Gå til innhold

Hva er de ulike kanalene/bedriftene man kan bli fosterhjem igjennom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen kan ikke få egne barn. Vi har vært sammen i 11 år og ser et økende behov for fosterfamilier her i Nord-Norge. Vi har diskutert og kommet fram til at vi kanskje kunne tenke oss å åpne hjemmet vårt til barn som trenger et trygt og stabilt hjem med rammer. 
Jeg er selv miljøterapeut med 12 års erfaring fra barnevernsinstitusjoner og mannen er ferdig som vernepleier til våren. 

Hva er de ulike kanalene/bedriftene man kan melde seg opp som fosterforeldre hos, og hva er forskjellen? Noen som har bedre omdømme enn andre? Noen som betaler mer i godtgjørelse/utgiftsdekning?

De jeg vet om er Stendi, Bufetat og Aurora Omsorg (Aberia). Flere?

Noen med erfaring fra enten fosterhjem eller beredskapshjem som kan fortelle litt?

Anonymkode: ec1b5...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk, fra barneverntjenestens vinkel, er at det er store lokale variasjoner. En tilbyder kan fungere godt i ett område, mens en annen er bedre et annet sted. 

Det finnes flere tilbydere enn de du nevner, men flere av de jeg kjenner til er lokale på Østlandet. 

Man kan selvsagt også inngå avtale direkte med det offentlige. Prinsipielt sett slipper man da fordyrende mellomledd og velferdsprofitører. I praksis foretrekker mange den type oppfølging de private gir.

Anonymkode: 6b451...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kusine og mannen hennes har vært forsterforeldre i mange år til et barn selv om de har to egne barn selv. Det ser ut som om det går bra og siden det er en del barn som trenger en mor og far så hvorfor ikke ta et barn eller to som sårt trenger et stabilt og godt hjem  ?

Anonymkode: ea009...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havnøy er også en bedrift for fosterhjemsplassering, jeg er usikker på om de har virksomhetsområde i Nord-Norge.

Min erfaring er at ulike bedrifter har ulike «spesialfelt» på hva slags fosterbarn de plasserer. Så det ville jeg spurt de ulike stedene om.

Jeg synes det er fantastisk raust av dere å ville bli fosterhjem, og ønsker dere slt lykke til ❤️

Anonymkode: 43f5d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg LANGT unna næromsorg sør. Det haglet med kritikk mot dem etter at en 15 år gammel jente knivstakk i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...