AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #41 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er ikke den du spurte, men det finnes flere tilfeller hvor folk har dødd fordi de ikke våknet av røykvarsleren, ikke våknet før det var for sent eller var indisponert på grunn av røykforgiftning før alarmen gikk. Det er en risiko som er enkelt å eliminere, dermed gjør jeg det. Anonymkode: 9d677...a5f Da vil jeg si røykvarsleren er et mye større problem enn når man vasker tøy. Om dere vil redusere risiko for å dø i brann foreslår jeg at dere starter der. Anonymkode: d6129...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #42 Del Skrevet 13. oktober 2022 At det er lave tall er jo fordi folk følger rådene om ikke å ha på dette på natta. Konsekvensene av en brann når alle ligger og sover er vesentlig høyere og mer alvorlig enn når vi er våkne. Helt feil å spre slik «propaganda» Hvordan tror du tallene ville sett ut om alle kjørte maskiner på natta. Anonymkode: 23316...9f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #43 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg skal alltid være hjemme når slike ting går, kun mens jeg er våken også. Opplevd både vannlekkasje OG branntilløp. Sammed med oppvaskmaskin eller andre ting...vær hjemme. Anonymkode: 74412...f24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 13. oktober 2022 #44 Del Skrevet 13. oktober 2022 Risikoen for brann er ikke høyere på natta enn på dagtid. Vil tro problemet er at mange ikke har tilstrekkelig med brannvarsling og slikt. I tillegg til at veldig mange ikke rengjør maskinene - spesielt de med kombinert vask/tørk. Om man ikke åpner opp topplokket, demonterer toppen av luftkanalen og renser den for lo i ny og ne så er det latterlig hvor brannfarlige de er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 13. oktober 2022 #45 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke den du spurte, men det finnes flere tilfeller hvor folk har dødd fordi de ikke våknet av røykvarsleren, ikke våknet før det var for sent eller var indisponert på grunn av røykforgiftning før alarmen gikk. Det er en risiko som er enkelt å eliminere, dermed gjør jeg det. Anonymkode: 9d677...a5f Hvis de ikke våkner av brannvarsleren, må de enten være stokk døve. Eller døde. Lyden fra en brannvarsler er jo laget i helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #46 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det farligere på natta enn på dagtid? Har du ikke en skikkelig seriekoblet alarm, som fanger opp røykutvikling lenge før du gjør det? Eller sitter du og følger med på maskinen når den går? Anonymkode: d6129...a0e Det er like farlig uansett på døgnet, forskjellen er at man er våken og kan handle umiddelbart. Og nei, jeg sitter ikke å ser på den. Det skjønner du at jeg og de fleste andre ikke gjør. Jeg har seriekoblet brannalarm som jeg håper de fleste har. Det er noe helt annet å våkne midt på natten i ørska av brannalarmen kontra på dagtid når man er våken og uthvilt. Anonymkode: be577...229 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 13. oktober 2022 #47 Del Skrevet 13. oktober 2022 Tallene i HI er ikke antall branner på natten. Hvis jeg ikke kan ha på oppvaskmaskin eller vaskemaskin om natten eller når jeg ikke er hjemme får jeg aldri vasket, det er utrolig sjelden at jeg er hjemme tre timer i ett strekk. Eco program på begge maskiner er på ca tre timer. Det er derfor vanlig at jeg starter oppvaskmaskinen før jeg går på jobb, at jeg starter vaskemaskingen (tidsinnstilt) tre timer før jeg kommer hjem (eller står opp), at jeg kaster tøy inn i tørketrommel og så tar med barn på trening. Jeg gjør ikke dette for å spare strøm, men for å få det gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #48 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er like farlig uansett på døgnet, forskjellen er at man er våken og kan handle umiddelbart. Og nei, jeg sitter ikke å ser på den. Det skjønner du at jeg og de fleste andre ikke gjør. Jeg har seriekoblet brannalarm som jeg håper de fleste har. Det er noe helt annet å våkne midt på natten i ørska av brannalarmen kontra på dagtid når man er våken og uthvilt. Anonymkode: be577...229 Jeg handler like raskt om jeg sitter dypt konsentrert i et møte, som når jeg sover. Har blitt vekt av bevegelsesdetektoren et-par ganger, og kan si jeg reagerer lynraskt med å sjekke på telefonen hvor i huset alarmen har gått. Om man er av typen som ikke våkner før man får en slegge i hodet er det en annen sak. Og da vil jeg si det utgjør en mye større sikkerhetsrisiko om man har barn i hjemmet og alt som da kan skje, enn om man kjører en vaskemaskin. Anonymkode: d6129...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. oktober 2022 #49 Del Skrevet 13. oktober 2022 Kristin70 skrev (18 minutter siden): Tallene i HI er ikke antall branner på natten. Hvis jeg ikke kan ha på oppvaskmaskin eller vaskemaskin om natten eller når jeg ikke er hjemme får jeg aldri vasket, det er utrolig sjelden at jeg er hjemme tre timer i ett strekk. Eco program på begge maskiner er på ca tre timer. Det er derfor vanlig at jeg starter oppvaskmaskinen før jeg går på jobb, at jeg starter vaskemaskingen (tidsinnstilt) tre timer før jeg kommer hjem (eller står opp), at jeg kaster tøy inn i tørketrommel og så tar med barn på trening. Jeg gjør ikke dette for å spare strøm, men for å få det gjort. Jeg har aldri brukt ett vaskeprogram som tar tre timer, tror ikke det er det på min maskin. Vanlig 60-graders vask tar 1,5 time. Oppvaskmaskin bruker ca. 2 timer på langprogrammet jeg bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 13. oktober 2022 #50 Del Skrevet 13. oktober 2022 8 minutter siden, Anonym Brukar0 said: Jeg har aldri brukt ett vaskeprogram som tar tre timer, tror ikke det er det på min maskin. Vanlig 60-graders vask tar 1,5 time. Oppvaskmaskin bruker ca. 2 timer på langprogrammet jeg bruker. Det hjelper ikke meg, 60 grader på vaskemaskinen (Miele) tar 2:59 min, mens oppvaskmaskinen (AEG) tar 3:15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. oktober 2022 #51 Del Skrevet 13. oktober 2022 Kristin70 skrev (Akkurat nå): Det hjelper ikke meg, 60 grader på vaskemaskinen (Miele) tar 2:59 min, mens oppvaskmaskinen (AEG) tar 3:15. Jeg er enig i at det ikke hjelper deg siden jeg ikke har tenkt å ta klesvasken din. Syns bare det var veldig lenge, ikke engang kokvask med lang sentrifugering bruker så lang tid på min maskin. Men det er nyttig å vite til neste gang jeg skal kjøpe vaskemaskin at jeg må sjekke tiden den bruker før jeg kjøper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #52 Del Skrevet 13. oktober 2022 Nei, det er akkurat like farlig som på dagen Anonymkode: 6942d...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #53 Del Skrevet 13. oktober 2022 Tørketrommel er et idiotisk redskap å ha i hus. Klær tørker da helt av seg selv, ute. Vaskemaskin, oppvaskmaskin og elbilen er stort sett på om natta her, sammen med varmekablene. Det er den eneste måten å unngå å komme i strømskvis på. Vi ligger over en krone under snittpris for strømstøtten nå og i forrige måned. Mer strømstøtte for lavere strømspris og forbruk som er migrert til rimeligere tider. Det er dette markedet legger opp til. Anonymkode: 4c4c5...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 13. oktober 2022 #54 Del Skrevet 13. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tørketrommel er et idiotisk redskap å ha i hus. Klær tørker da helt av seg selv, ute. Anonymkode: 4c4c5...2a3 Klær tørker ikke ute her hvor jeg bor... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #55 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tørketrommel er et idiotisk redskap å ha i hus. Klær tørker da helt av seg selv, ute. ... Anonymkode: 4c4c5...2a3 Alle har ikke uteplass til å tørke tøy. Luftforurensing og pollen kan gjøre utetørking til en helseutfordring. Anonymkode: 40c6c...045 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #56 Del Skrevet 13. oktober 2022 Pga hendelser forårsaket av andre utenfor husstanden vet jeg at brannvesenet har ca 12 minutter responstid ut til meg, kanskje 10 minutter om de virkelig klemmer til. Fordi jeg bor i gammel trehus som trolig vil bli et kjapt St.Hansbål tar jeg derfor ikke sjansen på å kjøre hvitevarer eller lade diverse elektronikk, også med utgangspunkt i plassering i huset av apparatene. Og jeg er under 40. Anonymkode: 5184b...77e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellglad Skrevet 13. oktober 2022 #57 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jo, det er farlig. Ikke fordi det er på natta selvsagt, men fordi ingen er våkne og følger med. Man setter heller ikke på disse apparatene og forlater huset. Huset til en jeg kjenner brant ned etter at det tok fyr i oppvaskmaskinen mens han var på jobb. Som flere over sier - dersom alle begynte å sette på disse maskinene på natten ville branntilfellene skutt i været - den eneste grunnen til at antallet branner ikke er høyere er fordi folk flest er oppegående nok til å skjønne at man ikke skal ha dem på når man sover. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #58 Del Skrevet 13. oktober 2022 Mamajune11 skrev (På 11.10.2022 den 18.56): Da er du en av de sjeldne. 98% av alle jeg kjenner lader mobil, laptop, ipad, headset om natta. De eneste jeg vet er redd det er mormor på 85 og mamma på 50. Og ja, dette er noe som snakkes om hver gang det kommer en nyhetssak om hvor «farlig» det er å lade om natta. Det handler ikke om å være redd, det handler om å redusere risiko. Jeg vil i alle fall gjøre det jeg kan for å unngå å våkne opp til at det brenner midt på natta. Anonymkode: 383dd...99e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #59 Del Skrevet 13. oktober 2022 Onkelen min sin oppvaskmaskin tok fyr midt på dagen. Det hindra ikke huset å brenne helt ned… Anonymkode: 4677b...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 13. oktober 2022 #60 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor er det farligere på natta enn på dagtid? Har du ikke en skikkelig seriekoblet alarm, som fanger opp røykutvikling lenge før du gjør det? Eller sitter du og følger med på maskinen når den går? Anonymkode: d6129...a0e Jeg er sjokkert over hvor mange som oppfatter dette som trygt nok. Når man sover, så er luktesansen svekket, så man vil ikke våkne før røykvarsler piper. Vasker man på dagtid, så er det mye større sjanse for at man kan lukte at det lukter svidd før det blir så ille at røykvarsler begynner å pipe og man kan få avverget en større brann. Det at så mange vasker på nattestid, tyder på at vaskemaskinen er langt unna soverom siden man ikke plages og våkner av sentrifugen, så man risikerer at det oppstår brann i et rom langt borte fra soverommet. Har man vaskemaskinen i kjelleren, og sover i 2.etasje, så er det potensielt to etasjer i mellom der brannen starter. Har man i tillegg ikke seriekoblet brannalarm i kjelleren, men bare vanlig røykvarsler, så er det ikke sikkert man hører det med en gang. Skikkelig skummelt! Endret 13. oktober 2022 av missmcbeal 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg