Gå til innhold

Katten min skal steriliseres i morgen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff.. Gruer meg så innmari.

Hva er det viktig å huske på når jeg får ho hjem igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kose masse med henne iallfall, og ikke stress henne siden hun er i narkose ennå (er hun ikke det?) sett gjerne mat og vann bort til henne.

Så var det noe med at hun må ligge en bestemt måte med huet ellers går det galt men det husker jeg så klart ikke hva var :roll:

Skrevet

jeg lot bare min ligge i fred på badet i tilfelle den skulle bli dårlig. Ikke gi mat eller vann før den er helt våken! Jeg tror det er vanlig at du får med en skriv fra vetrinærene om hva du bør gjøre og ikke gjøre, ihvertfall fik jeg det.

Skrevet

Jeg fikk ikke noe skriv fra veterinæren, men husk at katten skal faste før operasjonen.

Etter operasjonen skal katten ha ro og fred, og pass på å holde den varm. Katten vil antakeligvis være slått ut noen timer etter operasjonen, og gjerne sløv i noen dager etterpå. Den vil også ha null kontroll på blæren de første timene etter operasjonen, så pass på at den ligger et sted som er greit å vaske, og sjekk den innimellom slik at den ikke ligger i sitt eget tiss, stakkar ...

Går nok bra! :)

Skrevet
Jeg fikk ikke noe skriv fra veterinæren, men husk at katten skal faste før operasjonen.

Har fått beskjed om å fjerne matskåla hennes rundt 6 tida i kveld, men fikk lov til å ha vann framme til ho. Så det er ikke så gale med fastingen som jeg var redd for(har gitt ho ekstra god mat nå, for ellers hadde ho ikke hatt lyst til å spise før i natt, og da kan ho ikke få ;) )

Men er det vanlig at smertestillinde, bandasjer og sånt er med i prisen, eller riskerer jeg å få en mye større regning i morgen enn den avtalte?

Skrevet

Gelmte å si at ho skal steriliseres på morgenen, og hentes igjen på ettermiddagen hos vetrinæren, så det ho er vel over det verste av groggyheten :)

Skrevet

Det kommer ikke noen ekstra utgifter. Vanligvis gir de ikke smertestillende fordi at katter har da en tendens til å være litt uforsiktige når de ikke kjenner at har vondt.

Pusen vår ble ikke bandasjert. Hun fikk en slik lampeskjerm rundt hodet slik at hun ikke sleiket på såret så mye i begynnelsen.

Ellers måtte vi bare følge med henne, passe på at hun var varm, at hun ikke kastet opp og at hun ikke støtte borti noe mens hun enda var ganske groggy!!

Skrevet

Det towelie mente ang det med hodet, er vel mest sannsynlig at du må passe på at pusen din ligger med frie luftveier, pusen er sløv, og vil sikkert bare sove, så pass på tunga, og at den ikke ligger krumbøyd med hodet slik at den ikke får luft.

Lykke til i morgen :)

Skrevet

Bare ett spørsmål, kan jeg fortsatt bruke klumpesand i doen hennes? Eller kan det feste seg til såret?

Skrevet

Nå blir pusen min sterilisert... skal hente ho i løpet av ettermiddag. Kunne komme når vi ville fra 13.00 til 16.00. Ho skal tatoveres og. Blir tøffeste katta i nabolaget (i hvert fall når ho begynner å få tusle ute..).

Håper at alt går bra :sjenert:

Skrevet

Det var meg over.

Skrevet

Det går nok bra!

Da jenta mi ble kastrert, hentet jeg henne senere på ettermiddagen, slik du skal. Da var hun i hundre og ikke groggy i det hele tatt. Vi fikk med en krage så hun ikke skulle slikke på såret, men den hatet hun så vi lot henne gå uten. Gikk bra, det. Veterinæren vår sa også at vi skulle passe på at hun ikke hoppet opp på og ned fra bord og stoler og slikt, for å unngå at såret skulle sprekke opp. Det var jo håpløst, for hun var høyt og lavt i 100 km i timen, men det gikk fint, det óg ;)

Når det gjelder klumpesand, så hadde jeg det da den andre pusen ble kastrert, og det så ikke ut til å være noe problem. Jeg tenkte ikke på det engang, jeg ...

Skrevet

Når det gjelder klumpesand, så hadde jeg det da den andre pusen ble kastrert, og det så ikke ut til å være noe problem. Jeg tenkte ikke på det engang, jeg ...

Da gidder ikke jeg å stresse med det heller :)

Har akkurat hørt fra veterinæren nå. Vi skal hente ho i halv fire tida i dag.

Skrevet

Du kan jo også høre med vet ang klumpesand - sånn for sikkerhets skyld, Jeg tenkte rett og slett ikke på det, og det gikk jo bra, men bedre føre var osv.!

Håper det går bra med pusejenta di :)

Skrevet

Fikk høre at det kom til å gå helt greit med sanden. Kasterte hannkatter burde visstnok skifte sandtype, men hokatter trenger ikke det. Pus har ett ganske lite sår nede på magen nå. Det holdt med to sting.

Livmoren hennes hadde visstnok surret seg litt rundt urinblæra, så dyrelegen var glad for at hun fikk ordet det så tidlig.

Problemer nå er bare det at pus egentlig skal gå med krage, men ho greier ikke å fungere med kragen i det hele tatt. Den er alt for stor egentlig... Lurer på om jeg ska lage en body eller noe sånt for å dekke såret, så hun slipper kragen.

Skrevet

hvis den ikke fungerer med kragen, så må du jo bare finne alternative løsninger ;) Synes ikke en body hørtes så dumt ut jeg, så lenge den ikke kommer i nærheten av såret! Må vel bare være nøye med å bytte den, så den er rein, med tanke på såret liksom?

Skrevet

Nå har vi klippet ned kragen en god del, og da ser det ut til å funke fint. :)

Skrevet

Haha! Kjenner igjen dette. Genie haaaatet kragen, Hun stanget borti ting hele tiden, og til slutt ble hun bare liggende i sofakroken, med hodet (med kragen om halsen) inn i hjørnet, mens halen pisket furtent frem og tilbake. Til slutt måtte vi bare ta den av og la henne være i fred. Gikk fint - hun slikket ikke på såret slikt at hun 'forstyrret' det, og kunne ta stingene som vanlig etter 10 dager.

Skrevet

Så lang går det bra hos oss og. Vi måtte droppe kragen, for katten ble gal av den, men det går helt greit. Ho holder på som vanlig. Litt hoven, men ikke noe mer.

Ho slikker, men bare for å vaske seg. Ingen biting på tråden.

Skrevet

Pokker.. I natt klarte ho visst å fjerne stingene. Såret sitter sammen, men vi reiser til dyrlegen i dag for å se på det. I går hovnet det opp veldig, og det er sikkert derfor ho klare å nappe ut stingene. Kanskje ho kan få noenting på såret nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...