Gå til innhold

Kan noen forklare meg (rente oppgang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser att de regner med renten vil stige med 0,5 % nå i november, dette fordi vi nordmenn fremdeles bruker for mye penger, jeg forstår sånn ca det med inflasjon og de greiene, men når jeg da samtidig leser at restauranter legger ned siden vi ikke tar oss råd til å spise ute lengre, butikker må stenge da det ikke lengre er kunder som bruker penger og det er rekord i  konkurser, hvordan kan vi da fremdeles bruker for mye penger når alt tyder på at folk nå heller sitter på de?

Selv vil jeg nå når lånet forfaller 10. november betale 2430kr mer enn jeg gjorde i mai.

Anonymkode: 54e44...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi at de få enkelttilfellene du har lest om ikke er representativt for hvordan Norge AS faktisk går og at dd bedriftene høyst sannsynlig ikke hadde en spesielt lønnsom drift i utgangspunktet. 

Anonymkode: c26f1...d58

• Liker 4
Skrevet

Det er dessverre sånn økonomien er, nedbrems er hardt og brutalt. Bedriften som fikk ting til å så vidt gå rundt kommer til å slite, og de som hadde store og dyre lån opplever at de blir enda dyrere.

Lian Restaurant i Trondheim måtte selge etter covid-19 og alt som gjorde det trangt for dem. Selskapet bak Gulating gikk konkurs. Mormors Stue stenger trolig allerede før jul. Dette er bare noen eksempler fra der jeg bor, og er uten skyhøye strømpriser som vi finner sørover. Jeg tror mange små matbutikker ender opp med å legge ned og da mister flere ansatte jobben sin.

Men jeg selv sparer ikke på pengene. Jeg har aldri brukt så mye som nå. Økte renter svir, men det påvirker bare min evne til å spare.

• Liker 2
Skrevet

Opp 2500 kr her siden mai. Må visst ta en tlf til banken i morgen. 

Anonymkode: d1bb0...2ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser att de regner med renten vil stige med 0,5 % nå i november, dette fordi vi nordmenn fremdeles bruker for mye penger, jeg forstår sånn ca det med inflasjon og de greiene, men når jeg da samtidig leser at restauranter legger ned siden vi ikke tar oss råd til å spise ute lengre, butikker må stenge da det ikke lengre er kunder som bruker penger og det er rekord i  konkurser, hvordan kan vi da fremdeles bruker for mye penger når alt tyder på at folk nå heller sitter på de?

Selv vil jeg nå når lånet forfaller 10. november betale 2430kr mer enn jeg gjorde i mai.

Det er ikke et særnorsk fenomen dette, og det kommer av at vi lever i en global økonomi. Vi importerer og eksporterer varer, og i mange land (inkludert Norge) brukte enorme pengesummer på å holde hjulene i gang under koronaen. I enkelte land gav staten gratis penger til innbyggerne for å holde handel og økonomi i gang. Dette var man klar over ville bety en inflasjon i etterkant da det ble altfor mye penger i omløp, samtidig som det ble for lite varer å kjøpe. Fraktproblemene fra Kina, og nå senere krigen i Europa gjør tilgang på enkelte varer svært begrenser (og i særlig grad energi og råvarer). Mye penger og lite varer blir som et boligmarked med mange kjøpere og lite tilbud. I Norge har alle boligeiere jublet over økende boligpriser, som egentlig er nettopp inflasjon - men for en begrenset varegruppe.

Når det er råvarer og basisingerdienser til matproduksjon som plutselig blir manko på så smitter det inn i hele verdikjeden, og hele samfunnet går inn i inflasjon.

Er inflasjonen for høy (slik den er nå) ender det lett med katastrofale følger siden bedrifter ikke raskt nok får kostnadene over på kundene, samtidig som hver enkelt ansatt hver dag mister kjøpekraft.

Dette kan ende i et «armageddon» av først permiteringer, oppsigelser, konkurser og selvsagt høy arbeidsledighet der heller ikke de sosiale godene vi har blir tilstrekkelige til å gi mat på bordet.

Derfor er det ekstremt viktig å holde kjerneinflasjon undrer kontroll, for løper den fra inntekter og inntjening ender det ikke bra.

Mindre bedrifter, restauranter o.l. med korte horisonter mht inntjening er de som faller først, så går det videre i næringskjeden med større og større bedrifter.

Det spesielle med dagens situasjon er at arbeidsledigheten fortsatt er rekordlav, men det kan fort snu..

Anonymkode: e461c...808

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flytter vi lånet over til en annen bank ender vi med en underkurs på 660 000kr med ett lån på noe over 3 mill.

Anonymkode: 0b4b3...7af

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke fordi nordmenn som enkeltmennesker bruker for mye penger at renta stiger, så her tror jeg du har misforstått. Renta heves for å dempe inflasjonen og prisveksten.

Endret av Grüner
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilken rente har du i dag da? De fleste banker er ikke veldig forhandlingsvillig nå som økonomien er ustabil. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Flytter vi lånet over til en annen bank ender vi med en underkurs på 660 000kr med ett lån på noe over 3 mill.

Det får man vel ikke med mindre man har bundet renten, og dermed heller ikke er like hardt rammet av rentestigningen (om man rammes i det hele tatt)... 

Skrevet

Jeg bruker like mye penger som tidligere. 
Men jeg har ikke råd til å spise ute like ofte, eller kjøpe like mange øl. Jeg handler generelt mindre enn tidligere, selv om jeg bruker like mye penger. 
Når prisene stiger, så er det ikke uvanlig at folk reduserer mengde. 
Om jeg har budsjett på 200 kr for å spise ute, så er det det jeg har. Da velger jeg spise ett sted hvor jeg får mat til 200 kr. 

Jeg har budsjett på en viss sum for bolig. Og når de faste utgiftene øker, så blir det mindre til overs, og dermed brukes mindre på oppussing og interiør. Og oppussing og interiør har også økt i pris.... Men jeg bruker akkurat like mye penger som tidligere.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Inflasjonen kommer i hovedsak på grunn av økte priser på basisvarer. Dette er vanskelig å stoppe ved rentehevinger, for basisvarer må en ha.

Det er de samme økte prisene som er hovedårsak til økningen i konkurser vi ser.

Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Det får man vel ikke med mindre man har bundet renten, og dermed heller ikke er like hardt rammet av rentestigningen (om man rammes i det hele tatt)... 

Stemmer det. Så at fastrente aldri lønner seg er en myte for min del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stemmer det. Så at fastrente aldri lønner seg er en myte for min del.

Kan ikke huske at noen har sagt at det aldri lønner seg. Men det blir sagt at det gir en forutsigbar økonomi, hvor man vil tape ved rentesenking, og tjene ved renteøkning. Litt samme som alle sa på fastpris strøm. 

Men som du selv sier, dere taper over en halv million ved å bytte bank, som en respons på at noen skal ta kontakt med bank for å forhandle renten. Det du sier er at dere ikke har muligheter til å bytte bank uten å tape stort, som igjen kan forstås som at dere ønsker bytte. 

Skrevet
Taluno skrev (2 minutter siden):

Kan ikke huske at noen har sagt at det aldri lønner seg. Men det blir sagt at det gir en forutsigbar økonomi, hvor man vil tape ved rentesenking, og tjene ved renteøkning. Litt samme som alle sa på fastpris strøm. 

Men som du selv sier, dere taper over en halv million ved å bytte bank, som en respons på at noen skal ta kontakt med bank for å forhandle renten. Det du sier er at dere ikke har muligheter til å bytte bank uten å tape stort, som igjen kan forstås som at dere ønsker bytte. 

Hvorfor mener du vi vil tape en halv million ved å bytte bank? Oppgjørsummen blir jo redusert med det beløpet? Bytte bank vil jo gjøre at vi går for den flytende renta. Som jeg frykter kan bli høy, er det som holder igjen. Hvordan kom du frem til at vi taper over en halv million?

Skrevet
Taluno skrev (4 timer siden):

Ts her. Ringte banken min i Januar og spurte om å binde renta, de lo av meg og sa jeg var gal om jeg gjorde det, da ville jeg risikere en rente på 2.5. Nå er den snart på 4 😞

Gjest Agent smith
Skrevet
Taluno skrev (4 timer siden):

Jeg bruker like mye penger som tidligere. 
Men jeg har ikke råd til å spise ute like ofte, eller kjøpe like mange øl. Jeg handler generelt mindre enn tidligere, selv om jeg bruker like mye penger. 
Når prisene stiger, så er det ikke uvanlig at folk reduserer mengde. 
Om jeg har budsjett på 200 kr for å spise ute, så er det det jeg har. Da velger jeg spise ett sted hvor jeg får mat til 200 kr. 

Jeg har budsjett på en viss sum for bolig. Og når de faste utgiftene øker, så blir det mindre til overs, og dermed brukes mindre på oppussing og interiør. Og oppussing og interiør har også økt i pris.... Men jeg bruker akkurat like mye penger som tidligere.  

Sammer her, men blir jo mindre til forbruk da, det er vel det som.er poenget kanskje?

Skrevet
Agent smith skrev (Akkurat nå):

Sammer her, men blir jo mindre til forbruk da, det er vel det som.er poenget kanskje?

Som sagt bruker jeg akkurat like mye som før, så jeg har like høyt forbruk som før. 

Interiør og oppussing er eneste jeg har kuttet i, men det anser jeg ikke som forbruk. 
Bruker like mye penger på mat, klær, uteliv og annen shopping som før strømprisene/renter/matpriser steg. 
Har samme lønn som tidligere, og sparer like mye som tidligere. 

Gjest Agent smith
Skrevet
Taluno skrev (1 minutt siden):

Som sagt bruker jeg akkurat like mye som før, så jeg har like høyt forbruk som før. 

Interiør og oppussing er eneste jeg har kuttet i, men det anser jeg ikke som forbruk. 
Bruker like mye penger på mat, klær, uteliv og annen shopping som før strømprisene/renter/matpriser steg. 
Har samme lønn som tidligere, og sparer like mye som tidligere. 

Men hvordan får du det til? Kjøper du billigere mat og klær da?

Skrevet
10 minutter siden, Taluno said:

I sammenhenger der vi snakker om inflasjon, er det antallet varer man kjøper som teller.

Ja, du bruker like mye penger, men du får færre varer for det.

Man er ute etter at folk skal kjøpe færre varer, da vil etterspørselen minke og dermed prisene synke.

Det er derfor alt snakket om at det er de superrike som driver inflasjonen ikke stemmer, og derfor må det settes inn tiltak som rammer de fleste, ergo økt rente.

At en riking kjøper et Picasso-maleri til 30 millioner, leier en suite til 200 000 kroner natta eller kjøper en Hermès-veske til 2 millioner, driver ikke inflasjonen opp.

Men at nesten alle i et land har råd til å bare fortsette å kjøpe mer ting og tang enn de strengt tatt trenger, selv om prisene øker, det bidrar til at etterspørselen er høy og prisene fortsetter å øke.

Anonymkode: 3e410...e26

Skrevet

Enkelt og kort. Prisstigningen er for høy. Det er for mye penger som kjemper om for få varer og tjenester. Renten er prisen for penger. Ved å øke renten blir det ferre som drar til banken og skaffer seg penger. Myndighetene vil øke renter igjen og igjen inntil inflasjonen/inflasjonsutsiktene kommer ned mot ønsket nivå. Langsiktig mål er 2%

Skrevet
Gjest5656 skrev (18 timer siden):

Det er dessverre sånn økonomien er, nedbrems er hardt og brutalt. Bedriften som fikk ting til å så vidt gå rundt kommer til å slite, og de som hadde store og dyre lån opplever at de blir enda dyrere.

Lian Restaurant i Trondheim måtte selge etter covid-19 og alt som gjorde det trangt for dem. Selskapet bak Gulating gikk konkurs. Mormors Stue stenger trolig allerede før jul. Dette er bare noen eksempler fra der jeg bor, og er uten skyhøye strømpriser som vi finner sørover. Jeg tror mange små matbutikker ender opp med å legge ned og da mister flere ansatte jobben sin.

Men jeg selv sparer ikke på pengene. Jeg har aldri brukt så mye som nå. Økte renter svir, men det påvirker bare min evne til å spare.

Mormors skulle vel stenge fordi eierne var 70+ og slitne, men de håpet nye eiere ville drive videre… Bare sånn for å nevne det.. 

Anonymkode: f1c7a...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...