Gå til innhold

Fibromyalgi-smertelindring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har det,hva slags behandling/smertelindring får du/syns du hjelper på dine smerter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min venninne bruker boblebad/varme.

Anonymkode: 4b1e0...4eb

Skrevet

Så lite stress som mulig. Varme dusjer. Varmeflaske stappa ned bak i buksa når korsryggen verker. Elektrisk varmeteppe i senga. Smertestillende så jeg får grei nok søvn. Går alltid i ullklær høst/vinter/vår for å holde musklene fra å bli veldig kalde. Tar tilskudd av D-vitamin og magnesium.

Anonymkode: 1c927...383

• Hjerte 2
Skrevet

Fibromyalgi på femtende året, her.
Det eneste som har hjulpet meg, har vært hard styrketrening. 

Men jeg (som du) fikk veldig fort vondt av trening, og skjønte ikke hvordan jeg skulle komme meg til punktet hvor jeg kunne gjøre tunge øvelser.

HVORDAN
1: Start med yoga, gjerne DailyYoga-appen. Bygg en rutine, 15 minutter daglig inntil du synes det er enkelt.
2: Bygg på rutinen med øvelser for det/de stedene du har mest vondt. For meg er det nakken, som pleide å gi meg migrener hvis jeg forsøkte å trene.
3: Kjøp yoga-vekter, sånne som veier 1 eller 1,5 kg. Gjør korte sett med disse, f.eks 5 x 2 repetisjoner. Utvid om det føles greit.
4: Fortsett med dette en stund, til du trenger noe mer. Det blir jo kjedelig etter hvert.
Bestill da gym-medlemsskap eller kettle bells. 
5: Kettlebells: Se på YouTube hvordan man bruker disse. Start lett - men husk at for det meste kan man ikke drite seg ut med en kettle bell, så lenge den er i bevegelse. Alt er bra, så lenge det føles bra!
6: Se deg om på gymmen, prøv maskiner uten å skulle gjøre det til "rutine" - fortsett med de du liker. Tyngre og tyngre. Ikke mer enn 5 sett, kanskje så lite som 3. Man trenger ikke alltid så mye. 

Jeg har nesten ikke smerter lenger, bare hvis jeg er avslappa med treningen. 
Dette er det eneste som har fungert for meg. Jeg er ufør, hvis det gir et bilde av alvorlighetsgrad jeg kom fra. 
Viktig å understreke at dersom livet ditt ikke funker ellers, om fibroen er utløst av stress eller komplisert livssituasjon og andre ting som må tas tak i, må dette typisk ordnes først. Svært få klarer å ha en god treningsrutine med en kjip ektemann i heimen, for eksempel, 

Så, for å sitere noen i en dokumentar jeg så:
"Chronically ill people are told they should try yoga, but nobody asks if they can afford the yoga mat, if they have space for the mat or if they know what yoga is. Your life kinda has to be in order before you can benefit from exercise, you need to be calm in order to build a sustainable routine. And calmness is, unfortunately, often what chronically ill people lack, whether they admit it or not."

Anonymkode: 8bd1e...c62

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Merker at jeg blir mye verre og får mer smerter nå når det er kaldt. Så varmeflaske, ha det varmt. Dra til varmere strøk. Men ikke så mye av dette jeg har råd til. 

Men prøver også yoga-strekkeøvelser som en kanal på YouTube har, tilpasset fibromyalgi. Det synes jeg hjelper. Blir mindre stiv av det. Søker på yoga pain relief på YouTube. Men dette er hun jeg synes er best: 

Har også lest meg opp på en del om noen som mener at grunnen til smertene er mye stress, og at man ikke skrur av det sympatetiske nervesystemet, og at man må gjøre øvelser for å skru av det og å "trene" vagusnerven for å få bukt med kroniske smerter. Har ikke fått gjort så mye av det, men gir mye mening for meg, og hjelper de dagene jeg orker å gjøre øvelsene. I tillegg er det veldig spennende å lese om. De mener at vi som mennesker har utviklet oss bort fra dyrs naturlige stressreaksjon, som fikk bort stress. Noe som gjør at vi lagrer det i kroppen og får smerter. 

Skrevet

Masse styrketrening! Jeg merker forverring umiddelbart om jeg skulker treningen. Det er selvsagt ikke alle treningsformer som passer for alle, her må man prøve seg fram.

Kostholdet er viktig, særlig gjelder det å unngå raffinert sukker.

Nok søvn er også viktig, og jeg får god hjelp av en ørliten dose Sarotex kombinert med Melatonin/Circadin som tas en times tid før sengetid.

Anonymkode: 6f9cb...4fe

• Liker 1
Skrevet

Leste her om dagen at fibromyalgi er forbundet med insulinresistens. Så hadde satsa på mindre prosesserte karbohydrater i kostholdet og periodisk faste (ikke noe småspising).

Anonymkode: eec83...6a1

Skrevet

Vel, det å gå hjelper mye for min del så jeg går mye tur. Yoga funker og til en viss grad, bøy og tøy er bra. Ellers så vil jeg anbefale varmeteppe, det er gull.

Anonymkode: 030de...0ca

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leste her om dagen at fibromyalgi er forbundet med insulinresistens. Så hadde satsa på mindre prosesserte karbohydrater i kostholdet og periodisk faste (ikke noe småspising).

Den er vel trukket tilbake så...

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den er vel trukket tilbake så...

Hm?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...