Gå til innhold

Ptsd som trigges av helseundersøkelser. Hvordan få gjennomført legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til fastlegen neste uke. Trenger en fysisk undersøkelse. (Ikke GU) og vet ikke hvordan jeg skal klare det. Blir så trigget av helsesettinger, får flashbacks, mareritt og klarer ikke å fungere i ukene etterpå. Har allerede utsatt timen 5 ganger. Jeg kan selvsagt utsette en gang til, men på et eller annet vis må jeg få gjennomført denne undersøkelsen snart.

noen som har råd til meg? Fastlegen vet om situasjonen, og tar hensyn så godt han kan. Det hjelper litt, men ikke veldig.

Anonymkode: 38a0f...8b3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å dele undersøkelsen opp? Ta beroligende først? Lege av et annet kjønn? Har du snakket med legen om eventuelle måter å gjennomføre undersøkelsen på? Tenker det du må gjøre nå er å bestille en time og fortelle nøyaktig hva som er vanskelig, og be om tips til nye løsninger for å få det gjennomført på en levelig måte for deg. 

Anonymkode: 90df8...60b

Skrevet

Gå på timen, snakk med fastlegen dinnog så legger dere en videre plan for undersøkelsen❤️

Anonymkode: 1ec78...e75

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går det an å dele undersøkelsen opp? Ta beroligende først? Lege av et annet kjønn? Har du snakket med legen om eventuelle måter å gjennomføre undersøkelsen på? Tenker det du må gjøre nå er å bestille en time og fortelle nøyaktig hva som er vanskelig, og be om tips til nye løsninger for å få det gjennomført på en levelig måte for deg. 

Anonymkode: 90df8...60b

Ja, har snakket med legen om det uten at vi har funnet en løsning. Beroligende kan jeg ikke ta, det gjør ptsd-en min verre. Fastlegen er fin, men han kan ikke mye om ptsd og forstår ikke hvilke konsekvenser det gir. Sist jeg måtte undersøkes for noe endte det i sykemelding i 5 uker. Situasjonen føles fastlåst.

Gå på timen, snakk med fastlegen dinnog så legger dere en videre plan for undersøkelsen❤️

Anonymkode: 1ec78...e75

Takk. Må prøve, vet bare ikke om jeg får det til.

Skrevet

Jeg skal til fastlegen neste uke. Trenger en fysisk undersøkelse. (Ikke GU) og vet ikke hvordan jeg skal klare det. Blir så trigget av helsesettinger, får flashbacks, mareritt og klarer ikke å fungere i ukene etterpå. Har allerede utsatt timen 5 ganger. Jeg kan selvsagt utsette en gang til, men på et eller annet vis må jeg få gjennomført denne undersøkelsen snart.

noen som har råd til meg? Fastlegen vet om situasjonen, og tar hensyn så godt han kan. Det hjelper litt, men ikke veldig.

Jeg pleier å få en sobril før gu og tannlege! Utredes for ptsd nå pga to voldtekter i voksen alder og psykisk/ mild fysisk vold i barndommen. Psykologen min har kjent meg siden april og jeg stopper når jeg får reaksjoner som gråt/ kvalme

Anonymkode: c39e4...eeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier å få en sobril før gu og tannlege! Utredes for ptsd nå pga to voldtekter i voksen alder og psykisk/ mild fysisk vold i barndommen. Psykologen min har kjent meg siden april og jeg stopper når jeg får reaksjoner som gråt/ kvalme

Anonymkode: c39e4...eeb

Godt sobril hjelper deg. Jeg kan ikke ta beroligende dessverre. 

Skrevet

Kan du ta det stegvis?

Så i første omgang handler det bare om å dra til legen. Inge. Undersøkelse, bare registrere deg, bli kalt inn, småsnakke litt med legen, hjem igjen.

Gjentas så mange ganger som nødvendig.

Så kan du begynne å legge til; sjekke reflekser, så hjem. Måle blodtrykk, så hjem. Gape opp og sjekke mandler. Så hjem. Etc.

Dette krever jo nødvendigvis at legen skjønner greia og innser at du trenger ordentlig tilrettelegging. 

• Nyttig 2
Skrevet
Norja skrev (16 minutter siden):

Kan du ta det stegvis?

Så i første omgang handler det bare om å dra til legen. Inge. Undersøkelse, bare registrere deg, bli kalt inn, småsnakke litt med legen, hjem igjen.

Gjentas så mange ganger som nødvendig.

Så kan du begynne å legge til; sjekke reflekser, så hjem. Måle blodtrykk, så hjem. Gape opp og sjekke mandler. Så hjem. Etc.

Dette krever jo nødvendigvis at legen skjønner greia og innser at du trenger ordentlig tilrettelegging. 

Kanskje. Usikker hva fastlegen har tid til, men går an å spørre. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge du betaler for timen og forklarer han at dette er måten du trenger å gjøre det på, så burde det gå bra. Ønsker deg lykke til ❤️❤️ 

Anonymkode: ce473...94c

Skrevet

Kunne det hjulpet om du har med deg noen? En venn, partner, familie? 

Jeg blir alltid nervøs av å gå til legen og må ha med meg en person som støtte, enten tanten min eller mannen min - kommer an på hvem som har tid/mulighet å være med. Da blir jeg også kjørt og slipper å stresse med buss osv. Vet ikke helt hva som går for deg eller hva du trenger, men høres ut som du har en lege som prøver å forstå så godt hen kan. 

Kunne belønning hjulpet noe på? Kjøpe noe du liker/ønsker deg/gjøre noe fint etterpå? 

Jeg ønsker deg uansett masse lykke til 💗 

Anonymkode: ecb77...44b

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du har en PTSD-diagnose, så burde de virkelig få til å tilrettelegge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...