AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #21 Skrevet 12. oktober 2022 Vurdert lokførerskolen? 1,5 års utdanning og lønn fra ca. 750-800k inkl. tillegg. Lett å tjene mer om man vil jobbe ekstra. Du har etter hva jeg skjønner det som kreves for å komme inn (matte og fysikk). Flygeleder er en annen praktisk utdannelse med høy lønn. Anonymkode: e5bc4...24a 2 1
Selli Skrevet 12. oktober 2022 Forfatter #22 Skrevet 12. oktober 2022 Smascha skrev (1 minutt siden): Kan eg spørra kva som er grunnen til at du nettopp vil bli siviløkonom? Har egentlig ikke spesielt lyst til det for å være ærlig. Virker som en ok utdanning med mange muligheter, og vet jeg burde ha en utdanning for å få jobb.
rundtfingern Skrevet 12. oktober 2022 #23 Skrevet 12. oktober 2022 Du er fortsatt 19. Forstår at du ville bort, men kanskje du kan ta noen år og bare jobbe? Finne en jobb og lande litt på hva du vil bli? Kjenner mange som gjorde det. Jeg gjorde det delvis selv. Nå er du veldig rådvill og stressa fordi du ikke kan se en fremtid. Sender en klem! 3
Selli Skrevet 12. oktober 2022 Forfatter #24 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vurdert lokførerskolen? 1,5 års utdanning og lønn fra ca. 750-800k inkl. tillegg. Lett å tjene mer om man vil jobbe ekstra. Du har etter hva jeg skjønner det som kreves for å komme inn (matte og fysikk). Flygeleder er en annen praktisk utdannelse med høy lønn. Anonymkode: e5bc4...24a hørest interessant ut! Når du sier flygeleder, mener du pilot? Har hørt at det er veldig vanskelig og dyrt å gjennomføre utdanningen.
rundtfingern Skrevet 12. oktober 2022 #25 Skrevet 12. oktober 2022 Selli skrev (2 minutter siden): hørest interessant ut! Når du sier flygeleder, mener du pilot? Har hørt at det er veldig vanskelig og dyrt å gjennomføre utdanningen. Flygeleder er de som sitter i tårnet 1
Selli Skrevet 12. oktober 2022 Forfatter #26 Skrevet 12. oktober 2022 rundtfingern skrev (Akkurat nå): Du er fortsatt 19. Forstår at du ville bort, men kanskje du kan ta noen år og bare jobbe? Finne en jobb og lande litt på hva du vil bli? Kjenner mange som gjorde det. Jeg gjorde det delvis selv. Nå er du veldig rådvill og stressa fordi du ikke kan se en fremtid. Sender en klem! Takk 😊 Ganske spot on. Skal vurdere å jobbe litt i stedenfor. Veldig usikker på om jeg skal fortsette neste semester. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #27 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken utdanning anbefaler du for jobb som geotekniker? Har ei datter som er veldig glad i geofag på VGs, men ikke så glad i matte. Hun tenker derfor at masteren i ingeniørgeologi utgår. Vurderer nå bachelor i Bergen eller Sogndal. Vil ikke til Oslo. Anonymkode: 1a1cc...cf1 For å bli geotekniker kan hun først ta bachelor i byggingeniør, for så å ta master i geoteknikk ved NTNU i Trondheim. I løpet av bachelorprogrammet har man et geoteknikk fag slik hun ser om det er noe hun liker. Hvis hun ikke liker det, er det utrolig mange andre muligheter som byggingeniør eller andre muligheter til å ta master. Anonymkode: 5dab1...861 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #28 Skrevet 12. oktober 2022 Høres ut som at du trenger å finne ut hva du vil bli. Hva med å bruke et år eller to på å forbedre karakterer fra videregående mens du jobber ved siden av? Da får du masse arbeidserfaring mens du går på skole, og med nye og bedre karakterer, blir jo studiemulighetene bedre også Anonymkode: 42b6a...03f
rundtfingern Skrevet 12. oktober 2022 #29 Skrevet 12. oktober 2022 Selli skrev (Akkurat nå): Takk 😊 Ganske spot on. Skal vurdere å jobbe litt i stedenfor. Veldig usikker på om jeg skal fortsette neste semester. Gjør det. Ikke hopp på 3-4 utdannelser fordi du er usikker. Et morsomt årsstudium er også nyttig! Varer et år. Tok et selv da jeg var 19, men fortsatte på bachelor etterpå. Jobber ikke med det i dag, men fikk en fet utenlandstur😂 Jeg kjenner flere som jeg gikk i klasse med (er 26 i år) som ikke har starta på utdannelsen sin. De aner ikke. Du er 19. du har ikke dårlig tid. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #30 Skrevet 12. oktober 2022 Selli skrev (7 timer siden): Hei, Jeg er en 19 år gammel jente som fullførte vgs i år. Jeg startet en bachelor i fysioterapi, men kjenner at jeg angrer veldig nå, da det er et vanskelig studie, vanskelig jobbmarked og ikkje så bra lønn+ vanskelig å få fast jobb. Hovedgrunnen til at jeg starta var fordi jeg var desperat etter å komme meg vekk fra der jeg bodde av flere grunner, og det virket mest logisk å starte på en utdanning. Problemet mitt er at jeg ikke har noen lidenskaper jeg kan se for meg å utnytte i en karriere. Karakterene mine er ok og jeg har 51,9 poeng, sikkert litt mer nesteår når jeg søker med ordinært vitnemål istedenfor førstegangs. Får også mer om jeg fullfører førsteåret på fysio. Håpte virkelig jeg kunne få noen karriereråd mtp hva som kan være et bra valg som utdanning og jobb. Har matte R1, R2, Fysikk1 og Fysikk2, men ikkje kjemi 1 eller 2. Har vurdert å ta det opp for å bli enten lege eller tannlege, og gå på skole i feks Polen(siden snittet er vel høyt i Norge). Søkte på handelshøyskolen NHH, men kom ikke inn. Har tidligere vurdert å søke på BI, lærer, juss, men aner ikke da det er så mange valg. Har konkludert med at jeg egentlig kan trives med de fleste jobber, så lenge det er god lønn. Jeg er klar over at det kan hørest overfladisk ut, men det er i bunn lønn som er grunnen til at man jobber. Vil maks ta 7 år med utdanning. Hadde satt veldig pris på tips til utdanning/yrker/karriere, og eventuelt hva slags lønn man kan forvente. Kan på det sterkeste anbefale byggingeniør. Mange muligheter og god lønn med «kun» bachelor, og enda flere muligheter dersom du ønsker å gå videre med en master. Har selv «kun» bachelor, og har 760 000kr i året etter 4 år i arbeid. Anonymkode: 5dab1...861 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #31 Skrevet 12. oktober 2022 Selli skrev (5 minutter siden): hørest interessant ut! Når du sier flygeleder, mener du pilot? Har hørt at det er veldig vanskelig og dyrt å gjennomføre utdanningen. Flygelederne sitter i tårnet og styrer flytrafikken. Utdannelsen er betalt, så det motsatte av dyrt. https://avinor.no/bli-flygeleder/bli-flygeleder/ https://lokforerskolen.no/ Anonymkode: e5bc4...24a 1
Smascha Skrevet 12. oktober 2022 #32 Skrevet 12. oktober 2022 Selli skrev (9 minutter siden): Har egentlig ikke spesielt lyst til det for å være ærlig. Virker som en ok utdanning med mange muligheter, og vet jeg burde ha en utdanning for å få jobb. Då ville eg heller hatt litt is i magen og sett ting litt an. Kva med feks å ta deg eit år på folkehøgskule? For å lande litt, bli kjent med folk, gjere gøye ting og le litt?
Selli Skrevet 12. oktober 2022 Forfatter #33 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan på det sterkeste anbefale byggingeniør. Mange muligheter og god lønn med «kun» bachelor, og enda flere muligheter dersom du ønsker å gå videre med en master. Har selv «kun» bachelor, og har 760 000kr i året etter 4 år i arbeid. Anonymkode: 5dab1...861 Kan jeg spørre om hva jobben din går ut på? Er det mye samarbeid med andre, og er det mye kontrorarbeid og sånt? Eller liksom hva det går ut på?😊
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #34 Skrevet 12. oktober 2022 Selli skrev (23 minutter siden): Søkte på siviløkonomiutdanningen på NHH men kom ikke inn, og kommer ikke inn med mindre jeg tar opp en del fag. Må blant annet ta opp Religion og historie, siden jeg har prestert å få 3 i standpunkt🥲 kommer derimot inn på BI, så vurderer sterkt å ta siviløkonomiutdanningen der, eller et annet sted. Er jo like greit å ta en bachelor først også evt. en master senere. Så slipper man å ha kastet vekk 3 år om noe plutselig skjer de siste to årene. Anonymkode: 6d578...3ca
Portia Catonis Skrevet 12. oktober 2022 #35 Skrevet 12. oktober 2022 51 minutter siden, Selli said: Takk for råd, og er helt enig. Pappa mente jeg skulle studere kunst, men har absoultt ingen ambisjon om en karriere innenfor det, da det knapt er en hobby en gang. Hadde egentlig ikke lyst å studere i år i det heletatt, og prøvde å si det til foreldrene mine. De bare sa at jeg hadde kommet inn så det var bedre å starte enn å ikke starte. Med andre ord mente de at det var bedre å ta opp et studielån, og starte på et studie jeg ikke egentlig hadde lyst å starte på. Kjenner på konsekvensene av dette nå, da jeg er veldig umotivert til å fortsette, og vurderer å droppe ut. Har kommet fram til at lønna er viktigst for meg, siden jeg mener jeg kan trives med de fleste yrker så lenge det er god lønn. Foreldrene mine er også ganske uenig i dette, og sier jeg tenker for mye på penger. Synest dette er rart da penger er grunnen til at man jobber, og jeg vil jo velge noe som har bra lønn. Mine foreldre var også sånn. Det er fordi min generasjon er såkalte "Millennials" som plutselig hadde mange flere muligheter enn foreldrene og besteforeldrene våre hadde. De ville liksom støtte meg uansett hva jeg gjorde, og trodde jeg var i stand til å ta fornuftige valg selv. Den første bjellen burde jo ringt da jeg sa jeg ville jobbe med hest... . Det var jo det jeg var mest interessert i, så det hørtes jo ut som en logisk karriere. La oss si det sånn: Jeg jobbet med hest, og aldri mer! Etter det fulgte flere mislykkede studier og enda flere mislykkede jobber. Det som møtte meg hjemme var alltid "Det viktigste er å trives". Newsflash: Det er faktisk veldig vanskelig å trives som fattig, og det er enda vanskeligere når man jobber i fysisk tunge lavtlønnsyrker der "trivsel" er et fremmedord. For ikke å snakke om at man ender opp på minstesats dersom man blir ufør, eller man ikke holder ut til pensjonsalderen. Bare fortsett å tenk på penger, du... 😉 2 2
Gjest ti10 Skrevet 12. oktober 2022 #36 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Politi. Er masse muligheter i politiet. Evt sykepleier, er enkelte som tjener opp mot hundre tusen i mnd etter skatt på å være omreisende vikar på sykehus. Anonymkode: 2a9a4...df3 Politiet gjør en viktig jobb, ingen tvil om det, men det er ubekvemme arbeidstider, mange vil si ubekvemme arbeidsoppaver og det stilles høye krav til fysisk og psykisk form. Ikke er det spesielt bra betalt heller. Og hvor lenge tror du man orker å være omreisende vikar på sykehus? Sikkert veldig greit i noen år, men når man bikker 30 og kanskje vil etablere seg, er det neppe så attraktivt å reise rundt. For ikke å snakke om turnus osv.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #37 Skrevet 12. oktober 2022 Det er massiv etterspørsel etter folk (spesielt jenter) innen IT. Siden du har matte og fysikk bør du vurdere dataingeniør. Det er et tungt studie, men kan være veldig gøy og man har uendelig med muligheter, selv med kun bachelor. Lønn varierer nok men er over gjennomsnitt og kan bli veldig høy om man er flink. Anonymkode: 0f55b...70f 2 1
rainbow_dash Skrevet 13. oktober 2022 #38 Skrevet 13. oktober 2022 Helt enig i at det er greit å utdanne seg til noe som gir ok pluss lønn. Også er det lurt å tenke på hvordan arbeidshverdagen ser ut i de jobbene du vurderer. Jeg tenkte ikke så mye på dette da jeg valgte studier (i 20-åra). Men nå som jeg er over 30 og har små barn så setter jeg sykt mye pris på at jeg har en kontorjobb med flexitid og mulighet for hjemmekontor, at det er null problem å gå fra jobben uten å måtte skaffe vikar (foreldresamtaler, plutselig må man hente sykt barn etc). Jeg kan og jobbe overtid for å få ekstra penger eller avspasering, uten problemer. Jeg er forøvrig mekanisk ingeniør, jobber i privat sektor.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #39 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg var i samme posisjon som deg. Endte opp med å ta sivilingeniørstudiet, og er veldig fornøyd med det idag. Fleksibel arbeidstid, god lønn, flinke kollegaer, og veldig mange områder man kan jobbe innom. Forsking, undervisning, bank, teknologi, olje og gass, alt mulig. Anonymkode: ead70...de4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #40 Skrevet 13. oktober 2022 Hei ! sjekk om kommunen du bor i har karriereveiledning. Jeg bor i Drammen, og der har de egne veiledere som gjerne vil hjelpe mennesker som sitter fast i valgmulighetene Kan anbefale det på det sterkeste. Og. hadde jeg vært 19 år, og skulle begynt på studier på nytt igjen i dag, ville jeg blitt: byggsaksbehandler, byplanlegger, eller tannlege Fine jobber som du kan jobbe faste arbeidstider i, grei lønn, og kommune og statlige ansatte har mange fine goder Anonymkode: e052e...df4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå