AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Vi har en 2 år gammel basset fauve som er (veldig) bortskjemt. Det første året sov han på sitt eget rom, og dette gikk strålende. Det siste året har han sovet sammen med oss i senga, og sover helst oppå oss.. Når vi ble gravide bestemte vi oss for å prøve å avvenne han dette, og få han tilbake på rommet sitt. Det gikk kjempefint - helt til dagen vi kom hjem med baby fra sykehuset. Han måtte da legge seg på eget rom som vanlig, og det restulterte i hyling(!!) og skraping på dør. Dette har han ALDRI gjort før. Han har hundebur og stor hundegård ute, og trives godt alene. Han er en jakthund, og har en hard psyke. Så vi alle skulle få sove fikk han komme tilbake på soverommet vårt, og har de siste 2 mnd sovet sammen med oss - og baby i dobbeltsenga. Han er snill som dagen er lang ovenfor baby, så den biten går langt over all forventning. noen tips til hvordan vi skal få han tilbake på eget rom igjen..? Han hyler og piper, vil jo bare være sammen med flokken sin Anonymkode: f5be2...10d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Dere tar litt av en sjans på å la baby sove så tett innpå et dyr som er så stort, baby kan få allergier blant anna. Anonymkode: 80516...a3c
Ellevill Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Hvis det fungerer for dere, tror jeg det går helt fint. Hyppig renhold og lufting tenker dere sikkert på. 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Regner med dere bytter på senga OFTE så babyen slipper å ligge i dritten som hunden drar med seg oppi der da. Anonymkode: 93d59...d94
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere tar litt av en sjans på å la baby sove så tett innpå et dyr som er så stort, baby kan få allergier blant anna. Anonymkode: 80516...a3c Hunden er ikke så stor, men er selvfølgelig stor ifht. En baby på 2 mnd. Han er ca 15 kg. Ifht allergier osv så er det vel bedre for baby å bli eksponert sånn sett. Anonymkode: f5be2...10d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere tar litt av en sjans på å la baby sove så tett innpå et dyr som er så stort, baby kan få allergier blant anna. Anonymkode: 80516...a3c Allergier er det siste jeg ville tenkt på! Men høres ikke ut som det mest ideelle... Er han vant med å få sove der, så er det blitt hans sovested! Litt sent tenke på det nå... Men kanskje går ha allfall egen seng til han da- og ikke oppi deres seng!? - prøve tilvende han det??? Anonymkode: 6c656...412 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Regner med dere bytter på senga OFTE så babyen slipper å ligge i dritten som hunden drar med seg oppi der da. Anonymkode: 93d59...d94 Selvfølgelig! Hunden ligger ikke under dyna, og ligger mye lengre ned i senga enn meg og baby. Baby har egen dyne og ligger i babynest. Anonymkode: f5be2...10d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Ellevill skrev (3 minutter siden): Hvis det fungerer for dere, tror jeg det går helt fint. Hyppig renhold og lufting tenker dere sikkert på. Det er nettopp det at vi helst vil ha han i egen seng.. ikke fordi vi er redde for noe som helst ifht hund og baby, men fordi han ligger PÅ oss, så det blir enda dårligere søvn enn det trenger å være med baby i hus. Anonymkode: f5be2...10d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hunden er ikke så stor, men er selvfølgelig stor ifht. En baby på 2 mnd. Han er ca 15 kg. Ifht allergier osv så er det vel bedre for baby å bli eksponert sånn sett. Anonymkode: f5be2...10d Går det an å prøve å venne ham til å ligge på gulvet i det minste? Eller i seng inntill deres seng Anonymkode: 80516...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Allergier er det siste jeg ville tenkt på! Men høres ikke ut som det mest ideelle... Er han vant med å få sove der, så er det blitt hans sovested! Litt sent tenke på det nå... Men kanskje går ha allfall egen seng til han da- og ikke oppi deres seng!? - prøve tilvende han det??? Anonymkode: 6c656...412 Ja! Dette har vi testet, har tatt med senga hans på rommet vårt men neida.. nekter. Ble bare piping og styr. Men, jeg skal prøve å kjøpe en ny hundeseng som KUN blir stående på soverommet vårt, så får vi se om det kan fungere 👍 Anonymkode: f5be2...10d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 Ikke redd for krybbedød? Spedbarn bør få egen seng på foreldrenes soverom. Samsoving øker risikoen for krybbedød. https://www.helsenorge.no/spedbarn/krybbedod/ Anonymkode: 903fa...ac8 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke redd for krybbedød? Spedbarn bør få egen seng på foreldrenes soverom. Samsoving øker risikoen for krybbedød. https://www.helsenorge.no/spedbarn/krybbedod/ Anonymkode: 903fa...ac8 Nei, jeg er ikke så veldig redd for krybbedød.. trygg samsoving øker ikke risiko for krybbedød. Baby har som sagt egen dyne og ligger i et babynest med hard bunn, så nei, det er jeg ikke redd. Men, man vet ALDRI med hund i senga, ikke at jeg overhode tror at basseten vår kunne gjort en flue fortred. Derfor spør jeg om råd til hvordan å få hunden UT av senga. Anonymkode: f5be2...10d 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Hva med å kjøpe bed side crib til hunden? Som kan stå i fotenden eller på mannens side? Bare sjekk at den tåler 15 kg (en del av dem går bare til ca 10 kg) Det kan være en periode og så om det går fint kan man senere bytte til hundeseng på gulvet samme sted. Anonymkode: 18e16...5de 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, jeg er ikke så veldig redd for krybbedød.. trygg samsoving øker ikke risiko for krybbedød. Baby har som sagt egen dyne og ligger i et babynest med hard bunn, så nei, det er jeg ikke redd. Men, man vet ALDRI med hund i senga, ikke at jeg overhode tror at basseten vår kunne gjort en flue fortred. Derfor spør jeg om råd til hvordan å få hunden UT av senga. Anonymkode: f5be2...10d Hva med å gi den godbiter så den forbinder den nye senga med noe godt, samtidig som den får være nær dere? Det er utrolig flinke folk på kjæledyrforumet som kan hund , feks @Troyamin og @Tabris, kanskje de har råd. Lykke til! Anonymkode: 80516...a3c 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 Vi har slitt litt med det samme med katter, selv om de var vant til å ikke få sove i senga og på soverommet ble de mer klengete når baby kom. Vi bare sto i det og ga oss ikke, er ikke aktuelt å ha kattene i senga med baby, men noen ganger sov mannen min i stua med kattene. Så kanskje mannen kan sove litt med hunden på et annet rom? Anonymkode: 18e16...5de 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 Det er dere som er sjefen til hunden. Den må finne seg i at dere bestemmer hvor den skal ligge. Hunden er lenger nede på rangstigen etter at babyen kom i hus, og det må dere som ansvarlige hunde eiere ta tak i. Å ha hund i sengen med en så liten baby høres helt tussete ut. Dere må ta den jobben det er å lære hunden opp til å sove et annet sted. https://www.dagbladet.no/nyheter/dode-etter-hunde-angrep/77426016 Anonymkode: 4f7aa...c57 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #17 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med å kjøpe bed side crib til hunden? Som kan stå i fotenden eller på mannens side? Bare sjekk at den tåler 15 kg (en del av dem går bare til ca 10 kg) Det kan være en periode og så om det går fint kan man senere bytte til hundeseng på gulvet samme sted. Anonymkode: 18e16...5de Samme tenkte jeg. Hvis BS crib ikke tåler tyngden kan man også sette inntil en vanlig babyseng, på noen av de kan man åpne en side om man vil. Jeg har tenkt på det til min egen hund, den ligger ved føttene våre under dyna til mannen. Vi har ikke baby da men jeg er lei av å ha hundehår i mengder i senga så jeg leter etter løsninger hvor vi kan møte hundens behov ett sted midt mellom. Anonymkode: 7d51e...b38 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 Hund i senga? Med baby? 🤢 Hvordan går det an å ta en slik vurdering I første omgang?? Anonymkode: 5c14c...8cd 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 Ser ikke problemet så lenge dere sover greit ? Hvis man skal argumentere med allergier, hygiene osv så er den litt tynn dersom barnet bor med hunden og der bytter på sengen som normalt. det eneste problemet er samsoving men det vil jeg si mennesker er farligere enn dyr når det kommer til å legge seg oppå barn. Hunder er ekstremt varsomme og sensitive. Å venne en hund til noe nytt er rett å slett å gjøre det brått og brutalt. Den tilpasser seg fort. Som alt annet levende. Ville forøverig også plassert ungen på eget rom i samme slengen☺️ Anonymkode: 08a49...391
Tabris Skrevet 12. oktober 2022 #20 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg synes det høres ut som en fin løsning at hunden får sove i egen hundeseng på gulvet på soverommet med dere. Da får han dekket behovet for å være nær resten av familien, samtidig som dere kan få sengen i fred. Det er helt naturlig at han vil protestere i begynnelsen, men det er forskjell på hva en liten valp har behov for og hva en voksen hund ønsker. Jeg ville, som andre har nevnt, gitt ham godbiter og gjerne et tyggebein av noe slag i sengen hans en stund, slik at han forbinder det med noe positivt. Deretter ville jeg bare stått på ditt og ikke la ham komme opp i senga, men la ham få lov til å sove i egen seng eller på gulvet alt etter hva han ønsker (noen hunder blir varme etter en stund og ønsker å sove direkte på gulvet). Dere må tåle noen netter med protester til han blir vant med det nye regimet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå