Gjest Gjest_Inga_* Skrevet 1. desember 2005 #1 Skrevet 1. desember 2005 Hei folkens. Håper dere kan hjelpe meg med denne... Vi har begynnt å abbonere på økologiske grønnsaker, som vi får levert på døren. Men det har vært en feil med bestillingen, så vi har nå over 2 KILO rødløk i huset Hvordan i alle dager skal vi få brukt opp dette? Holdbarheten er jo ikke akkurat ubegrenset
tuji Skrevet 1. desember 2005 #2 Skrevet 1. desember 2005 Oj, det var mye. Kan man lage løksuppe av rødløk? Da går det i så fall med litt. Eller kanskje det kan hakkes opp og fryses? Hva vet jeg.
Gjest piaf Skrevet 1. desember 2005 #3 Skrevet 1. desember 2005 Du kan feks lage suppe, marmelade eller chutney av rødløk og få brukt opp en god del - ta en titt på disse søkeresultatene fra Epicurious. Dessuten kan løk, særlig når den er relativt fersk i utgangspunktet, holde seg i kjøleskapet i flere uker (jeg abonnerer også på økologiske grønnsaker ).
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 Ovnsbakt løk. Skrell en løk til hver og skjær et kryss i toppen, halveis ned i løken og fyllmed kryddersmør, og bak i ovnen på 200 grader i ca 30 min.
Gjest Gjest_inga_* Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 takk for forslag alle sammen tror det blir ovnsbakt løk idag, og løksuppe i morgen, tenkte jeg kanskje skulle woke også, og få brukt opp litt til håper mannen ikke stikker på peppes til slutt
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2005 #6 Skrevet 1. desember 2005 Og så må vi da ikke glemme at rødløk er kjempegodt rå i salater eller sammen med annet pålegg på brødskive. Mine favoritter er gresk salat med masse rødløk og brødskiver med ridderost, tomat og rødløk:) Ellers blir rå løk mild og god hvis du skjærer den i tynne skiver og marinerer et par timer i sitronsaft! Da er den kjempefint tilbehøre til både kjøt og fisk.
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2005 #7 Skrevet 1. desember 2005 Eg bruka egentlig rødløk til det meste eg.. i pai, omelett, i pytt i panna, på skiva oppå pålegg, i brennsnut osv., på pizza osv. kunna glatt brukt opp 2 kg løk før den va for gammal
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2005 #8 Skrevet 1. desember 2005 Eg bruka egentlig rødløk til det meste eg.. i pai, omelett, i pytt i panna, på skiva oppå pålegg, i brennsnut osv., på pizza osv. kunna glatt brukt opp 2 kg løk før den va for gammal ← Samme her.. Løk holder seg dessuten kjempegodt synes jeg. Bruker veldig mye løk i woker, ovnsbakte grønnsaker etc.. Løk brukes jo til å koke kraft også
Gjest allium Skrevet 1. desember 2005 #9 Skrevet 1. desember 2005 Saltbakt rødløk er kjempegodt! Sett løken i ildfast form, strø grovt salt rundt så det dekker til halvveis opp på løken. Bak i 200-225 grader i en time. Namnamnam... Godt tilbehør til vilt.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #11 Skrevet 1. desember 2005 Hei folkens. Håper dere kan hjelpe meg med denne... Vi har begynnt å abbonere på økologiske grønnsaker, som vi får levert på døren. Men det har vært en feil med bestillingen, så vi har nå over 2 KILO rødløk i huset Hvordan i alle dager skal vi få brukt opp dette? Holdbarheten er jo ikke akkurat ubegrenset ← Du kan skjære opp løken i skiver og fryse den
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #12 Skrevet 2. desember 2005 NB: Løk holder seg i månedesvis i kjøleskap... Jeg ville rett og slett bruke løk som lettsurret tilbehør til kjøtt, 1 løk pr pers., eller tilsatt en hakket løk til gryteretter o a. du lager. Og rødløk er jo ti ganger bedre enn vanlig løk, og pgs fargen også sunnere enn vanlig løk (ekstra antioksydanter?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå