AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Symptomer og hvordan påvirkes ting hos jenter opptil 10 år? Anonymkode: e5fe6...c76
Vimsepetra Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg mener å huske at ADHD Norge har et par lister med symptomer i ulike aldersgrupper. Jeg fikk diagnosen i voksen alder, men jeg kan fortelle litt om hvordan jeg opplevde det, i alle fall det jeg kan huske? Rydding og organisering har alltid vært en evig kamp. Både fordi rydding er kjedelig(selv om jeg egentlig liker å ha det ryddig, og det er lettere på jobb/skole enn hjemme), men også fordi "rydd rommet" består av flere steg, helst i en viss rekkefølge. Søppel skal i søpla, rene klær skal eventuelt brettes og legges på plass hvis de havnet på gulvet forrige gang jeg lette etter noe bakerst i skuffen/hylla, og de andre tingene skal legges på den faste plassen som de ikke har. Og så er det en av de tingene jeg aldri har blitt klok på; hører fjerning av rusk/smuler fra overflater og evt støvsuging innunder rydding(tidying) eller rengjøring(cleaning)? Tid og sosiale koder har jeg også alltid hatt problemer med. Kan skrive mer om det senere. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Vimsepetra skrev (1 time siden): Tid og sosiale koder har jeg også alltid hatt problemer med. Kan skrive mer om det senere. Veldig gjerne! Anonymkode: e5fe6...c76
Vimsepetra Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig gjerne! Anonymkode: e5fe6...c76 Bare et lite tillegg ang det med kjedelige ting; mange med adhd(hyperaktiv eller kombinert type) sliter generelt med overgangen fra lystbetonte aktiviteter til kjedelige oppgaver/plikter. De med add sliter også med å i det hele tatt begynne på noe de må/skal/bør. Selv om ingen liker å gjøre kjedelige ting, blir det veldig ofte et faktisk klarer ikke for den med add. Når en oppgave føles overveldende, havner jeg i en slags paralyse. Jeg føler meg handlingslammet, jeg overanalyserer og aner ikke hva jeg skal begynne med. ("Rydd rommet" er en sånn en.) Tid, ja. Tidsforståelsen min er visst mer flytende enn for dem uten add/adhd. Det er nå og ikke-nå. Så selv om den rasjonelle delen av meg vet at jeg trenger minst 20 min på å gå til skolen, merker jeg ikke alltid hvor lang tid jeg faktisk har brukt, før det er (for) sent og jeg må skynde meg ekstra mye. Sosiale koder kunne være vanskelig for meg å oppfatte. Hva som spiller inn der er jeg usikker på, muligens manglende evne til å filtrere og sortere inntrykk etter viktig/uviktig til enhver tid, samt det å klare å holde oppmerksomheten på riktig sted hele tiden. Jo, og redusert selvreguleringsevne kompliserer jo ting også. Veldig glad, eller veldig irritert. - Jeg er også sjenert og trenger tid til å bli trygg på folk. Og da kunne jeg fort bli altfor husvarm. Distraksjon er et stort nøkkelord, jeg ble distrahert av noe heeeele tiden! Om ikke av det som foregikk rundt meg, så av en tanke som dukket opp mens noen pratet, som ledet til en hel rekke av assosiasjoner og så videre. På vei til eller fra skolen kunne jeg bli distrahert av blomster langs veien, traff på noen fra klassen og så begynte vi å leke, eller noe annet. Så glemte jeg tid og sted, og kom for sent på skolen eller møtte bekymrede foreldre hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå