AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Hei. Har blitt kronisk syk og det er anbefalt ufør av lokalt navkontor og det er søknad om 100% ufør inne til behandling. Har diverse forsikringer gjennom arbeidsgiver som er meldt inn til forsikringsselskap som gir rett til både engangutbetaling ved uførhet og en som dekker månedlig utbetaling. Dere som har hatt lignende, hvor lang tid tok det før dere fikk utbetalt engangsutbetalingen etter innvilget uføre? Anonymkode: c9bce...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Man kan ikke regne med å få to forsikringer utbetalt for samme sak. Da har du vært dobbelt forsikret og betalt unødvendig for to. Man kan ikke forsikre samme sak flere steder og regne med flere utbetalinger. F.eks forsikrer du bilen din tre steder og den kræsjer, får du bare utbetaling fra ett av forsikringsselskapene. Jeg fikk ingen engangsutbetaling, men en fast månedlig utbetaling for livet av forsikringsselskapet. Den kom med en gang, måneden etter vedtaket fra NAV, mener jeg å huske. Anonymkode: 17b26...47b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan ikke regne med å få to forsikringer utbetalt for samme sak. Da har du vært dobbelt forsikret og betalt unødvendig for to. Man kan ikke forsikre samme sak flere steder og regne med flere utbetalinger. F.eks forsikrer du bilen din tre steder og den kræsjer, får du bare utbetaling fra ett av forsikringsselskapene. Jeg fikk ingen engangsutbetaling, men en fast månedlig utbetaling for livet av forsikringsselskapet. Den kom med en gang, måneden etter vedtaket fra NAV, mener jeg å huske. Anonymkode: 17b26...47b Her har du virkelig ikke peiling på hva du snakker om så du burde virkelig la være å svare. Man kan ikke være overforsikret med personforsikring og vil få utbetaling alle plasser så lenge kravene oppfylles. Grunnen til at du ikke har fått engangsutbetalingen er fordi kravene for den er mye mer spesifikke enn på forsikringen med månedlig utbetaling. En uførepensjon har som oftest kun som krav at man skal være sykmeldt i mer enn 12 mnd, engangsutbetalingen vil kreve spesifikke diagnoser. Hilsen forsikringsrådgiver Anonymkode: 060b5...8ba 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan ikke regne med å få to forsikringer utbetalt for samme sak. Da har du vært dobbelt forsikret og betalt unødvendig for to. Man kan ikke forsikre samme sak flere steder og regne med flere utbetalinger. F.eks forsikrer du bilen din tre steder og den kræsjer, får du bare utbetaling fra ett av forsikringsselskapene. Anonymkode: 17b26...47b Det du sier gjelder bare for skadeforsikringer. For personforsikringer kan man ha så mange man vil. Anonymkode: 1bd33...d20 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her har du virkelig ikke peiling på hva du snakker om så du burde virkelig la være å svare. Man kan ikke være overforsikret med personforsikring og vil få utbetaling alle plasser så lenge kravene oppfylles. Grunnen til at du ikke har fått engangsutbetalingen er fordi kravene for den er mye mer spesifikke enn på forsikringen med månedlig utbetaling. En uførepensjon har som oftest kun som krav at man skal være sykmeldt i mer enn 12 mnd, engangsutbetalingen vil kreve spesifikke diagnoser. Hilsen forsikringsrådgiver Anonymkode: 060b5...8ba Klar over det. For engangsutbetalingen sin del så er det 2 års ventetid fra første sykemeldingsdato. Jeg har nå vært på aap etter et år etter først et års sykemelding og det ble søkt 100% ufør hos nav for 3 mnd siden. Dette gjelder dnb sin annen sykdom forsikring som arbeidsgiver hadde og diagnosen min er listet opp som et av punktene som dekkes der. Anonymkode: c9bce...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 I mitt tilfelle fikk jeg engangsutbetaling gjennom barneforsikringen min. Mulig det fungerer annerledes gjennom en barneforsikring, men velger å svare likevel. Fikk innvilget ufør i april, sendte vedtaket til forsikringsselskapet samme dag som jeg fikk det i posten (hadde allerede en pågående sak knyttet til samme sykdom) og fikk pengene i månedsskiftet juni-juli. Anonymkode: edd81...75b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I mitt tilfelle fikk jeg engangsutbetaling gjennom barneforsikringen min. Mulig det fungerer annerledes gjennom en barneforsikring, men velger å svare likevel. Fikk innvilget ufør i april, sendte vedtaket til forsikringsselskapet samme dag som jeg fikk det i posten (hadde allerede en pågående sak knyttet til samme sykdom) og fikk pengene i månedsskiftet juni-juli. Anonymkode: edd81...75b Takk for tilbakemelding. Ja er vel noe sånn jeg ser for meg. Regner med vedtak snart er på plass. At jeg får vedtak nå og utbetaling i januar/februar kanskje. Saken er jo meldt inn til forsikringen for lenge siden den. Anonymkode: c9bce...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tilbakemelding. Ja er vel noe sånn jeg ser for meg. Regner med vedtak snart er på plass. At jeg får vedtak nå og utbetaling i januar/februar kanskje. Saken er jo meldt inn til forsikringen for lenge siden den. Anonymkode: c9bce...ffe De sa det kunne ta opptil et år før man fikk utbetalingen, men at det kom til å gå raskere siden saken min i utgangspunktet var avklart. Hadde allerede fått en erstatningsutbetaling da jeg sendte vedtaket. Så bare vær forberedt på at det kan ta litt tid uten at det er noe galt. Anonymkode: edd81...75b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De sa det kunne ta opptil et år før man fikk utbetalingen, men at det kom til å gå raskere siden saken min i utgangspunktet var avklart. Hadde allerede fått en erstatningsutbetaling da jeg sendte vedtaket. Så bare vær forberedt på at det kan ta litt tid uten at det er noe galt. Anonymkode: edd81...75b Det er de som må blø. Med den erstatningen jeg skal ha så kommer det 500000 på topp bare i renter. Mer jo lenger de venter. Anonymkode: c9bce...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er de som må blø. Med den erstatningen jeg skal ha så kommer det 500000 på topp bare i renter. Mer jo lenger de venter. Anonymkode: c9bce...ffe Hehe lykke til med den forhåpningene. Anonymkode: 060b5...8ba
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hehe lykke til med den forhåpningene. Anonymkode: 060b5...8ba Ikke forhåpninger deg 😊 på en skadeerstatning så påløper det forsinkelsesrenter fra 2 mnd etter første sykmeldingsdag. Når du da får den 2-3 år etter så blir det en betydelig sum når det i utgangspunktet er snakk om noen millioner. Anonymkode: c9bce...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke forhåpninger deg 😊 på en skadeerstatning så påløper det forsinkelsesrenter fra 2 mnd etter første sykmeldingsdag. Når du da får den 2-3 år etter så blir det en betydelig sum når det i utgangspunktet er snakk om noen millioner. Anonymkode: c9bce...ffe Når det kommer til personforsikring så vil krav til renter overstyres av forsikringsavtaleloven 18-2 som gir selskapet rett til å tilstrekkelig kartlegge ansvarsforholdet. Dette kan ta lang tid ved spesielt uføreerstatninger. Men for all del, du må gjerne håpe du får en halv mill i renter. Anonymkode: 060b5...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Du får nok ikke forsinkelsesrenten. Basert på egen erfaring får du sannsynligvis engangsbeløpet utbetalt i midten/slutten av desember. Slik at det blir du som må skatte av beløpet (formuesskatt) uten at du har hatt mulighet til å få noe renter eller avkastning av beløpet. Anonymkode: fa904...c9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå