Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ble jeg skuffa! Er det ikke Carolyn Keene som har skrevet frøken Detektiv? :cry:

Håper J.K. Rowling er ekte...

Skrevet

Jeg velger å tro at hun er ekte... kanskje er jeg naiv... :sjenert:

Bra bøker er det uansett!

I motsetning til Frk Dektektiv (som jeg ga opp etter første bok i en alder av 11-12 år).

Skrevet

Jeg tror helt klart at hun er ekte jeg!!!!! ;)

Skrevet

Vet ikke jeg.. Men hvis hun er ekte har de nok "pyntet" litt på historien.. JJeg tviler sterkt på at hun satt og skrev på servietter for eksempel!

Skrevet

Den der "artikkelen" der er jo bare vas da... altså... "fordi Nancy Drew ikke er skrevet av den som det står, så er ikke Harry Potter det heller"? for andre "beviser" finnes der ikke i artikkelen enn akkurat det... at Nancy Drew ikke er skervet av den som står på.

Det var jo et fantastisk argument....

Om det ikke er den dama vi har sett tusenvis av bilder av som har skrevet disse bøkene... hvordan har det seg da at ikke en eller annen sur eks av kusina hennes forteller oss det da? Dersom hun bare er en innleid skuespiller (som har fått millioner av kroner for å gjøre dette? Huyn har jo fett med penger...) har de virkelig funnet en som INGEN kjenner og vil avsløre? For søkt....

Nei, det stemmer at Nancy Drew ikke var skrevet at den personen som ikke finnes. Men det er ikke noe bevis for at ikke ANDRE bøker er skrevet at de forfatterene som er oppgitt.

Gjest gotthard
Skrevet

jeg skriver på servietter eeler annet som måtte falle naturlig om jeg plutselig kommer på noe nytt jeg skulle hat med, så hvorfor ikke?

Skrevet

Hvoror skulle hun ikke ha kladda ned på... hva nå enn som fantes i nærheten, sånn innledningsmessig?

Ikke at hun skrev hele bøkene på servietter (men altså, det har vel ingen andre enn den som skrev dette påstått?) men bare rett og slett at hun begynte som så mange andre, og skrible ned tankerpå det nærmeste hun fant?

Skrevet

Javel? Hva så om dama kanskje har skrevet under et pseudonym. Hun er da virkelig ikke den første forfatteren som har gjort det og bøkene er jo like bra alikevel.

Skrevet

Enig med siste gjest. So what, liksom. Bøkene er bra, og populære. Da spiller det vel ikke så stor rolle hvem som har skrevet dem egentlig. Mange forfattere som har skrevet under pseudonym gjennom tidene.

Skrevet

Ja, om hun har brukt et pseudonym hadde de vel ikke vært noe sak, men det er jo åpent hvem som har skrevet disse, bilder, intervjuer etc. Det "artikkelen" påstår er at den dama vi har sett bare er en skuespiller, at hun aldri har skrevet noen bok i det hele tatt, at "J.K. Rowling" bare er et oppdiktet produkt, at bøkene er skrevet av flere andre, proffesjonelle forfattere.

Og det blir for søkt etter min mening.

Skrevet
Her kan du lese litt om henne. Jeg antar at selv om folk skriver under pseudonym fra tid til annen så legger de neppe mye energi i å lage et helt liv for pseudonymet sitt
Skrevet

.. orker ikke ta stilling og mene noe, men en ting jeg stusser på, er at man ikke har råd til å kjøpe en penn og ei blokk, hvis man har råd til å kjøpe kaffe på café.. ??

Skrevet
.. orker ikke ta stilling og mene noe, men en ting jeg stusser på, er at man ikke har råd til å kjøpe en penn og ei blokk, hvis man har råd til å kjøpe kaffe på café.. ??

Den biten er et rykte som benektes av henne selv

Skrevet

Jeg leste et intervju en gang der hun sa at hun hadde en eske hvor hun hadde servietter og smålapper som hun hadde skriblet ned ideer på. Fra den esken pleide hun å ta en lapp og se om det sto noe som hun kunne bygge videre på.

Skrevet

Og så er det litt forskjell på å skrive over 70 bøker i Drew serien og 7 Potter bøker. (Hun har vel uttalt at det blir 7 bøker totalt)

Skrevet

Rykte og rykte... Det er jo bare en person som spekulerer på dette. Jeg spekulerer på om denne personen i det hele tatt har lest Harry Potter-bøkene.

Syns hele greia var latterlig. Du kan sette hvem som helst kan skrive en bok som er bygd opp etter formel-prinsippet. Det er derfor mange skyggeforfattere har kunnet skrevet Nancy Drew-bøkene. Der er klin like!

Harry Potter er ikke formellitteratur. Det er ikke på forhånd gitt hva en ny bok skal omhandle. Er det noe Harry Potter-bøkene gjør, så er det å overraske leserene. Ergo kan den ikke bli skrevet av mer enn en forfatter. Og hvorfor da ikke JK. Rowling?

Som sagt: Latterlig!

Skrevet

Disse ryktene har versert i England før Nina Grünfeldt (som ikke er en sur kusine av en eks, men norsk regissør - det står da navn og tittel der) skrev dette innlegget. Personlig synes jeg det er fullt ut troverdig at èn person, til og med en alenemamma, skrev den første Harry Potter-boka. Kanskje uten å bli "styrt" av forlagsredaktøren også. Men det er ikke usannsynlig at hun har fått mer hjelp med de seinere bøkene; Harry Potter er jo først og fremst en melkeku av en inntektskilde for alle som er involvert i bok-, film- og merchandiseproduksjonene.

De fleste som har vært involvert i en kommersiell produksjon av f eks film, tv, litteratur, eller som har littegrann kjennskap til bransjen, vet at en idè, et manusutkast e.l går gjennom en ganske omfattende prosess; og at den gjerne også endres og "skyndes fram" underveis av folk som "kan sånt" (spør Harry Guttormsen, tidligere i Filmfondet). Selve skrivinga kan jeg ikke uttale meg om i dette tilfellet, men det går vel ganske fort å fylle ut en historie med tekst når handling osv er kartlagt. At det trengs en hel bøling ghost writere til dette siste er vel å undervurdere en forfatter, om det nå er JK Rowling eller noen andre. Men jeg hadde syntes det var rart om forfatteren altså IKKE blir "veiledet" litt.

Skrevet

ÖJ! vi har en luring her! Legger meg flat! Dama må være fake!

Og til hun som lagde artikkelen. Herregud.. kvinner er kvinner værst..?

La NOEN få lov til å ha suksess..?

Hun ønsker da ingen noe vondt med denne serien?

Skrevet
Nina Grünfeldt (som ikke er en sur kusine av en eks, men norsk regissør - det står da navn og tittel der)

Jeg antar dette var til meg, som skrev noe om en sur eeks av en ksuine eller noe sånn, og mente altså ikke t det var Nina G som var det. som jeg skrev, og emnteå utrykke: Dersom den dama vi har sett bilder av, sett intervjuer med, som kalles JK Rowling og altså sies å være forfatter som har skrevet Harry Potter bøkene ikke er noe annet enn en innleid skuespiller som agerer som en forfatter som ikke finnes fordi bøkene er skrevet av andre, er det rart at ikke en sur eks av en av hennes kusiner (eller en misunnelig nabo eller en hun gikk i klasse med på barneskolen etc) har avslørt henne for lenge siden.

At Nina G er den hun er, det nekter jeg ikke for. Men at ikke Rowling er forfatteren, slik hun skriver, det blir bare for søkt.

Som andre skriver her: det er klart man kan ha ulike forfattere til Nancy Drew. Det er formelbøker. Alle kan skrive dem. Jeg kan skrive en sånn. Men jeg kan ikke skrive neste HP bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...