Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er en 19 år gammel jente som fullførte vgs i år. Jeg startet en bachelor i fysioterapi, men kjenner at jeg angrer veldig nå, da det er et vanskelig studie, vanskelig jobbmarked og ikkje så bra lønn+ vanskelig å få fast jobb. Hovedgrunnen til at jeg starta var fordi jeg var desperat etter å komme meg vekk fra der jeg bodde av flere grunner, og det virket mest logisk å starte på en utdanning. 

Problemet mitt er at jeg ikke har noen lidenskaper jeg kan se for meg å utnytte i en karriere. Karakterene mine er ok og jeg har 51,9 poeng, sikkert litt mer nesteår når jeg søker med ordinært vitnemål istedenfor førstegangs. Får også mer om jeg fullfører førsteåret på fysio. 

Håpte virkelig jeg kunne få noen karriereråd mtp hva som kan være et bra valg som utdanning og jobb. Har matte R1, R2, Fysikk1 og Fysikk2, men ikkje kjemi 1 eller 2. Har vurdert å ta det opp for å bli enten lege eller tannlege, og gå på skole i feks Polen(siden snittet er vel høyt i Norge). 

Søkte på handelshøyskolen NHH, men kom ikke inn. Har tidligere vurdert å søke på BI, lærer, juss, men aner ikke da det er så mange valg. Har konkludert med at jeg egentlig kan trives med de fleste jobber, så lenge det er god lønn. Jeg er klar over at det kan hørest overfladisk ut, men det er i bunn lønn som er grunnen til at man jobber. Vil maks ta 7 år med utdanning. Hadde satt veldig pris på tips til utdanning/yrker/karriere, og eventuelt hva slags lønn man kan forvente. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er «god lønn» for deg, da?

Du bør i tillegg tenke på ting som turnus, overtidsarbeid, flytting mtp jobb - her tenker jeg spesielt på lege, siden det er et av dine alternativer. Som gift med en lege vil jeg si det er veldig viktig å ha tenkt over arbeidsuker på 60 timer, arbeid kveld/natt/helg/julaften/nyttårsaften, flere flyttinger i løpet av spesialiseringen og det å faktisk ha ansvaret for liv (kanskje mutters alene midt på natta ute på en øy) FØR du velger yrket. 
Jeg kan også si at hvis du synes fysioterapiutdanning i Norge er hardt, vil det være småtterier i forhold til hva som møter deg i Polen på lege/tannlege. 
Du trenger ingen lidenskaper i en karriere. 

Anonymkode: 49867...1eb

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Ta kontakt med rådgiver på skolen din. 

Også kan det være lurt å jobbe ett år eller to, mens du finner ut hva du egentlig ønsker å bli.

Anonymkode: cf9f9...4b4

Skrevet

Juss, er du glad i å lese og skrive? I så fall, ta dette  her finnes uendelig med jobbmuligheter privat og offentlig, innenfor og utenfor faget.

Lege, er du glad nok i friske og syke mennesker? Uregelmessige arbeidstider? 

Om du liker matte, men ikke sykdom, hva med siviløkonom? Jobb hardt og få gode karakterer og kom inn i konsulentbransjen. 

Anonymkode: 8810d...d68

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta kontakt med rådgiver på skolen din. 

Også kan det være lurt å jobbe ett år eller to, mens du finner ut hva du egentlig ønsker å bli.

Anonymkode: cf9f9...4b4

Dårlig råd for en med ambisjoner som TS. 

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen vits å starte på studieløp eller studieløp uten at du vet hva du ønsker å jobbe med. Du bør bli bedre kjent med deg selv, og finne ut hvilke interesser du har. Hvis ikke ender du opp med å kaste bort de årene du kan få studiestøtte.

Anonymkode: aae79...b8e

• Liker 11
Skrevet

Når yngste her var feridig med VGS studiespes og kun ble superstresset av tanken på "hva man skal bli" valgte vi å tilby muligheten for et "friår med jobb" siden jobben hun hadde hatt på VGS sto åpen med større prosent stilling om hun ønsket det, smarteste valget noen gang. Det året fikk hun mye ansvar, mye erfaring, fikkt id til å fundere på hvor hun ville videre - og har nå snart fullført utdannelsen sin og kost seg hele veien. Så som mor er mitt beste råd om du virkelig virrer mellom mulige valg, jobb litt, trekk pusten - finn ut hvor du er og hvor du vil, det er ikke noen hast med å bestemme en retning når man er 19 år. 

Anonymkode: 9a627...731

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Farmasøyt, 3år og bra lønn. Kan utvide etterpå me mer utdannelse om du vil.

Folk som vurderer sykepleien bør heller ta dette.

Anonymkode: 33516...7f7

• Liker 1
Skrevet
Selli skrev (4 timer siden):

Hei, 

Jeg er en 19 år gammel jente som fullførte vgs i år. Jeg startet en bachelor i fysioterapi, men kjenner at jeg angrer veldig nå, da det er et vanskelig studie, vanskelig jobbmarked og ikkje så bra lønn+ vanskelig å få fast jobb. Hovedgrunnen til at jeg starta var fordi jeg var desperat etter å komme meg vekk fra der jeg bodde av flere grunner, og det virket mest logisk å starte på en utdanning. 

Problemet mitt er at jeg ikke har noen lidenskaper jeg kan se for meg å utnytte i en karriere. Karakterene mine er ok og jeg har 51,9 poeng, sikkert litt mer nesteår når jeg søker med ordinært vitnemål istedenfor førstegangs. Får også mer om jeg fullfører førsteåret på fysio. 

Håpte virkelig jeg kunne få noen karriereråd mtp hva som kan være et bra valg som utdanning og jobb. Har matte R1, R2, Fysikk1 og Fysikk2, men ikkje kjemi 1 eller 2. Har vurdert å ta det opp for å bli enten lege eller tannlege, og gå på skole i feks Polen(siden snittet er vel høyt i Norge). 

Søkte på handelshøyskolen NHH, men kom ikke inn. Har tidligere vurdert å søke på BI, lærer, juss, men aner ikke da det er så mange valg. Har konkludert med at jeg egentlig kan trives med de fleste jobber, så lenge det er god lønn. Jeg er klar over at det kan hørest overfladisk ut, men det er i bunn lønn som er grunnen til at man jobber. Vil maks ta 7 år med utdanning. Hadde satt veldig pris på tips til utdanning/yrker/karriere, og eventuelt hva slags lønn man kan forvente. 

Tja...du har jo greit med realfag, selv ute kjemi. Realfag er sjelden feil. Sikt innen miljø/klima, naturforvaltning...har stor tro på at det vil være hot i mage år til. Selv er jeg miljøgeolog og tjener 800k i offentlig sektor, 8-15.30 med fleksitid. Mye bedre betalt i privat sektor. Har tatt en mastergrad på UiO. Og, skulle du ha sansen for mekanikk, så er mangelen på geoteknikere så stor, og bevisstheten rundt behovet såpass økende, at du er garantert både jobb og god lønn. Det bygger på fysikken. Det er mine heteste tips for fremtiden når du har realfag i bakgrunn.

Anonymkode: 4804d...411

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mange som tar sikte på helsevesenet gjør det fordi de vil "jobbe med mennesker". Tenk nå godt igjennom om du virkelig vil det. Altså høre på andres problemer dag ut og dag inn. Lønna er jevnt over dårlig, med mindre du starter egen praksis.. Med de karakterene så ville jeg siktet meg inn på en litt mer takknemlig jobb. Ikke tenk så mye på at du skal ha lidenskaper eller fritidsinteresser som magisk skal forvandles til en jobb. Da ender du fort opp med å ødelegge lidenskapen den dagen studiene/jobben begynner å bli vanskelig.

Jeg angrer på at jeg ikke tenkte mer på lønn og etterspørselen i markedet da jeg var 19 :tunge1:. Ikke vær redd for å bytte retning hvis du kjenner det blir feil, slik du gjør nå. Mye bedre å gjøre det når du er 20 enn når du er 40😉

Endret av Portia Catonis
  • Liker 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Jeg angrer på at jeg ikke tenkte mer på lønn og etterspørselen i markedet da jeg var 19 :tunge1:.

Enig!! Når jeg tenker tilbake på vgs, var rådene fra rådgiver helt håpløse. Gå bare etter interesser og drømmer, omg. Du betaler ikke regningene med interesser og drømmer og det du brenner for. Det kan du gjøre på fritiden! 

Anonymkode: 49867...1eb

• Liker 5
Skrevet

Politi. Er masse muligheter i politiet. Evt sykepleier, er enkelte som tjener opp mot hundre tusen i mnd etter skatt på å være omreisende vikar på sykehus. 

Anonymkode: 2a9a4...df3

Skrevet

Du er ung, ikke stress😊 Selv er jeg midt i en femårig lærerutdanning og kjenner at jeg ikke vet om jeg vil bli lærer en gang, så du er ikke alene om å føle det sånn. Anbefaler juss hvis lønn og jobbmuligheter er viktig for deg. Det er helt lov å hoppe av studiet. En viktig del med å vite hva man vil, er å vite hva man ikke vil. Lykke til og ikke stress, veien blir til mens man går!

Anonymkode: 58503...14a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja...du har jo greit med realfag, selv ute kjemi. Realfag er sjelden feil. Sikt innen miljø/klima, naturforvaltning...har stor tro på at det vil være hot i mage år til. Selv er jeg miljøgeolog og tjener 800k i offentlig sektor, 8-15.30 med fleksitid. Mye bedre betalt i privat sektor. Har tatt en mastergrad på UiO. Og, skulle du ha sansen for mekanikk, så er mangelen på geoteknikere så stor, og bevisstheten rundt behovet såpass økende, at du er garantert både jobb og god lønn. Det bygger på fysikken. Det er mine heteste tips for fremtiden når du har realfag i bakgrunn.

Anonymkode: 4804d...411

Hvilken utdanning anbefaler du for jobb som geotekniker? Har ei datter som er veldig glad i geofag på VGs, men ikke så glad i matte. Hun tenker derfor at masteren i ingeniørgeologi utgår. Vurderer nå bachelor i Bergen eller Sogndal. Vil ikke til Oslo.

Anonymkode: 1a1cc...cf1

Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Mange som tar sikte på helsevesenet gjør det fordi de vil "jobbe med mennesker". Tenk nå godt igjennom om du virkelig vil det. Altså høre på andres problemer dag ut og dag inn. Lønna er jevnt over dårlig, med mindre du starter egen praksis.. Med de karakterene så ville jeg siktet meg inn på en litt mer takknemlig jobb. Ikke tenk så mye på at du skal ha lidenskaper eller fritidsinteresser som magisk skal forvandles til en jobb. Da ender du fort opp med å ødelegge lidenskapen den dagen studiene/jobben begynner å bli vanskelig.

Jeg angrer på at jeg ikke tenkte mer på lønn og etterspørselen i markedet da jeg var 19 :tunge1:. Ikke vær redd for å bytte retning hvis du kjenner det blir feil, slik du gjør nå. Mye bedre å gjøre det når du er 20 enn når du er 40😉

Takk for råd, og er helt enig. Pappa mente jeg skulle studere kunst, men har absoultt ingen ambisjon om en karriere innenfor det, da det knapt er en hobby en gang. Hadde egentlig ikke lyst å studere i år i det heletatt, og prøvde å si det til foreldrene mine. De bare sa at jeg hadde kommet inn så det var bedre å starte enn å ikke starte. Med andre ord mente de at det var bedre å ta opp et studielån, og starte på et studie jeg ikke egentlig hadde lyst å starte på. Kjenner på konsekvensene av dette nå, da jeg er veldig umotivert til å fortsette, og vurderer å droppe ut. Har kommet fram til at lønna er viktigst for meg, siden jeg mener jeg kan trives med de fleste yrker så lenge det er god lønn. Foreldrene mine er også ganske uenig i dette, og sier jeg tenker for mye på penger. Synest dette er rart da penger er grunnen til at man jobber, og jeg vil jo velge noe som har bra lønn. 

Har også tenkt på det du sier om helsevesenet, da jeg ikke er sikker på om jeg har lyst til å jobbe med syke mennesker hver dag i en jobb med mye ansvar. Er jevnt over veldig usikker på hva jeg burde gjøre, men setter veldig pris på alle råd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Politi. Er masse muligheter i politiet. Evt sykepleier, er enkelte som tjener opp mot hundre tusen i mnd etter skatt på å være omreisende vikar på sykehus. 

Anonymkode: 2a9a4...df3

Tror ikke jeg har de egenskapene som trengs for å bli politi😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Juss, er du glad i å lese og skrive? I så fall, ta dette  her finnes uendelig med jobbmuligheter privat og offentlig, innenfor og utenfor faget.

Lege, er du glad nok i friske og syke mennesker? Uregelmessige arbeidstider? 

Om du liker matte, men ikke sykdom, hva med siviløkonom? Jobb hardt og få gode karakterer og kom inn i konsulentbransjen. 

Søkte på siviløkonomiutdanningen på NHH men kom ikke inn, og kommer ikke inn med mindre jeg tar opp en del fag. Må blant annet ta opp Religion og historie, siden jeg har prestert å få 3 i standpunkt🥲

kommer derimot inn på BI, så vurderer sterkt å ta siviløkonomiutdanningen der, eller et annet sted.

Skrevet
Selli skrev (7 timer siden):

Hei, 

NRK Radio har en serie på 5 episoder som heter Karriereveien og livet, kanskje du kan finne noen erfaringer og tanker som kan hjelpe deg på litt i prosessen der? 

Og du; det viktigste å vite når man er 19 år er at de fleste voksne jobber med noe helt annet enn de utdannet seg som. Livet er så tilfeldig og fint, så det er bare å glede seg ❤️ 

Anonymkode: 63f42...0b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Selli skrev (1 minutt siden):

Søkte på siviløkonomiutdanningen på NHH men kom ikke inn, og kommer ikke inn med mindre jeg tar opp en del fag. Må blant annet ta opp Religion og historie, siden jeg har prestert å få 3 i standpunkt🥲

kommer derimot inn på BI, så vurderer sterkt å ta siviløkonomiutdanningen der, eller et annet sted.

Kan eg spørra kva som er grunnen til at du nettopp vil bli siviløkonom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NRK Radio har en serie på 5 episoder som heter Karriereveien og livet, kanskje du kan finne noen erfaringer og tanker som kan hjelpe deg på litt i prosessen der? 

Og du; det viktigste å vite når man er 19 år er at de fleste voksne jobber med noe helt annet enn de utdannet seg som. Livet er så tilfeldig og fint, så det er bare å glede seg ❤️ 

Anonymkode: 63f42...0b0

Skal sjekke ut serien, takk😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...