Gå til innhold

Hudpleie før man legger sminke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn en del ny hudpleieprodukter, og dette er litt nytt for meg.. Jeg har alltid renset ansiktet hver kveld, men produktene jeg bruker, er visstnok ikke bra. Jeg er heller ikke så god på sminke, og bruker bare foundation/mascara hver dag.

Men jeg kom over noen hudpleiere på Tiktok og har nå kjøpt inn ulik rens, toner, serum og kremer, som visstnok inneholder bra ingredienser. Jeg skjønner rekkefølgen, når man ikke skal sminke seg. Men hvis man skal sminke seg på morgenen, kan man da ha på alt det greiene under? Eller kun rens/toner, også sminke?

Kan noen forklare meg rekkefølgen?

Anonymkode: 42c63...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt aldri kjøp ting du ser på sosiale medier. De som viser frem produktene får penger for det og bruker proff fotolampe så huden deres ser perfekt ut . Det er bare lureri og du ender med å kaste bort masse penger på dårlige produkter. En tommelfinger regel er at hvis produktet er bra så hadde de ikke trengt å betale masse 20 åringer for å reklamere for det 

Men for å svare på spørsmålet ditt er det vanlig å bruke rens, serum og fuktighetskrem under sminke. Er det produkter med syre i så skal de brukes på natten uten sminke

Anonymkode: aa6b8...0bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Først av alt aldri kjøp ting du ser på sosiale medier. De som viser frem produktene får penger for det og bruker proff fotolampe så huden deres ser perfekt ut . Det er bare lureri og du ender med å kaste bort masse penger på dårlige produkter. En tommelfinger regel er at hvis produktet er bra så hadde de ikke trengt å betale masse 20 åringer for å reklamere for det 

Men for å svare på spørsmålet ditt er det vanlig å bruke rens, serum og fuktighetskrem under sminke. Er det produkter med syre i så skal de brukes på natten uten sminke

Anonymkode: aa6b8...0bd

Takk! Jeg har ikke gått på noe lureri😅 Jeg gjorde masse research selv også. Jeg bare byttet ut mye dritt fra Normal, til ting fra apoteket ol. som kanskje vil gjøre huden min bedre👌

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det virkelig ikke at du renser huden ren på kvelden før du legger deg om kvelden da? Når du står opp om morgenen,  er du fremdeles ren, og skyller du da ansiktet i vann i dusjen i tillegg, så er det vel rent nok. Du blir jo ikke skitten av å ligge og sove, i den grad at det må "dyprens" og masse produkter til hver morgen også!

Jeg fatter ikke at folk gidder å bruke så mye tid og penger på noe som bare er salgstricks og reklameskryt. 

Anonymkode: c9475...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du har oljete eller tørr (eller normal) hud, om du er oljete for eksempel, så kan du rense huden, ta på en mild fuktigetskrem uten olje (du kan ta på serum under, men det kommer an på hvilke du har) og en primer hvis du har det. Du vil matte ned huden, fordi olje løser opp sminken.

Om du har tørr hud så ville jeg ha gått for mer hydrering, ikke en veldig tjukk fugtighetskrem, men du vil at huden ikke skal være tørr og skjoldete under sminken.

Anonymkode: a952e...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,du burde bruke produktene under sminken også🤗

Hudpleien burde være tilstede uavhengig om du sminker deg eller ei😉

Sminken legger seg penere på en ren og hydrert hud :)

Endret av flusa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flusa skrev (2 minutter siden):

Ja,du burde bruke produktene under sminken også🤗

Hudpleien burde være tilstede uavhengig om du sminker deg eller ei😉

Sminken legger seg penere på en ren og hydrert hud :)

Ren og hydrert ja, men avhengig av hvilke produkter man bruker og hvilken hudtype man har, burde man ikke bruke alt man normalt vis bruker under sminke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem videoer på Tiktok.

Det du trenger er en enkel rutine:

Mild rens, nok fukt og fett til din hudtype.

2 ganger i uka eksfoliering med pha, lactic acid eller liknende milde syrer. 

Så sminker du, gjerne bruk en CCcream. I tillegg vil de fleste kle å fylle litt forsiktig i bryn, litt bronzer/blush.

Så mascara og litt farget leppepomade om du vil holde det helt naturlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ren og hydrert ja, men avhengig av hvilke produkter man bruker og hvilken hudtype man har, burde man ikke bruke alt man normalt vis bruker under sminke. 

Jeg bruker mine faste hudpleieprodukter om jeg sminker meg eller ei.

Huden min trenger like mye pleie om jeg tar på sminke🙄

Rens,serum,øyekrem og fuktighetskrem.

Hvorfor burde man ikke det,mener du?

Endret av flusa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo?

Men du bruker ikke nattrutinen - som gjerne er ekstra fet for ditt behov. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk i mot å bruke for mye greier på morgningen. Men det spørs på hvor god tid man har.

Om man bruker produkter som renser og åpner porer, og så legger sminke oppå, kan man få en allergisk reaksjon, eller man kan fylle masse sminke inn i åpne porer, som fører til dårlige hud hygiene. Så om man skal gå igjennom hele rutinen før sminke, så burde man la det gå litt tid, slik at porene lukker seg igjen. 

Om man ikke tenker bruke en time på pleie og sminke før jobb (som de fleste ikke har tid til) råder jeg heller til en lett rens på morgningen for å fjerne olje som har dannet seg over natten og en god fuktighetskrem man lar tørke inn litt før sminke.

Altså ikke dyp rens, toner osv osv på morgningen. Det kan man ha som kvelds rutine. De fleste produkter trenger man heller ikke bruke 2 ganger om dagen, så det er best å heller ta hele rutinen på kvelden 😊

Anonymkode: a2990...206

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Jo?

Men du bruker ikke nattrutinen - som gjerne er ekstra fet for ditt behov. 

Det kommer jo an på hva or når man bruker ting, jeg kan fint bruke fete fuktighetskremer om dagen også, selv om jeg har oljete hud, men jeg bruker det ikke om dagen om jeg skal gå med sminke, for da sklir bare alt av ansiktet.

Bruker ikke alle serum under sminken heller, men det er mest fordi noen av de lett preller av om jeg bruker litt for mye, og det er lite ideelt.

MEN, om man bruker serum, kremer o.l. i den vanlige dagrutinen som også passer under sminke, så går det jo selfølgelig fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo an på hva or når man bruker ting, jeg kan fint bruke fete fuktighetskremer om dagen også, selv om jeg har oljete hud, men jeg bruker det ikke om dagen om jeg skal gå med sminke, for da sklir bare alt av ansiktet.

Bruker ikke alle serum under sminken heller, men det er mest fordi noen av de lett preller av om jeg bruker litt for mye, og det er lite ideelt.

MEN, om man bruker serum, kremer o.l. i den vanlige dagrutinen som også passer under sminke, så går det jo selfølgelig fint

Om sminken sklir av ansiktet er rutinen for fet for deg på dagtid :)  eventuelt - sminken er for tykk/ikke passende for deg og din hudtype. 

Noen klager på serumer og liknende som preller av.

Det kan skyldes dårlig kvalitet, feil hudtone for serumet - men ofte også at man tar på for mye. 

Ikke alle serum er ment for/passer til dagtid. 

Niacinamide, C-vitamin, hyaluronsyre, peptider og liknende skal funke under sminke.

Men om det er blandet i tykke gelé eller oljeaktig konsistens (eller i olje/squalene), så kan man ikke ta særlige mengder før det blir for mye på dagtid.

Endret av DundreMilfin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Om sminken sklir av ansiktet er rutinen for fet for deg på dagtid :)  eventuelt - sminken er for tykk/ikke passende for deg og din hudtype. 

Noen klager på serumer og liknende som preller av.

Det kan skyldes dårlig kvalitet, feil hudtone for serumet - men ofte også at man tar på for mye. 

Ikke alle serum er ment for/passer til dagtid. 

Niacinamide, C-vitamin, hyaluronsyre, peptider og liknende skal funke under sminke.

Men om det er blandet i tykke gelé eller oljeaktig konsistens (eller i olje/squalene), så kan man ikke ta særlige mengder før det blir for mye på dagtid.

Ja du sier jo bare til meg hva jeg prøvde å si men.

Fet rutine går fint for meg på dagtid, bare IKKE når jeg skal bruke sminke, så da bruker jeg andre ting.

Og at det preller av, ja, jeg sa det skjer om jeg tar på litt for mye, og da vil jeg ikke risikere at det skjer om jeg har sminke på, så da bruker jeg heller det serumet om kvelden, for da har det lite å si om jeg tar på litt for mye.

Vi er enige, jeg bare sier at om man har oljete hud for eksempel, så kan man fortsatt bruke an ganske fet rutine om dagen uten sminke, men når man skal ha på sminke så må man tenke mer over hva man tar på, om man vil at det skal vare lengst mulig hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fet rutine går fint for meg på dagtid, bare IKKE når jeg skal bruke sminke, så da bruker jeg andre ting.

Og at det preller av, ja, jeg sa det skjer om jeg tar på litt for mye, og da vil jeg ikke risikere at det skjer om jeg har sminke på, så da bruker jeg heller det serumet om kvelden, for da har det lite å si om jeg tar på litt for mye.

Vi er enige, jeg bare sier at om man har oljete hud for eksempel, så kan man fortsatt bruke an ganske fet rutine om dagen uten sminke, men når man skal ha på sminke så må man tenke mer over hva man tar på, om man vil at det skal vare lengst mulig hvertfall

Jeg har fet hud,og kan bruke den samme dagsrutinen min under sminke.

Sminken sklir ikke av hos meg🙄

Kanskje du bruker feil hudpleieprodukter eller sminke ?

Bruker du sminke og hudpleie tilpasset din hudtype ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (2 minutter siden):

Jeg har fet hud,og kan bruke den samme dagsrutinen min under sminke.

Sminken sklir ikke av hos meg🙄

Kanskje du bruker feil hudpleieprodukter eller sminke ?

Bruker du sminke og hudpleie tilpasset din hudtype ?

Hæ? Jeg sier at den sklir av om jeg bruker en kjempefet fuktighetskrem osv, som jeg noen ganger bruker om dagen også selv om jeg har fet hud, men jeg bruker det selfølgelig IKKE om jeg skal bruke sminke. Har ikke noe problem med at sminken sklir av, nettopp fordi jeg tilpasser hva jeg gjør til om jeg skal gå med sminke eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Jeg sier at den sklir av om jeg bruker en kjempefet fuktighetskrem osv, som jeg noen ganger bruker om dagen også selv om jeg har fet hud, men jeg bruker det selfølgelig IKKE om jeg skal bruke sminke. Har ikke noe problem med at sminken sklir av, nettopp fordi jeg tilpasser hva jeg gjør til om jeg skal gå med sminke eller ikke. 

Jeg tror jeg og @flusa tror vi snakker med TS? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har kjøpt inn en del ny hudpleieprodukter, og dette er litt nytt for meg.. Jeg har alltid renset ansiktet hver kveld, men produktene jeg bruker, er visstnok ikke bra. Jeg er heller ikke så god på sminke, og bruker bare foundation/mascara hver dag.

Men jeg kom over noen hudpleiere på Tiktok og har nå kjøpt inn ulik rens, toner, serum og kremer, som visstnok inneholder bra ingredienser. Jeg skjønner rekkefølgen, når man ikke skal sminke seg. Men hvis man skal sminke seg på morgenen, kan man da ha på alt det greiene under? Eller kun rens/toner, også sminke?

Kan noen forklare meg rekkefølgen?

Mitt beste tips. Ikke fug inn ansiktet med sminke. Bruk bare øyensminke og la huden få puste. Jeg er nå 52 år og ser mye yngre ut enn alle venninner som fuget inn fjeset sitt, fordi jeg aldri har brukt slike ting, null dype rynker. Rens og smør kveld og morgen men ikke dekk til. bruk evt pudder roughe om du vil vil ha farge i kinnene.

Anonymkode: e77ba...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det virkelig ikke at du renser huden ren på kvelden før du legger deg om kvelden da? Når du står opp om morgenen,  er du fremdeles ren, og skyller du da ansiktet i vann i dusjen i tillegg, så er det vel rent nok. Du blir jo ikke skitten av å ligge og sove, i den grad at det må "dyprens" og masse produkter til hver morgen også!

Jeg fatter ikke at folk gidder å bruke så mye tid og penger på noe som bare er salgstricks og reklameskryt. 

Anonymkode: c9475...df2

Er faktisk veldig viktig å rense huden på morgenen også. Det er om natten huden "fornyer" seg og jobber, skiller ut avfallsstoffer, talg osv. Dette vil ikke kunne fjernes med kun vann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...