Gå til innhold

Innpass av emner i ny bachelor, søke til master?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man får innpass for tidligere avlagte emner man har i en bachelor, og får innpass for de samme emnene i en ny bachelor, hvordan blir det da når man skal regne karaktersnittet til masteropptak? Vil da emnene (den karakteren som jeg fikk i emnet i den første bacheloren) som har fått innpass i den nye bacheloren være med i poengberegningen? Eller vil ikke innpass emnene i den nye bacheloren være med i poengberegningen med opptak til masterstudier?

Håper dere forstod denne litt knølete formuleringen 😅 

Takk for svar!

Anonymkode: 0e275...13e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må selvfølgelig forsikre deg om dette via den institusjonen du skal søke opptak ved, men jeg TROR ikke ett  fag kan telles to ganger. Har du tenkt å søke masteren med begge bachelorgradene som grunnlag eller skal du bare bruke den ene? 

Hvis du bruker kun den siste bachelorgraden som grunnlag for opptak vil trolig alle karakterene på vitnemålet i den bacheloren gjelde, enten du har tatt dem i løpet av et ordinært studieløp eller om du har tatt dem tidligere og innpasset dem. 

Anonymkode: 636f6...6bc

Skrevet

Det pleier å stå i kravene til oppbyggingen av en grad at samme emne ikke kan telle flere ganger, men du kan jo dobbeltsjekke med studieinstitusjonen din. 

Har du virkelig fått avlagt en ny bachelor med emner du har tatt før? Det høres litt for godt ut til å være sant. Jeg stusser også litt på at du har giddet å ta to så like bachelorgrader at du kan ta samme masterpåbygging for begge, men det er nå så.

Uansett, hvis det virkelig er tilfelle, så burde jo den bachelorgraden med best karakterer telle som opptaksgrunnlag. Det er i hvert fall bare hele grader som teller, du kan ikke plukke ut de emnene med best karakter fra ulike grader og bruke dem.

Skrevet
ti10 skrev (2 timer siden):

Det pleier å stå i kravene til oppbyggingen av en grad at samme emne ikke kan telle flere ganger, men du kan jo dobbeltsjekke med studieinstitusjonen din. 

Har du virkelig fått avlagt en ny bachelor med emner du har tatt før? Det høres litt for godt ut til å være sant. Jeg stusser også litt på at du har giddet å ta to så like bachelorgrader at du kan ta samme masterpåbygging for begge, men det er nå så.

Uansett, hvis det virkelig er tilfelle, så burde jo den bachelorgraden med best karakterer telle som opptaksgrunnlag. Det er i hvert fall bare hele grader som teller, du kan ikke plukke ut de emnene med best karakter fra ulike grader og bruke dem.

Har ikke tatt ganske like bachelorer. Er bare at den nye bacheloren jeg har nå har tre emner på tilsammen 30 studiepoeng som jeg har avlagt tidligere i den forrige graden, så har tenkt til å søke innpass for disse tre emnene. Disse karakterene er ikke all verden av toppkarakterer. Så var bare nysgjerrig om når jeg søker masteropptak med den bacheloren jeg tar nå, om de tre emnene jeg eventuelt får innpassert i denne bacheloren, vil telle med i poengberegningen eller ikke. Om de da, som innpasset blir lik 0, og ikke som poengberegning av karakteren jeg hadde i emnet i den første bacheloren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke tatt ganske like bachelorer. Er bare at den nye bacheloren jeg har nå har tre emner på tilsammen 30 studiepoeng som jeg har avlagt tidligere i den forrige graden, så har tenkt til å søke innpass for disse tre emnene. Disse karakterene er ikke all verden av toppkarakterer. Så var bare nysgjerrig om når jeg søker masteropptak med den bacheloren jeg tar nå, om de tre emnene jeg eventuelt får innpassert i denne bacheloren, vil telle med i poengberegningen eller ikke. Om de da, som innpasset blir lik 0, og ikke som poengberegning av karakteren jeg hadde i emnet i den første bacheloren.

*tar

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må selvfølgelig forsikre deg om dette via den institusjonen du skal søke opptak ved, men jeg TROR ikke ett  fag kan telles to ganger. Har du tenkt å søke masteren med begge bachelorgradene som grunnlag eller skal du bare bruke den ene? 

Hvis du bruker kun den siste bachelorgraden som grunnlag for opptak vil trolig alle karakterene på vitnemålet i den bacheloren gjelde, enten du har tatt dem i løpet av et ordinært studieløp eller om du har tatt dem tidligere og innpasset dem. 

Skal kun søke masteropptak med den bacheloren jeg tar nå, siden karakterene i denne bacheloren er bedre enn den forrige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må innrømme at jeg er litt i tvil om jeg faktisk skjønner hvor du vil, men nå svarer jeg ut fra det jeg tror du mener. Hvis du får innpasset disse tre emnene i den nye bacheloren, vil selvsagt karakterene også telle med. For jeg går ut fra at når du sier "innpasset blir lik 0", mener du at de ikke blir tatt med i beregningen? De blir jo selvsagt tatt med, det er jo en del av poenget. Det er ikke sånn at du kan velge å la være å ta med karakterene du ikke er fornøyd med, enten de er i emner som er innpasset eller ikke.  

Men igjen, dette er med forbehold om at jeg har forstått deg rett :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal kun søke masteropptak med den bacheloren jeg tar nå, siden karakterene i denne bacheloren er bedre enn den forrige. 

Ja, da må jo karakterene i alle fagene som teller inn i faget være med. Jeg kan ikke forstå at det kan være på noen annen måte, forutsatt at jeg forstår deg rett.

Fagene blir jo ikke "nullet ut" av at de inngår i to ulike utdanninger. 

Skrevet

Innpassede emner vil telle som en del av oppraksgrunnlaget ditt.

Anonymkode: bf365...9dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, da må jo karakterene i alle fagene som teller inn i faget være med. Jeg kan ikke forstå at det kan være på noen annen måte, forutsatt at jeg forstår deg rett.

Fagene blir jo ikke "nullet ut" av at de inngår i to ulike utdanninger. 

I graden, skulle det stå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...