Gå til innhold

Har vi nå fått oppleve eit gufs av fortida ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verdensøkonomien er på retur, og myndighetene oppfordrer oss til å belage oss  på en omstilling  i vår  økonomiske hverdag, og igjenn må de fleste  belage seg på å prioritere mer av sin inntekt til strøm, renter, og mat. slik "vanleg folk" opplevde  før. 

Igjenn blir folk oppfordrert til å  regulere strømforbruket sitt  som ledd i stømsparingen, og som da  "vanleg folk" skrudde av lys, varmovne, og de hadde strømforbruket i blodårene på grunn av strøm var mangelvare, og strømmen var  en av de  stor utgiftspostene. 

På 50-60-70  opplevde "vanleg folk" at de  måtte jobbe både lenger, og hardere  for idet hele tatt å ha råd til mat på bordet,og  fylle tanken med bensin på bilen,og  betale regninger  rente-og avdrag på lån.  De ferrest flyttet inn i  nøkkelferdige boliger, men fekk utdelt skuffel, og trillebår, og måtte belage seg på en betydeleg egeninnsats både natt, og dag før de endeleg kunne flytte inn i en nøktern bolig som var spartank innredet m/ igjennbruksmøbler.       

Anonymkode: bb750...609

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt dette er jo et gufs fra fortiden, og det begynte med et pang med nazi-tiden. Kanskje vi går bakover fra der?

Anonymkode: 213c5...619

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

På 50-60-70  opplevde "vanleg folk" at de  måtte jobbe både lenger, og hardere  for idet hele tatt å ha råd til mat på bordet,og  fylle tanken med bensin på bilen,og  betale regninger  rente-og avdrag på lån. 

Hmmm....syns jeg husker at begge to ikke trengte å jobbe på den tiden, det var nok med en inntekt....hvor gammel er du? 

Mine foreldre bygde hus på bare en uføretrygd sent på 60-tallet, tror ikke det hadde gått i dag.

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmmm....syns jeg husker at begge to ikke trengte å jobbe på den tiden, det var nok med en inntekt....hvor gammel er du? 

Mine foreldre bygde hus på bare en uføretrygd sent på 60-tallet, tror ikke det hadde gått i dag.

Men man dro ikke på lange feriereiser tre ganger i året, kjøpte dyre mobiler, TV osv i hytt og pine. Klær gikk i arv.  

Anonymkode: 394f3...43f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

På 50-60-70  opplevde "vanleg folk" at de  måtte jobbe både lenger, og hardere  for idet hele tatt å ha råd til mat på bordet,og  fylle tanken med bensin på bilen,og  betale regninger  rente-og avdrag på lån.  De ferrest flyttet inn i  nøkkelferdige boliger, men fekk utdelt skuffel, og trillebår, og måtte belage seg på en betydeleg egeninnsats både natt, og dag før de endeleg kunne flytte inn i en nøktern bolig som var spartank innredet m/ igjennbruksmøbler.  

Hæ? Her bommer du helt. Alt var jo motsatt av det du skriver?

Anonymkode: f93c9...78a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men man dro ikke på lange feriereiser tre ganger i året, kjøpte dyre mobiler, TV osv i hytt og pine. Klær gikk i arv.  

Kanskje ikke så rart at man ikke kjøpte og skiftet ut tv så ofte på 50-60 tallet med tanke på at tv i Norge ikke kom før i 1960...

Charterturer til "syden" startet man med i 1959

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje ikke så rart at man ikke kjøpte og skiftet ut tv så ofte på 50-60 tallet med tanke på at tv i Norge ikke kom før i 1960...

Charterturer til "syden" startet man med i 1959

Jeg skriver ikke noe om tilgjengeligheten, men hvorvidt det ble brukt penger på det!

• Liker 1
Skrevet

I de tiårene du nevner var ofte kona hjemmeværende, så de hadde råd til å ha hus med bare én inntekt. 

Anonymkode: d3551...efd

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skriver ikke noe om tilgjengeligheten, men hvorvidt det ble brukt penger på det!

Hvis noe ikke finnes eller er tilgjengelig så er det jo vanskelig å bruke penger på det da😉

Men nå er det jo slik at de fleste nye ting og tjenester koster ekstremt mye når de blir lansert, og da har de færreste råd til å kjøpe det også blir det billigere og billigere etter hvert. Se bare på PC og mobiltelefon på 80-tallet, da hadde de færreste det mens i dag har alle det

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I de tiårene du nevner var ofte kona hjemmeværende, så de hadde råd til å ha hus med bare én inntekt. 

Anonymkode: d3551...efd

Men hus og leiligheter er svin dyre den dag i dag. Er syke greier det og søke om lån. Søsteren min har god jobb, hadde god EK, men pga enda noe lån på bil så fikk hun ikke lån i flere banker. Den siste banken gikk det gjennom med pappa som sånn, kausjonist eller hva det heter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis noe ikke finnes eller er tilgjengelig så er det jo vanskelig å bruke penger på det da😉

Men nå er det jo slik at de fleste nye ting og tjenester koster ekstremt mye når de blir lansert, og da har de færreste råd til å kjøpe det også blir det billigere og billigere etter hvert. Se bare på PC og mobiltelefon på 80-tallet, da hadde de færreste det mens i dag har alle det

Får jo alt på nedbetaling. Jeg har ikke 8K klakk rett ut. Med mindre jeg sparer. Og folk sparer ikke sånn til ting lenger som før. 

Skrevet
7 minutter siden, Maestro said:

Får jo alt på nedbetaling. Jeg har ikke 8K klakk rett ut. Med mindre jeg sparer. Og folk sparer ikke sånn til ting lenger som før. 

Veldig ofte så trenger man ikke spare for å kjøpe artikler som TV og mobiltelefon i dag, det har veldig mange råd til å kjøpe uten å spare

• Liker 1
Skrevet

Ja Sosialistisk Venstreparti er jo her da (Kommunisme) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verdensøkonomien er på retur, og myndighetene oppfordrer oss til å belage oss  på en omstilling  i vår  økonomiske hverdag, og igjenn må de fleste  belage seg på å prioritere mer av sin inntekt til strøm, renter, og mat. slik "vanleg folk" opplevde  før. 

Igjenn blir folk oppfordrert til å  regulere strømforbruket sitt  som ledd i stømsparingen, og som da  "vanleg folk" skrudde av lys, varmovne, og de hadde strømforbruket i blodårene på grunn av strøm var mangelvare, og strømmen var  en av de  stor utgiftspostene. 

Anonymkode: bb750...609

Denne egeninnsatsen kan en bare glemme med dagens byggekrav.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig ofte så trenger man ikke spare for å kjøpe artikler som TV og mobiltelefon i dag, det har veldig mange råd til å kjøpe uten å spare

Det vet jeg 😊 Men de som har råd til det, dyre klær og sko, osv, griner over at de må kutte på de kjøpene pga eks strømprisen nå, kan ta seg ei bolle. Eller drivstoff prisene, det finnes både kollektiv og sykkel, jaggu har man ben også til og gå med. Leste om ei så var i lokalavisa, som klaga på prisene, da hun kjørte 1 km til jobb hver dag. Da hadde jeg jaggu brukt beina. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Maestro skrev (17 minutter siden):

Jo det gjør mange av oss. Eneste jeg tar på avbetaling er hus.

• Liker 1
Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg 😊 Men de som har råd til det, dyre klær og sko, osv, griner over at de må kutte på de kjøpene pga eks strømprisen nå, kan ta seg ei bolle. Eller drivstoff prisene, det finnes både kollektiv og sykkel, jaggu har man ben også til og gå med. Leste om ei så var i lokalavisa, som klaga på prisene, da hun kjørte 1 km til jobb hver dag. Da hadde jeg jaggu brukt beina. 

Ikke alle kan gå det stykket. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (28 minutter siden):

Ikke alle kan gå det stykket. 

Var ei helt oppegående ung kvinne. Men hun klaga på priser og noe ombygging av veier.

Skrevet
Maestro skrev (18 minutter siden):

Var ei helt oppegående ung kvinne. Men hun klaga på priser og noe ombygging av veier.

Hun har vel vondt i viljen. Noen er så vante med å bruke bilen at kroppen har vendt seg av å gå. 

Skrevet
Motelvibes skrev (9 minutter siden):

Hun har vel vondt i viljen. Noen er så vante med å bruke bilen at kroppen har vendt seg av å gå. 

Vel jeg må bruke bilen på så korte stykker selv innimellom, spesielt om vinteren, pga sykdom. 
Skulle gjerne kunne gått/reist kollektivt alle dager året rundt, men det er ikke mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...