AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg er så oppgitt. Har prøvd to runder med sparkelremser nå, og får det ikke til. Det bare bobler eller bølger/glipper. Neste runde må være noe som funker, for nå har jeg ikke tålmodighet til å prøve mer. Jeg har lest at noen med hell har limt sparkelremsene på plass med godt lim (jeg har våtromslim). Har noen av dere gjort dette med hell? 🙂 Anonymkode: 4df54...4b3 1
Maskinfører Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Snakker vi her om gips eller sponplater ? 1
Maskinfører Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så oppgitt. Har prøvd to runder med sparkelremser nå, og får det ikke til. Det bare bobler eller bølger/glipper. Neste runde må være noe som funker, for nå har jeg ikke tålmodighet til å prøve mer. Jeg har lest at noen med hell har limt sparkelremsene på plass med godt lim (jeg har våtromslim). Har noen av dere gjort dette med hell? 🙂 Anonymkode: 4df54...4b3
MyMichelle Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg har aldri hørt om sparkelremser før! Alle den tiden jeg kunne spart om jeg hadde visst om det og det hadde virket. 2
Maskinfører Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 MyMichelle skrev (5 minutter siden): Jeg har aldri hørt om sparkelremser før! Alle den tiden jeg kunne spart om jeg hadde visst om det og det hadde virket. Sparkelremse kom i 2005-2006 om jeg ikke husker feil
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er så oppgitt. Har prøvd to runder med sparkelremser nå, og får det ikke til. Det bare bobler eller bølger/glipper. Neste runde må være noe som funker, for nå har jeg ikke tålmodighet til å prøve mer. Jeg har lest at noen med hell har limt sparkelremsene på plass med godt lim (jeg har våtromslim). Har noen av dere gjort dette med hell? 🙂 Anonymkode: 4df54...4b3 Jeg har akkurat brukt sparkelremser for første gang selv, og bortsett fra på en plass, fikk jeg det veldig bra til. Den ene plassen det ikke fungerte hadde jeg ikke fått festet remsen godt nok i sparkelet. Det vil si at det ikke var nok sparkel på veggen til at remsen ble festet. Jeg fulgte denne fremgangsmåten Anonymkode: bda5f...165
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 Først går fin sparkel også legges papirremse over og presses inn med sparkelspade. Overflødig sparkel fjernes. Så skal alt tørkes over resten av dagen /natta. Deretter går medium sparkel over lag på lag og skal tørkes hver gang mellom påforing. Fin sparkel inneholder lim og derfor brukes først. Ellers før jeg har brukt tappetlim for å lime papirremse på plass og det har funket som bare det ! Anonymkode: 7f21e...af0
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Maskinfører skrev (21 timer siden): Snakker vi her om gips eller sponplater ? Det gjelder gips! Beklager å ikke presisere dette godt nok i åpningsinnlegget. Jeg har gjort det på den måten. Sett X antall Youtube-videoer. Men allikevel. Får vel gi det et nytt forsøk! AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har akkurat brukt sparkelremser for første gang selv, og bortsett fra på en plass, fikk jeg det veldig bra til. Den ene plassen det ikke fungerte hadde jeg ikke fått festet remsen godt nok i sparkelet. Det vil si at det ikke var nok sparkel på veggen til at remsen ble festet. Jeg fulgte denne fremgangsmåten Anonymkode: bda5f...165 Denne videoen har jeg også sett, sikkert 10 ganger. Og syns jeg gjorde det slik, men. Jeg får prøve på nytt! Hva gjorde du på den ene hvor det ikke ble bra? For å ordne opp i det? Hva gjør man når alt er tørt og det er helt på trynet liksom? Anonymkode: 4df54...4b3 1
Brunello Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 Det er verdt hver krone å få noen dom kan det til å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 Bruk skjøtesparkel (inneholder lim), legg rikelig med sparkel i skjøten, pass på at bretten på strimmelen er inn mot veggen, press hardt og dra nedover så det tyter sparkel ut på siden. Vent 24 timer mellom hvert lag. Da skal det se bra ut. Gjør det ikke det så ville jeg sett på om produktene er av for dårlig kvalitet, eller at sparkelspadene er i feil størrelse. Anonymkode: 4a38b...076
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Først går fin sparkel også legges papirremse over og presses inn med sparkelspade. Overflødig sparkel fjernes. Så skal alt tørkes over resten av dagen /natta. Deretter går medium sparkel over lag på lag og skal tørkes hver gang mellom påforing. Fin sparkel inneholder lim og derfor brukes først. Ellers før jeg har brukt tappetlim for å lime papirremse på plass og det har funket som bare det ! Anonymkode: 7f21e...af0 Man må pusse mellom laga. Ellers får du tydelige skiller. Med mindre du helspakler. Ts, det er nok en grunn til at dette er et eget fag. Vil anbefale glassfiber strie med lim på rull siden du er nybegynner. Anonymkode: ce426...82f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 https://www.obsbygg.no/maling-tapet-og-tilbehor/maleverktoy/2665103?v=ObsBygg-4042448295354&gclid=EAIaIQobChMIvKWQltzb-gIV1gWiAx2YyQnwEAQYASABEgKksvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: ce426...82f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.obsbygg.no/maling-tapet-og-tilbehor/maleverktoy/2665103?v=ObsBygg-4042448295354&gclid=EAIaIQobChMIvKWQltzb-gIV1gWiAx2YyQnwEAQYASABEgKksvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: ce426...82f Den er ikke godkjent. Det er ikke så vanskelig å gjøre det riktig at dette er verdt det. Anonymkode: 4a38b...076
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den er ikke godkjent. Det er ikke så vanskelig å gjøre det riktig at dette er verdt det. Anonymkode: 4a38b...076 Hva med glassfiber remse er ikke godkjent? Er det akkurat denne leverandøren du mener? Jeg sparklet et helt kontorbygg i Stavanger for noen år siden med glassfiberremse fra Polen. Ikke noen problemer med den. Vi bruker dette mye på jobb og den er enkel i bruk. Anonymkode: ce426...82f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med glassfiber remse er ikke godkjent? Er det akkurat denne leverandøren du mener? Jeg sparklet et helt kontorbygg i Stavanger for noen år siden med glassfiberremse fra Polen. Ikke noen problemer med den. Vi bruker dette mye på jobb og den er enkel i bruk. Anonymkode: ce426...82f Glassfiberstrimmel er ikke godkjent, kun papir. De er svakere mtp bevegelse og er ikke brannsikkert. Ingen seriøse malerfirma bruker dette. Anonymkode: 4a38b...076 1
Maskinfører Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det gjelder gips! Beklager å ikke presisere dette godt nok i åpningsinnlegget. Jeg har gjort det på den måten. Sett X antall Youtube-videoer. Men allikevel. Får vel gi det et nytt forsøk! Denne videoen har jeg også sett, sikkert 10 ganger. Og syns jeg gjorde det slik, men. Jeg får prøve på nytt! Hva gjorde du på den ene hvor det ikke ble bra? For å ordne opp i det? Hva gjør man når alt er tørt og det er helt på trynet liksom? Anonymkode: 4df54...4b3 Hei igjen var ikke ment som kritikk ja du får prøve en gang til da må du pusse ned ujevnhetene og prøve på nytt
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva gjorde du på den ene hvor det ikke ble bra? For å ordne opp i det? Hva gjør man når alt er tørt og det er helt på trynet liksom? Anonymkode: 4df54...4b3 Jeg pusset helt ned, og la på nytt lag der jeg sørget for ordentlig feste. Det tok litt tid, men det ble bra. Anonymkode: bda5f...165
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Skrevet 13. oktober 2022 Viktig at du bruker korrekt sparkel. Ikke kjøp sparkel på Biltema 🤣 Anonymkode: 74fc1...021 1
newman01 Skrevet 13. oktober 2022 #19 Skrevet 13. oktober 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Hva med glassfiber remse er ikke godkjent? Er det akkurat denne leverandøren du mener? Jeg sparklet et helt kontorbygg i Stavanger for noen år siden med glassfiberremse fra Polen. Ikke noen problemer med den. Det er kun tillatt med papirremse når man skal sparkle vegger som er del av en branncellevegg.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #20 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg sparkler kun som hobby, men fant til slutt en oppskrift som virket for meg. 1. Jeg brukte Scanox platesparkel 2. Jobb godt med sparkelen mellom spatelene før du legger den på (for å få luften ut av den) 3.Påfør godt med sparkel i skjøten 4. Dypp en ferdig lengde papirremse i vann (bare 1 sekund), ta den opp å dra den gjennom fingrene for å fjerne vannet 5. Legg papirremsen i skjøten og press den godt ned i sparkelen (kun på langs, ikke press ut på sidene) 6. La et supertynt lag med sparkel over (så tynt at du ser remsen helt klart og tydelig) 7. Puss lett og legg på nytt lag med sparkel og gjenta. Litt utradisjonelt kanskje, men har funket for meg. Anonymkode: 47ac1...ba6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå