Gå til innhold

Hvordan bruke opp 2 kg rødløk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Inga_*
Skrevet

Hei folkens. Håper dere kan hjelpe meg med denne...

Vi har begynnt å abbonere på økologiske grønnsaker, som vi får levert på døren.

Men det har vært en feil med bestillingen, så vi har nå over 2 KILO rødløk i huset :overrasket:

Hvordan i alle dager skal vi få brukt opp dette? Holdbarheten er jo ikke akkurat ubegrenset :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, det var mye. Kan man lage løksuppe av rødløk? Da går det i så fall med litt.

Eller kanskje det kan hakkes opp og fryses? Hva vet jeg.

Skrevet

Du kan feks lage suppe, marmelade eller chutney av rødløk og få brukt opp en god del - ta en titt på disse søkeresultatene fra Epicurious. ;)

Dessuten kan løk, særlig når den er relativt fersk i utgangspunktet, holde seg i kjøleskapet i flere uker (jeg abonnerer også på økologiske grønnsaker :ler: ).

Skrevet

Ovnsbakt løk.

Skrell en løk til hver og skjær et kryss i toppen, halveis ned i løken og fyllmed kryddersmør, og bak i ovnen på 200 grader i ca 30 min.

Gjest Gjest_inga_*
Skrevet

takk for forslag alle sammen :)

tror det blir ovnsbakt løk idag, og løksuppe i morgen, tenkte jeg kanskje skulle woke også, og få brukt opp litt til

håper mannen ikke stikker på peppes til slutt :ler:

Skrevet

Og så må vi da ikke glemme at rødløk er kjempegodt rå i salater eller sammen med annet pålegg på brødskive. Mine favoritter er gresk salat med masse rødløk og brødskiver med ridderost, tomat og rødløk:) Ellers blir rå løk mild og god hvis du skjærer den i tynne skiver og marinerer et par timer i sitronsaft! Da er den kjempefint tilbehøre til både kjøt og fisk.

Skrevet

Eg bruka egentlig rødløk til det meste eg..

i pai, omelett, i pytt i panna, på skiva oppå pålegg, i brennsnut osv., på pizza osv.

kunna glatt brukt opp 2 kg løk før den va for gammal :ler:

Skrevet
Eg bruka egentlig rødløk til det meste eg..

i pai, omelett, i pytt i panna, på skiva oppå pålegg, i brennsnut osv., på pizza osv.

kunna glatt brukt opp 2 kg løk før den va for gammal :ler:

Samme her.. Løk holder seg dessuten kjempegodt synes jeg.

Bruker veldig mye løk i woker, ovnsbakte grønnsaker etc.. Løk brukes jo til å koke kraft også :)

Skrevet

Saltbakt rødløk er kjempegodt!

Sett løken i ildfast form, strø grovt salt rundt så det dekker til halvveis opp på løken. Bak i 200-225 grader i en time.

Namnamnam...

Godt tilbehør til vilt.

Skrevet
Hei folkens. Håper dere kan hjelpe meg med denne...

Vi har begynnt å abbonere på økologiske grønnsaker, som vi får levert på døren.

Men det har vært en feil med bestillingen, så vi har nå over 2 KILO rødløk i huset  :overrasket:

Hvordan i alle dager skal vi få brukt opp dette? Holdbarheten er jo ikke akkurat ubegrenset  :forvirret:

Du kan skjære opp løken i skiver og fryse den

Skrevet

NB: Løk holder seg i månedesvis i kjøleskap...

Jeg ville rett og slett bruke løk som lettsurret tilbehør til kjøtt, 1 løk pr pers., eller tilsatt en hakket løk til gryteretter o a. du lager.

Og rødløk er jo ti ganger bedre enn vanlig løk, og pgs fargen også sunnere enn vanlig løk (ekstra antioksydanter?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...