Gå til innhold

Ang manglende bilforsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon med eksen. Han har en svært elendig økonomi og kjører rett som det er uforsikret. 
Vi har barn sammen som da sitter på med han i bilen. Jeg er livredd for at noe skal skje og vil egentlig avlyse alt av samvær til bilen er forsikret igjen.

Hva skjer med barna om de skulle komme ut for en ulykke? Barna har forsikringer, men jeg trur ikke den gjelder om de skades i uforsikret bil.

Jeg har mest lyst til å tips politiet om at bilen er uforsikret og har ett håp om at de avskilter bilen. Kan jeg spørre politiet om de kan ha en kontroll i nærheten av der barnefar bor?

Anonymkode: bc74d...338

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i en situasjon med eksen. Han har en svært elendig økonomi og kjører rett som det er uforsikret. 
Vi har barn sammen som da sitter på med han i bilen. Jeg er livredd for at noe skal skje og vil egentlig avlyse alt av samvær til bilen er forsikret igjen.

Hva skjer med barna om de skulle komme ut for en ulykke? Barna har forsikringer, men jeg trur ikke den gjelder om de skades i uforsikret bil.

Jeg har mest lyst til å tips politiet om at bilen er uforsikret og har ett håp om at de avskilter bilen. Kan jeg spørre politiet om de kan ha en kontroll i nærheten av der barnefar bor?

Ja du kan melde inn at han mangler forsikring på bilen. Han får dagsbøter så sikkert bedre får han uansett 

Anonymkode: 16e99...ffe

• Liker 2
Skrevet

Han får snart regning fra TFF på 150,- kroner dagen 

Skrevet
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Han får snart regning fra TFF på 150,- kroner dagen 

Han bryr seg ikke om det. Han har flust med saker hos namsmannen og enda fler blir det vel etterhvert. Økonomisk kaos er det han har.

Beste er om bilen enten blir forsikret eller avskiltet, så barna kan ferdes trygt med han.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han bryr seg ikke om det. Han har flust med saker hos namsmannen og enda fler blir det vel etterhvert. Økonomisk kaos er det han har.

Beste er om bilen enten blir forsikret eller avskiltet, så barna kan ferdes trygt med han.

mange saker ja   blir jo rundt 55 000,- i bøter pr år det mhm her mistenker jeg sterkt at det er de 55 000,- i året som frister myndighetene og ikke vil  foreta seg noe  :( har du snakket med SVV ? de kan muligens legge bilen inn i ett system over kontroller de foretar 

Skrevet

Kjører du med et uforsikret kjøretøy, og ender opp med å skade noen eller noe, kan det koste deg dyrt.

Uten bilforsikring, er du personlig erstatningspliktig for alle materielle skader som kjøretøyet ditt forårsaker. Det gjelder alt fra parkeringsbulker, til store og omfattende skader.

– Siden det normalt er ansvarsforsikringen som tar seg av den uskyldige parten i en skadesak, er det laget en egen løsning som dekker skader forårsaket av uforsikrede kjøretøy. Denne er det TFF som håndterer. De behandler og legger ut for alle økonomiske krav som er rettet mot ditt kjøretøy, men så fort de har ordnet opp med den uskyldige parten, vil de kreve tilbake alle sine utlegg fra deg som eier av kjøretøyet, sier Havrevoll.

Enda alvorligere er det hvis du forårsaker personskade, da kan erstatningen fort komme opp i millionsummer.

https://www.if.no/magasinet/bil/bil-uten-forsikring

Anonymkode: 100c0...73b

• Nyttig 2
Skrevet

For en fjomp han er. 

Skrevet
Apekatten skrev (4 timer siden):

For en fjomp han er. 

Fjomp er i det absolutt mildeste laget å tiltale han. Komplett idiot vil jeg heller si.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har vært flere slike tråder med maken scenario her inne. Gremmes over å være mann når jeg leser sånt.

Anonymkode: c9c0c...82a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjører du med et uforsikret kjøretøy, og ender opp med å skade noen eller noe, kan det koste deg dyrt.

Uten bilforsikring, er du personlig erstatningspliktig for alle materielle skader som kjøretøyet ditt forårsaker. Det gjelder alt fra parkeringsbulker, til store og omfattende skader.

– Siden det normalt er ansvarsforsikringen som tar seg av den uskyldige parten i en skadesak, er det laget en egen løsning som dekker skader forårsaket av uforsikrede kjøretøy. Denne er det TFF som håndterer. De behandler og legger ut for alle økonomiske krav som er rettet mot ditt kjøretøy, men så fort de har ordnet opp med den uskyldige parten, vil de kreve tilbake alle sine utlegg fra deg som eier av kjøretøyet, sier Havrevoll.

Enda alvorligere er det hvis du forårsaker personskade, da kan erstatningen fort komme opp i millionsummer.

https://www.if.no/magasinet/bil/bil-uten-forsikring

Anonymkode: 100c0...73b

Det er TFF jeg ringer med jevne mellomrom og får opplyst om bilen er forsikret eller ikke. Jeg har snakket med bf flere ganger om hvor viktig dette er og hvor alvorlig det blir om han i verste fall tar livet av noen i en ulykke. Han vet det kan dreie seg om evig million gjeld, men han driter i det. Han har jo ikke de pengene uansett, så det havner hos namsmannen det også. Beste hadde vært å fengsle den gubben.

Skrevet

Barna er sikret gjennom folketrygden uansett hva som måtte skje. Du bør sørge for at han sikrer barna i bilen.

Hadde det vært meg hadde jeg uansett meldt det inn. 

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde jeg tatt med FVK asap, og sagt at det er uholdbart at han både er så uansvarlig ovenfor egne unger og at du er redd slike holdninger og levemåte skal smitte over på deres felles barn. Og at enten så skjerper han seg eller så blir samværet redusert eller tilrettelagt på en slik måte at han ikke utsetter ungene for unødvendig risiko.

• Liker 2
Skrevet

Tff betaler før alle ev skader/skadede.. og mannen din får deretter krav fra dei.

Att forsikre en bil, kun ansvar. Koster ju faen ikke noe, i forhold til att få regning fra tff på 150kr dagen

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har vært flere slike tråder med maken scenario her inne. Gremmes over å være mann når jeg leser sånt.

Anonymkode: c9c0c...82a

Helt enig med deg. Sånne folk skulle vært fratatt førekort hver eneste gang bilen er uforsikret - så lenge skiltene er på.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk ditt ansvar som mamma å varsle politiet om dette . Evnt blir du å regne som medskyldig hvis noe skulle skje . Det blir det samme som å la noen kjøre i fylla , å håpe det går bra . Vær ansvarlig å varsle . 

Skrevet

Jo barneforsikringen gjelder uavhengig av om bilen er forsikret eller ikke. Mvh forsikringsrådgiver 

Anonymkode: 15106...b91

Skrevet (endret)

Og denne særdeles sjarmerende fyren, valgte du å få barn med? 🤔 

Hadde han disse økonomiske problemene, når dere ble sammen? 

Siden han ikke bryr seg om dagbøter osv, så hadde jeg bare meldt han til rette myndigheter, sånn at bilen evt. blir tatt fra han. Har han ikke råd til forsikring på bil, så har han heller ikke råd til å drifte en bil... Hva skjer den dagen bilen f.eks må ha ny girkasse eller noe så enkelt som at den trenger nye bremser? Driter han i å bytte sånne ting også da kanskje? 

Endret av Mardina
Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (1 minutt siden):

Tff betaler før alle ev skader/skadede.. og mannen din får deretter krav fra dei.

Att forsikre en bil, kun ansvar. Koster ju faen ikke noe, i forhold til att få regning fra tff på 150kr dagen

Heldigvis ikke min mann lenger. Økonomien hans havarerte ekteskapet og jeg har aldri angret det bruddet. Økonomien ble bare verre da jeg kastet han ut. 150.- er mye penger for han. En gang kjøpte han en pastilleske til eldste på 4 år og var mega stolt over å spandere dette. Skulle nesten tru det var en diamant han hadde kjøpt. 

Veldig betryggende at TFF tar seg av utbetalinger om noe skulle skje barna mine. 

Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk ditt ansvar som mamma å varsle politiet om dette . Evnt blir du å regne som medskyldig hvis noe skulle skje . Det blir det samme som å la noen kjøre i fylla , å håpe det går bra . Vær ansvarlig å varsle . 

Medskyldig i at vedkommende kjører uten forsikring og det samme som å la noen å kjøre i fylla? Hvilke dramapiller har du tatt i dag? 😂 Dette er det heldigvis bare å overse, TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo barneforsikringen gjelder uavhengig av om bilen er forsikret eller ikke. Mvh forsikringsrådgiver 

Takk for svar. Veldig betryggende å vite 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...