Gå til innhold

Jeg er 21 og mamma styrer økonomien min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fylte 21 i går og begynner å bli rimelig lei av at mamma styrer økonomien min. Hun har veldig dårlig økonomi selv og er arbeidsledig i prosessen med å prøve å få uføretrygd. Jeg selv har nettopp flytta til Storby og har lite selv. Får stipend og lån men det er akkurat nok til mat og leie ig litt til, men når mamma styrer pengene mine så tar hun av de pengene selv siden hun er disponent. Vi har et veldig nært forhold og er livredd for å såre henne om jeg fjerner henne som disponent men føler det er det eneste rette å gjøre. Det som gjorde meg ekstra mei meg nå er at jeg fikk litt bursdagspenger til sko som jeg trenger, samt litt til å dra på byen med i morgen, men nå driver mamma stadig å senker mengden penger jeg får ha med til tross for at det er mine penger. Først fikk jeg ha med 2k og nå blir det 1k. Skal jo på bytur med gutta for første gang på flere år og likevel driver hun å maser om at jeg må komme hjem til rett tid osv (jeg er forresten på besøk hos henne i bygda nå i høstferien) vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er litt lei. 

Anonymkode: 425b2...954

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grunnen til at hun disponerer kontoen din i utgangspunktet? Du får fjerne henne som disponent, evt opprette ny konto uten at hun disponerer den nye kontoen.

Anonymkode: 160c2...587

• Liker 29
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva er grunnen til at hun disponerer kontoen din i utgangspunktet? Du får fjerne henne som disponent, evt opprette ny konto uten at hun disponerer den nye kontoen.

Har rett og slett ikke gidda å fjerna henne enda siden det har funka greit nok helt til nå, men nå er jeg rimelig lei. Om jeg oppretter ny konto og overfører til den kommer hun garantert til å mase om hvor pengene er. 

Skrevet

Hadde du tenkt å ta med deg TO TUSEN for bytur med gutta?? Når du lever på stipend?

Kanskje like greit at mor styrer økonomien...

Anonymkode: 13963...f80

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde du tenkt å ta med deg TO TUSEN for bytur med gutta?? Når du lever på stipend?

Bursdagspenger, jeg er på bygda nå og skal til storby. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bursdagspenger, jeg er på bygda nå og skal til storby. 

Det koster 500 kr kun å komme seg dit, koster 1000 kr sko og hadde satt av 500 kr til eventuell mat. 

• Liker 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde aldri godtatt at mamma styrte min økonomi etter jeg ble 18 år

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har rett og slett ikke gidda å fjerna henne enda siden det har funka greit nok helt til nå, men nå er jeg rimelig lei. Om jeg oppretter ny konto og overfører til den kommer hun garantert til å mase om hvor pengene er. 

Men da får du sletter henne nå, så kjøper du deg sko og tar deg en hyggelig tur på byen.

• Liker 7
Skrevet

Fjern hun som disponent da. 

Det kan du gjøre i nettbanken. 

Anonymkode: 5c9d2...fca

• Liker 13
Skrevet

Du er 21 år og voksen. Vil du ikke at din mor skal ha tilgang til dine penger så sletter du henne som disponent. Spesielt når hun faktisk stjeler penger fra deg. Og stå i det når hun blir sur, si at hun har stjålet fra deg og at du faktisk kan anmelde henne.

Jeg har barn på din alder og har tilgang til deres brukskontoen. Av praktiske årsaker. Kunne ikke falle meg inn å stjele fra dem, eller i det hele tatt bry meg om hva de bruker pengene sine på. Hadde jeg gjort det ville nok min tilgang vært sperret rimelig kjapt. 

Anonymkode: 2489a...c5b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet jeg må fjerne henne er bare så redd for at hun klikker fullstendig. Hun sliter mye psykisk og vi har et veldig veldig nært forhold. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg fylte 21 i går og begynner å bli rimelig lei av at mamma styrer økonomien min. Hun har veldig dårlig økonomi selv og er arbeidsledig i prosessen med å prøve å få uføretrygd. Jeg selv har nettopp flytta til Storby og har lite selv. Får stipend og lån men det er akkurat nok til mat og leie ig litt til, men når mamma styrer pengene mine så tar hun av de pengene selv siden hun er disponent. Vi har et veldig nært forhold og er livredd for å såre henne om jeg fjerner henne som disponent men føler det er det eneste rette å gjøre. Det som gjorde meg ekstra mei meg nå er at jeg fikk litt bursdagspenger til sko som jeg trenger, samt litt til å dra på byen med i morgen, men nå driver mamma stadig å senker mengden penger jeg får ha med til tross for at det er mine penger. Først fikk jeg ha med 2k og nå blir det 1k. Skal jo på bytur med gutta for første gang på flere år og likevel driver hun å maser om at jeg må komme hjem til rett tid osv (jeg er forresten på besøk hos henne i bygda nå i høstferien) vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er litt lei. 

Du er 21 år de fleste styrer økonomien sin selv da,hvordan skal man ellers lære det. Fjern hun som disponent🙈 du trenger ikke å vere redd for å såre henne for du må jo uansett ta over økonomien din en eller annen gang. Bare si det som det er, du er 21 år, voksen og må ta ansvar for deg selv. Selv om 2 000 på bytur ikke høres veldig lurt ut når man er student 🙈

Endret av Curiousine
  • Liker 2
Skrevet

En del av det å bli voksen, handler om å stå opp for seg selv. Du må ganske enkelt fortelle mamma at nå vil du styre økonomien din selv.

Jeg styrer økonomien til mitt voksne barn. Det kommer jeg nok alltid til å gjøre. Men jeg vet forskjell på mitt og hans. Jeg tar ikke hans penger og jeg blander ikke hans og min økonomi. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg styrer ikke kontoen til min datter på 16 selv om jeg har tilgang..... Det klarer hun selv.... Så fjern mamma som disponent, det er overhodet ingen grunn til at man som forelder har tilgang til en frisk, normalt fornuftig 21-årings konto dersom denne ikke ønsker det selv!

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Skrevet

Du er 21 og ansvarlig for deg selv, du er ikke ansvarlig for å forsørge din mor. Det du får i lån skal tilbakebetales. 

Jeg synes det er hjerteløst at hun forsyner seg av dine bursdagspenger, men ville kanskje ikke selv tatt det opp som tema. Jeg hadde bare fjernet henne som disponent. Hvis hun lurer på hvorfor, så svarer du bare at du er voksen og ønsker oversikt over økonomien. Du vil vite hva du har til en hver tid slik at du kan planlegge og klare deg selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har to valg, du kan enten lære deg til å tåle å stå imot maset eller du kan trekke deg bort når maset starter. Gjør det som er mest behagelig for deg selv! Du og hvordan du har det er viktig! Sett deg selv først.

Du skal ikke måtte forklare deg så veldig eller "vinne" noen diskusjon med moren din om hvorfor du skal få beholde dine egne penger. Du kan si at "det er mine penger og jeg trenger de selv". Egentlig behøver du ikke si noen ting.

Anonymkode: fe931...914

• Liker 3
Skrevet

Skjønner dette er vondt og vanskelig for deg.

Men her er et perspektiv å tenke på - om du ikke sier noe, ikke fjerner henne fra kontoene dine, hva kommer til å skje med relasjonen deres da? Sånn over tid, når det forsvinner mer penger? Når hun vil bestemme over din pengebruk i detalj?

Jeg tenker at om du ønsker å beholde et nært forhold til din mor, så er du faktisk nødt til å tak i dette, før det vokser seg alt for stort og vanskelig.

Det hjelper heller ikke henne, sånn egentlig, om hun bruker dine kontoer som tilgjengelig back-up og økonomisk buffer for henne. Dette har vi velferdsordninger for i Norge. Hun får vel AAP antar jeg? Sliter hun når priser går opp, så kan hun søke om supplerende sosialstønad, bostøtte f.eks.

Får du tilbake igjen penger, når hun har lånt av kontoen din?

Gå gjennom kontoen og summer opp alle beløp hun har tatt ut. Dette bør du be om å få en tilbakebetalingsplan for, eller gjeldsbrev i minste fall.

Husk at studielån er penger du må betale tilbake.

Enda en ting å huske på - nettopp en veldig nærhet i relasjonen mor-barn, åpner dessverre også for følelsesmessig manipulasjon. Du forteller jo ikke mye om dynamikken mellom dere, men bare det at du gruer deg veldig til ta kontroll over egen bankkonto og økonomi pga hennes reaksjoner, det låter ikke helt bra.’

Anonymkode: 2e2f7...2bd

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet jeg må fjerne henne er bare så redd for at hun klikker fullstendig. Hun sliter mye psykisk og vi har et veldig veldig nært forhold. 

Kanskje du føler for mye ansvar for henne. Hun burde ikke la sin dårlig økonomi gå utover deg. Hvis hun blir sur så la hun bli det, men vær tydelig på at du alltid kommer til å være glad i henne. Som student trenger du det lille du får selv

Anonymkode: 4c843...65d

• Liker 3
Skrevet

Moren din styrer ikke økonomien din, hun stjeler penger fra deg.

Det er to vidt forskjellige ting.

Tør du ikke si det til hun, skyld på banken. Det ble for mye aktivitet fra feil hold, risiko ect

Det kalles ikke nært forhold å ha en kontrollerende mor som stjeler.

Anonymkode: 637a9...294

• Liker 7
Skrevet

Du er voksen. Fjern mora di som disponent. Om hun i tillegg stjeler penger fra deg er det faktisk ganske alvorlig - det er ulovlig, og jeg hadde ALDRI tolerert det. Jeg hadde anmeldt enhver som stjal penger fra meg.

Anonymkode: bc3b1...3ac

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...