Topsi Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Nå antas det at det vil koste 130 000 kr for en utenlandsk student for å studere ett år i Norge https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vil-kreve-130.000-kroner-fra-utenlandsstudentene-1.16134957 Det er et begrep som heter at hvis du gir en mann fisk har han mat for en dag, men hvis du lærer han å fiske har han mat resten av livet. Ville ikke gratis utdanning, gjerne målrettet mot unge fra fattige land, være en effektiv form for uhjelp? Hvorfor kommer regjeringen med det ene smålige kuttet etter det andre?
solsolsol Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Det er vel ikke akkurat de som har størst behov for u-hjelp som kommer. Ser for meg at det fremdeles vil være ulike utvekslingsprogram og sånt som kan fungere bedre. 1
Topsi Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2022 solsolsol skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke akkurat de som har størst behov for u-hjelp som kommer. Ser for meg at det fremdeles vil være ulike utvekslingsprogram og sånt som kan fungere bedre. Ja det kan godt være, jeg synes ihvertfall at former for utveksling som gir unge mennesker muligheter, og fattige land utdannet arbeidskraft, er viktig
PeeWee Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Topsi skrev (2 timer siden): Det er et begrep som heter at hvis du gir en mann fisk har han mat for en dag, men hvis du lærer han å fiske har han mat resten av livet. Et begrep som på mange måter har gått ut på dato. 1
Justlooking Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Synes det er litt spesielt at studenter kan komme utenfra og få gratis utdannelse her. Det går selvfølgelig ut over nordmenn når det blir flere om beinet når det gjelder studiested og rimelig bolig. Samtidig må nordmenn betale store studieavgifter i de samme utlandene. Burde det ikke i såfall gå begge veier? 1
Pantoten Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Topsi skrev (3 timer siden): Ville ikke gratis utdanning, gjerne målrettet mot unge fra fattige land, være en effektiv form for uhjelp? Nei, for det er ikke gitt at de returnerer dit og blir en ressurs for sitt hjemland. Brain drain? Eller hjerneflukt som det heter så fint på norsk. 1
Sweetheaven Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 Topsi skrev (3 timer siden): Ville ikke gratis utdanning, gjerne målrettet mot unge fra fattige land, være en effektiv form for uhjelp? Hvorfor kommer regjeringen med det ene smålige kuttet etter det andre? I en ideel verden kunne det vært slik, dessverre er det jo ikke disse studentene som i de fleste tilfellene kommer hit for å studerer. Et alternativ hadde vært behovsprøvd støtte til utenlandske studenter, men dette blir vanskelig å håndheve. Når man reiser utenlands for å studere er det ikke uvanlig at må betale skolepenger, og det er heller ikke urimelig av oss å kreve av studenter som kommer til Norge. Norge er et av få land igjen som tilbyr gratis høyere utdanning for sine innbyggere, og dette mener jeg er viktig for oss å verne om, også i fremtiden slik at forskjellene i samfunnet blant de unge ikke øker. 2
Topsi Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter #8 Skrevet 11. oktober 2022 Det burde kanskje være slik at norske studenter studerte gratis mot at andre lands studenter studerer gratis her, samtidig kommer ikke unna at Vesten tjener grovt på brain drain hvor andre lands utdannede folk velger å komme hit, f eks leger og ingeniører. Så en ordning med plikttjeneste i hjemlandet etter gratis utdannelse her kunne vært noe. Jeg vet ikke, men jeg synes at fattige land ikke burde få sine unge utestengt fra norske universitet pga økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå