AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Del Skrevet 11. oktober 2022 I nabolaget mitt ligger det et kloster som har katolske messer hver morgen. Jeg hadde hatt lyst å delta på en sånn, tror jeg hadde syntes det var fint. Er ikke katolsk selv men liker å delta på ting i kirken. Pleier sånt å være åpent for alle? Anonymkode: 4aadb...ac3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Del Skrevet 11. oktober 2022 Ja, men du kan ikke ta imot nattverd. Anonymkode: 13658...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I nabolaget mitt ligger det et kloster som har katolske messer hver morgen. Jeg hadde hatt lyst å delta på en sånn, tror jeg hadde syntes det var fint. Er ikke katolsk selv men liker å delta på ting i kirken. Pleier sånt å være åpent for alle? Anonymkode: 4aadb...ac3 Inne i eit kloster veit eg ikkje, men alle katolske kyrkjer pleier å vera opne for alle. Er det klosteret på Majorstua? Anonymkode: 47cf1...069 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Del Skrevet 11. oktober 2022 Var i en katolsk gudstjeneste i Frankrike nylig, det var en fin opplevelse selv om jeg ikke er troende. Gikk ikke frem når presten delte ut brød, som ikke-troende skal man ikke gjøre det. Gå i messen hvis du har mulighet Anonymkode: 3206d...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 12. oktober 2022 #5 Del Skrevet 12. oktober 2022 Det kommer an på hvilken orden de tilhører. Sjekk på nett hva som er vanlig hos dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 12. oktober 2022 #6 Del Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Du bør uansett spørre dem først, så du ikke forstyrrer. Det kan være de har stille bønn. Noen klostre har egen nettside hvor man kan kontakte dem. Det er ikke som vanlige messer i kirker. I kirker går du bare inn, reiser og setter deg når de gjør det. I hvertfall i utlandet bør du, uansett kjønn, ikke ha bare skuldre, og shorts eller miniskjørt. Jeg er ikke kristen, men har vært på messer i Italia og Island, pluss midnattsmesse på Madeira. Endret 12. oktober 2022 av MyMichelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Inne i eit kloster veit eg ikkje, men alle katolske kyrkjer pleier å vera opne for alle. Er det klosteret på Majorstua? Anonymkode: 47cf1...069 St. Dominikus klosteret er på Majorstua. I stedet for å ta imot nattverd kan man legge høyere hånd på venstre skulder og da får man velsignelsen. Dominikanerne er en åpen orden i motsetning til Karmelittene og de har åpne messer. Men send en e-post eller melding til dem. Nå ser jeg at jeg ikke svarte TS, men svarte generelt og mvh. Katolikk Anonymkode: 97fb3...721 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 12. oktober 2022 #8 Del Skrevet 12. oktober 2022 Spør dem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 20.10): St. Dominikus klosteret er på Majorstua. I stedet for å ta imot nattverd kan man legge høyere hånd på venstre skulder og da får man velsignelsen. Dominikanerne er en åpen orden i motsetning til Karmelittene og de har åpne messer. Men send en e-post eller melding til dem. Nå ser jeg at jeg ikke svarte TS, men svarte generelt og mvh. Katolikk Anonymkode: 97fb3...721 Karmelittene feirer også offentlige messer ved ulike anledninger. Enkelte kontemplative (såkalte lukkede fellesskap) feirer offentlige messer hver søndag. Det er mye variasjon ute å går rundt dette. Bare for å oppklare så trenger man absolutt ikke å kontakte brødrene før man kommer. Åpen messe forblir åpen messe. mvh annen katolikk Anonymkode: 05d9e...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå