AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Jobber i kommunal sektor, har vært ansatt her siden nyttår, men jobbet over et år her i gjennom Manpower først. Jeg fikk for få dager siden en epost fra lønnsavdelingen om at det er skjedd en større feil og at de hadde glemt å trekke ubetalt ferie fra mai og ut september, så alle feriedager ville bli trukket på denne lønningen. Den eposten ble sendt til alle på HR med ansvar for egne seksjoner, samt til min leder som igjen informerte meg. Så nå sitter jeg her med en særdeles liten lønn, i og med at de trakk alle feriedagene jeg spredte utover flere måneder. Er ikke det litt kjipt å trekke alt på en gang og gi beskjed like i forkant så man ikke er forberedt? Jeg trodde de trakk fra dagene på junilønnen, noe som også stemmer med den utbetalingen jeg fikk da. Er ingenting å gjøre med det, kanskje, men jeg bare må klage litt😑 Har jobbet andre steder før og da har de pleid å spørre på forhånd hvordan jeg vil fordele ferietrekket, og da har det fint latt seg gjøre å dele opp per måned. Det jeg fikk utbetalt er jo ikke nok til faste utgifter engang Anonymkode: 3e163...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg ville ha undersøkt den junilønnen siden du sier den summen stemmer med et større trekk med feriedager. Jeg tror det er lite du kan gjøre om de allerede har kjørt lønnen. Litt amatørmessig at de bare pusher ut en melding på den måten. Anonymkode: a6c58...726 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville ha undersøkt den junilønnen siden du sier den summen stemmer med et større trekk med feriedager. Jeg tror det er lite du kan gjøre om de allerede har kjørt lønnen. Litt amatørmessig at de bare pusher ut en melding på den måten. Anonymkode: a6c58...726 Det som er amatørmessig er vel at TS ikke la merke til det og brukte opp alt hen fikk utbetalt i sommer… Anonymkode: b5ebe...573 15
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Hvor mye fikk du i juni? Det står vel på lønnslippen hvor mange feriedager som er trukket. Siden du er ny i denne jobben har du ikke opparbeidet deg feriepenger for 2022 og da kan du ikke ha fått utbetalt mye i juni hvis alle feriedagene er trukket da.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Hvis du fikk særdeles lite lønn nå pga at de trakk for ferien nå så må du jo ha fått særdeles mye lønn i juni. Hvor er disse pengene nå? Anonymkode: 110c0...552 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Du fikk jo utbetalt feriepenger på sluttoppgjøret fra Manpower da du sluttet. Disse skal jo da naturligvis gå til å dekke den måneden du trekkes for ferie. Men du har altså brukt opp disse pengene og klager nå? Anonymkode: 2242b...c4f 7
loveless Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 Uff forstår dette er surt! Jeg hadde sjekket om det faktisk stemte, synes også det var merkelig at en så stort arbeidsgiver som kommunen kan gjøre en slik brøler. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (20 minutter siden): Hvor mye fikk du i juni? Det står vel på lønnslippen hvor mange feriedager som er trukket. Siden du er ny i denne jobben har du ikke opparbeidet deg feriepenger for 2022 og da kan du ikke ha fått utbetalt mye i juni hvis alle feriedagene er trukket da. TS her: Stemmer, det. Jeg fikk feriepenger i juni, og junilønnen fra nåværende arbeidsgiver var veldig redusert siden jeg hadde lagt inn feriedager den sommeren. Så da var jeg sikker på at alt dette var i orden, ellers hadde jeg jo ikke vært overrasket over at alt ble trukket nå. Jeg hadde et par fridager i september som jeg regnet med de ville trekke fra nå, så det er jo greit. Må nesten gå gjennom lønnsslippen igjen her. Feriedager ellers blir jo ikke samlet opp og trukket på en gang her, og det hadde bare vært veldig fint å få beskjed om at det kom til å skje:/ Anonymkode: 3e163...8ae
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her: Stemmer, det. Jeg fikk feriepenger i juni, og junilønnen fra nåværende arbeidsgiver var veldig redusert siden jeg hadde lagt inn feriedager den sommeren. Så da var jeg sikker på at alt dette var i orden, ellers hadde jeg jo ikke vært overrasket over at alt ble trukket nå. Jeg hadde et par fridager i september som jeg regnet med de ville trekke fra nå, så det er jo greit. Må nesten gå gjennom lønnsslippen igjen her. Feriedager ellers blir jo ikke samlet opp og trukket på en gang her, og det hadde bare vært veldig fint å få beskjed om at det kom til å skje:/ Anonymkode: 3e163...8ae Hvor mange dager ble du trukket i juni? Normalt ville du ikke fått noe fra nåværende arbeidsgiver hvis det var trukket 4/5 uker på en lønning. Når du skriver at du fikk feriepenger i juni - er de fra Manpower? Endret 11. oktober 2022 av Anonym Brukar0 Lagt til opplysninger
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 Arbeidsgiver har ikke lov til det, de må lage en avtale med deg om hvordan det trekkes slik at du har til livsopphold også nå i oktober Anonymkode: c5e92...e84 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 loveless skrev (9 minutter siden): Uff forstår dette er surt! Jeg hadde sjekket om det faktisk stemte, synes også det var merkelig at en så stort arbeidsgiver som kommunen kan gjøre en slik brøler. Ja, huff, det er en hel etat det er snakk om her og det gjelder nok en del folk siden det er veldig mange nye som har begynt i år:/ TS Anonymkode: 3e163...8ae
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 Hvor mange dager ble du trukket fra i juni, og hvor mange dager har du hatt ferie? Anonymkode: 13a59...5d6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #13 Skrevet 11. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden): Hvor mange dager ble du trukket i juni? Når du skriver at du fikk feriepenger i juni - er de fra Manpower? Feriepengene er fra Manpower, ja. Husker ikke hvor mange dager, har ikke sett på lønnslippen, men skulle ha fri 14 arbeidsdager og det stemmer med dem utbetalingen jeg fikk da. Skal se på lønnslippen igjen når jeg har jobbmailen foran meg. Anonymkode: 3e163...8ae
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. oktober 2022 #14 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Feriepengene er fra Manpower, ja. Husker ikke hvor mange dager, har ikke sett på lønnslippen, men skulle ha fri 14 arbeidsdager og det stemmer med dem utbetalingen jeg fikk da. Skal se på lønnslippen igjen når jeg har jobbmailen foran meg. Anonymkode: 3e163...8ae Hvis du hadde blitt trukket for 4/5 uker i juni hadde du ikke fått noe utbetalt fra nåværende arbeidsgiver. Hvis du har 5 uker ferie hadde du gått i minus på den lønningen Hvis alle dagene var trukket.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #15 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Arbeidsgiver har ikke lov til det, de må lage en avtale med deg om hvordan det trekkes slik at du har til livsopphold også nå i oktober Anonymkode: c5e92...e84 Ja, det var det jeg og trodde. Jeg jobbet i Staten før, og da var det praksis å avtale slikt : ) TS Anonymkode: 3e163...8ae 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #16 Skrevet 11. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden): Hvis du hadde blitt trukket for 4/5 uker i juni hadde du ikke fått noe utbetalt fra nåværende arbeidsgiver. Hvis du har 5 uker ferie hadde du gått i minus på den lønningen Hvis alle dagene var trukket. Hadde ikke så mye fri som det, men det var to arbeidsuker i overgangen juni/juli og enkeltdager i august og september. Tanken var i utgangspunktet at jeg ville spre feriedagene over flere måneder så ikke alt ville bli trukket fra en og samme lønning, men i og med at *noe* ble trukket i juni så tenkte jeg ferien ble trukket da i stedet, TS Anonymkode: 3e163...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #17 Skrevet 11. oktober 2022 Du må gå over alle lønnsslippene dine og se hvor mange feriedager du har blitt trukket for vs hvor mange feriedager du har tatt ut. Anonymkode: 6b216...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #18 Skrevet 11. oktober 2022 Dette er jo ganske typisk det, sier ingenting når man får for mye utbetalt men blir helt krakilsk når det trekkes. Du visste jo at du skulle trekkes, hvorfor sa du ikke i fra tidligere? Eller håpet du på at det var glemt? Anonymkode: a9b9b...a6a 1
tirben Skrevet 11. oktober 2022 #19 Skrevet 11. oktober 2022 Dette har ikke kommunen lov til. Det samme skjedde meg da jeg jobbet i Oslo kommune for mange år siden. De sa da at jeg hadde fått for mye utbetalt lønn hver måned siden jeg begynte, så de trakk hele beløpet på en lønning da de oppdaget det. Heldigvis var jeg gift med en jurist den gangen, som sa at dette var ulovlig og at de måtte avtale med meg hvordan beløpet skulle trekkes. Kommunen godtok det da, og inngikk en nedbetalingsavtale med meg. Tror nok de vet at denne praksisen er ulovlig, men det er mye enklere for dem å trekke alt i en sum enn å dele opp over flere måneder. Ikke gi deg ts!! 1
tirben Skrevet 11. oktober 2022 #20 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo ganske typisk det, sier ingenting når man får for mye utbetalt men blir helt krakilsk når det trekkes. Du visste jo at du skulle trekkes, hvorfor sa du ikke i fra tidligere? Eller håpet du på at det var glemt? Anonymkode: a9b9b...a6a Hvordan kunne hun vite at hun skulle trekkes, når hun trodde alt var i orden? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå