AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Jobber på en ekstremt hektisk avdeling. Det har vært flere omveltende prosesser, bemanningskrise og stort gjennomtrekk av personalte. NSF tillitsvalgt er fullstendig handlingslammet og konfliktsky. Hen gjør ingenting aktivt hvis ikke noen av oss kommer med klare innspill. Og selv da gjør hen ingenting selvstendig arbeid. Det går rykter om at hen ikke tør eller vil ta opp ting fordi ledelsen blir forbanna. Så hen møter til div samarbeidsmøter og er med i ansettelsesprosessen. Men hen har ikke tatt ETT eneste initiativ til medlemsmøter på over 2 år (!!!!). Eller aktivt innhentet fakta og info fra de andre ansatte. som hen kan bruke i møte med ledelsen. Absolutt nada aktivitet utover det ledelsen ber om som er å stille på div møter og godkjenne turnus. Sist det ble skrevet turnus ble det mye snakk og frustrasjon. For hen hadde i prinsippet bare grovt sett over og godkjent. Uten å se at turnusen var unødvendig krevende med flere springvakter enn normalt, dagvakter rett etter nattevaktshelger og enorm belastning på den enkelte.. Flere oppsett som NSF (forbundet) og forskning har snakket masse om er helseskadelig . Det virker som hen er veldig kunnskapsløs med turnus. Nå skal vi kastes inn i ny turnus og man vet jo at heller ikke her blir det sett fra sykepleierenes side, men på avdelingens behov. Videre er det enormt høyt t sykefravær og stor turnover. Vi er konstant i manko, Arbeidsmiljøloven brytes på daglig nivå, og har gjort lenge. Det er mer også - men det viktigste er jo at det alltid er for få på jobb, utslitte kolleager som må jobbe mye overtid/doble vakter osv - men NSF kommer bare ikke på banen her. I det hele tatt. Det har vært ETT medlemsmøte på 2 år -i en avdeling hvor det er krisehåndtering pga uforsvarlig lav bemanning. Folk utsettes for enormt press fra ledelse om konstant å jobbe ekstra. . Antall sykemeldte og oppsigelser øker jevnt hver måned. Og NSF tillitsvalgt gjør ikke ingenting. Samler ikke medlemmene, stiller ikke ledelsen til ansvar, ber ikke om ekstra ressurser via hovedtillitsvalgt til å håndtere problemene, tar ikke vare på medlemmene/kollegaene. Eneste gang hen gjør noe, er hvis hen får direkte innspill fra oss -og så kan hen være trygg i møte med ledelsen, for det er jo ikke hen som tar det opp,hen er bare talerør. Det er totalt håpløst. Man skal jo samarbeide med ledelsn, men hos oss er det enveiskjøring hele veien, mens nsf sitter med lua i hånden og smiler spakt. Og hen blir jo gjenvalgt fordi ingen orker å ta vervet. Men det betyr jo ikke at hen må bli når vedkommende ikke gjør minimumskravet engang? Sa må det jo være bedre å trekke seg uansett (så vil garantert ny kandidat dukke opp når en ikke trenger å stille opp mot hen i et valg. For det vil ingen da hen blir så lett snurt, tar alt personlig og blir forbannet.. -det blir uansett ikke verre enn det er nå..) Mistenker hun kun har vervet pga fordelene (endel møtevirksomhet og gjemmekontor, gratis ipad ++ Nå er krisen så stor -at NSF ikke på noen måte har kommet på banen er ubegripelig!!. Hva er poenget med å være medlem i NSF når ingen uansett kjemper for medlemmenes rettigheter? Hen er så passiv at man skulle tro vi ikke hadde tillitsvalgt. Alt ledelsen innfører av krav og tiltak blir ikke motargumentert. Lover og regler følges ikke. Ingen info til medlemmene om status, hva hen tenker å prioritere av oppgaver etc. Det kommer kun referat fra andre møter hen deltar i fordi noen derfra skriver referat. Utover det er hen totalt usynlig. Og hen blir utrolig snurt og såra om noen tar opp noe av dette med hen. Henn takler ikke noen form for krav eller negativ kritikk. Da furter hen og baksnakker vedkommende til "kjernen" sin på avd. Hen sier også at øverste leder er så sint på hen at hen "har gitt" opp å si noe..For det blir så slitsomt når sjefen er sur på hen. Det er jo da man skjønner at hen ikke hverken er dedikert eller forstår ansvaret bak et slikt viktig verv som tillitsvalgt. Så det er jo krise på krise. Jeg og ganske mange kollegaer mener det er bortkasta penger å være NSF medlem når man ikke har en tillitvalgt og et forbund i ryggen slik ledelsen driver rovdrift på ansatte nå og de bare innfører masse tiltak uten at ansatte har noe de skulle sagt. Hvordan kan man ta dette videre? Vi kan jo ikke ha en tillitsvalgt som kun har vervet seg for godene sine, men som på ingen måte jobber for medlemmene? Tror ikke det holder å kontakte hovedtillitsvalgt på sykehuset heller. Hen vet jo om situasjonen, på vår avdeling men har heller ikke vært synlig eller iverksatt noen møter etc (hverken med oss eller ledelsen). Vi er mange som er frustrerte her. Siden våren har det vært veldig uforsvarlig på jobb. Men fo sier imot ledelsen eller står på jrav med tanke på rettigheter og AML - brudd på daglig basis. Selv var jeg en av de som måtte droppe deler av sommerferien for å jobbe istedenfor. Ellers hadde ikke avdelingen fungert denne sommeren. Vi var mange som måtte dra tilbake og jobbe istedenfor å ha 3 ukers ferie. Noen som vet hvem i NSF man kontakter om slikt? Eller skal vi alle bare melde oss ut? Ingen poeng å betale over 6000 kr på absolutt ingenting. Hilsen K33 #nsf Anonymkode: d3432...438
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Løsningen er jo at noen annen på avdelingen stiller til valg, hvis det er mange som har mange innspill til hvordan de tenker en tillitsvalgt heller burde opptre så er det jo naturlig at en av de stiller til valg. Tror det kan bli vanskelig å bli kvitt vedkommende ellers. Anonymkode: fd316...29b 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Hovedtillitsvalgt må kontaktes først. Hvis ingenting hjelper, meld dere ut i protest og gå til f.eks Fagforbundet. Anonymkode: a409f...645
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Sender dere avvik hver eneste valt det er underbemanning? Sender dere avvik hver gang et tiltak ikke kan gjøres ved underbemanning? Kan ramse opp svært mange grunner til avvik som de fleste ikke tenker er avvik også. Anonymkode: 0c034...9ca
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Høres også ut som om verneombudet bør kobles inn. Anonymkode: a409f...645
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Min mor var lønnstaper i mange år og NSF ga henne lite igjen. Hun husker de ikke fikk lønnsøkning mens ledelsen fikk det, og det var liksom greit. Hadde jeg vært voksen i den alderen hadde jeg virkelig latt dem gjennomgå med det jeg vet nå. Skulle ønske at ting gikk bedre. Det har endt opp med at jeg ikke stoler på fagforeninger. Anonymkode: ced3d...8bc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Min mor var lønnstaper i mange år og NSF ga henne lite igjen. Hun husker de ikke fikk lønnsøkning mens ledelsen fikk det, og det var liksom greit. Hadde jeg vært voksen i den alderen hadde jeg virkelig latt dem gjennomgå med det jeg vet nå. Skulle ønske at ting gikk bedre. Det har endt opp med at jeg ikke stoler på fagforeninger. Anonymkode: ced3d...8bc For ikke å nevne hvor mange nattevakter hun måtte ta mens de utspekulerte at hun måtte til lege for å få fritak samtidig som de hadde ordnet en avtale med eneste fastlege at hen ikke hadde lov til å gi fritak. Anonymkode: ced3d...8bc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 Syns det høres ut som at du burde stille til valg. Anonymkode: c0d4d...2c1 4
tøydokka Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Sånn er det hos oss også. Ledelsen truer vedkommende til taushet og til å stå på deres side fremfor å ta opp kamper for de ansatte. Sånn blir det når tillitsvalgt fra fagorganisasjonen er en vanlig ansatt. De blir helt ubrukelige til å løfte frem saker som gagner de ansatte, for ledelsen vil da iverksette sanksjoner mot de personlig. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 Kontakt hovedtillitsvalgt og fylkeskontoret, ved påvirkning av arbeidsmiljø kan også verneombud kobles på. For øvrig har jeg lite til overs for folk som klager på tillitsvalgt men likevel velger vedkommende igjen og igjen. Det er valg annethvert år, da må en av dere andre stille og bli valgt inn. Anonymkode: 4b2c0...c9f 3 2
pia mater Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 Få verneombud på banen, uavhengig av situasjonen med nsf. Deretter må dere varsle hovedtillitsvalgt, og melde mistillit til plasstillitsvalgt og ha nytt valg. Om personen blir snurt så har det jo ingenting å si. En fungerende tillitsvalgt er så viktig. 2
Apis Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 Dere må jo si i fra videre opp i fagforeningssystemet, der de har mer tyngde og makt forholdet blir mer riktig i møter med ledelsen hos dere. Videre er det litt " feigt" å ikke stille mot kandidater til neste valg av tillitsvalgt, vis dere er så misfornøyde. 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Det er et ganske vanlig problem når folk ikke vil stille som tillitsvalgt og den som ikke klarer si nei ender opp med vervet. Neste gang melder du deg som kandidat - problem solved!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 En av dere må stille til valg. Anonymkode: 23056...332
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 Skjønner at du er frustrert og det er flere av oss som er det for tiden, men det er ikke så enkelt dessverre. Har selv vært tillitsvalgt og samarbeidet med lederne ble såpass utfordrende at jeg begynte å frykte at dette kunne ha konsekvenser for min framtidige karriere. I tillegg følte jeg at det gikk utover integriteten min, og sånn ville jeg ikke være, derfor trakk jeg meg fra vervet. Et større problem var hovedtillitsvalgte, de var så maktesløse. Herremin så mye syke ting har skjedd, og fortsetter å skje! De driver rovdrift på de ansatte, sosial dumping, og hele pakka. INGEN sier noe. Jeg skjønner ikke engang hvorfor vi gidder å være medlemmer i noe forbund. Det du opplever på din arbeidsplass er større enn det en tillitsvalgt kan takle, dette speiler et samfunnsproblem, og kun topplederne i våre forbund kan ta tak i det! Anonymkode: e596e...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg tok tillitsvalgtvervet når ingen andre ville, men proklamerte tydelig og ved flere anledninger at jeg skal gjøre mitt beste - men at alle sto hjertelig velkomne til å ta over rollen når som helst, spesielt om de var misfornøyd med mitt bidrag eller opplevde at de kunne hatt mer å gi selv. Alle som klager på tillitsvalgte kan ta seg en bolle og stille til valg selv. Enten er du motkandidat, eller så holder du kjeft. Så lite trivelig er det å være plasstillitsvalgt i skrapede, offentlige organisasjoner som har mangel på alt annet enn mellomledere. Anonymkode: df903...c33 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå