Gå til innhold

Er jeg egoistisk ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbudet om et hus til leie på en stall hvor jeg kan dyrke min hobby og interesse, det er kun 10 minutter med bil fra her jeg bor nå, midt i sentrum . Jeg mistrives veldig med alt bråket rundt meg og sliter veldig psykisk da jeg er veldig alene her. Jeg har ikke bil og lappen. Der oppe kan jeg få jobbe det jeg vil og dette hjelper min psyke veldig å kunne bare gå i stallen når jeg vil. Har også tre jenter som elsker drive med hest og kunne gjerne tenkt seg opp dit. Så til dilemma, samboer har barn som nekter flytte. Han mener han vil få problemer med eksen og barna da dem trives godt nedi sentrum her om han flytter opp dit. Jeg har ikke noe drive med her nede og det går lite buss opp til stallen så når han jobber og er ute på ting sitter jeg ofte hjemme alene. Jeg er også ufør så jeg har ikke jobb men vet at dette er noe jeg kunne klart … er jeg egoistisk om jeg velger flytte uansett? Jeg har ikke lyst ta hensyn til hans eks. 

Anonymkode: 912d8...ac2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å ta lappen og skaffe bil? Hvis det går an er det billigere enn å bli særboer. Og det er riktig av han å prioritere egne barn.

Anonymkode: bca27...028

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig skjønner jeg det med barna men jeg føler vel mere at det kun er det som skal tas hensyn til.. at jeg bor meg syk så jeg flere ganger har måtte sende barna mine tilbake til barnefar , det er ikke så nøye så lenge eksen hans er fornøyd. Nei jeg har ikke råd ta bil og lappen. Husleien her er også grise dyr i forhold så den spiser liksom opp alt man evt har ekstra.. .. jeg vurdere bare om jeg skal flytte selv om han ikke vil, jeg må sette min helse og mine barn foran syns jeg…

• Hjerte 2
Skrevet

Det er snakk om ti minutter, kam barna fortsette på skole?

Anonymkode: b3589...156

Skrevet

Ta med deg barna dine og flytt, så kan din samboer og hans barn bare bli igjen.

Anonymkode: 91867...449

• Liker 4
Skrevet

Ingen behøver bytte noe skole nei. Det får skolebuss der. Det er faktisk innen samme skolekrets for hans barn, mine går i annen skolekrets… 

Skrevet

Jeg kjenner jo ikke situasjonen eller omstendighetene ordentlig, men tenker ut i fra det du skriver at jeg forstår ønsket ditt godt, og det er ikke egoistisk. Samtidig som han ikke er egoistisk han heller, dersom det handler om barna hans. Eksen er en ting, og at hun blir misfornøyd i seg selv syns jeg ikke er et godt argument. Men at hun blir misfornøyd fordi det ikke er det beste for barna, er en annen ting. Hvis de trives der de bor, og blir avhengig av buss som ikke går ofte for å f.eks. besøke venner og gjøre sine ting, er det ikke bare lett for dem å flytte heller. 

Anonymkode: b7832...273

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Selvfølgelig skjønner jeg det med barna men jeg føler vel mere at det kun er det som skal tas hensyn til.. at jeg bor meg syk så jeg flere ganger har måtte sende barna mine tilbake til barnefar , det er ikke så nøye så lenge eksen hans er fornøyd. Nei jeg har ikke råd ta bil og lappen. Husleien her er også grise dyr i forhold så den spiser liksom opp alt man evt har ekstra.. .. jeg vurdere bare om jeg skal flytte selv om han ikke vil, jeg må sette min helse og mine barn foran syns jeg…

Jeg synes du tar på deg litt mye offer-rolle. Det er veldig flott at han prioriterer barna sine høyest, og eksen hans synes jeg du skal slutte å tenke på. Den eneste grunnen til at hun betyr noe er fordi hun er mor til hans barn, og barna hans er viktigst for han.

Selvfølgelig kan du flytte hvis du mener det er best for deg og dine barn. Og jeg håper dere nå har en ordning der han betaler mer husleie, siden dere både bor i dyrt område som han har valgt, og du kun har mindre inntekt med trygd og ikke lønn.

Dessuten synes jeg at det ikke er du alene som skal betale for ditt sertifikat, for det kommer hele familien til gode.

Du kan ikke kreve av han at han skal flytte, på samme måte som ham ikke kan kreve at du skal bli boende. Men du bør være tydelig på at du ønsker å være nærmere stallen, og sette opp et regnestykke som viser hvor mye dere begge taper på å avslutte samboerskapet. For da kanskje han skjønner at det er billig for han å delbetale for bil og sertifikat til deg.

Det er forresten viktig at du husker det er dyrere å bo i hus enn i leilighet. Og at du kommer til å betale vedlikehold og strøm alene.

Anonymkode: bca27...028

Skrevet

Ja selvfølgelig syns jeg dette er bra at han prioritere sine barn men det hr vært en gjennomgående greie hele tiden at eksen skal tas hensyn til🙈 og jeg prøver ikke være noe offer her, jeg bare vet hva jeg selv trenger for å klare fungere . Jeg må rett og slett tenke på meg og mine sånn at jeg kan fungere. Selvfølgelig vil jeg aller helst ha han med, men syns det er synd om jeg skal la denne muligheten gå fra meg kun pga hans 15 år gamle sønn og eks kjerringa altså. Og det er en leilighet, ikke et hus også … 

Skrevet

Jeg synes også du tar en offerrolle og er lite løsningsorientert. Bare ti minutter med bil er en strekning du kan sykle eller til og med gå. Ja, det er ufattelig egoistisk å ønske å fram flytting og omveltning for barna fordi du ikke gidder reise usle 10 minutter til det som tydeligvis er hele livet for deg? For meg virker det faktisk som denne stallen ikke egentlig er så viktig, for da hadde du funnet en løsning uten å at det går utover alle de andre i familien. 

Anonymkode: d45c9...091

• Liker 4
Skrevet

Å ville flytte på hele familien bare av hensyn til dine ønsker er jo pr definisjon egoistisk. Hvorvidt det er et urimelig ønske er en helt annen diskusjon og handler om mye mer - hva det vil innebære for familiens økonomi, ulemper knyttet til reisetid jobb/skole, fritidsaktiviteter, sosialt liv osv for de andre. Hva samboers eks måtte mene burde ikke være relevant, men samboeren og hans barn er også part i dette - "jeg vil få det bedre der" er ikke et argument som trumfer alt annet og som resten automatisk må bøye seg for. Med såpass kort vei til stallen burde det jo ikke være nødvendig å flytte tid for å kunne være der mer, med mindre du har fysiske begrensinger som hindrer deg i å gå eller sykle (jeg har heller ikke lappen og har lang trening i å finne alternative løsninger).

I bunn og grunn er det jo ditt valg og din avgjørelse om hva som er viktigst for deg. Man skal prioritere egen helse og egen lykke, men man må også vurdere hvilke konsekvenser det får både for en selv og de rundt, og man kan ikke kreve at deres prioriteringer skal være de samme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har fått tilbudet om et hus til leie på en stall hvor jeg kan dyrke min hobby og interesse, det er kun 10 minutter med bil fra her jeg bor nå, midt i sentrum . Jeg mistrives veldig med alt bråket rundt meg og sliter veldig psykisk da jeg er veldig alene her. Jeg har ikke bil og lappen. Der oppe kan jeg få jobbe det jeg vil og dette hjelper min psyke veldig å kunne bare gå i stallen når jeg vil. Har også tre jenter som elsker drive med hest og kunne gjerne tenkt seg opp dit. Så til dilemma, samboer har barn som nekter flytte. Han mener han vil få problemer med eksen og barna da dem trives godt nedi sentrum her om han flytter opp dit. Jeg har ikke noe drive med her nede og det går lite buss opp til stallen så når han jobber og er ute på ting sitter jeg ofte hjemme alene. Jeg er også ufør så jeg har ikke jobb men vet at dette er noe jeg kunne klart … er jeg egoistisk om jeg velger flytte uansett? Jeg har ikke lyst ta hensyn til hans eks. 

Så du mener han skal prioritere deg og dine barn fremfor sine egne barn? Det er i såfall veldig egoistisk av deg

Anonymkode: 2a142...d3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener han skal prioritere deg og dine barn fremfor sine egne barn? Det er i såfall veldig egoistisk av deg

Det er jo veldig egoistisk av han og, å insistere på å bli boende der de bor. 

Anonymkode: 91397...90c

Skrevet

Er det butikker, barnas fritidsaktiviteter, barnas venner osv også der denne nye leiligheten er?

Anonymkode: 891cd...216

Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

Å ville flytte på hele familien bare av hensyn til dine ønsker er jo pr definisjon egoistisk. Hvorvidt det er et urimelig ønske er en helt annen diskusjon og handler om mye mer - hva det vil innebære for familiens økonomi, ulemper knyttet til reisetid jobb/skole, fritidsaktiviteter, sosialt liv osv for de andre. Hva samboers eks måtte mene burde ikke være relevant, men samboeren og hans barn er også part i dette - "jeg vil få det bedre der" er ikke et argument som trumfer alt annet og som resten automatisk må bøye seg for. Med såpass kort vei til stallen burde det jo ikke være nødvendig å flytte tid for å kunne være der mer, med mindre du har fysiske begrensinger som hindrer deg i å gå eller sykle (jeg har heller ikke lappen og har lang trening i å finne alternative løsninger).

I bunn og grunn er det jo ditt valg og din avgjørelse om hva som er viktigst for deg. Man skal prioritere egen helse og egen lykke, men man må også vurdere hvilke konsekvenser det får både for en selv og de rundt, og man kan ikke kreve at deres prioriteringer skal være de samme. 

Altfor langt å kunne verken gå eller sykle dit.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg hadde vel håpet vi kunne klart funnet en slags middelvei. Men når jeg sier jeg har veldig lyst flytte dit så jeg også kan fungere , ikke bare han, så er argumentet hvordan hans eks vil reagere.. pluss dette er et rimeligere sted å bo hvor vi kan spare litt om vi ønsker. Jeg vil ikke han skal velge verken det ene eller det andre… men heller ikke bare være blind på at vi skal bo sentralt når jeg hater det sånn. Da bli jeg jo nødt flytte selv også får dem bo sentralt evt 

Skrevet

Men, hvorfor er dere samboere? Med så mange barn involvert? Og du og dine barn ønsker å bo et annet sted? Det åpenbare løsningen et jo at du og fine barn leier det huset, så blir han ig hans barn der de ønsker å bo, sp kan dere fortsatt vøre kjærester. Men kan du bo såpass «øde» (10 min er jo ingenting, men sp vanskelig?) Handling osv, du blir mindre ensom der sier du?

Ellers: el-sykkel? 

Anonymkode: a71e2...dd2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei jeg hadde vel håpet vi kunne klart funnet en slags middelvei. Men når jeg sier jeg har veldig lyst flytte dit så jeg også kan fungere , ikke bare han, så er argumentet hvordan hans eks vil reagere.. pluss dette er et rimeligere sted å bo hvor vi kan spare litt om vi ønsker. Jeg vil ikke han skal velge verken det ene eller det andre… men heller ikke bare være blind på at vi skal bo sentralt når jeg hater det sånn. Da bli jeg jo nødt flytte selv også får dem bo sentralt evt 

En slags middelvei? Det blir jo enten å flytte hver for dere, eller finne en bomig som ligger midt mellom de to stedene.

Skrevet

bolig*

Skrevet

Hei. Jeg er/har vært i en lignende situasjon med eks kjæresten min. 

Vi har ikke barn. Men har heller ikke bil. For oss er det en halvtime til byen. Derfra kan man ta toget til en enda større by, der jeg nå studerer og mest sannsynlig får jobb etter endt utdanning.  

Eksen presset meg til å flytte ut på landet, slik at h*n skulle ha mulighet til å bo 5 minutter unna stallen. Jeg sa ifra om at dette var en dårlig idé og at jeg har tidligere blitt deprimert av lang pendle vei tidligere i livet. Vi ble dog enige om å prøve å bo her ute til jeg blir ferdig med utdannelsen.  Etter stort press om at vi eventuelt burde bo hver for oss. Selv om vi hadde på det tidspunktet vært samboere i flere år. 

Det er en halvtime med bil. Men på grunn av at det sjeldent går buss, kan man risikere å bruke store deler av dagen på reising. 

Dessuten. Å ta en pils med de andre studentene er nesten bare å glemme. Det går nesten ikke buss på kveldstids. Man kan jo selvfølgelig heller ikke kjøre hjem fra puben.... 

Ikke er det butikker her ute. Vennene mine er i byen. Ikke har man de samme treningsmulighetene eller fritidsaktiviteter, kultur etc. 

Alt i alt er det mye mer tungvint å bo avsides til å reise til byen for alt man skal, enn å reise til et avsides sted for å drive med en hobby/fritidsaktivitet.  

I likhet med deres situasjon, begynte min eks også på NAV. Og stallen var det eneste som betydde noe. Fritidsaktiviteten til den i foholdet som går på NAV, skulle trumfe foran, alle mine behov for trivsel, jobb, utdanning, fritidsaktiviteter.  Alt! 

Hvis hele familien skulle flyttet ut på landet, betyr det masse kjøring. Siden dere har flere barn og busstilbudet er elendig, bør dere nok ha to biler. Dere ender da opp med å kjøre rundt på barna deres i tide og utide. (Eventuelt så lempes mesteparten av jobben over på mannen din, fordi du MÅ i stallen) 

Så er det det økonomiske:

Strømpriser hus vs leilighet. 

To biler en bil med dagens drivstoff priser. 

Det kan være lavere verdistigning på bolig på landet. Litt avhengig av området og hvor i landet dette er. I vårt tilfelle, tapte vi ekstremt på dette. 

Alt for at DU skal ha det mest mulig komfortabelt for å dyrke heste hobbyen din på heltid. 

I vårt tilfelle ble det slutt pga eksen bare ville være i stallen og ingenting annet i livet betydde noe. 

Anonymkode: 7f227...a1b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...