AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #101 Skrevet 16. oktober 2022 Ser ikke poenget med det. En kan si «det går bra», men en natt går det ikke bra. Anonymkode: 1f21c...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #102 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At man er våken, og reaksjonsevnen og -tiden dermed ikke er svekket. Fett nok at du ikke gidder prioritere å være hjemme for å vaske klær i våken tilstand og dermed velger å gå imot offisielle anbefalinger for brannsikkerhet, det får du ta på din kappe. Det som er utidig og motbydelig er måten du snakker til mennesker som velger å prioritere annerledes enn deg selv. Anonymkode: 9d677...a5f Min reaksjonsevne er ikke betydelig svekket om natta. Da hadde jeg ikke turt familielivet med alle utfordringer det gir døgnet rundt i utgangspunktet. Å være hjemme er jeg alltid, for å reagere umiddelbart om alarmen går. Men supert for deg om du velger å sitte og se på at hvitevarene går, det er vel eneste måten du klarer å reagere raskere enn når en alarm går av. Anonymkode: d6129...a0e
Leselusa Skrevet 16. oktober 2022 #103 Skrevet 16. oktober 2022 Tråden er ryddet for avsporinger, latterliggjøring, brukerangrep og svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
*Mocca* Skrevet 16. oktober 2022 #104 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Måtte forresten sjekke disse anbefalingene dere alle viser til. Den sier tydelig "....... være våken og til stedet" Dere sier jo selv at dere ikke har tid til å sitte og se på maskinene? Hvordan mener dere en barnefamilie skal klare det? Jeg rekker heller ikke å løpe ned i kjelleren hvert tiende minutt. Ikke sjans. Anonymkode: d6129...a0e Ja, våken og tilstede...dvs være hjemme. Det betyr ikke å se på maskinen gå.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #105 Skrevet 16. oktober 2022 *Mocca* skrev (8 minutter siden): Ja, våken og tilstede...dvs være hjemme. Det betyr ikke å se på maskinen gå. Men jeg er ikke til stedet når jeg er to etasjer over vaskemaskinen. Så da spør jeg igjen; hva er forskjellen på at jeg er på kjøkkenet, på tredemølla, eller på soverommet? Anonymkode: d6129...a0e 1
Leselusa Skrevet 17. oktober 2022 #106 Skrevet 17. oktober 2022 Ryddet for brukerangrep og avsporing. Leselusa, mod.
Reign Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter #107 Skrevet 17. oktober 2022 *Mocca* skrev (13 timer siden): Jo du er tilstede, altså hjemme, og våken. Altså noe helt annet enn å sove, eller å ikke være hjemme. Nei, det er så og si helt likt å sove som det er å være i et møte med headset to etasjer over vaskemaskinen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #108 Skrevet 17. oktober 2022 Reign skrev (4 minutter siden): Nei, det er så og si helt likt å sove som det er å være i et møte med headset to etasjer over vaskemaskinen. Kan ikke du bare kjøre maskinene når du vil uten å drive med reklame for å vaske klær på natten? De fleste har ikke vaskerommet to etasjer under hjemmekontoret. Jeg skjønner ikke hensikten din med denne tråden. Er det for å få flere til å kjøre maskinene om natten? Hvorfor, i så fall? Anonymkode: 3a071...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #109 Skrevet 17. oktober 2022 On 10/11/2022 at 4:10 PM, Reign said: Merkelig at statistikken plutselig ikke er relevant når det ikke tjener formålet til folk lenger. Jeg har kjørt vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskin på natta hele mitt voksne liv. Lade elbil på natta har jeg også gjort siden 2014. Lader mobiltelefon og annet småelektrisk om natta når det trengs. Slik lever de fleste under 40 i dag. Hadde det vært så farlig som enkelte skal ha det til, så hadde det vært storbranner hver dag. Fordi statistikken bygger opp under at dette er trygt så lenge man sørger for å ikke bruke skjøteledninger og at produktene er i god stand. Og når myndighetene har sørger for varierende timepris på strøm gjennom døgnet, så et dette en ønsket politikk. For å si det sånn; det er langt større sannsynlighet for at noe elektrisk som en profesjonell elektriker har lagt opp begynner å brenne enn hvitevarer og småelektrisk. De aller fleste under 40 som bor i Oslo har ikke råd til å kjøpe eget hus, og lykke til med å kjøre vaskemaskin klokken 3 om natten i en leilighetsblokk med etasjeskiller i betong der hele oppgangen føler vibrasjonene og taket til naboen under deg rister som et jordskjelv med et passende tall på Richters skala. Hvis det er slik de fleste under 40 lever idag, er jeg forundret over at voldsbruken utført av rasende naboer ikke er større; i bygningen der jeg bor, er det forbud mot å bruke vaskemnaskin etter klokken 23, og det er en god grunn til dette - folk skal få kunne sove i fred uten at en eller annen gjøk begynner å torturere naboene for å spare strøm. Anonymkode: c8ae8...395 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #110 Skrevet 17. oktober 2022 *Mocca* skrev (18 timer siden): Jo du er tilstede, altså hjemme, og våken. Altså noe helt annet enn å sove, eller å ikke være hjemme. Nei. Jeg er ikke tilstedet. Jeg er to etasjer over, lengre unna enn om jeg sover. Anonymkode: d6129...a0e
Hensatt Skrevet 17. oktober 2022 #111 Skrevet 17. oktober 2022 Det er såklart ikke større sjanse for at hverken vaskemaskin eller mobillader tar fyr om natta. Poenget er jo at konsekvensene blir langt mer dramatiske dersom det brenner i huset mens du ligger å sover... 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #112 Skrevet 17. oktober 2022 tdm900 skrev (33 minutter siden): Det er vel bedre å holde øye med hva en gjør, fremfor å stole blindt på noe som kan gå i stykker? Er det ikke? Jeg har ikke tid til å ta stadige runder innom vaskerommet. Ikke alle bor i en liten leilighet, og har rikelig med tid. Anonymkode: d6129...a0e
Hensatt Skrevet 17. oktober 2022 #113 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan love deg at ingenting skjerper deg raskere enn en skikkelig alarm. Om du sover så tungt at det er utfordring ville jeg vært veldig bekymret. Og fortsatt; skummelt at du ikke stoler på røykvarslerne dine, også ved ulmebranner. Jeg kan ikke sitte på vaskerommet når maskinen går, så det systemet må oppdage brannen før meg uansett hvor våken jeg er. Anonymkode: d6129...a0e Om du har så dårlig luktesans at du må vente helt til alarmen går, skjønner jeg at du må stole på røykvarsleren. Det lukter forøvrig svidd lang vei lenge før alarmen går. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #114 Skrevet 17. oktober 2022 Blizz1 skrev (29 minutter siden): Om du har så dårlig luktesans at du må vente helt til alarmen går, skjønner jeg at du må stole på røykvarsleren. Det lukter forøvrig svidd lang vei lenge før alarmen går. Jeg bor ikke i en liten leilighet, forstår du. Så nei, jeg klarer ikke lukte maskinen gjennom etasjer og dører. Det har null niks å si om jeg sover, eller er på kjøkkenet, når maskinene går. Uansett - skaff deg optisk varsel, den tar ulmebranner tidlig. Så våkner du tidlig av brann også om natten. Uansett om den skjer i vaskemaskinen, eller et annet sted i huset ditt. Anonymkode: d6129...a0e
klarinetta Skrevet 17. oktober 2022 #115 Skrevet 17. oktober 2022 Tja, ungdommen i huset løp ned til oss i stua sent i går kveld og sa det luktet brent på badet. Tørketrommelen sto og gikk. Dro ut kontakta og har absolutt ikke tenkt å teste den igjen. Den er 9 år gammel. Hvem vet hvordan det kunne gått om det ikke ble oppdaget. 4
tdm900 Skrevet 17. oktober 2022 #116 Skrevet 17. oktober 2022 klarinetta skrev (11 minutter siden): Tja, ungdommen i huset løp ned til oss i stua sent i går kveld og sa det luktet brent på badet. Tørketrommelen sto og gikk. Dro ut kontakta og har absolutt ikke tenkt å teste den igjen. Den er 9 år gammel. Hvem vet hvordan det kunne gått om det ikke ble oppdaget. Skulle dere ha venta til røykvarsler sa i fra, så hadde det kommet langt før dere oppdaget det👍 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #117 Skrevet 17. oktober 2022 klarinetta skrev (13 minutter siden): Tja, ungdommen i huset løp ned til oss i stua sent i går kveld og sa det luktet brent på badet. Tørketrommelen sto og gikk. Dro ut kontakta og har absolutt ikke tenkt å teste den igjen. Den er 9 år gammel. Hvem vet hvordan det kunne gått om det ikke ble oppdaget. Kjøp heller skikkelig røykvarsel, så er dere ikke avhengig av at noen sitter i andre etage og følger med Anonymkode: d6129...a0e
klarinetta Skrevet 17. oktober 2022 #118 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kjøp heller skikkelig røykvarsel, så er dere ikke avhengig av at noen sitter i andre etage og følger med Anonymkode: d6129...a0e Vi har. Ungdommen var kjappere. 2
Kittykat Skrevet 17. oktober 2022 #120 Skrevet 17. oktober 2022 I trafikken tar man forholdsregler som å forholde seg til fartsgrensen (eller under), kjøre saktere rundt svinger, ikke ta farlige forbikjøringer osv. Det var en artikkel i avisen for noen dager siden hvor brannvesenet selv sa at man bør ikke bruke vaskemaskin, tørketrommel eller oppvaskemaskin om natten mens man sover. At noen tørr å ta den risken, er for meg uforståelig. Det spiller ingen rolle om nettleien og strømmen er billigere om natten. Man tar ikke den sjansen. Vi bor i en leilighet i en blokk, så vi har ikke så voldsomme store utgifter, men vi merker jo at strømregningen har økt. Men vi bruker aldri vaskemaskin, tørketrommel eller oppvaskemaskin om natten. Jeg betaler heller det strømmen koster på dagtid enn å ta sjansen på at det skal oppstå brann som vi oppdager for seint eller ikke i det hele tatt fordi vi sov. 2 1
Anbefalte innlegg