Gå til innhold

Høyere blodsukker av stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som merker det? Har gått med kontinuerlig glukosemåler og synes det er vesentlig mye høyere blodsukker egentlig hele tiden sammenlignet med for en måned eller to siden, til tross for at jeg har gått ned i vekt i den perioden. Men, har vært veldig stresset og sovet dårlig. Kan det være nok til å gi høyere verdier?

Anonymkode: 29a65...f4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke testet, men stresshormonet kortisol skal visst spille inn. Uten at jeg kan si noe sikkert om det.

Må leite litt der.

Anonymkode: aca1c...3fc

• Liker 1
Skrevet

Jupp . Stress påvirker  mitt  blodsukker  mere enn mat faktisk.  

Anonymkode: f09b4...78b

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Ja det stemmer. Men det er ingen absolutt hver gang det stresses.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan det da være litt for høyt over flere dager?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det da være litt for høyt over flere dager?

Selvfølgelig  viss du er stressa I kroppen  over flere dager. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig  viss du er stressa I kroppen  over flere dager. 

Er nok det... men kan det hende at måleren viser feil?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er nok det... men kan det hende at måleren viser feil?

Hva slags måler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva slags måler?

Kontinuerlig glukosemåler. En sånn dings på armen. Jeg tror det må være noe feil, for plutselig skjøt verdien i været igjen 2 timer etter siste måltid.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontinuerlig glukosemåler. En sånn dings på armen. Jeg tror det må være noe feil, for plutselig skjøt verdien i været igjen 2 timer etter siste måltid.

De er ganske  så korrekte. Så 2 timer etter mat da kan det være et hopp. Kommer litt ann på hva du spiser og hva du gjorde.   Aktivitet  er bra med det gir også et hopp i blodsukker.  Hvile er faktisk  bra. En rolig hvil på 10 etter mat er gull vært . Så fysisk aktivitet. 

Skrevet

Mulig jeg er litt kort her, men skjønner ikke helt - har du diabetes og sensor eller er det en annen grunn til at du måler kontinuerlig?

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Fått den av legen eller kjøpt . Du  får vel ikke de  uten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De er ganske  så korrekte. Så 2 timer etter mat da kan det være et hopp. Kommer litt ann på hva du spiser og hva du gjorde.   Aktivitet  er bra med det gir også et hopp i blodsukker.  Hvile er faktisk  bra. En rolig hvil på 10 etter mat er gull vært . Så fysisk aktivitet. 

Faen. I så fall er jeg litt ute og sykler. Måleren sa 10(!) mmol/L 2 timer etter måltidet var avsluttet, synes det var veldig høyt. Men målte nå ca. 3 timer etter måltidet og nå sier den plutselig 3,7 mmol/L. 

temolitus skrev (23 minutter siden):

Mulig jeg er litt kort her, men skjønner ikke helt - har du diabetes og sensor eller er det en annen grunn til at du måler kontinuerlig?

Har ikke diagnostisert diabetes. Har måleren midlertidig pga. forskningsprosjekt, men synes det er altfor høye målinger så kanskje jeg er nærmere diabetes enn jeg trodde. Har mye diabetes i slekta så er sikkert disponert for det.

Skrevet (endret)

I følge en diabetessykepleier jeg hadde et møte med (relatert til jobb) sa at oss som er friske (ikke har diabetes) har veldig stabilt blodsukker nesten uansett hva vi gjør.

Endret av Anonymburker
Skrevet

Stress=utskillelse av kortisol=høyere blodsukker.

• Liker 1
Skrevet

Ja, stress kan absolutt påvirke blodsukkeret, men sensoren er mindre nøyaktig enn dem man bruker i fingeren fikk jeg beskjed om (Har dessverre svangerskapsdiabetes og måler hele tiden. Fikk stadig rare målinger med sensor) 

Anonymkode: 6e89c...6d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, stress kan absolutt påvirke blodsukkeret, men sensoren er mindre nøyaktig enn dem man bruker i fingeren fikk jeg beskjed om (Har dessverre svangerskapsdiabetes og måler hele tiden. Fikk stadig rare målinger med sensor) 

Synd, for det er jo veldig mye mer lettvint enn å stikke seg i fingeren i tide og utide. Synes den har gitt veldig opp og ned i målinger på relativt kort tid. Jaja, får vel ta det med en klype salt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Synd, for det er jo veldig mye mer lettvint enn å stikke seg i fingeren i tide og utide. Synes den har gitt veldig opp og ned i målinger på relativt kort tid. Jaja, får vel ta det med en klype salt.

Ja, enig... På det verste mente sensoren at jeg hadde 2,3 i blodsukker, mens den manuelle sa 5,5. Nå er jo sensoren mindre nøyaktig på begynnelsen og på slutten, men likevel... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Faen. I så fall er jeg litt ute og sykler. Måleren sa 10(!) mmol/L 2 timer etter måltidet var avsluttet, synes det var veldig høyt. Men målte nå ca. 3 timer etter måltidet og nå sier den plutselig 3,7 mmol/L. 

Har ikke diagnostisert diabetes. Har måleren midlertidig pga. forskningsprosjekt, men synes det er altfor høye målinger så kanskje jeg er nærmere diabetes enn jeg trodde. Har mye diabetes i slekta så er sikkert disponert for det.

10 mmol er ikke  høyt, diagnosekravet for diabetes er over 11.2 mmol, så ville ikke freaket helt ut. I tillegg vil test-strimler eller kassett ha et slingringsmon på opp til +/- 10-20%, som vil si at en måling på 10.0 mmol kan være alt 9.0 - 11.0 mmol, som er grunnen til at man ofte måler to ganger om man er usikker.

Hvilke CGM bruker du? Merke og model har en viss betydning for hvor pålitelig sensoren er.

Kan ta et personlig eksempel:

Freestyle Libre er grusom, den får aldri blodsukkeret mitt rett. Den har enkelte ganger vist 5.5 mmol når jeg har hatt under 3.0 mmol i blodsukker. Andre ganger har den vist blodsukker rundt 8.0-9.0 mmol når jeg egentlig har hatt over 13-14 mmol, så den sensoren kvitta jeg meg med rimelig fort . Da den var mer til fare enn til hjelp, da den aldri viste riktige verdier. De få gangene den gjorde rett, var det vel mer flaks.

Når det er sagt skal alltid en CGM kalibreres daglig med stikk i fingeren med en vanlig blodsukker måler. Det er fordi CGM kan skli ut og gi ukorrekte verdier over tid om den ikke blir jevnelig kalibrert.

Medtronic har en ipro model som er ganske nøyaktig på blodsukker. Men den får man kun om man skal ha langtidmåling/kontroll på sykehuset, eller som legemiddel for de som har diabetes og bruker insulinpumpe. Er det et forskningsprosjekt ville jeg spurt om å få prøve Medtronic iPro 1 eller 2, da disse gir mye mer nøyaktige verdier.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er riktig at stress påvirker blodsukkeret og kan gjøre det høyere. Men at stress påvirker blodsukkeret mer enn mat, så er det kun tilfelle hos de som ikke har diabetes. En med diabetes, så vil alltid mat og karbohydrater være hovedgrunnen og i 10 av 10 tilfelle påvirke blodsukker vesentlig mer enn stress.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, enig... På det verste mente sensoren at jeg hadde 2,3 i blodsukker, mens den manuelle sa 5,5. Nå er jo sensoren mindre nøyaktig på begynnelsen og på slutten, men likevel... 

Samme har jeg opplevd med Freestyle Libre, den sensoren var noe herk, skjønner ikke hvorfor den ikke er trukket fra markedet. 

Er jo direkte livsfarlig med en så upålitelig sensor om man har diabetes og bruker insulin.

Skrevet
5 hours ago, Blueberrymuffin said:

Det er riktig at stress påvirker blodsukkeret og kan gjøre det høyere. Men at stress påvirker blodsukkeret mer enn mat, så er det kun tilfelle hos de som ikke har diabetes. En med diabetes, så vil alltid mat og karbohydrater være hovedgrunnen og i 10 av 10 tilfelle påvirke blodsukker vesentlig mer enn 

Hos meg altså . Hva man reagerer  på er jo litt ulikt fra mennesker  til mennesker.  Når jeg r stressa jeg kan jeg ikke spise  bær. Men er jeg rolig  null eller nesten  ikke stigning.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...