Teardrop Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Hvor mye klær kjøpte dere før baby kom? Kjøpte dere inn klart "sett" til flere størrelser, eller tok dere det underveis? Og hvor mange av hver trenger man egentlig? Kjøpte du altfor mye? Body med og uten ben er vel mest praktisk?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Kjøpte alt i feil størrelse omtrent så anbefaler deg å vente 🫢 Ull bodyer og longs/strømpebukser er veldig fint å ha i starten 😊 også noen pyjamaser. bilstolpose til vinteren og et sett med ulldress ( f eks Lillelam), ulllue og ullvotter + tøfler/sokker. Her brukte vi størrelse 44 i starten også størrelse 50 en god stund… vanskelig å vite på forhånd hvilken størrelse baby behøver, men ville nok kjøpt litt i 50 og litt i 56 Anonymkode: 3e0ec...620
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Har termin om to uker. Har kjøpt et par omslagsbodyer i 50, et par i 56. Tror alle er sånne med dobbel knapperad, så de kan utvides litt. 3-4 pysjer, noen ulldresser/fleecedresser billig på finn, begge deler i 50/56. Har fått lue. Vurderer også å skaffe et par bomullsbukser eller strømpebukser i 50/56. Tenker vi har så vi kommer oss hjem fra sykehuset, og når jeg ser hva som passer og hva vi trenger mer av, så finnes både butikker og internett etter fødselen også. Kan ikke si noe om hvor smart det er før om et par uker Anonymkode: 97c0b...961 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Vi kjøpte noen få sett i 50 og en del klær i 56. Fikk en haug med ull (vinterbaby) i 62. Bebis brukte 44 i en måned og 50 til han var 4 måneder og ulla for lengst var ryddet vekk, så måtte naturligvis fylle på med mer underveis. 56 passa for øvrig bare i en uke. 😂 Anonymkode: 36925...db5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi kjøpte noen få sett i 50 og en del klær i 56. Fikk en haug med ull (vinterbaby) i 62. Bebis brukte 44 i en måned og 50 til han var 4 måneder og ulla for lengst var ryddet vekk, så måtte naturligvis fylle på med mer underveis. 56 passa for øvrig bare i en uke. 😂 Anonymkode: 36925...db5 Da startet dere å bruke 56 for sent, så stor forskjell er det ikke på 50 og 56, vi startet rett på 56. Det var litt stort ja, men ikke værre enn at det gikk helt fint og han vokste seg inn i det. Anonymkode: 8198f...a6b 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 Man trenger veldig lite. Brukte helst bare body og strømpebukse. De blir ikke skitne. Vi hadde alt for mye. Anonymkode: f1548...879
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 Husker ikke helt men hadde omtrent ingenting i str 50 fordi babyen lå over gjennomsnittet i størrelse.. Så når han kom i uke 37 så var han ganske normal i vekt og 48 lang, så jeg følte litt at han druknet i 56.. iallefall første 4-6 ukene, så jeg skal iallefall kjøpe litt i 50 denne gangen. Pluss at vi hadde veldig gulpebaby, så mye klær var et must her! Kjøpte nok en del, og det ble flittig brukt! Anonymkode: 7656f...bb8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Husker ikke helt men hadde omtrent ingenting i str 50 fordi babyen lå over gjennomsnittet i størrelse.. Så når han kom i uke 37 så var han ganske normal i vekt og 48 lang, så jeg følte litt at han druknet i 56.. iallefall første 4-6 ukene, så jeg skal iallefall kjøpe litt i 50 denne gangen. Pluss at vi hadde veldig gulpebaby, så mye klær var et must her! Kjøpte nok en del, og det ble flittig brukt! Anonymkode: 7656f...bb8 Vi hadde en prematur baby, som var litt større enn vanlige prematur, og helt gjennomsnittlig stor på kurvene, men hun druknet helt i 56. Ingenting passet! Anonymkode: 1c9d7...dd0 1
Lilletrille79 Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 Vi brukte ikke størrelse 50. Hun var over 4 kilo😊vi gikk rett på 56 og etterhvert noe 62. Noen dager kan det være nødvendig med 5-6 bodyer på grunn av bæsj opp etter ryggen og gulping. Vi har ikke brukt pysj. Synes det er tungvint å skifte bleie på natten med så mye knapper😅
yeti92 Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Vi hadde ikke så mye i 50, for «det er det ingen vits å kjøpe», men endte med å bruke 50 i nesten 2.5 mnd og måtte kjøpe ganske mange nye bodyer og pysjer, til og med én i 44. Lille var 49 cm lang og 3,2 kg når hun ble født. Vi begynte å bruke 56 etter kanskje 1.5 måned, men da var det fortsatt for stort. Nå er hun 3 mnd og bruker fortsatt 56. Hun er gulpebaby med refluks også da, så blir noen skift ila dagen. Jeg skulle ønske vi hadde flere pysjamaser/heldresser i ull/tynn ull fra starten av. Bomullspysjene fra typ Lindex, H&M & KappAhl gjorde lille alt for klam og svett inni svøpeposen på natten, mens ull har holdt henne godt temperert og tørr. Heldressene er lettvinte å bruke døgnet rundt! Anbefaler heldresser og pysjer med toveis glidelås fremfor knapper! Skulle ønske vi hadde flere bodyer med knepping i sidene, vi hadde mange som må trekkes over hodet og med ørten skift for dagen ble det tungvint. Ullstrømpebukser og ullsokker fra SparKjøp har også vært gull verdt og mye brukt her. Sokker fra de vanlige kleskjedene sklir bare av. En god utedress til vogn/bæring er lurt å ha - i starten brukte vi en fleecedress fra Lindex, nå er det Lillelam hver gang vi går ut. Bruker stormtrekk til bæreselen istedenfor vinddress nå som hun fortsatt er så liten. Summasumarum - ikke kjøp for mye før du vet hvor stor baby blir og hva dere foretrekker av klær! Endret 12. oktober 2022 av yeti92 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Man trenger veldig lite. Brukte helst bare body og strømpebukse. De blir ikke skitne. Vi hadde alt for mye. Anonymkode: f1548...879 De blir ikke skitne, med unntak av gulp og bæsjeflekker 🤪 (Sistnevnte kan unngås til en viss grad om du finner bleier med perfekt passform og har en baby som bæsjer ofte og lite av gangen. Har du en sprutgulper er det ikke mye du kan gjøre.) Og når de begynner å rulle og åle rundt på gulvet etter noen måneder blir jo også klærne skitnere. Vi arva masse klær til førstemann, som gjorde at vi nå vet veldig godt hva vi foretrekker: bodyer som trekkes over hodet (mye mindre knotete enn omslagsbodyer, det tar ett sekund å løfte over hodet til baby når du gjør det riktig). Merk at babybodyer alltid er vide nok i halsen til at de kan trekkes av over rumpa også, om det skulle være en katasteofebleie. Helst med doble knapperader, så varer de lengre. Strømpebukser, eller bukser uten fot og sokker, men ikke bukser med fot (baby sparker seg bare ut av de, og det er bare en kort periode de er verken for store eller for små). Pysj med toveis glidelås, alt annet er knotete ved bleieskift. Ull er unødvendig innendørs, men vi brukte det ute i vogna om vinteren. Osv. Gensere, søte små kjoler og den slags er helt ubrukelige til små babyer, så det ville jeg styrt unna. Ville kjøpt inn litt i de minste størrelsene, eventuelt en klespakke på Finn, og så supplert etterhvert når dere ser hvor stor baby blir og hva dere liker. Anonymkode: 90764...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 yeti92 skrev (26 minutter siden): Vi hadde ikke så mye i 50, for «det er det ingen vits å kjøpe», men endte med å bruke 50 i nesten 2.5 mnd og måtte kjøpe ganske mange nye bodyer og pysjer, til og med én i 44. Lille var 49 cm lang og 3,2 kg når hun ble født. Vi begynte å bruke 56 etter kanskje 1.5 måned, men da var det fortsatt for stort. Nå er hun 3 mnd og bruker fortsatt 56. Hun er gulpebaby med refluks også da, så blir noen skift ila dagen. Jeg skulle ønske vi hadde flere pysjamaser/heldresser i ull/tynn ull fra starten av. Bomullspysjene fra typ Lindex, H&M & KappAhl gjorde lille alt for klam og svett inni svøpeposen på natten, mens ull har holdt henne godt temperert og tørr. Heldressene er lettvinte å bruke døgnet rundt! Anbefaler heldresser og pysjer med toveis glidelås fremfor knapper! Skulle ønske vi hadde flere bodyer med knepping i sidene, vi hadde mange som må trekkes over hodet og med ørten skift for dagen ble det tungvint. Ullstrømpebukser og ullsokker fra SparKjøp har også vært gull verdt og mye brukt her. Sokker fra de vanlige kleskjedene sklir bare av. En god utedress til vogn/bæring er lurt å ha - i starten brukte vi en fleecedress fra Lindex, nå er det Lillelam hver gang vi går ut. Bruker stormtrekk til bæreselen istedenfor vinddress nå som hun fortsatt er så liten. Summasumarum - ikke kjøp for mye før du vet hvor stor baby blir og hva dere foretrekker av klær! Så rart! Min var 48 cm og 3700 g, vi startet rett på 56 og det gikk helt fint, var bare litt stort og gikk seg fort til😊 Anonymkode: 8198f...a6b
Jegvetik Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Antar dette kanskje er ditt første barn, men HVIS det er barn nr 2 (og første er mellom 1-4 år), så trenger du typ 2-3 bodyer i hver størrelse. Vaskemaskinen her går kontinuerlig grunnet enorme mengder skittentøy (har i tillegg gulpebaby så både mine og pappaen sine klær må også vaskes ofte). Her er stellebordet rett ved vaskemaskin/tørketrommel, og jeg kan alltid bare plukke en body fra tørketrommelen (og jeg må skifte på baby flere ganger daglig). Hvis du ikke har tenkt å amme trenger du få bukser. Du får sjeldnere og mer «konsentrert» avføring, og buksen blir sjeldent skitten av det. Omtrent uansett størrelse (med mindre prematurt) ville jeg kjøpt begrenset antall i mindre størrelser. Det er veldig greit å bare brette opp ermer i en størrelse større. Jeg har nesten bare hatt klær i annenhver størrelse, og har derfor kunnet brukt alt veldig lenge.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 Butikken stenger ikke ved fødsel, og det er umulig å forutse hvor mye gulp og lekkasjer dere får, hvilken størrelse babyen trenger, hvor fort babyen vokser og hvor mye gaver dere får og i hvilken størrelse. Jeg kjøpte en del, og det skulle jeg ikke gjort. Vi fikk veldig mye smått i gave, dessuten trivdes ikke babyen i mye klær. Bare body og strømpebukse ble brukt til vanlig, en ullfleecedress og lue utenpå i vogna . Sokker var bortkastet fordi hun var så tjukk at de grov seg inn i leggene, måtte få svigermor til å strikke videre ullsokker til å ha utenpå strømpebuksa Andre får bare større klær i gave, har babyer som bæsjer og gulper ut flere skift for dag og liker å kle opp i bukser, gensere og kjoler. Kjøp for all del litt på forhånd når du finner noe fint, om det gleder deg og har råd til det. Men ikke tenk at det er nødvendig. Om målet er å ikke ende opp med unødvendige kjøp venter du til etter fødsel. Anonymkode: 9dedc...120 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Da startet dere å bruke 56 for sent, så stor forskjell er det ikke på 50 og 56, vi startet rett på 56. Det var litt stort ja, men ikke værre enn at det gikk helt fint og han vokste seg inn i det. Anonymkode: 8198f...a6b Neida, fant det frem til riktig tid. Bebis slet med veksten pga. medfødt sykdom og skjøt plutselig veldig fart da ting og tang roet seg inni kroppen. Svømte rundt i 56 spesielt i bredden frem til den ene uka det passet. Anonymkode: 36925...db5
Mt3 Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 Har hatt 2 babyer som startet rett på str 56, og en som måtte innom str 44. Så sant du har noen som kan stoppe innom og kjøpe body og strømpebukse/bukse så trenger du ikke kjøpe inn så mye på forhånd, far/venner/foreldre/svigerforeldre kan kjøpe inn mer mens du ligger på barsel om du trenger mindre, større eller flere. Men ha klart 2-4 bodyer og bukse/strømpebukse i str 50, 56 og 62 (liker godt omslagsbody selv, da slipper en å dra de over hodet. Eller i hvertfall body med utvidelsesmulighet i halsåpningen, så en kan dra body nedover om den er full av dritt. Strømpebukser passer gjerne i kortere tidsrom enn bukse, men da slipper en gjerne disse dumme sokkene som hele tiden faller av) Ulldress/hentesett i str 56, 62 da i klær som kan brettes opp i armer og bein. Ellers så kjøp fordi du har lyst på, og kjøp med byttelapp på en del av det så du kan bytte om det blir feil størrelse, trenger jo ikke vaske klart alt før babyen kommer, babyklær er så små at de tørker raskt. Pysj trenger en gjerne ikke før babyen er noen måneder gammel og en vil begynne å innføre mer forskjell på natt og dag, eller fordi baby sparker av seg dyna og strømpebukse blir for klamt. En får jo også ofte barselsgaver, noen fine og brukbare klær og noen en bytter fordi de er fæl, upraktisk eller feil størrelse. Kjøpte nok en del feil selv, og vasket opp en del gaver jeg egentlig bare burde byttet. Fikk veldig mye i de minste størrelsene 50 og 56 som aldri rakk å bli brukt, spesielt dresser, jakker, bobledress, finbukser, eller ull som ville passet på feil årstid. Er du heldig så ligger det butikk(er) som selger babyklær i nærheten av helsestasjonen, så du kan handle litt etter at babyen har kommet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #17 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neida, fant det frem til riktig tid. Bebis slet med veksten pga. medfødt sykdom og skjøt plutselig veldig fart da ting og tang roet seg inni kroppen. Svømte rundt i 56 spesielt i bredden frem til den ene uka det passet. Anonymkode: 36925...db5 Da er det jo ikke veldig representativt med sykdom i bilde. Anonymkode: 8198f...a6b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det jo ikke veldig representativt med sykdom i bilde. Anonymkode: 8198f...a6b Nå spurte HI hvor mye man hadde kjøpt inn i forkant og om det holdt, som var det jeg svarte på. Anonymkode: 36925...db5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 Kjøpte inn i str 56 i forkant. 50 var for lite. Brukte 56 i et par måneder. Babyen vår gulpet MYE så viktigste investeringen vår var mange mange mange smekker. Det måtte vi kjøpe mer av i etterkant. Anonymkode: 2d746...51c
yeti92 Skrevet 12. oktober 2022 #20 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så rart! Min var 48 cm og 3700 g, vi startet rett på 56 og det gikk helt fint, var bare litt stort og gikk seg fort til😊 Anonymkode: 8198f...a6b Babyene er jo bygget ulikt, så det vil jo variere fra barn til barn ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå