AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hva er deres beste produkter og merker for en hudpleierutine for antiage? Har blandingshud og er interessert i alle prisklasser, men litt midt på treet i pris er alltid å foretrekke. Anonymkode: e2aa9...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 11. oktober 2022 #2 Del Skrevet 11. oktober 2022 Tja, de ingrediensene som har dokumentert effekt er vel retinol og spf - og C-vitamin. Jeg synes C-vitamin og retinol bare irriterer, så jeg holder meg til bare spf på den lista. Har andre type serumer osv som går på fukt og jevnere hudtone. Man skal dynge ganske kraftig på for å få noen reell bremsende aldringseffekt av produkter. Vær heller nøye med spf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har brukt både retinol og c vitamin kapsler og merker ikke noe merkbart forskjell. Huden min ble bare mer tørr av det. Anonymkode: 0cd0b...b2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Del Skrevet 11. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har brukt både retinol og c vitamin kapsler og merker ikke noe merkbart forskjell. Huden min ble bare mer tørr av det. Anonymkode: 0cd0b...b2d Jepp, dette er vanlig med retinol. Med retinol merkes effekten for det meste over tid, den jobber liksom i bakgrunnen. Man kan se enkelte forskjeller som f.eks jevnere tekstur og farge, mindre kviser, men med såkalt "anti-age" (hater at det kalles det), så er effekten over lang tid (år). Og man kan definitivt bli tørrere i huden av det, så mange sverger til en fuktsandwich (fuktighetskrem både under og over retinol/tretinoin). Den beste well-aging rutinen er å rense huden på kvelden, nok fukt, retinol, solkrem, men også å ha det vel - å gjøre helsefremmende ting som å stresse ned, spise godt, drikke nok, sove tilstrekkelig, få terapi ved behov, bevege seg, trekke frisk luft - hjelper også. Men hudpleiemessig så absolutt rens, fukt (særlig før 50-årene da enkelt ting man plages med i huden kan være mangel på fukt), retinol og solkrem. En antioksidant (og evt eksfoliering) i form av serum kan også være god å ha. Anonymkode: 74dd2...20f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 12. oktober 2022 #5 Del Skrevet 12. oktober 2022 DundreMilfin skrev (9 timer siden): Tja, de ingrediensene som har dokumentert effekt er vel retinol og spf - og C-vitamin. Jeg synes C-vitamin og retinol bare irriterer, så jeg holder meg til bare spf på den lista. Har andre type serumer osv som går på fukt og jevnere hudtone. Man skal dynge ganske kraftig på for å få noen reell bremsende aldringseffekt av produkter. Vær heller nøye med spf Angående c-vitamin ; er ikke det mest for å gi glød til huden,eller har jeg misforstått heelt?🤭 (glød gjør jo at man ser friskere/mer opplagg ut,men ettersom jeg allerede produserer mye fett,kan det fort se for fett/glinsende ut.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 12. oktober 2022 #6 Del Skrevet 12. oktober 2022 flusa skrev (3 timer siden): Angående c-vitamin ; er ikke det mest for å gi glød til huden,eller har jeg misforstått heelt?🤭 (glød gjør jo at man ser friskere/mer opplagg ut,men ettersom jeg allerede produserer mye fett,kan det fort se for fett/glinsende ut.) Spørs litt hvilken formulering tenker jeg? Den skal jo liksom være bra for pigmentflekker og er et antioksidant osv. Den eneste jeg har forsøkt var i squalene, så den er jo mest for tørr hud. Men gele og mer vandige tviler jeg på gir så mye fuktgivende effekt. Forskjell på glow from within og utenpå diskokule 😅🎄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 12. oktober 2022 #7 Del Skrevet 12. oktober 2022 Som både @DundreMilfin og AB# 4 er inne på, så er det retinoider og C-vitamin som har dokumentert effekt på hudens egen produksjon av kollagen og elastin, som er de to viktigste proteinene for en glatt, fast og spenstig hud, og som vi produserer mindre av etterhvert som vi blir eldre. UV-beskyttelse er også viktig for å unngå for tidlig aldring/fotoaldring av huden. Å bruke retinol er et langtidsprosjekt hvis man ønsker å se effekt på rynker og fasthet, men mange kan oppleve klarere og jevnere hudtone etter kort tids bruk. C-vitamin reduserer pigmentering og virker også preventivt mot pigmentering, i tilllegg til at det som nevnt er et antioksidang og beskytter mot såkalte frie radikaler, som i likhet med UV-stråling kan føre til for tidlig hudaldring. Den mye omtalte "gløden" som mange opplever å få av C-vitamin, handler nok om at man får en klarere og jevnere hudtone. Alle aktive virkestoffer som c-vitamin, retinol, syrer etc. er potensielt hudirriterende, så dersom man ønsker å bruke disse, er det viktig at man bruker rett type, rett styrke/konsentrasjon og på riktig måte. Det finnes flere former av både retinoider, d-vitamin og syrer, noen er mer effektive - men også potensielt mer irriterende - enn andre, og noen passer bedre til enkelte hudtyper enn til andre, så det er mye å sette seg inn i, og man må være litt tålmodig for å oppnå gode resultater. Er ellers helt enig med AB#4 - rens, (masse) fukt og solbeskyttelse, eksfoliering med jevne mellomrom og et antioksidantserum, så er du godt i gang. Jeg vil også legge til en god øyekrem/serum, spesielt hvis man ønsker å bruke aktive ingredienser på huden rundt øynene. Den er tynnere og tørrere enn resten av ansiktet, og tåler ikke like sterke konsentrasjoner av disse som resten av huden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaledonia Skrevet 12. oktober 2022 #8 Del Skrevet 12. oktober 2022 Unngå soleksposisjon , bruk solkrem. Ikke røyk, det ødelegger huden. Drikk mye vann. Sov godt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Del Skrevet 12. oktober 2022 Kjemiske exfoliering, c-vitamin, retinol/bakuchiol (når jeg må ta pause fra retinol), god fukt. Har en mix av dyrere og billige produkter, den dyreste er 600kr og billigste 40. Anonymkode: f8af4...915 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Del Skrevet 12. oktober 2022 Jeg bruker treninoin, "gudmoren" til retinol med mest dokumentert virkning. Helt ærlig syns jeg at jeg ser mye eldre ut, sannsynligvis for den tørker ut huden sånn at rynker blir mer fremtredende. Trodde det skulle stabilisere seg og bedre seg men fortsatt ikke sett noen antiaging effekt på ti måneder. Har tatt en pause på noen uker og da så huden min mye bedre ut enn når jeg bruker treinoin, så jeg vurderer nå å gå over til svakere retinol for å unngå den uttørkende effekten som forsterker rynker. Det jeg har likt best i hudpleie er peptider. Følte det ga meg mer spenstig og sunn hud, og hadde ingen rynker da som jeg har fått med tretinoin! Vitamin c har jeg flere produkter av men aldri fått brukt over lengre tid fordi jeg får sorte prikker i porene av det av en eller annen grunn 😬 Anonymkode: c20b9...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 12. oktober 2022 #11 Del Skrevet 12. oktober 2022 Ikke for å kuppe tråden, men: Har prøvd vitamin c fra the ordinary, men syns den er helt elendig. Noen tips til andre merker og varianter som ikke gjør at huden svir og blir rød? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 12. oktober 2022 #12 Del Skrevet 12. oktober 2022 Kullsyrevann skrev (25 minutter siden): Ikke for å kuppe tråden, men: Har prøvd vitamin c fra the ordinary, men syns den er helt elendig. Noen tips til andre merker og varianter som ikke gjør at huden svir og blir rød? Mja, dette er et tegn på at det er for sterkt for deg. Men du kan også ha begynt på for hard kost? Prøv i aller laveste konsentrasjon. Du bare Googler C-vitamin for nybegynnere/beginners. Jeg gidder ikke bruke det mer, har ikke pigmentflekker og ble bare lett rosaish selv av den mildeste fra TO. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 12. oktober 2022 #13 Del Skrevet 12. oktober 2022 DundreMilfin skrev (1 minutt siden): Mja, dette er et tegn på at det er for sterkt for deg. Men du kan også ha begynt på for hard kost? Prøv i aller laveste konsentrasjon. Du bare Googler C-vitamin for nybegynnere/beginners. Jeg gidder ikke bruke det mer, har ikke pigmentflekker og ble bare lett rosaish selv av den mildeste fra TO. Ja jeg ga opp jeg også, synd da C-vitamin visstnok skal være bra for virkningen av SPF. Syns også at Niacinamide fra the ordinary er altfor sterk. Men er flere som er fornøyd, så er sikkert bare huden min som er sensitiv for disse ingrediensene. Tenker at hvis jeg reagerer så er det ikke vits å tvinge det gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 12. oktober 2022 #14 Del Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Kullsyrevann skrev (8 minutter siden): Ja jeg ga opp jeg også, synd da C-vitamin visstnok skal være bra for virkningen av SPF. Syns også at Niacinamide fra the ordinary er altfor sterk. Men er flere som er fornøyd, så er sikkert bare huden min som er sensitiv for disse ingrediensene. Tenker at hvis jeg reagerer så er det ikke vits å tvinge det gjennom. Samme her. Har prøvd litt forskjellig i mildere varianter siste par årene. Aha, bha (5/2%) - ble for sterkt. Så en mild retinoltoner, for sterk. C-vitamin i sommer, gikk jo på kvelden - men særlig effekt på noe hadde det jo ikke. Så har jeg brukt 2 flasker av First Serum til Skincity som har 10% niacinamide - og merket det og gir litt rødhet alene. Blandet ut med HAsyre gikk det greit. Var hos hudpleier for dermapen, og hun sa at huden min var sterk - men samtidig anbefalte hun bare mild eksfoliering og Niactil (asså 4% niacinamide). Tåler peptider, men usikker på om det gjør noe - har ei flaske Buffet jeg bruker opp iallefall. Tåler og Total Retionate fra Skincity sånn sporadisk bruk. Vurderer å teste BHA igjen, men da 1% til Paulas Choice Calmserien (bare fordi jeg så sykt lett får komedoner jeg mistenker er hormonelt). Endret 12. oktober 2022 av DundreMilfin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Del Skrevet 12. oktober 2022 Kullsyrevann skrev (2 timer siden): Ikke for å kuppe tråden, men: Har prøvd vitamin c fra the ordinary, men syns den er helt elendig. Noen tips til andre merker og varianter som ikke gjør at huden svir og blir rød? Jeg prøvde også den, mener du den hvite vitamin c suspension kremen dems? Vet ikke om det var noe feil med produktet jeg fikk men det kjentes ut som bittesmå sandkorn og den trakk aldri inn i huden, ikke litt inn engang bare la seg oppå som en slags fet slippery merkelig greie Anonymkode: c20b9...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scherbatsky Skrevet 12. oktober 2022 #16 Del Skrevet 12. oktober 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg prøvde også den, mener du den hvite vitamin c suspension kremen dems? Vet ikke om det var noe feil med produktet jeg fikk men det kjentes ut som bittesmå sandkorn og den trakk aldri inn i huden, ikke litt inn engang bare la seg oppå som en slags fet slippery merkelig greie Anonymkode: c20b9...b52 Det er ikke uvanlig med C-vitamin fra The Ordinary fra hva jeg har hørt. Husker for flere år tilbake så så jeg en diskusjon om C-vitamin serum der dette ble nevnt (at den var "gritty") mellom to hudpleie-eksperter. Det kan visstnok skje ved enkelte formuleringer og kan ha med hvilken form for derivat/type og også hvilken styrke og base den kommer i. Noen har ikke noe i mot det, men heldigvis finnes det enda flere typer å velge blant nå. Så å velge en mildere og kanskje annen form for C-vitamin (det finnes mange ulike) kan hjelpe. Jeg syns å huske at Helt Krem på instagram har snakket mye om dette og nyere formuleringer nå i det siste, så kanskje denne artikkelen kan hjelpe deg med å finne frem til en som passer? https://www.heltkrem.no/heltkrem-ingrediens/c-vitamin Jeg vet også at mange elsker Timeless sitt C-vitamin produkt, men den finnes vel ikke å få kjøpt i landet, så må evt kjøpes på nett (og da + mva, men den hylles av mange som en billigere variant av den som alltid kommer på toppen av listen - Skinceuticals sin). GlowAddiction (også på Instagram) hadde nettopp en test for å finne den beste, og der vant Medik8 sin C-tetra. Ikke super billig den heller (600,-), men mye billigere enn Skinceuticals. Ser at resultatene ligger i en highlight på hennes profil dersom det skulle være av interesse for noen: https://www.instagram.com/glowaddictions/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg bruker denne https://theordinary.com/en-us/ascorbyl-tetraisopalmitate-solution-20-in-vitamin-f-vitamin-c-100406.html Synes ikke den svir overhodet, og er ifølge Cassandra Banks den beste innholdsmessig Anonymkode: f8af4...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13. oktober 2022 #18 Del Skrevet 13. oktober 2022 Kullsyrevann skrev (12 timer siden): Ikke for å kuppe tråden, men: Har prøvd vitamin c fra the ordinary, men syns den er helt elendig. Noen tips til andre merker og varianter som ikke gjør at huden svir og blir rød? @Scherbatskyhar noen gode tips til c-vitaminprodukter du kan prøve. Et par budsjettvarianter som inneholder en mildere form for c-vitamin enn L-ascorbinsyre/ascorbinsyre. Har forsøkt begge selv og synes de ga effekt, og opplever ikke at de tørker ut huden eller gir irritasjon. Lumene Valo Glow Boost Vitamin C Hyaluronic Essence Dr. Greve Pharma Serum vitamin C Her ville jeg kanskje gått for Dr. Greve sitt, ettersom det inneholder en mer effektiv form for C-vitamin enn det fra Lumene. Jeg kan også anbefale dette serumet fra danske Pure & Care, som jeg selv bruker for tiden. Veldig rimelig i innkjøp, gode ingredienser og en form for c-vitamin kalt 3-O-Ethyl Ascorbic Acid, som også er mildere enn ren ascorbinsyre, og i en konsentrasjon på 10%. Jeg kan garantere at det har effekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #19 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 20.17): Hva er deres beste produkter og merker for en hudpleierutine for antiage? Har blandingshud og er interessert i alle prisklasser, men litt midt på treet i pris er alltid å foretrekke. Anonymkode: e2aa9...9b6 hyaluronsyre og retinol. Jeg bruker hyaluronsyre fra Euciren, og bio-retinol fra Dr.Pharma. Begge er anti-age og har merket de begge hjelper godt for tekstur og fukt. Bruker også niamicide(?)+zinc serum om kveldene før jeg påfører bio-retinol krem. Anonymkode: 90b5d...7c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #20 Del Skrevet 13. oktober 2022 Roci skrev (5 minutter siden): @Scherbatskyhar noen gode tips til c-vitaminprodukter du kan prøve. Et par budsjettvarianter som inneholder en mildere form for c-vitamin enn L-ascorbinsyre/ascorbinsyre. Har forsøkt begge selv og synes de ga effekt, og opplever ikke at de tørker ut huden eller gir irritasjon. Lumene Valo Glow Boost Vitamin C Hyaluronic Essence Dr. Greve Pharma Serum vitamin C Her ville jeg kanskje gått for Dr. Greve sitt, ettersom det inneholder en mer effektiv form for C-vitamin enn det fra Lumene. Jeg kan også anbefale dette serumet fra danske Pure & Care, som jeg selv bruker for tiden. Veldig rimelig i innkjøp, gode ingredienser og en form for c-vitamin kalt 3-O-Ethyl Ascorbic Acid, som også er mildere enn ren ascorbinsyre, og i en konsentrasjon på 10%. Jeg kan garantere at det har effekt. Dr.Greve Pharma sin bio-retinol nattkrem er også helt fantastisk god Anonymkode: 90b5d...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå