Gå til innhold

Hva spiser dere som er på slanker’n?

Embla Othea

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Underliggende problem når du starter så mange tråder om det samme og virker underlig opphengt i hvor fetende sykehusmat er selv når du har fått en haug med gode svar og forslag på det.

Anonymkode: 7e7fa...ff6

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel  se på Internett hva havregrøt gir kroppen . Jeg har selv lest at det er næring i den og at mye av den går ut av kroppen.(på do)

Anonymkode: 4cfb3...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det i julen? Føler det blir litt stusselig uten julekaker, så jeg vil tillate meg det, men det har en tendens til å skil ut med andre ting også (f.eks. takeaway).

Endret av Embla Othea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selve julematen er jo egentlig veldig bra mat. Kjøtt, grønnsaker og poteter liksom. Jeg koser meg med maten til måltidene, sørger for at det er godt med ekstra grønnsaker (uten fett) så jeg kan forsyne meg som vanlig med det. Nå slanker jeg meg ikke lenger, men har vedlikeholdt ny vekt i 4 år. Så dette blir 5. julen uten sukker, kaker og sånt.

Har opplevd det som en større mental øvelse enn noe annet, og det går inn i hele mentaliteten jeg kjører ellers i året om at unødvendig mat ikke er kos, kosen er samværet med de jeg er glad i og å være tilstede i det hyggelige vi gjør. Kaker er ikke nødvendig for å kose meg, og det er ikke kaker og godterier som gjør at det er jul. Det er det juletre, juleaktiviteter, gaveplanlegging, julepynt og tid med hverandre som gjør. Og så har jeg jobbet mye med å tenke på at det er ikke synd på meg som ikke spiser ditt og datt. Jeg har valgt det selv fordi det gir meg mange goder og et bedre liv. 

Anonymkode: 58370...ba0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging. Jeg planlegger hele uka, og gjerne hele jula. Ikke noe problem å skeie litt ut i jula så lenge man gjør det med måte. Julekaker kan man spise istedenfor godteri i helgene, eller kanskje ha en kake eller to til kvelden noen dager i uka. Takeaway er heller ikke noe problem så lenge du planlegger for det. Jeg tar gjerne litt ekstra trening i tillegg for å gi meg selv litt mer å gå på. 

Du kan jo også være bevisst på hvilke julekaker du lager selv. Kan man spare litt på sukker og sirup i noen av dem? 

Jeg velger også å ha lavere mål for vektnedgang i jula. Kanskje kan det være mål i seg selv å holde vekta den perioden? Det må du ta en vurdering på selv. For min del fungerer ikke slanking om jeg ikke kan ha litt løsere perioder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å spise det jeg vil, men ha færre måltider.  

Anonymkode: 9de0e...f8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jula er ikke oktober-januar. Jeg spiste julekaker, men i stedet for det vanlige godteriet. Og kun i desember.

Mat må man ha uansett, og de få dagene man har ekstra gode måltider skader ikke vektnedgangen din. Problemet er om du spiser ekstra en hel måned eller to.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navani skrev (4 timer siden):

Jula er ikke oktober-januar. Jeg spiste julekaker, men i stedet for det vanlige godteriet. Og kun i desember.

Mat må man ha uansett, og de få dagene man har ekstra gode måltider skader ikke vektnedgangen din. Problemet er om du spiser ekstra en hel måned eller to.

Nemlig! For meg varer julen fra lillejulaften til første nyttårsdag. Da er jeg lei av julemat og gleder meg til å komme tilbake til hverdagsmaten.

Anonymkode: 060cb...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser litt mindre før juleferien, eller så slanker jeg meg etter julen. Livet er ikke gøy og verdt å leve om man skal være så restriktiv med seg selv. En jul uten god julemat, dessert, kaker, god drikke, osv., er ikke jul! Så trist og grått livet blir da. 

Anonymkode: 951c5...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lille julaften ,  julaften og 1.juledag (kanskje 2.juledag) å nyttårsaften og 1.nyttårsdag :) det jeg vil altså :)  de andre dagene spiser jeg bare det vanlige som jeg ellers gjør. 

Anonymkode: 870b8...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det jeg vil. Det er ikke juledagene som gjør at jeg er overvektig.

Anonymkode: 49253...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fråtser, om jeg vil. Og det vil jeg ofte i julen. 

Så jeg har en daglig forbrenning på rundt 2300 kalorier. Om jeg trener så forbrenner jeg vel mellom 250-500 kalorier. Det vil si at man har jo en del å gå på når det gjelder julemat. Jeg beregner at jeg skal gå opp 1-1,5 kg i julen og det lever jeg godt med. Da kan jeg spise ca 1000 ekstra kalorier om dagen fra lillejulaften til første nyttårsdag. Noen dager spiser jeg mer enn det, men andre dager tar jeg meg jo ikke noe snop og julekaker, og det går helt fint. 

For meg er det også viktig at kos er langt mer enn mat. Så den lange fellesturen på 1.juledag er også kos! Skituren med pappa på julaften og nyttårsaften (hvis det er vær til det, krysser fingrene) er kos. Lek med barna er kos. Snøhule, uteaktiviteter. Det er også kos. 

Jeg fant ut at å legge bort all dårlig samvittighet rundt vektoppgang i jula, og faktisk planlegge vektoppgang, det gjorde at det ikke ble et så ekkelt forhold til maten og jeg spiste mindre automatisk, enn tidligere når jeg har tenkt med gru på jula og at jeg går opp i vekt da. 

De to forrige julene har jeg gjort det sånn, og i fjor jul gikk jeg ned 0,5 på de to ukene. I tillegg til at mat ikke føltes som noe stress eller skam. I tillegg var overgangen tilbake til normalt kosthold mye enklere. 

(Jeg har gått ned 65 kg siden august 2020, bare for å si at vektnedgangen min er vellykket selv om jeg fråtser med glede i jula)

Anonymkode: a293f...a78

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg fråtser, om jeg vil. Og det vil jeg ofte i julen. 

Så jeg har en daglig forbrenning på rundt 2300 kalorier. Om jeg trener så forbrenner jeg vel mellom 250-500 kalorier. Det vil si at man har jo en del å gå på når det gjelder julemat. Jeg beregner at jeg skal gå opp 1-1,5 kg i julen og det lever jeg godt med. Da kan jeg spise ca 1000 ekstra kalorier om dagen fra lillejulaften til første nyttårsdag. Noen dager spiser jeg mer enn det, men andre dager tar jeg meg jo ikke noe snop og julekaker, og det går helt fint. 

For meg er det også viktig at kos er langt mer enn mat. Så den lange fellesturen på 1.juledag er også kos! Skituren med pappa på julaften og nyttårsaften (hvis det er vær til det, krysser fingrene) er kos. Lek med barna er kos. Snøhule, uteaktiviteter. Det er også kos. 

Jeg fant ut at å legge bort all dårlig samvittighet rundt vektoppgang i jula, og faktisk planlegge vektoppgang, det gjorde at det ikke ble et så ekkelt forhold til maten og jeg spiste mindre automatisk, enn tidligere når jeg har tenkt med gru på jula og at jeg går opp i vekt da. 

De to forrige julene har jeg gjort det sånn, og i fjor jul gikk jeg ned 0,5 på de to ukene. I tillegg til at mat ikke føltes som noe stress eller skam. I tillegg var overgangen tilbake til normalt kosthold mye enklere. 

(Jeg har gått ned 65 kg siden august 2020, bare for å si at vektnedgangen min er vellykket selv om jeg fråtser med glede i jula)

Anonymkode: a293f...a78

Dette var inspirerende å lese, og 👏👏👏til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spiller egentlig ingen rolle hva man spiser til jul og nyttår. 

men hva man velger å spise til resten av de 300++++++ dagene... 

:nissevink: 

Anonymkode: c3c10...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...