AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Verdensøkonomien er på retur, og myndighetene oppfordrer oss til å belage oss på en omstilling i vår økonomiske hverdag, og igjenn må de fleste belage seg på å prioritere mer av sin inntekt til strøm, renter, og mat. slik "vanleg folk" opplevde før. Igjenn blir folk oppfordrert til å regulere strømforbruket sitt som ledd i stømsparingen, og som da "vanleg folk" skrudde av lys, varmovne, og de hadde strømforbruket i blodårene på grunn av strøm var mangelvare, og strømmen var en av de stor utgiftspostene. På 50-60-70 opplevde "vanleg folk" at de måtte jobbe både lenger, og hardere for idet hele tatt å ha råd til mat på bordet,og fylle tanken med bensin på bilen,og betale regninger rente-og avdrag på lån. De ferrest flyttet inn i nøkkelferdige boliger, men fekk utdelt skuffel, og trillebår, og måtte belage seg på en betydeleg egeninnsats både natt, og dag før de endeleg kunne flytte inn i en nøktern bolig som var spartank innredet m/ igjennbruksmøbler. Anonymkode: bb750...609 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Alt dette er jo et gufs fra fortiden, og det begynte med et pang med nazi-tiden. Kanskje vi går bakover fra der? Anonymkode: 213c5...619 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): På 50-60-70 opplevde "vanleg folk" at de måtte jobbe både lenger, og hardere for idet hele tatt å ha råd til mat på bordet,og fylle tanken med bensin på bilen,og betale regninger rente-og avdrag på lån. Hmmm....syns jeg husker at begge to ikke trengte å jobbe på den tiden, det var nok med en inntekt....hvor gammel er du? Mine foreldre bygde hus på bare en uføretrygd sent på 60-tallet, tror ikke det hadde gått i dag. Anonymkode: 213c5...619 15 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hmmm....syns jeg husker at begge to ikke trengte å jobbe på den tiden, det var nok med en inntekt....hvor gammel er du? Mine foreldre bygde hus på bare en uføretrygd sent på 60-tallet, tror ikke det hadde gått i dag. Anonymkode: 213c5...619 Men man dro ikke på lange feriereiser tre ganger i året, kjøpte dyre mobiler, TV osv i hytt og pine. Klær gikk i arv. Anonymkode: 394f3...43f 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: På 50-60-70 opplevde "vanleg folk" at de måtte jobbe både lenger, og hardere for idet hele tatt å ha råd til mat på bordet,og fylle tanken med bensin på bilen,og betale regninger rente-og avdrag på lån. De ferrest flyttet inn i nøkkelferdige boliger, men fekk utdelt skuffel, og trillebår, og måtte belage seg på en betydeleg egeninnsats både natt, og dag før de endeleg kunne flytte inn i en nøktern bolig som var spartank innredet m/ igjennbruksmøbler. Hæ? Her bommer du helt. Alt var jo motsatt av det du skriver? Anonymkode: f93c9...78a 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men man dro ikke på lange feriereiser tre ganger i året, kjøpte dyre mobiler, TV osv i hytt og pine. Klær gikk i arv. Anonymkode: 394f3...43f Kanskje ikke så rart at man ikke kjøpte og skiftet ut tv så ofte på 50-60 tallet med tanke på at tv i Norge ikke kom før i 1960... Charterturer til "syden" startet man med i 1959 Anonymkode: f93c9...78a 12 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje ikke så rart at man ikke kjøpte og skiftet ut tv så ofte på 50-60 tallet med tanke på at tv i Norge ikke kom før i 1960... Charterturer til "syden" startet man med i 1959 Anonymkode: f93c9...78a Jeg skriver ikke noe om tilgjengeligheten, men hvorvidt det ble brukt penger på det! Anonymkode: 394f3...43f 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 I de tiårene du nevner var ofte kona hjemmeværende, så de hadde råd til å ha hus med bare én inntekt. Anonymkode: d3551...efd 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skriver ikke noe om tilgjengeligheten, men hvorvidt det ble brukt penger på det! Anonymkode: 394f3...43f Hvis noe ikke finnes eller er tilgjengelig så er det jo vanskelig å bruke penger på det da😉 Men nå er det jo slik at de fleste nye ting og tjenester koster ekstremt mye når de blir lansert, og da har de færreste råd til å kjøpe det også blir det billigere og billigere etter hvert. Se bare på PC og mobiltelefon på 80-tallet, da hadde de færreste det mens i dag har alle det Anonymkode: f93c9...78a 2
Maestro Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I de tiårene du nevner var ofte kona hjemmeværende, så de hadde råd til å ha hus med bare én inntekt. Anonymkode: d3551...efd Men hus og leiligheter er svin dyre den dag i dag. Er syke greier det og søke om lån. Søsteren min har god jobb, hadde god EK, men pga enda noe lån på bil så fikk hun ikke lån i flere banker. Den siste banken gikk det gjennom med pappa som sånn, kausjonist eller hva det heter.
Maestro Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis noe ikke finnes eller er tilgjengelig så er det jo vanskelig å bruke penger på det da😉 Men nå er det jo slik at de fleste nye ting og tjenester koster ekstremt mye når de blir lansert, og da har de færreste råd til å kjøpe det også blir det billigere og billigere etter hvert. Se bare på PC og mobiltelefon på 80-tallet, da hadde de færreste det mens i dag har alle det Anonymkode: f93c9...78a Får jo alt på nedbetaling. Jeg har ikke 8K klakk rett ut. Med mindre jeg sparer. Og folk sparer ikke sånn til ting lenger som før.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 7 minutter siden, Maestro said: Får jo alt på nedbetaling. Jeg har ikke 8K klakk rett ut. Med mindre jeg sparer. Og folk sparer ikke sånn til ting lenger som før. Veldig ofte så trenger man ikke spare for å kjøpe artikler som TV og mobiltelefon i dag, det har veldig mange råd til å kjøpe uten å spare Anonymkode: f93c9...78a 1
Maskinfører Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Ja Sosialistisk Venstreparti er jo her da (Kommunisme)
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Verdensøkonomien er på retur, og myndighetene oppfordrer oss til å belage oss på en omstilling i vår økonomiske hverdag, og igjenn må de fleste belage seg på å prioritere mer av sin inntekt til strøm, renter, og mat. slik "vanleg folk" opplevde før. Igjenn blir folk oppfordrert til å regulere strømforbruket sitt som ledd i stømsparingen, og som da "vanleg folk" skrudde av lys, varmovne, og de hadde strømforbruket i blodårene på grunn av strøm var mangelvare, og strømmen var en av de stor utgiftspostene. På 50-60-70 opplevde "vanleg folk" at de måtte jobbe både lenger, og hardere for idet hele tatt å ha råd til mat på bordet,og fylle tanken med bensin på bilen,og betale regninger rente-og avdrag på lån. De ferrest flyttet inn i nøkkelferdige boliger, men fekk utdelt skuffel, og trillebår, og måtte belage seg på en betydeleg egeninnsats både natt, og dag før de endeleg kunne flytte inn i en nøktern bolig som var spartank innredet m/ igjennbruksmøbler. Anonymkode: bb750...609 Denne egeninnsatsen kan en bare glemme med dagens byggekrav. 6
Maestro Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig ofte så trenger man ikke spare for å kjøpe artikler som TV og mobiltelefon i dag, det har veldig mange råd til å kjøpe uten å spare Anonymkode: f93c9...78a Det vet jeg 😊 Men de som har råd til det, dyre klær og sko, osv, griner over at de må kutte på de kjøpene pga eks strømprisen nå, kan ta seg ei bolle. Eller drivstoff prisene, det finnes både kollektiv og sykkel, jaggu har man ben også til og gå med. Leste om ei så var i lokalavisa, som klaga på prisene, da hun kjørte 1 km til jobb hver dag. Da hadde jeg jaggu brukt beina. 2 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 Maestro skrev (17 minutter siden): Får jo alt på nedbetaling. Jeg har ikke 8K klakk rett ut. Med mindre jeg sparer. Og folk sparer ikke sånn til ting lenger som før. Jo det gjør mange av oss. Eneste jeg tar på avbetaling er hus. 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2022 #17 Skrevet 12. oktober 2022 Maestro skrev (1 minutt siden): Det vet jeg 😊 Men de som har råd til det, dyre klær og sko, osv, griner over at de må kutte på de kjøpene pga eks strømprisen nå, kan ta seg ei bolle. Eller drivstoff prisene, det finnes både kollektiv og sykkel, jaggu har man ben også til og gå med. Leste om ei så var i lokalavisa, som klaga på prisene, da hun kjørte 1 km til jobb hver dag. Da hadde jeg jaggu brukt beina. Ikke alle kan gå det stykket. 1 1
Maestro Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 Fru Uperfekt skrev (28 minutter siden): Ikke alle kan gå det stykket. Var ei helt oppegående ung kvinne. Men hun klaga på priser og noe ombygging av veier.
Motelvibes Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 Maestro skrev (18 minutter siden): Var ei helt oppegående ung kvinne. Men hun klaga på priser og noe ombygging av veier. Hun har vel vondt i viljen. Noen er så vante med å bruke bilen at kroppen har vendt seg av å gå.
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2022 #20 Skrevet 12. oktober 2022 Motelvibes skrev (9 minutter siden): Hun har vel vondt i viljen. Noen er så vante med å bruke bilen at kroppen har vendt seg av å gå. Vel jeg må bruke bilen på så korte stykker selv innimellom, spesielt om vinteren, pga sykdom. Skulle gjerne kunne gått/reist kollektivt alle dager året rundt, men det er ikke mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå