AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Eller er det et for stort sjansespill og rett å slett å leke med livet? Plutselig kan det jo gå et skred når som helst, eller et lite feilsteg over de stigene? Anonymkode: 4951c...519
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 NEI! Sånn "trofèturisme" byr meg imot. Kan sammenlignes med trofejakt på pressede dyrearter på andre kontinenter. Rike europeere valser over lokal natur, kultur og mennesker for å realisere seg selv Anonymkode: 27111...398 11 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Nei. Det er dritdyrt og helt uinteressant for meg! Anonymkode: 98786...5d5 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Nei, har ingen interesser for slike aktiviteter. Anonymkode: a961f...328 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 Nei, har barn og setter meg ikke i fare pga dem Anonymkode: 8770e...491 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 Hadde aldri turt! Stigene de spaserer over ser ut som de kan knekke når som helst. Tenk alt det tunge utstyret man bærer med seg da? Oksygentank blant annet. Det er så tynn luft på toppen at vi ikke er laget for å tåle det engang??? Det er jo helt galskap å utsette seg for noe slikt i utgangspunktet. Anonymkode: 7a11a...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 Nei, fjelltur er ikke såååå gøy liksom. Anonymkode: 57708...1e1 2
lysestake Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Nei. Skjønner ikke helt greia med det heller men vi er forskjellige så.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 Søsteren min forsøkte å bestige Mount Everest for mange år siden. Tror hun brukte rundt 500 000 på turen også ble det så dårlig vær at det ikke var forsvarlig å klatre til toppen. Halv million rett i dass. Det er noe av det sure med å klatre Mount Everest, man betaler en gjennomsnittlig årslønn for en skryteferie man ikke engang er garantert man får lov til å gjennomføre. I tillegg selv om det uten tvil er kult å ha besteget verdens høyeste fjell. Så er det snakk om en turistdestinasjon hvor man får hjelp til å bære bagasjen og man ikke trenger å ha tidligere klatreerfaring for å gjennomføre. Føler det tar noe av skrytefaktoren vekk. Anonymkode: 2f914...366 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 Nei, men har ingen interesse av det. En gjør jo gjerne slik for å bevise for seg selv eller andre at en klarer slikt. Men for meg gir det meg absolutt ingenting. Vil heller holde på med noe som gir meg glede. Når det kommer til at flere har dødd av reisen, merker jeg at jeg er glad jeg ikke føler noe behov for slikt. Anonymkode: 80d34...b59 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 Nei. Fjellet er begravet i nok søppel etter folk fra før. Anonymkode: 04137...21d 1
Fame Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 Ja, hvis jeg hadde hatt penger til å bruke på noe sånt 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Nei. Jeg hadde elska utsikten, men ønsker uansett ikke påføre familien min stresset og bekymringene. Anonymkode: 49b8a...d45 1
ekkoet Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 Nei - ville ikke gitt meg ut på en aktivitet hvor det var en sannsynlighet for å omkomme (så kan man jo krangle rundt hvor grensen går for sansynlighet, men for høy for meg). Jeg er jo heller ikke bare meg - jeg har familie som også hadde mistet en far/mann Heller ikke opptatt av noe skryterettigheter - kunne heller tenkt meg å løpe en maraton eller ironman dersom det handlet om å ha forutsetningene på sin side. 2
Gjest Athena Catalina Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 Nei, har null interesse å bestige det fjellet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 Eg synest det er litt fasinerande. Men nei hadde ikkje gjort det. Anonymkode: dcbda...8a3 2
Ullvott Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 I tillegg til masse penger, svært god fysisk form og god tåleevne for store høyder er en av de viktigste forutsetningene et sterkt ønske om å bestige Mount Everest. Hadde jeg hatt alt dette, så kan det jo hende. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: Søsteren min forsøkte å bestige Mount Everest for mange år siden. Tror hun brukte rundt 500 000 på turen også ble det så dårlig vær at det ikke var forsvarlig å klatre til toppen. Halv million rett i dass. Det er noe av det sure med å klatre Mount Everest, man betaler en gjennomsnittlig årslønn for en skryteferie man ikke engang er garantert man får lov til å gjennomføre. I tillegg selv om det uten tvil er kult å ha besteget verdens høyeste fjell. Så er det snakk om en turistdestinasjon hvor man får hjelp til å bære bagasjen og man ikke trenger å ha tidligere klatreerfaring for å gjennomføre. Føler det tar noe av skrytefaktoren vekk. Anonymkode: 2f914...366 Edit. Dette med prisen på turen er også noe av det farlige. For når man har brukt en halv million på en tur, så er det nok ikke lett å godta at været er for dårlig til at det er forsvarlig å gjennomføre turen. Eller å godta at nå føler jeg meg så sliten at jeg ikke bør fortsette. Man tenker vel fort: dette er den ene sjansen jeg har til å bestige Mount Everest og da skal ikke jeg gi meg før jeg er på toppen. Slik jeg har forstått det er det en av grunnene til dødsfallene. Sherpaene sier at turen ikke bør gjennomføres eller at du er for sliten/syk til at det er forsvarlig at du fortsetter. Og så sier turistene at de har betalt enormt mye for turen og da skal den gjennomføres samme hva. Anonymkode: ef81f...615 2 1
Gjest Villfisker Skrevet 12. oktober 2022 #20 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg har bedre ting å ta meg til, og har ikke behov for å skryte av å ha gjort det ene og det andre. Skulle jeg likevel gjort det, hadde jeg holdt helt kjeft om det. Hadde vært nok at jeg visste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå