Gå til innhold

Barnehageansatt ber oss bytte barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt i barnehagen. Gått i samme barnehage hele tiden, kun bytta avdeling fra småbarn til storbarn. Dette er en friluftsbarnehage. Aldri fått tilbakemeldinger om at noe er vanskelig, kun levering som har vært litt vanskelig av og til (gjelder ikke dette alle barn? At de er litt lei seg når mamma eller pappa drar innimellom?)

Når vi skulle hente forgje uke, tok en ansatt oss til siden. Denne ansatte startet i august, er helt nyutdannet og barnet vårt har blitt veldig glad i denne ansatte. Dette er ikke pedleder. 

Hun sier da til meg at hun ikke syns det virker som om barnet vårt har noen gode dager i barnehagen. At barnet ikke er noe friluftsbarn og at vi sterkt bør vurdere å bytte barnehage på barnet. Jeg ble så satt ut at jeg ikke visst hva jeg skulle si. Jeg ble kjempe lei meg og jattet derfor mest med. Hun sier videre at barnet vårt helst vil leke med de voksne, at leking med andre barn er vanskelig (dette har vi heller aldri hørt noen ting om). Det skal sies at avdelingen gikk fra maks 12 barn til maks 18 barn nå nettopp, derfor er det mye nye barn. Alt dette står hun da å sier FORAN barnet. 

Jeg har bedt om et møte med barnehagen og er helt satt ut over hennes opplevelse av mitt barn og barnets barnehagehverdag. Ikke får jeg bytta barnehage på barnet nå heller, midt i året...jeg trodde at samarbeidet med barnehagen var bra, men det er jo tydeligvis mye de ikke har sagt til oss? Og jeg får veldig vondt av barnet om dette stemmer..  men jeg får det ikke til å stemme, for vi har fått gode tilbakemeldinger og... barnet forteller selv om morsomme dager. Jeg bare fatter ikke hva hun snakker om... 

Men hva skal jeg si I møte, kan jeg kreve noe? Noen andre som har hatt barn som ikke trives i friluftsbarnehage fordi det liker best bordaktiviteter? Jeg tørr jo nesten ikke stole på barnehagen lenger.. juger de eller hva gjør at de ikke har fortalt noe om dette før? 

Anonymkode: a7684...d5f

• Liker 2
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overtramp.

om det så var tilfelle, så skal det ikke komme fra henne, og ikke i den settingen. Og ikke med fokus på at dere må bytte barnehage.

Anonymkode: 0e630...81c

• Liker 35
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg ble faktisk litt satt ut når jeg leste innlegget ditt, TS! 
Dette er uhørt av en barnehageansatt, og jeg jeg  tviler sterkt på at hun hadde myndighet og velsignelse av ledelsen til å ta den samtalen med dere. 
Å påføre dere en så tøff bekymring sånn uten videre er rett og slett amatørmessig. 
Ring ansvarshavende i barnehagen i dag og be om en samtale så fort som mulig. 
Dere skal ikke gå og bekymre dere et minutt mere enn nødvendig 

Anonymkode: 996d3...6b2

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Kan det være at det faktisk er noe i det hun sier? Barnehageansatte sier vel ikke sånne ting til foreldre uten grunn?
Men hvis du selv er overbevist om at barnet har det bra i barnehagen så trenger du jo ikke å tenke noe mer på det, ingen som tvinger deg til å bytte barnehage..

Anonymkode: 18d7c...18f

• Liker 18
Skrevet

Selv om det er noe i det hun sier er fremgangsmåten uakseptabel. 

Hvis de tror barnet ditt ikke trives må de først ta en prat med dere om dette og se hva de/dere kan gjøre med det. Dette må gjøres i et møte hvor begge parter har avsatt tid og hvor barna ikke er til stede. En slik henvendelse må også komme fra pedleder. 

Jeg hadde klaget på fremgangsmåten og spurt hva som hadde forandret seg siden dette er første gangen du hører om det. 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan det være at det faktisk er noe i det hun sier? Barnehageansatte sier vel ikke sånne ting til foreldre uten grunn?
Men hvis du selv er overbevist om at barnet har det bra i barnehagen så trenger du jo ikke å tenke noe mer på det, ingen som tvinger deg til å bytte barnehage..

Det er uansett ikke denne vedkommende sitt ansvar å snakke med foreldre om slike ting! Det er det jo ped.leder sitt ansvar!

Anonymkode: c59e5...7e3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fullstendig uvesentlig om det ligger noe i det den ansatte sa. En slik samtale skal ikke foregå "på siden" ved henting/levering, med barnet til stede, av en helt fersk ansatt eller helt ut av det blå. 

Ta kontakt med styrer og be om et møte med han/henne samt pedleder sporenstreks! Og oppdater gjerne tråden! 

Anonymkode: 09306...f83

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var ikke rette settingen for henne å si dette i, men jeg ville nøstet opp om det er noe i dette. Mulig pedleder ikke ville sagt at friluft ikke er noe for barnet fordi de skal unngå å sette foreldrene og barnehagen i en vanskelig situasjon, så om det stemmer så skal du være glad hun turte å si det. Jeg opplever ofte at bhg rosemaler ting for foreldrene. Kanskje gutten din faktisk har best av å bytte til en bhg med mer innetid.

Anonymkode: ba54a...261

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var ikke rette settingen for henne å si dette i, men jeg ville nøstet opp om det er noe i dette. Mulig pedleder ikke ville sagt at friluft ikke er noe for barnet fordi de skal unngå å sette foreldrene og barnehagen i en vanskelig situasjon, så om det stemmer så skal du være glad hun turte å si det. Jeg opplever ofte at bhg rosemaler ting for foreldrene. Kanskje gutten din faktisk har best av å bytte til en bhg med mer innetid.

Anonymkode: ba54a...261

Ja vi må jo nøste opp i dette og finne ut av hva som har skjedd. For jeg vet at dette ikke var noe problem på småbarnavdelingen, så hva som har skjedd nå vet jeg ikke.. også blir jeg litt sånn.. de kunne sagt noe før! Lillesøster startet i samme bhg I mai. Hadde vi tenkt tanken på at storebror måtte bytte barnehage, hadde jo ikke lillesøster startet der. Og nå, i oktober, får vi jo ikke plass i noen annen barnehage. Og da må kanskje storebror gå i en barnehage, hvor han ikke har noen gode dager, frem til august neste år. Og tanken på det er jo helt forferdelig... 

Hl

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Om det er problemer bytter man ikke barnehage, man fikser problemene. Hjelpes. Den ansatte er helt ute å kjøre, og jeg må innrømme at jeg stusser på at duni det hele tatt vurder tanken på å bytte etter den samtalen der..

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Om det er problemer bytter man ikke barnehage, man fikser problemene. Hjelpes. Den ansatte er helt ute å kjøre, og jeg må innrømme at jeg stusser på at duni det hele tatt vurder tanken på å bytte etter den samtalen der..

Skjønner hva du mener.. og det er kanskje urasjonelt av meg, for jeg er helt enig i at problemet bør fikses der barnet er... men hva da om problemet er at barnet ikke er så glad i å være ute, men mer glad i bord og inne aktiviteter? Det får man vel ikke ordna i en friluftsbarnehage hvor de nesten ikke er inne.. 

Hl

• Liker 1
Skrevet

Ja vi må jo nøste opp i dette og finne ut av hva som har skjedd. For jeg vet at dette ikke var noe problem på småbarnavdelingen, så hva som har skjedd nå vet jeg ikke.. også blir jeg litt sånn.. de kunne sagt noe før! Lillesøster startet i samme bhg I mai. Hadde vi tenkt tanken på at storebror måtte bytte barnehage, hadde jo ikke lillesøster startet der. Og nå, i oktober, får vi jo ikke plass i noen annen barnehage. Og da må kanskje storebror gå i en barnehage, hvor han ikke har noen gode dager, frem til august neste år. Og tanken på det er jo helt forferdelig... 

Hl

Dette høres ut som noe en selvutnevnt ekspert , nyutdannet bedreviter har sagt . Sånt skal aldri sies foran barnet , uten et forvarsel , eller med fokus på å bytte . Fokuset må heller være hvordan stimulere barnet til bedre trivsel , lek etc . Be om samtale med styrer umiddelbart . 

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette er ikke en dyktig ansatt iallfall. Veldig mye negativt om barnet, og ganske drøyt å si at barnet bør bytte barnehage. Dette er noe ped.leder burde ha innkalt til møte om,og ikke noe en vanlig ansatt formidlet. Har hun diskutert dette med prd.leder?

Har den ansatte tenkt på at dette kan bli en belastning for barnet? Nye mennesker,etc og det er ingen garanti for at barnet vil finne seg til rette.

For meg virker det ut som denne voksne kanskje ikke liker barnet ditt. Kanskje hun må leke med barnet,og dette liker hun ikke.

Anonymkode: 72ffb...2d8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Ta kontakt med leder. På en annen side. Det er jo ikke først gang ledere skyver vanskelige samtaler nedover i systemet, slik at evt feil og mangler ikke rettes på leder.

Bare en tanke.

Anonymkode: 1dcd4...a48

• Liker 9
Skrevet

Høres ut som en overivrig, nyutdannet ansatt som har leter seg ut etter noe spesielt å fange opp som ingen andre har sett og har gjort ett fjær om til fem høns. Hør hva pedleder og andre mener om hvordan hverdagen til barnet er, klag på den ansatte og måten det ble tatt opp på, spør eventuelt hva barnehagen skal gjøre for å bedre hverdagen til barnet ditt.

Anonymkode: 3a01b...d7b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er helt feil. Ikke hennes sak, ikke riktig tid og sted og ikke foran barnet. Dette burde vært tatt, om det faktisk er sant, på et møte med styrer og ped. leder med begge foreldre og uten barn.

Anonymkode: 0769d...189

• Liker 2
Skrevet

Snakket med lederen i bhg nå og hun visste ingenting om dette her. Hun skulle prate med pedleder og aktuelle barnehageansatte også ringe meg opp igjen med tidspunkt for møte. Hørte i telefonen at hun ble svært overrasket.. 

Hl

• Hjerte 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakket med lederen i bhg nå og hun visste ingenting om dette her. Hun skulle prate med pedleder og aktuelle barnehageansatte også ringe meg opp igjen med tidspunkt for møte. Hørte i telefonen at hun ble svært overrasket.. 

Hl

Det er jo ikke første gangen en barnehageansatt gjør noe uheldig. Får håpe at det ordner seg.

Hva sier barnet selv? Liker det seg i barnehagen?

Anonymkode: 72ffb...2d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er skremt over hvor mange ansatte i barnehager som tar mer eller mindre alvorlige problemstillinger opp ifb med levering/hentesituasjoner, og da foran både andre barn, foreldre og ansatte, og barnet det gjelder selv. 

Er det så vanskelig å ta en telefon i forkant, eller sende en mail der man ber om et møte med bakgrunn i slik og sånn? 

Hadde dette vært meg, hadde jeg blitt veldig bekymret og lei meg. Spesielt når det kommer helt ut av det blå, og det eneste man ellers får høre er "neida, alt er bra". 

En del ansatte glemmer taushetsplikten sin, og det skal de vokte seg for. Jeg er helsepersonell, og er veldig på vakt når det gjelder sånt.

Dette kommer til å ordne seg helt fint, TS! 

Vi har det likt i vår barnehage, og jeg kommer til å ta det til styrer - mest på vegne av andre foreldre og barn, da jeg stadig overhører samtaler jeg ikke har en plass i.

Anonymkode: f3201...23d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har det likt i vår barnehage, og jeg kommer til å ta det til styrer - mest på vegne av andre foreldre og barn, da jeg stadig overhører samtaler jeg ikke har en plass i.

Anonymkode: f3201...23d

Jeg er ikke uenig i innlegget ditt, men lurte litt her - jeg har et barn som har litt forsinket språkutvikling for alderen. I prosessen med kartlegging og henvisning til PPT har jeg ofte spurt ped.leder om hvordan det går med ditten eller datten, sånn i forbifarten når jeg ser hun har tid. Dette er ikke for meg noe som er hemmelig, men jeg forstår at de ikke har lov til å fortelle pappaen til Hanne hvordan det står til med utviklingen av mitt barn. Men når jeg initierer samtale, eller andre foreldre initierer samtaler i det offentlige rom, hvordan stiller taushetsplikten i barnehagen da? 

Anonymkode: 09306...f83

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...