AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Hei! Jeg har nylig begynt å gå til DPS. Er litt i konflikt med leder, som mener jeg kun har rett på 2t fri med lønn, resten må jeg avspasere. (I personalhåndboken vår står det at man har rett på 12 dager velferdspermisjon, men ikke nødvendigvis med lønn. Har vært i kontakt med HR der jeg jobber, som sier at vanlig praksis er at man får en hel dag fri meg lønn. Har formidlet dette til leder.). Så det virker ikke som jeg kommer noen vei med dette. Men så kom jeg over at man kan ha rett på sykemelding for enkeltstående behandlingsdager: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/sykmelding-for-enkeltstaende-behandlingsdager. Jeg har bestilt meg en legetime, noe som sitter langt unna da jeg allerede føler på at jeg er borte pga behandlingen samt at jeg generelt ikke føler jeg har "rett" på å dra til legen.. Tenker egentlig bare å legge frem situasjonen slik det er, at behandlingen etterlater meg helt utmattet, det er så vidt jeg kommer meg frem og tilbake, for min del er det helt utenkelig å dra tilbake på jobb (eller være på jobb før, klæsjer uansett i en slik måte at det ikke er gjennomførbart). Er ikke slik at jeg MÅ ha fri med lønn, men blir veldig vanskelig for meg å jobbe inn alle timene jeg ev. må avspasere, samt at jeg også føler at jeg blir straffet for at jeg går i behandling. Noen som har vært borti dette? Jeg har aldri vært borte i noe som helst relatert til egenmelding, sykemelding e.l. (har valgt å si opp jobben i perioder ting har vært for tøft, ikke så smart, jeg vet)... Anonymkode: cbe62...f08 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg ville kanskje heller drøftet det med behandler på dps, de kan også sykemelde, eller vet mer hva som er vanlig. En hel dag velferdspermisjon i uka er jo meget. Og det vanlige er jo kun for den tiden timen er, så vil tro sykemelding er mer riktig. 20% sykemeldt, en dag i uken da. Og det kan jo hende du etterhvert kan gå på jobb først, og ha den siste psykologtimen på dagen dps har. Det gjorde jeg da jeg følte meg litt friskere. Anonymkode: d74a2...58b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville kanskje heller drøftet det med behandler på dps, de kan også sykemelde, eller vet mer hva som er vanlig. En hel dag velferdspermisjon i uka er jo meget. Og det vanlige er jo kun for den tiden timen er, så vil tro sykemelding er mer riktig. 20% sykemeldt, en dag i uken da. Og det kan jo hende du etterhvert kan gå på jobb først, og ha den siste psykologtimen på dagen dps har. Det gjorde jeg da jeg følte meg litt friskere. Anonymkode: d74a2...58b Ja! Det er det jeg har tenkt, at jeg kan jobbe først, problemet er at jeg bare har blitt tildelt timer kl 10 og 11, og jeg bruker 1.5t å kjøre dit behandlingen er, så er begrenset med hvor mye jobb jeg rekker (har også problemer med å stå opp samt være tidlig ute..). Har foreslått at jeg kan ha hjemmekontor de dagene jeg har har behandling (så sparer jeg tid på kjøring til jobb), men fikk aldri tilbakemelding. Anonymkode: cbe62...f08
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Da tenker jeg at første steg er å fortelle dette til psykologen, og spørre om du kan få hans siste time på dagen (og gjerne fast dag i uken, så det blir forutsigbart for sjefen). Dersom du syns det er vanskelig å be om dette, kan du skrive det ned på et ark eller vise han denne tråden. For meg var det nesten litt bra å være på jobb før timen, for å slippe å sitte å gruble hele morgenen, men hadde ikke klart å dra tilbake på jobb etterpå. Men folk er jo ulike, ettersom hva de sliter med. Det er jammen strevsomt å få en psykisk sykdom og måtte forholde seg til sjefer og psykologer og nav og i det hele tatt. Hadde man fått kreft hadde det aldri vært et problem å få dra på behandling og man ville bare fått støtte fra din sjef. Men jeg heier på deg, vet hvor mye det er å sette seg inn i som psyk. Men prøv å legge alt dette praktiske over på psykologen din. Dps har egen sosionom som kan ta seg av alt slikt. Jeg hadde egne samtaler med henne, og hun kommuniserte også direkte med sjefen når jeg var for dårlig til å orke det. Lykke til og god bedring❤️ Anonymkode: d74a2...58b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da tenker jeg at første steg er å fortelle dette til psykologen, og spørre om du kan få hans siste time på dagen (og gjerne fast dag i uken, så det blir forutsigbart for sjefen). Dersom du syns det er vanskelig å be om dette, kan du skrive det ned på et ark eller vise han denne tråden. For meg var det nesten litt bra å være på jobb før timen, for å slippe å sitte å gruble hele morgenen, men hadde ikke klart å dra tilbake på jobb etterpå. Men folk er jo ulike, ettersom hva de sliter med. Det er jammen strevsomt å få en psykisk sykdom og måtte forholde seg til sjefer og psykologer og nav og i det hele tatt. Hadde man fått kreft hadde det aldri vært et problem å få dra på behandling og man ville bare fått støtte fra din sjef. Men jeg heier på deg, vet hvor mye det er å sette seg inn i som psyk. Men prøv å legge alt dette praktiske over på psykologen din. Dps har egen sosionom som kan ta seg av alt slikt. Jeg hadde egne samtaler med henne, og hun kommuniserte også direkte med sjefen når jeg var for dårlig til å orke det. Lykke til og god bedring❤️ Anonymkode: d74a2...58b Ja... Skal fortelle det! Eller ja, skrive det ned på ark, nesten eneste måten jeg får kommunisert ut noe😅 Dog usikker på hvor mye jeg får utrettet, da jeg går og gruer meg til timen hele dagen... Som om jeg ikke er til stede. Men får vel bare prøve så er det bedre å møte opp og prøve sitt beste enn å ikke møte opp... Oi, visste ikke at DPS har egen sosionom! Ja, ikkesant! Tusen takk ❤️ Anonymkode: cbe62...f08
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har forresten lønnstilskudd fra NAV, så de betaler 50% av lønnen min. Anonymkode: cbe62...f08
Toyah Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg var under medisinsk behandling for noen år siden og var sykemeldt en dag i uka i 12 uker
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har hatt behandlingsdager. Null stress, bare ta det opp m legen! Anonymkode: b6578...c1c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Fastlegen kan sykmelde deg på behandlingsdag. Da har du fri hele dagen, og kan fokusere på behandlingen og slappe av etterpå. Dette gjorde jeg, da det er krevende å gå i behandling, og en trenger dagen for å summe seg. Å dra på jobb rett etter behandling er slitsomt. Du skal ikke bruke avspaseringstimer på dette. Bruk enkeltstående sykedager. Og begrunn med at du trenger det da det er krevende Anonymkode: e8ce1...ce2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har nylig begynt å gå til DPS. Er litt i konflikt med leder, som mener jeg kun har rett på 2t fri med lønn, resten må jeg avspasere. (I personalhåndboken vår står det at man har rett på 12 dager velferdspermisjon, men ikke nødvendigvis med lønn. Har vært i kontakt med HR der jeg jobber, som sier at vanlig praksis er at man får en hel dag fri meg lønn. Har formidlet dette til leder.). Så det virker ikke som jeg kommer noen vei med dette. Men så kom jeg over at man kan ha rett på sykemelding for enkeltstående behandlingsdager: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/sykmelding-for-enkeltstaende-behandlingsdager. Jeg har bestilt meg en legetime, noe som sitter langt unna da jeg allerede føler på at jeg er borte pga behandlingen samt at jeg generelt ikke føler jeg har "rett" på å dra til legen.. Tenker egentlig bare å legge frem situasjonen slik det er, at behandlingen etterlater meg helt utmattet, det er så vidt jeg kommer meg frem og tilbake, for min del er det helt utenkelig å dra tilbake på jobb (eller være på jobb før, klæsjer uansett i en slik måte at det ikke er gjennomførbart). Er ikke slik at jeg MÅ ha fri med lønn, men blir veldig vanskelig for meg å jobbe inn alle timene jeg ev. må avspasere, samt at jeg også føler at jeg blir straffet for at jeg går i behandling. Noen som har vært borti dette? Jeg har aldri vært borte i noe som helst relatert til egenmelding, sykemelding e.l. (har valgt å si opp jobben i perioder ting har vært for tøft, ikke så smart, jeg vet)... Anonymkode: cbe62...f08 Så det du ønsker er å ta behandlingen tidlig, få fri hele dagen da behandlingen er så uttømmende og at arbeidsgiver skal betale for all den tid du er borte fra arbeid? Tenker du at du at det heller ikke skal være noen begrensninger på antall behandlinger per uke også kanskje? I tillegg ønsker du helt sikkert en bukett blomster og en eske med konfekt etter hver dag du har vært til behandling slik at du ikke føler deg glemt? Lenken du lenket til forklarte enkelt hva som ikke regnes enkeltstående behandlinger Du kan ikke få sykmelding for enkeltstående behandlingsdager hvis du kan jobbe før eller etter behandlingen - Du kan jobbe før behandlingen fraværet skyldes at det meste av dagen går med til reise til og fra behandlingen - Du må reise opp til 3 timer for behandlingen du får behandling eller kurs som varer hele dager. Da ber du i stedet om å få en gradert sykmelding. Anonymkode: 1c617...67a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så det du ønsker er å ta behandlingen tidlig, få fri hele dagen da behandlingen er så uttømmende og at arbeidsgiver skal betale for all den tid du er borte fra arbeid? Tenker du at du at det heller ikke skal være noen begrensninger på antall behandlinger per uke også kanskje? I tillegg ønsker du helt sikkert en bukett blomster og en eske med konfekt etter hver dag du har vært til behandling slik at du ikke føler deg glemt? Lenken du lenket til forklarte enkelt hva som ikke regnes enkeltstående behandlinger Du kan ikke få sykmelding for enkeltstående behandlingsdager hvis du kan jobbe før eller etter behandlingen - Du kan jobbe før behandlingen fraværet skyldes at det meste av dagen går med til reise til og fra behandlingen - Du må reise opp til 3 timer for behandlingen du får behandling eller kurs som varer hele dager. Da ber du i stedet om å få en gradert sykmelding. Anonymkode: 1c617...67a Hvis en person får kreft og må i behandling på sykehuset en dag i uken, og medisinene gjør henne så uvell og svimmel at hun ikke kan jobbe den samme dagen. Tenker du at hun fortjener sykemelding den dagen? (Altså at arbeidsgiver betaler?) Tenker du at hun fortjener en blomst fra kollegaene den dagen hun har siste cellegiftbehandling? Hadde du skrevet dette innlegget dersom ts hadde byttet ut psykisk sykdom med kreft eller leversvikt? Du er ekstremt heldig og priviligert som ikke selv har vært alvorlig psykisk syk. For man må være ganske så syk for å få plass på dps og nav betaler sjefen halve lønna di siden funksjonen din er så svekket. Jeg har vært så psykisk syk at jeg nesten døde av det. Jeg var mye sykere da, enn da jeg hadde en svulst og måtte fjerne en nyre. Ved hvilket sykefravær tror du jeg fikk en blomst fra arbeidsplassen? Ikke ved det sykefraværet jeg hadde trengt den blomsten mest. Anonymkode: d74a2...58b 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 Stemmer for behandlingsdager. Ved behandlingsdager forbruker du en dag per uke, ved gradert sykemelding bruker du en hel uke. Du kan også spørre om det er mulig å bruke egenmeldingsdager. Anonymkode: 82a8c...526
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå