Gå til innhold

Når sluttet dere å bekymre dere for at ungene skulle sette fast mat i halsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, risikoen er der jo alltid, men jeg regner med jeg ikke bekymrer meg over slikt når mini er fjorten 😆 Når er barn store nok til å spise druer og annen "skummel mat"? Kom med deres erfaringer! 😊

Anonymkode: 63da1...a77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 14mnd nå, vi følger fortsatt godt med. Men er på ingen måte like redd lengre. Så lenge man ikke gir de mat når de ikke er under oppsyn (kvelning er stille!), går det som regel helt fint :)

Anonymkode: d2cdb...f6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min er 14mnd nå, vi følger fortsatt godt med. Men er på ingen måte like redd lengre. Så lenge man ikke gir de mat når de ikke er under oppsyn (kvelning er stille!), går det som regel helt fint :)

Anonymkode: d2cdb...f6e

Så når ser du for deg at du tør å la din spise alene uten tilsyn? :)

Anonymkode: 63da1...a77

Skrevet

Er sjeldent redd for min fireåring i hvert fall.

Anonymkode: 4e627...fb2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri bekymret meg. Man tilpasser  bitene når de er små. Så lenge bitene har grei størrelse, så gjør det ingenting om de kommer litt i vranga. Barn har veldig god brekningsrefleks.

• Liker 5
Skrevet
ms. Perfect skrev (40 minutter siden):

Jeg har aldri bekymret meg. Man tilpasser  bitene når de er små. Så lenge bitene har grei størrelse, så gjør det ingenting om de kommer litt i vranga. Barn har veldig god brekningsrefleks.

Samme her. Har aldri bekymret meg.

Anonymkode: 91ec9...7ea

• Liker 3
Skrevet

Fortsatt bekymret, jenta er 6år. Kan finne på å leke mens hun spiser😌

Anonymkode: 7ad48...a53

• Hjerte 1
Skrevet

Nå er min bare 10 måneder, så vi følger jo litt med da noen typer mat fortsatt er nytt i størrelse og konsistens, men jeg har jo sett så langt at brekningsrefleksen er god. Maten skal ikke legge seg lang bak på tungen før hun brekker seg og enten svelger den, eller får den frem før hun svelger igjen.

Er sånn sett ikke bekymret.

Anonymkode: 202c0...8e7

Skrevet

Jeg bekymrer meg tilogmed for meg selv. Det er ikke så lenge siden min far  fikk kjøttbit i feil rør og heimlich måtte til. Naboen min på 60 år døde av det.. en annen nabo måtte kaste seg mot en stol for å få kjøttbit ut av halsen.

Anonymkode: 20ad1...97f

Skrevet

Bekymret fortsatt, de er 12 og 13. Måtte ha hjelp til å mate eldstemann når han var liten for jeg var hysterisk. Jeg måtte gå ut, heldigvis er det ikke så ille lenger 😄

Anonymkode: 25b11...7b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bekymret fortsatt, de er 12 og 13. Måtte ha hjelp til å mate eldstemann når han var liten for jeg var hysterisk. Jeg måtte gå ut, heldigvis er det ikke så ille lenger 😄

Anonymkode: 25b11...7b6

Tror du trenger hjelp.

Anonymkode: 77f60...4be

• Liker 5
Skrevet

Aldri vært noe bekymret for det

Anonymkode: 97e17...604

Skrevet

Aldri vært redd for det. Barnet har spist selv siden hun var 6 mnd😊 Tilpasser bitene og gir mat som er trygg. Nå spiser hun alt, men jeg deler fortsatt opp druer, pølser o.l. Mens brødskive spiser hun hel, fiskekake, fiskepinner, pasta, kokt brokkoli og blomkål osv spiser hun hele :) Viktig å lære seg forskjellen på brekning og kvelning. Brekning er viktig at de får gjøre ifred uten at man blander seg, det er helt ufarlig og en viktig del av motorikken for at de skal unngå nettopp kvelning :) 

Anonymkode: 614c5...21f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært så veldig bekymret for det. En liten skrekk har jeg innerst inne. Jeg har selv satt en bit i halsen, og blitt reddet med heimlich-manøver. Men som andre sier, brekningsrefleksen beskytter godt, og jeg har aldri vært nervøs når vi sitter sammen rundt bordet og spiser, hverken nå eller da de var babyer. Jeg deler fortsatt druene i turmatpakken til fireåringen. Hjemme spiser hun hele druer. Men minnet om episoden da jeg holdt på å kveles, og tanken på at hun evt. sitter og spiser den matpakken litt unna de ansatte, gjør at jeg bare må dele dem likevel. 

Anonymkode: 2724a...1d3

Skrevet

Minste min er nå 5, og jeg kan ikke huske når jeg bekymret meg sist. Så mao er det ei stund siden. 

Ved matbordet har jeg ikke bekymret meg stort på mange år, men usikkerheten rundt spising i bil (hvor jeg jo ikke ser barnet) varte lenger. Kanskje det var rundt 3-4 årsalderen jeg sluttet å tenke på det? 

Anonymkode: fad5d...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...