Gå til innhold

Å kjøre vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin på natta er ikke farlig

Reign

Anbefalte innlegg

Fra 1.1.2016 til 11.10.2022 har det oppstått følgende branner i Norge (kilde) :

• 259 i vaskemaskin
  • 176 i oppvaskmaskin
  • 174 i tørketrommel

Det vil si 609 branner på snart 7 år. Under hundre branner i slike hvitevarer med andre ord. Og det er over 2.5 millioner private husstander i Norge. Å hevde at dette er FARLIG med store bokstaver slik det ofte slås opp er intet annet enn klikkåte og sensasjonalisme. Til sammenlikning så er snittet for drepte i trafikken de siste 5 årene 99 per år og snittet for hardt skadde 606 per år. Det er langt farligere å ferdes i trafikken hver dag enn det er å kjøre hvitevarer om natta. 

Endret av Reign
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare fordi det sjeldent skjer, så betyr ikke det at det ikke er farlig. Better safe than sorry 🤷‍♀️

Anonymkode: 94ef9...d3f

• Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi de færreste har på slike maskiner på natta. Tallene ville sannsynligvis være helt annerledes hvis det ikke ble advart om faren for brann. Og skulle det skje, og du kommer fra en brann i live, så vil du ikke få dekket noe av forsikringen. 

Anonymkode: 1be7a...a1c

• Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syns du det er greit å ta sjansen?

En brann kan fort påvirke andre, spesielt om du bor i rekkehus eller leilighet. Det er helt unødvendig å risikere eget eller andres liv for å spare et par kroner. 

Anonymkode: 383dd...99e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundre branner som kunne ha vært unngått med andre ord.

Anonymkode: 1f21c...d6e

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig helt til det er DITT hus som brenner om natta fordi naboen kjører tørketrommel - da nytter det ikke å si "nei men statistisk sett så....".

Og - hvor mange branner er unngått fordi folk har vært hjemme og opptaget røyk? Jeg hadde branntilløp i tørketrommel to ganger (samme maskin ble reparert etter første runde, så ble det røyk og sånn en gang til - da fikk jeg helt ny og annet merke). Mitt branntilløp ble stoppet FORDI jeg var hjemme og luktet hva som skjedde. Hadde jeg sovet eller ikke vært hjemme så hadde det vært 1 brann til i statistikken. 

Blir som å hevde at det er få som dør i billykke, så derfor er det bare å slutte å bruke belte eller annen sikring. 

Håper ikke du har ansvar for noen andre enn deg selv. Knapt det. 

Anonymkode: c4199...d06

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og - hvor mange branner er unngått fordi folk har vært hjemme og opptaget røyk? Jeg hadde branntilløp i tørketrommel to ganger (samme maskin ble reparert etter første runde, så ble det røyk og sånn en gang til - da fikk jeg helt ny og annet merke). Mitt branntilløp ble stoppet FORDI jeg var hjemme og luktet hva som skjedde. Hadde jeg sovet eller ikke vært hjemme så hadde det vært 1 brann til i statistikken.

Anonymkode: c4199...d06

Dette er et veldig viktig poeng. Jeg kjenner også til et par tilfeller med branntilløp i tørketrommel. 

Hadde de to tilfellene oppstått om natta, eller når ingen var hjemme - så kunne det fort vært to stk nedbrente hus å legge til statistikken. Og det er helt sikkert mange der ute med lignende historier. 

Så statistikken i HI er lite verdt, da det for veldig mange ikke er vanlig å kjøre slike maskiner om natta. Hadde det vært det, så ville man fått et klarere bilde av hvor stort skadepotensialet er. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tall på prosentandelen av nordmenn som bruker vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin på om natta i forhold til prosentandelen nordmenn som kjører/sitter på i bil/på motorsykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at statistikken plutselig ikke er relevant når det ikke tjener formålet til folk lenger.

Jeg har kjørt vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskin på natta hele mitt voksne liv. Lade elbil på natta har jeg også gjort siden 2014. Lader mobiltelefon og annet småelektrisk om natta når det trengs.

Slik lever de fleste under 40 i dag. Hadde det vært så farlig som enkelte skal ha det til, så hadde det vært storbranner hver dag. Fordi statistikken bygger opp under at dette er trygt så lenge man sørger for å ikke bruke skjøteledninger og at produktene er i god stand. Og når myndighetene har sørger for varierende timepris på strøm gjennom døgnet, så et dette en ønsket politikk.

For å si det sånn; det er langt større sannsynlighet for at noe elektrisk som en profesjonell elektriker har lagt opp begynner å brenne enn hvitevarer og småelektrisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Reign skrev (1 time siden):

Merkelig at statistikken plutselig ikke er relevant når det ikke tjener formålet til folk lenger.

Jeg har kjørt vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskin på natta hele mitt voksne liv. Lade elbil på natta har jeg også gjort siden 2014. Lader mobiltelefon og annet småelektrisk om natta når det trengs.

Slik lever de fleste under 40 i dag. Hadde det vært så farlig som enkelte skal ha det til, så hadde det vært storbranner hver dag. Fordi statistikken bygger opp under at dette er trygt så lenge man sørger for å ikke bruke skjøteledninger og at produktene er i god stand. Og når myndighetene har sørger for varierende timepris på strøm gjennom døgnet, så et dette en ønsket politikk.

For å si det sånn; det er langt større sannsynlighet for at noe elektrisk som en profesjonell elektriker har lagt opp begynner å brenne enn hvitevarer og småelektrisk.

Nei, slik lever da virkelig ikke de fleste under 40.  Det nekter jeg å tro.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta sjansen? Det er ikke disse maskinene som utgjør den størstedelen av strømregningen. 

Jeg tar alle forholdsregler jeg kan mtp brann, det er et av mine store mareritt. Og de forholdsreglene er hverken vanskelige eller slitsomme å ta. 

Anonymkode: 5cab8...367

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risiko: liten

Nytteverdi: liten

Konsekvens: potensielt katastrofal

Jeg setter ikke på maskinene når vi sover, det er regelrett idiotisk.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er langt under 40, og bruker aldri slikt på natta. Av samme grunn som at jeg bestandig har på setebelte i bil, redningsvest i båt og hjelm når jeg sykler. Jeg gidder ikke ta teite sjanser jeg ikke trenger å ta fordi det mest sannsynlig går bra. Alle har ikke flaks. 

Anonymkode: daaba...e3a

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel fordi de færreste har på slike maskiner på natta. Tallene ville sannsynligvis være helt annerledes hvis det ikke ble advart om faren for brann. Og skulle det skje, og du kommer fra en brann i live, så vil du ikke få dekket noe av forsikringen. 

Anonymkode: 1be7a...a1c

Jo du får det fortsatt dekket på forsikringen så slutt å spre usannheter uten rot i virkeligheten. Hilsen skaderådgiver innen forsikring på åttende året

Anonymkode: 5ee45...e26

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (4 timer siden):

Så du ferdes ikke i trafikken da?

Man tar forholdsregler når man ferdes i trafikken for å minske risikoen...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reign skrev (1 time siden):

Håper ikke du er min nabo. Virker ikke som du tar helt inn over deg at en brann er en for mye?

Jeg lader elbilen på natta med godkjent lader lagt opp av elektriker. Ellers lader jeg ingenting. Ikke mobil, og kjører ingen maskiner. At det har gått fint for deg i alle år betyr ikke det går fint imorgen.

Anonymkode: 383dd...99e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (4 timer siden):

Fra 1.1.2016 til 11.10.2022 har det oppstått følgende branner i Norge (kilde) :

• 259 i vaskemaskin
  • 176 i oppvaskmaskin
  • 174 i tørketrommel

Det vil si 609 branner på snart 7 år. Under hundre branner i slike hvitevarer med andre ord. Og det er over 2.5 millioner private husstander i Norge. Å hevde at dette er FARLIG med store bokstaver slik det ofte slås opp er intet annet enn klikkåte og sensasjonalisme. Til sammenlikning så er snittet for drepte i trafikken de siste 5 årene 99 per år og snittet for hardt skadde 606 per år. Det er langt farligere å ferdes i trafikken hver dag enn det er å kjøre hvitevarer om natta. 

Hvor mange dør av disse brannene årlig? 

Greit å ha noe å sammenligne med når du først nevner drepte i trafikken?

Anonymkode: e7186...a87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at disse brannene kan oppstå når som helst, selv når du er hjemme. Derfor har normale folk under 40 gode brannvarslere som varsler om ulmebrann etc. En vaskemaskin som begynner å brenne vil begynne å brenne enten det er dag eller natt, maskinene vet ikke det. Det er tilfeldig. Jeg sover godt om natta med å lade bil, tørketrommelen og alt annet 

Anonymkode: 6942f...7fd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Nei, slik lever da virkelig ikke de fleste under 40.  Det nekter jeg å tro.  

Jo det gjør vi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...