Gå til innhold

Mistenker fôr allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på om noen har hund/katt som går på diett fôren specific food allergen management ? Har en tispe hund på et år nå som jeg mistenker har noe form for fôr allergi. Hu slikker mye i potene, er rød i potene, klør mye i huden og har små og rare våte bæsjer, virker ikke ut som at hu får helt fordøyd og pelsen føltes rar og matt ut. Har snakket med dyrlegen om dette om at jeg mistenker noe form for allergi siden den ekstreme kløen har hun hatt siden hun var valp men han har ikke snakket om å teste henne, fikk først prøve å bytte fôr et par måneder før hun ble et år til specific adult breed (rød pose) som han anbefalte til meg men føler ikke den har hjulpet særlig. Prøvde å snakke med han for et par dager siden på tlf om fôr bytte igjen av allergi fôr for å se om det kan hjelpe men fikk ikke noe svar akkurat men skrev ut noen tabletter som heter « prednicortone» Så lurer på hva deres erfaringer med fôr allergi er ? Må jeg ha hans tillatelse på en måte til å starte på allergi fôret eller kan jeg kjøre på med denne dietten for å se om det kan hjelpe på? Prøvde å se på ulike plasser på nettet og da står det noen plasser at man kan teste ut selv å andre plasser at veterinæren skal ha anbefalt denne type allergi fôret. 

Endret av Libelbe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

råfor er det første jeg ville prøvd som VOM & hundemat om du tror det er maten hun reagerer på eller prøv hills sitt allergi alternativ

Prednisilon er absolutt ikke bra saker å gå på over tid, så her bør dere være aktive i å prøve finne ut om dette er allergi eller eksem, ikke la hunden slikke for mye, da blir det fuktig og en ond sirkel som kan utvikle seg til sopp.

Anonymkode: 43dbe...ca7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

råfor er det første jeg ville prøvd som VOM & hundemat om du tror det er maten hun reagerer på eller prøv hills sitt allergi alternativ

Prednisilon er absolutt ikke bra saker å gå på over tid, så her bør dere være aktive i å prøve finne ut om dette er allergi eller eksem, ikke la hunden slikke for mye, da blir det fuktig og en ond sirkel som kan utvikle seg til sopp.

Ok takk for svar :) noen spesiell type av vom du synns er bra? Er ikke helt kjent med vom og råfor, passer det for alle raser og alder? Er en liten tibbe.  Medesinen skal hun bare gå på i 10 dager og tygge en tablett om dagen så blir ikke så lenge å mye hun skal få det :) 

Skrevet

Vom&hundemat har gått ned på høykant her uansett smak så jeg vet ikke 😳 Men du får kjøpt små pølser med forskjellig smak selv om det ikke er veldig økonomisk.  Men posene med kjøttboller og easy pack er MYE mer praktisk, om du har plass i fryseren, så slipper du 6kg pølser som du må kutte opp selv.

Fin oversikt her https://vomoghundemat.no/produkter/

Anbefaler deg også på det sterkeste kjøpe denne og denne eller denne (fås i 500ml også) alt etter hva som er enklest for deg.😊 Flott med eiere som tar ansvar fremfor å bare overse problemene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vom&hundemat har gått ned på høykant her uansett smak så jeg vet ikke 😳 Men du får kjøpt små pølser med forskjellig smak selv om det ikke er veldig økonomisk.  Men posene med kjøttboller og easy pack er MYE mer praktisk, om du har plass i fryseren, så slipper du 6kg pølser som du må kutte opp selv.

Fin oversikt her https://vomoghundemat.no/produkter/

Anbefaler deg også på det sterkeste kjøpe denne og denne eller denne (fås i 500ml også) alt etter hva som er enklest for deg.😊 Flott med eiere som tar ansvar fremfor å bare overse problemene.

Okei tusen hjertelig takk for tips! Skal bestille med engang for å se om dette kan hjelpe. Skal hun forresten ha noe i tillegg til feks posene med kjøttboller eller skal hun bare få det ? :)  

Skrevet
Libelbe skrev (2 minutter siden):

Okei tusen hjertelig takk for tips! Skal bestille med engang for å se om dette kan hjelpe. Skal hun forresten ha noe i tillegg til feks posene med kjøttboller eller skal hun bare få det ? :)  

V&H kan brukes som fullfor, så får vi samtidig utelukket at det skyldes noe som finnes i tørrfor! De skriver følgende ang foring, så bare å prøve seg frem.   Jeg tilsatt alltid litt dr baddaky olje i maten, da noen kan få litt hard avføring av råforing.

Du finner ingen fôringstabell på våre produkter. Årsaken er at det vil være umulig å lage en tabell som tar hensyn til de mange og sammensatte faktorene som til slutt bestemmer hvor mye mat akkurat din hund trenger daglig. Behovet til hunder varierer ikke bare med rase, kjønn, alder, miljø, stress- og aktivitetsnivå, men det er også store individuelle forskjeller. Studier på hvilestoffskiftet hos mennesker viser at én person kan ha opp mot dobbelt så høyt energibehov som en annen person ved like betingelser.

Veiledende mengde ved fullfôring er ca 2% av hundens normalvekt daglig. Har du en hund på rundt 20 kg vil dette utgjøre omtrent 400 g.

Tror nok tibben vil spise som en løve uansett hva du velger, hold oss oppdatert da 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

V&H kan brukes som fullfor, så får vi samtidig utelukket at det skyldes noe som finnes i tørrfor! De skriver følgende ang foring, så bare å prøve seg frem.   Jeg tilsatt alltid litt dr baddaky olje i maten, da noen kan få litt hard avføring av råforing.

Du finner ingen fôringstabell på våre produkter. Årsaken er at det vil være umulig å lage en tabell som tar hensyn til de mange og sammensatte faktorene som til slutt bestemmer hvor mye mat akkurat din hund trenger daglig. Behovet til hunder varierer ikke bare med rase, kjønn, alder, miljø, stress- og aktivitetsnivå, men det er også store individuelle forskjeller. Studier på hvilestoffskiftet hos mennesker viser at én person kan ha opp mot dobbelt så høyt energibehov som en annen person ved like betingelser.

Veiledende mengde ved fullfôring er ca 2% av hundens normalvekt daglig. Har du en hund på rundt 20 kg vil dette utgjøre omtrent 400 g.

Tror nok tibben vil spise som en løve uansett hva du velger, hold oss oppdatert da 😊

Igjen tusen takk for så gode svar! Kjekt når noen har greie på fôr osv da dette er min første hund jeg har alene så er ikke alltid lett å vite så mye om sånne type ting selvom man leser seg opp og gjør research :) så satser på at Vom går ned på høykant ja ettersom hun finner tørrfôr mega kjedeligt ;) skal prøve å holde oppdatert !  :) 

Skrevet

Specific har et fôr som heter COD-hy, som er et allergifôr du kan prøve. Dette må prøves ut i minst 8 uker og da må ikke hunden din spise NOE annet denne perioden. Ikke en gang allergigodbiter. Dersom han får mindre kløe av det er det en sjans for at han har noe fôrallergi. Men dessverre er det mange som har kombinasjonsallergi som altså noe miljøallergi i tillegg. 

Anonymkode: fb9dc...4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...