Mossa Skrevet 1. desember 2005 #1 Skrevet 1. desember 2005 Naboen vår er ofte innom for en kjeft kaffe..og han begynner å bli plagsomt opptatt av å erte hunden vår. Han eeelsker å holde lekene hennes slik at hun ikke når dem, og får henne selvsagt til å bjeffe. Han tar fra henne maten når hun spiser bare for å få henne til å ule, for det er liksomt så morsomt at hun uler. Hun har en ball som hun alltid brukte å parre på, så han ruller sammen ting for å se om hun reagerer på det også...og desverre så har hun nå skjønt sammenhengen!! Og han har lært henne ordet parre, så nå har vi en hund som kan gjøre det på kommando. Jeg gidder ikke å se på dette, så jeg har nektet han å gjøre disse tingene. Han mener selvsagt ikke at han erter henne, men det gjør jeg! Når setter dere foten ned for erting? Hva er å gå for langt?
Gjest Aria Skrevet 1. desember 2005 #3 Skrevet 1. desember 2005 Det er din hund, og det er du som bestemmer når det har gått for langt.. Jeg skjønner at du reagerer når naboen oppfører seg slik du beskriver ovenfor. Jeg hadde også sagt i fra at jeg ikke ønsket at han plaget hunden min på den måten, og i hvertfall ikke lære den å parre på kommando..
Rav Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 Øh... er han mye alene med hunden eller når har han gjort alt dette? Jeg hadde ikke tillatt det.
Rav Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 Jeg hadde forøvrig blitt seriøst pissed hvis noen tok fra hunden min maten sin, "fordi det var gøy". Jeg er generelt forsiktig med å la andre ha hunden min (som jeg ikke vet at er enig i mine treningsmetoder), og virker sikkert ganske sær og vanskelig. Likevel, det er min hund, og det er jeg som skal ha den - ergo er det jeg som skal sette grensene. Ville bare utdype litt, siden du spurte hvor våre grenser gikk... Mine går altså ikke så fryktelig langt.
Trampe Skrevet 1. desember 2005 #6 Skrevet 1. desember 2005 (endret) Det du beskriver er i mitt hode å gå for langt. Da jeg var lita hadde bestemor hund. Onklene mine elsket å terge og erte hunden, lærte henne at ordet "pang" var livsfarlig. Det var jo hysterisk morsomt når hunden gjemte seg hvis de small ei tyggisboble. Etterhvert ble hun reddere og reddere, kvakk til hvis noen lukket ei skapdør litt for hardt igjen. Selv om de ikke mente det vondt, resulterte ertingen deres i et nervevrak av en hund som fikk separasjonsangst og måtte avlives etter å ha tygd ned kjellerdøra da bestemor var på butikken. Pass på hunden din, og gi naboen klar beskjed om at hvis han ikke kan oppføre seg er han uønsket hos deg. Det ville ihvertfall jeg gjort. Endret 1. desember 2005 av ~Tone~
Gjest Lilleulv Skrevet 1. desember 2005 #8 Skrevet 1. desember 2005 uff hva er det med folk?? jeg har også et par venner og en i familien som alltid skal erte min hund t på den ting, late som de skal dytte henne inn i skapet, erte og hisse henne opp. Jeg blir så frustert, og så får de meg til å virke teit når jeg reagerer på det. faen også, jeg synes det er skikkelig dårlig oppførsel. og det skaper jo dårlig stemning og, de merker at jeg blir frustrtert. fatter ikke poenget. han ene har jeg tatt det opp med, sagt at han får ikke LOV å mobbe hunden... sett litt bedring men...
Gjest vimse Skrevet 1. desember 2005 #9 Skrevet 1. desember 2005 Min toleransegrense for hva andre får gjøre direkte med mine hunder er svært svært lav. Hvorfor, ser man både av trådstarters innlegg, og av lilleulv sitt innlegg. ¨Fremmede¨ som av og til stikker hodet innom, har ingen rett til å hverken mobbe eller lære dyr ¨unoter¨, det er ikke de som blir stående igjen med utfallet. Jeg kjenner en som har en tendens til å være ¨brøleape¨, det likte ikke ungjenta mi, og tisset på kjøkkengulvet hans.
Iceglow Skrevet 1. desember 2005 #10 Skrevet 1. desember 2005 Jeg hadde ikke sluppet han innenfor døra igjen før han lovte å oppføre seg, en gang til med liknende oppførsel, og så fikk han for pokker se til å kjøpe seg kaffe selv. Mine grenser for erting og mobbing av andre vesener går lenge før det du beskriver der. Et annet alternativ jeg kunne funnet på i forbannelsen var å snekret sammen en kontrakt hvor han fraskrev seg all rett til å anmelde om hunden bet for å advare om at nå var det nok. Jeg tviler på om det går juridisk, men for å få satt en støkk i han hadde jeg nok prøvd
Gjest Gjesta Skrevet 1. desember 2005 #11 Skrevet 1. desember 2005 Hadde aldri akseptert at noen behandlet hunden min slik. Synes det virker som denne personen har null respekt for levende vesener.
Mossa Skrevet 2. desember 2005 Forfatter #12 Skrevet 2. desember 2005 Jeg har også lav toleranse for hva folk får gjøre, derfor har jeg nektet han å gjøre disse tingene. Og bare for å ha det sagt så trenger ikke noen lang tid sammen med hunden for å lære den nye ting. Som å parre på kommando. Der er bare å si ordet hver gang hunden prøver seg på parring...og det er da lært på et øyeblikk!! Faktisk tok det bare 1 dag.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #13 Skrevet 7. desember 2005 Skjønner ikke at du som hundeier kan tillate slikt??!! Og heller ikke hvorfor hundene din i utgangspunktet får lov til å parre på en ball, og nå har en nabo lært henne dette på kommando... øh... er det bare meg eller er det noe som ikke stemmer??? Hvor var du da naboen din lærte bikkja di dette?? Ikke en kjeft kan fortelle meg hvordan jeg skal oppdra hunden min, og det burde du heller ikke la noen andre gjøre med din! Det er veldig enkelt å lære hunder forskjellige ting og oppdra den, det som er vanskelig er å lære av hundene igjen når skaden er skjedd. Vær bestemt på oppdragelsen på hunden din!!!
kajaroma Skrevet 7. desember 2005 #14 Skrevet 7. desember 2005 Helt enig: Din hund, du som oppdrar den. Har vært borti det samme selv, og det resulterte i at jeg rett og slett måtte gi fra meg hunden. Det var typen til søsteren min og broren hans som giret opp hunden til den til slutt tisset på gulvet av stress.. Det hører med til historien at jeg var svært ung og ikke så tøff i trynet som jeg er i dag, og at jeg bodde i en leilighet i samme huset som de. Hadde noen prøvd seg på dette nå skulle de jammen meg fått høre.. Respektløst!
Gjest rabrabara Skrevet 8. desember 2005 #15 Skrevet 8. desember 2005 Jeg har opplevd det samme med svigerfar og vår terrier er veldig lett å få opphisset. Han blåste på snuten hans, tok lekene og generelt terget hunden. Da jeg endelig fikk nok (av en eller annen grunn er det nemlig ingen som irettesetter svigerfar) tok jeg hunden bort og sa at slik fikk han (svigerfar) ikke lov å holde på, jeg vil ikke ha en oppjaget hund, spesielt med tanke på at vi har to små. I ettertid var jeg litt flau, men jeg angrer ikke. Din hund, dine grenser. Å leke med hunden er jo noe helt annet, det er selvsagt bare trivelig, men hvorfor på død og liv erte en hund? Skjønner det virkelig ikke...
Mossa Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #16 Skrevet 8. desember 2005 Skjønner ikke at du som hundeier kan tillate slikt??!! Og heller ikke hvorfor hundene din i utgangspunktet får lov til å parre på en ball, og nå har en nabo lært henne dette på kommando... øh... er det bare meg eller er det noe som ikke stemmer??? Hvor var du da naboen din lærte bikkja di dette?? Ikke en kjeft kan fortelle meg hvordan jeg skal oppdra hunden min, og det burde du heller ikke la noen andre gjøre med din! Det er veldig enkelt å lære hunder forskjellige ting og oppdra den, det som er vanskelig er å lære av hundene igjen når skaden er skjedd. Vær bestemt på oppdragelsen på hunden din!!! ← Jeg må faktisk innrømme at jeg faktisk blir litt irritert nå!! Så jeg gjentar gjerne: Hun har en ball hun brukte å parre på, dvs at hun ikke gjør det lengre fordi vi ikke lot henne gjøre det!! Når han tar en pute frem, stikker den under henne og sier parre, da gjør hun det fordi hun assosierer puta med ballen. Jeg sa at han ikke fikk gjøre det, men han gjorde det såpass mange ganger at hun tilslutt så sammenhengen mellom parre og puta!! Og kanskje er jeg litt feig av meg, men jeg trodde virkelig ikke at jeg måtte hive mannen på hue og rævva ut for å få han til å stoppe...så jeg gjorde altså ikke det! Så lenge naboen ikke er her,og så lenge ingen sier noe, så gjør hunden min ikke det...dermed er ikke skaden så veldig stor! Men som jeg også har sagt tidligere, så godtar jeg ikke slikt. Og det skrev jeg også!!! Men jeg synes faktisk at ertingen er det verste. Det at enkelte skal ha hunden til å bjeffe for å få tilbake lekesakene sine. Og det er det jaggu ikke få som gjør har jeg lagt merke til. Jeg tror enkelte ikke skjønner at dette er et levende vesen, i tillegg til at det faktisk er min beste venn, som jeg har brukt lang tid på å få slik hun er. For hun er helt super, lydig, rolig. Og det var vel helst det jeg ville få frem her, for jeg regner med at ikke vi er de eneste som opplever at folk liker å erte/plage hundene våre med slike påfunn!?
Gjest @nea Skrevet 8. desember 2005 #17 Skrevet 8. desember 2005 Det må da gå an å si ordentlig ifra? Du trenger vel ikke å hive han ut for å få han til å forstå? Hvis ikke naboen din respekterer din mening, så er det noe alvorlig galt med han...
aline Skrevet 8. desember 2005 #18 Skrevet 8. desember 2005 erting som del av lek, som f.eks å "lure"ved å late som man kaster en ball uten å kaste den etc, ser jeg vel ikke store skaden i. ei heller om man ett par ganger holder leken utenfor rekkevidde slik at hunden må jobbe litt for å nå den. men å konstant kun få hunden til ikke å nå leken sin.. og maten kødder man ikke med! ærlig talt, mat er en livsnødvendighet for hunden, ikke en leke. det er som om du skulle tømt kjøleskapet hans konstant, alltid passet på at han ikke hadde mat så lenge han ikke sang en operette for deg, først da ga du ham tilbake maten. det kunne kanskje vært moro for ham, siden han er ett menneske som liksom skal ha større hjerne, den første gangen. ble det en vane er jeg rimelig sikker på at han ikke syntes det var like morsomt lenger. nei, sett ned foten for ham, og ikke ha dårlig samvittighet. blir han sur, så er det fordi han virkelig ikke eier vett på oppføre seg. nekt ham å erte hunden din, forklar ham at du faktisk ikke ønsker en hund som bråker mer en når hun trenger det. nekt ham IHVERTFALL, og med umiddelbar virkning, å ta fra henne maten hennes eller på noen annen måte forstyrre henne når hun spiser!! (det var barnelære hos oss, når hundene spiste så spiste de, da holdt vi oss faktisk borte for å gi dem ro. De var ikke på kjøkkenet når vi spiste, vi var ikke på kjøkkenet når de spiste. ) og forklar ham grundig at parring ikke er en oppførsel du ønsker at hunden din skal løpe rundt å gjøre, at han synes det er "moro" sier mer om hans manglende evne til å forstå at dyr også er levende, følende vesener. og å dumme henne ut for hans humor.... ikke akseptabelt. sett klare grenser, og forklar ham at om han ikke klarer å ta hensyn til dine grenser til din hund, så vil du være nødt til å ha hunden ett annet sted når han er på besøk, eller han får ikke komme på besøk inntil han tar seg sammen.
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. desember 2005 #19 Skrevet 8. desember 2005 Jeg ville aldri godtatt noe av dette, bare venner som kjenner hunden min veldig godt får lov til å leke med henne i det hele tatt. Jeg blir sur dersom folk skal lære hunden min å gi labb, iom at vi har tatt en avgjørelse på å ikke lære henne dette. Jeg ville nok sagt fra pent første gangen, men så ville jeg blitt rasende dersom han fortsatte med dette.
Imax Skrevet 10. desember 2005 #20 Skrevet 10. desember 2005 Skjønner situasjonen din, og du har gjort helt rett i å si fra! Noen ganger blir jeg sprø på mannen min (eller andre som er på besøk), som girer opp bikkja mi så mye med leker at han bjeffer og blir superstressa. Da sier jeg bare i fra, for når jeg ikke orker maset, og det er min hund, så er det jeg som bestemmer. Basta bom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå