter er vel lengre ut i familien. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe som er feil og riktig i sånne sammenhenger - forskjellige familier har forskjellige vaner, tradisjoner og prioriteringer. Den eneste som har gjort noe galt her er tanten som ikke kan oppføre seg. Man kan bli skuffet, men man respekterer at andre tar andre valg enn en selv ville gjort. For meg ville det vært mer naturlig (men ikke nødvendigvis en selvfølge) å invitere grandtanter i barnedåp enn venner, mens for andre er det omvendt - det eneste som teller er hva som føles riktig for den det angår (med mindre det er snakk om åpenbar forskjellsbehandling og utestengelse, men det er jo ikke tilfellet her).

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke det var feil av dere å sette grensen der. Vi sliter selv med å gjøre gjestelisten til dåpen litt kortere, klarer ikke komme under 20, selv om vi egentlig ønsker et lite selskap. 

Vi har invitert min ene tante på grunn av en spesiell relasjon i min oppvekst med henne, men resten må pent klare seg med å se på bildene i ettertid.

Skrevet

Dette kommer helt an på relasjonen man har til tanter/onkler. For meg og min samboer hadde det vært kjempe rart å ikke invitere disse! Jeg har mye bedre forhold til begge mine tanter, enn jeg har til min mor. Disse tantene er også mine faddere. Min samboer har også ganske godt forhold til sine. Noen litt mindre enn andre, og det hadde ikke vært noe problem å bare invitere de "nærmeste", dersom det hadde stått på antall inviterte. Vi hadde også invitert kusiner og fettere +  grandtanter/onkler i tillegg! Dette er folk vi feirer jul med, og blir invitert/inviterer til bursdag. 

Hva er egentlig bakgrunnen for at dere ikke vil invitere tantene/onklene til samboeren din? Har dere så liten plass til å arrangere en dåp? 

Ofte når man må velge å invitere alle, så velger de med minst relasjon å avstå. Men for de som er kristne er det ganske viktig å delta. Så jeg vil tro den tanten som ble fornærmet synes det er viktig. Mange som ikke døper barna sine nå, og noen har navnefest i stedet. 

Anonymkode: 16065...240

Skrevet
2 hours ago, Crimson123 said:

Jeg har faktisk aldri hørt om noen som inviterer foreldrenes tanter og onkler til dåp.

Det er vanlig i min familie. Men vi har veldig liten familie så selv da blir det veldig få samlet/små selskaper. Så det er kanskje derfor :)

TS jeg tenker det er helt ok det dere gjorde, dere inviterte jo ikke noen og utelot noen heller, men droppet alle tanter/onkler. Ville kanskje reagert selv om jeg hadde et nært forhold til nevø og ikke ble invitert i grand-nevøs dåp, men antar ut fra det du skriver at mannen ikke har et kjempenært forhold til noen av sine tanter/onkler da. 

Anonymkode: 1cef4...4d9

Skrevet

Syns det er helt ok. Vi inviterte samboer sin ene grandtante (ikke tantene), men det er fordi grandtanten ikke har barnebarn selv og har alltid vært en slags ekstra bestemor for min samboer 

Skrevet

Vi skal snart ha dåp, og her blir ikke mine søsken, utenom en søster, og ett av mannens søsken, invitert. De skal være fadder. Min(eller egentlig min mors) tante, fordi hun har vært som en bestemor for meg, og en av mannens tante kommer. Vi blir 16 stk. Og da er oss, vi er 5, inkl. 

Man velger selv, man trenger ikke ha hele slekta. Regner med det blir bråk her å, men det bryr meg fint lite.... vårt barn, vi bestemmer 🤷‍♀️

Anonymkode: a552e...9fe

Skrevet

Dere bestemmer helt selv. Er enig med mannen din om at hvis én skal bli invitert så bør resten også. 

vi hadde kun nærmeste familie, altså mine og mannens søsken, våre foreldre og besteforeldre. 

hr vært i andre dåper hvor det har vært overtall med venner av foreldrene også. 

det er bare opp til dere hva dere ønsker. Ingen bør bli sure for det

Anonymkode: f0588...4d6

Skrevet

Enig med mannen, alle eller ingen :) 

Anonymkode: a229b...43b

Skrevet

Be folk dere har kontakt med, og ikke tenk på "alle eller ingen". 

Jeg er en sånn gammeltante, ble plutselig bedt i barnedåp til en unge jeg sannsynligvis aldri kommer til å se, antakelig pga de har tenkt alle eller ingen. 
 Den ene av foreldrene så jeg sist i vedkommendes konfirmasjon og den andre forelderen har jeg aldri møtt. Hadde neppe kjent dem igjen på gata om jeg møtte dem. 
Anyway, sa pent neitakk. 

Anonymkode: 13e38...a30

• Liker 1
Skrevet

Vanlig i vår familie å invitere grand onkler og tanter, men vi er en stor og svært sammensveiset familie. Vi feirer jul med både søsken, besteforeldre, oldeforeldre, tante/onkler og grand tante/onkler++.. men det varierer veldig fra familie til familie, ved jul, bursdager o.l er vi aldri mindre enn 30stk samlet. For oss er dette normalt, men for andre helt utenkelig. Så det er opp til dere og hva som generelt er normalt i deres familie, om alle normalt alltid er invitert er det kanskje rart å ikke invitere dem i dåpen.:)

Anonymkode: a2f04...896

Skrevet

Min mann er 40 og har en niese på 30. De er en veldig sammensveiset familie hvor alle inviteres til alt av sammenkomster. Da niesen hans skulle døpe sin sønn, så var min mann og hans familie (oss) helt selvskrevne gjester. Det samme var onkel på den andre sida av familien. I og med at det er så stor aldersspredning i hans familie så har vi nå barn som er på alder med hans nieses barn, de blir på en måte som søskenbarn selv om de er en generasjon i mellom. Så i denne familien så var det helt naturlig med barnets grandonkel/tante i dåp. 

I min familie så har jeg god kontakt med enkelte av mine tanter og onkler, men ikke i nærheten av sånn kontakt at det er aktuelt å invitere dem til dåp for vårt barn. Og min manns tanter og onkler er heller ikke så nær oss at det på noe tidspunkt var aktuelt å invitere dem i dåp til våre barn. Men vi inviterer da min manns voksne niese og hennes barn. Så alt har jo med nærhet og relasjoner og gjøre. 

Anonymkode: e5839...c67

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Be folk dere har kontakt med, og ikke tenk på "alle eller ingen". 

Jeg er en sånn gammeltante, ble plutselig bedt i barnedåp til en unge jeg sannsynligvis aldri kommer til å se, antakelig pga de har tenkt alle eller ingen. 
 Den ene av foreldrene så jeg sist i vedkommendes konfirmasjon og den andre forelderen har jeg aldri møtt. Hadde neppe kjent dem igjen på gata om jeg møtte dem. 
Anyway, sa pent neitakk. 

Anonymkode: 13e38...a30

Om jeg hadde invitert grandtantene mine hadde det vært fordi jeg ville syns det var hyggelig å treffe de igjen. Selv om jeg ikke har sett de siden bestefars begravelse, og før det aner jeg ikke. 

Anonymkode: 8b19b...43b

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om jeg hadde invitert grandtantene mine hadde det vært fordi jeg ville syns det var hyggelig å treffe de igjen. Selv om jeg ikke har sett de siden bestefars begravelse, og før det aner jeg ikke. 

Skal sies at vi ikke engang inviterte våre onkler og tanter. Har ikke plass/råd til det. Kommer fort opp i 50 stykk og det blir bare stress

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For å svare kort: Nei, det er ikke feil.

Jeg har en svoger som har litekontakt med sin familie, og de bor i tillegg langt unna. I dåpen til niesen min kom dermed bare hans foreldre og søster, og resten var min og min søsters familie. Da kunne hun invitere alle våre tanter, onkler, kusiner og fettere uten at vi ble så mange. I barnets bursdager siden da har alle de samme blitt invitert, minus min svogers familie som aldri kommer.

Nå, mange år senere, har jeg fått barn. Min samboer har stor familie, og er like knyttet til sine onkler, tanter, kusiner og fettere som meg. I tillegg er "alle" i hans familie skilt, og har nye partnere. Mitt barn har da (vi kaller dem ikke dette altså) stebestemor, stebestefar, steoldemor og steoldefar i tillegg til stesøsken.

I tillegg har f.eks alle mine kusiner og fettere fått samboere og flere barn siden min nieses dåp, og det ble plutselig veldig mange å invitere. Vi har alle gode forhold, selv om jeg er nærmere noen av de, så jeg hadde ikke klart å plukke en her eller der.

Skulle vi invitert alle så hadde det vært over 75 stk, og det hadde føltes som et stort bryllup. Vi gikk heller for løsningen med barnets onkler og tanter, besteforeldre og oldeforeldre, kusiner og fettere osv. Våre tanter, onkler, kusiner osv. ble ikke invitert. Da kom vi oss under 30 stk.

Det var litt trist å ikke invitere alle tanter og onkler osv, men de forsto det godt, og det gikk veldig fint.

Anonymkode: 05f6d...6bf

Skrevet

I vår familie er det ikke vanlig å invitere tanter/onkler av foreldrene i barnedåp. (Dette er jo en fest for barnet, og nærhet vil bli regnet ut fra hvem barnet vil ha relasjon med.) 

I bryllup er det hos oss vanlig å invitere brudeparets foreldre, søsken, nieser/nevøer, besteforeldre, oldeforeldre og egne barn, og onkler/tanter og selvfølgelig venner. Det blir gjerne en stor forsamling. 

I konfirmasjon inviteres kun nær familie. Barnets besteforelder, oldeforeldre, onkler/tanter og søskenbarn. (Så det blir mye det samme som i en barnedåp.) 

Anonymkode: 755bc...527

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...