AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg må bare legge inn håndkleet, for jeg har slitt med overspising i 3 år på grunn av depresjon.. Jeg er bedre nå mentalt ettersom jeg får hjelp, men får ikke bukt med overspisingen. Veier 10 kg for mye som jeg har lagt på meg på disse årene. De siste ukene har jeg startet å trene, både kondisjon og styrke. Men kan jeg håpe på å gå ned i vekt hvis jeg fremdeles overspiser noen ganger i uken? Igår kveld var det gjort igjen.. iskrem, kjeks, hamburgerbrød med nugatti, middagsrester.. Føler meg alltid som dritt dagen etterpå. Men får desto mer lyst til å trene nå enn tidligere. Har noen klart å gå ned i vekt eller i hvert fall merket endring i kroppen eller forbrenningen ved å trene? Samtidig som man overspiser noen dager i uken.. Anonymkode: aa887...8c7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Du forbrenner ikke så mye med trening, så det er fort gjort å spise opp det du har trent og vel så det. Pass på at du ikke bruker trening som unnskyldning for at det er greit å overspise. Eller bruker trening som "straff" fordi du har overspist. Da havner du fort inn i en enda mer usunn spiral. Anonymkode: 9174c...f9e 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Trening hjelper på psyken, så godt mulig det kan hjelpe. Anonymkode: de71d...305 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 Det kommer an på hvor mye du spiser og hvor mye du bruker. Som for alle andre som skal ned i vekt. Enkelt og greit. Kanskje lettere å unngå å spise veldig mye hvis du logger alle kaloriene i en app? Anonymkode: 187a8...42f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men får desto mer lyst til å trene nå enn tidligere. Er jo bare å trene da, se hvordan det går. Trening har ikke tatt livet av så mange. Hjelper ikke å ha lyst til å trene, man må faktisk trene. Dårlige unnskyldninger derimot, det er det enkleste i verden. Hilsen ei som overspiser og trener 10 kg er heller ikke så mye, så det er bare å sette i gang. Første bud er å tømme huset for alt du ikke skal spise, fyll opp med grønnsaker, frukt og knekkebrød. Da er det ikke så jævlig å overspise om man gjør det på grønnsaker. Anonymkode: 09b01...4da 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 Ikke tenk at alt er over bare fordi man har slike dager. Men om det er mange av det, er det mulig at man ikke ligger i underskudd. Et tips mange har når det kommer til å gå ned i vekt, se på ukes budsjettet ditt for kalorier, og ikke del det på 7. Tillat at du på lørdager (eller en annen dag), har ekstra kalorier å bruke, evt 2 fager i uken. Juster ned noen dager, og spis mer andre. Da kan man få lov til å ha sjokolade, is eller annet hver uke. Dette er noe som hjelper mange som sliter. En ting når det kommer til trening. Som mange skriver er trening gram og kosthold kilo. Det som også er utrolig urettferdig er at om man er overvektig og utfører en trening som utgir 100kcal. Vil man bare forbrenne 50kcal fra kroppen, mens en person som ikke er overvektig som utfører den samme treningsøkten vil forbrenne 70kcal 😕 Trening er viktig. Trening kan hjelpe på forbrenningen. Trening kan gi deg litt ekstra kalorier i underskudd. Anonymkode: 2d38f...617 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Trening er nesten alltid et positivt element å tilføre Anonymkode: 28be0...16b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke tenk at alt er over bare fordi man har slike dager. Men om det er mange av det, er det mulig at man ikke ligger i underskudd. Et tips mange har når det kommer til å gå ned i vekt, se på ukes budsjettet ditt for kalorier, og ikke del det på 7. Tillat at du på lørdager (eller en annen dag), har ekstra kalorier å bruke, evt 2 fager i uken. Juster ned noen dager, og spis mer andre. Da kan man få lov til å ha sjokolade, is eller annet hver uke. Dette er noe som hjelper mange som sliter. En ting når det kommer til trening. Som mange skriver er trening gram og kosthold kilo. Det som også er utrolig urettferdig er at om man er overvektig og utfører en trening som utgir 100kcal. Vil man bare forbrenne 50kcal fra kroppen, mens en person som ikke er overvektig som utfører den samme treningsøkten vil forbrenne 70kcal 😕 Trening er viktig. Trening kan hjelpe på forbrenningen. Trening kan gi deg litt ekstra kalorier i underskudd. Anonymkode: 2d38f...617 Kan du komme opp med kilder som bekrefter dette? Jeg har aldri hørt om at du forbrenner mer kalorier som normalvektig enn overvektig, tvert imot er det vel viden kjent at du forbrenner mer kalorier jo mer du veier. Anonymkode: 52359...696 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 30 minutters løpetur= ca 3-400 kilocalorier 5 minutt å spise 50 gr sjokolade=ca 250 kilocalorier Anonymkode: 363d8...97a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 I det aller minste vil du endre hvordan fettet sitter på kroppen. Fettet vil fordele seg mer en timeglassfigur på kroppen. Større armer og bein, mindre midje. Du vil altså se mye bedre ut uansett om du er overvektig eller går ned i vekt. Gitt at du trener hard styrke. Det er mulig å gå ned i vekt, da hard styrketrening øker forbrenningen (muskler trenger mye kcal for å bli store og holde seg store). Men det kan ta lengre tid, da du må vente på at musklene blir store. Så spørs det hvor mye du spiser. Jeg ville tat bilde av kroppen slik at du kan sammenligne om 2 mnd. For det kan være at vekten ikke går ned men du vil se en enorm forskjell i hvordan fettet og musklene sitter på kroppen og hvordan den ser ut Anonymkode: ab685...621 1
Falkefugl Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg vil absolutt si ja, trening hjelper! Jeg tenker det er minst 3 årsaker til det 1) ved regelmessig trening vil du kunne utvikle mer muskulatur som omformer kroppen og gjør at du føler deg fastere og sterkere. 2) trening frigjør endorfiner som gjør at du føler deg bedre, og ofte kommer overspising av vonde følelser, så ved regelmessig trening føler du deg oftere bedre og kanskje overspiser sjeldnere. 3) ved å komme inn i en god treningsrutine så vil du kunne bli motivert når resultatene kommer, og da lettere unngå overspising så hyppig, fordi du rett og slett vil fortsette å se resultater. Så jeg tror at det ikke først og fremst er kaloriene som forbrennes under en treningsøkt som gir resultatene, men alle de gode endringene som skjer med selvfølelsen og humøret ved regelmessig trening som kan hjelpe på å overspise sjeldnere 2 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Overspising er en form for spiseforstyrrelse. Har du snakket med legen din, at du sliter med overspising? Når det har pågått så lenge er det vanskelig å bare slutte med det. Slet med det samme selv. Trente masse, min nærmeste familie skjønte ikke hvorfor jeg ikke ble tynnere. Jeg bortforklare alt. Men sannheten var at jeg satt hjemme å spiste. Fortalte legen min om mine dårlige spisevaner å fikk hjelp. Så er i prosessen nå med å slutte med overspising.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kan du komme opp med kilder som bekrefter dette? Jeg har aldri hørt om at du forbrenner mer kalorier som normalvektig enn overvektig, tvert imot er det vel viden kjent at du forbrenner mer kalorier jo mer du veier. Anonymkode: 52359...696 https://forskning.no/menneskekroppen-overvekt-trening/fedme-nar-du-trener-mer-brenner-kroppen-faerre-kalorier-pa-andre-ting/1904608?fbclid=IwAR0rHGLxdKZtxZHrADi9o6xs5Xve2AncHFlabJyLfMWmXCYHrm2H2LtDHeg Anonymkode: 2d38f...617
AprilLudgate Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 Nei. Trening gir svært liten effekt på vekt. Det som nok hjelper mest for deg er behandling.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 For meg hjelper trening, men ikke pga forbrenningen - som andre påpeker, så brenner det svært lite i forhold til hva man spiser. Trening er grammene, kostholdet er kiloene. Det kommer man ikke utenom. For meg er det den mentale biten som hjelper mot overspising. Jeg pleide å hate trening, men nå har det endelig blitt en rutine og jeg føler meg SÅ ENORMT mye bedre, og ser så mye bedre ut. Jeg overspiser fremdeles av og til, men nå merker jeg hvor dårlig jeg føler meg dagen etter av det. Det gjør det lettere å unngå neste gang. Jeg føler meg nesten fyllesyk av for mye raske kalorier... og jeg blir sinnsykt oppblåst i to- tre dager etter én dag med overspising. Med trening og sunt kosthold holder magen seg flat, og jeg har så vanvittig mye mer energi hver dag. Energi er noe vi skaper, ikke noe vi kan vente på! Anonymkode: b5020...aca 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #17 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): I det aller minste vil du endre hvordan fettet sitter på kroppen. Fettet vil fordele seg mer en timeglassfigur på kroppen. Større armer og bein, mindre midje. Du vil altså se mye bedre ut uansett om du er overvektig eller går ned i vekt. Gitt at du trener hard styrke. Anonymkode: ab685...621 Så du påstår at en overvektig person vil få timeglassfigur bare av å trene hard styrke? Ganske drøy påstand. For å få timeglassfigur må man for det første være genetisk disponert for å ha nettopp den fasongen, og for det andre må man være slank. Slank blir man ikke av å kun trene, uansett hvor mye man trener, uten å samtidig regulere kostholdet og gå ned i vekt. En overvektig som trener mye men spiser nok til å opprettholde overvekten vil få større muskler, men de vil fremdeles være helt eller delvis skjult under fett og dermed lite synlige. Fettet må forbrennes bort for at muskler og fasong skal komme til syne, og da må man gå ned i vekt. Som igjen krever at man regulerer kostholdet. Man kan ikke punktslanke seg, og man kan heller ikke trene seg til en bestemt fasong. hvordan man er bygd er genetisk og kan i liten grad endres. Man kan bare forminske eller forstørre den fasongen man har. Anonymkode: 58c01...17a 1
Matas Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen, Matas, moderator. 1
Anbefalte innlegg