Gå til innhold

De rike får bedre helsehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de rike bedre helsehjelp? Tenker da på at de kan reise til utlandet for å få behandling som vi ikke får i Norge. 

Anonymkode: b863f...38f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle står fritt til å betale for privat helsehjelp, betyr ikke at den er bedre. De får den kanskje raskere men ikke nødvendigvis bedre.

Anonymkode: 138e6...dd5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Betaler du får du selvfølgelig annen, raskere og muligens bedre helsehjelp. Offentlig helsehjelp er på enkelte områder en vits. 

Anonymkode: 1cc79...b87

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Jeg har en sykdom hvor jeg vet det finnes bedre medisiner og behandling i USA. Men man må jo reise dit relativt ofte, så det blir både reise og utgifter til lege og medisiner i USA. Og man skal til spesialist, så regner med at det blir temmelig dyrt.

Anonymkode: bb8f1...9d3

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Jeg har en sykdom hvor jeg vet det finnes bedre medisiner og behandling i USA. Men man må jo reise dit relativt ofte, så det blir både reise og utgifter til lege og medisiner i USA. Og man skal til spesialist, så regner med at det blir temmelig dyrt.

Er ikke det sykt? At vi ikke kan få samme behandling i ett av verdens rikeste land? 

Må si at Norge er på vet til å bli ett land som ikke er ett av verdens beste land å bo i 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du få bedre helsehjelp hvis du har råd til å betale for ekstra hjelp selv.

Anonymkode: 4a947...2ac

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man kan betale for privat helsehjelp, som ikke nødvendigvis er bedre, men som man gjerne får raskere. I noen tilfeller er tid avgjørende.

Flere undersøkelser har vel også vist at ressurssterke mennesker blir tatt mer på alvor av det offentlige helsevesenet og derfor får mer/tidligere hjelp. F.eks. https://forskning.no/oslomet-partner-samfunnsmedisin/hoyt-utdannede-pasienter-far-mer-hjelp-enn-de-med-lavere-utdanning/1132828

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Må si at Norge er på vet til å bli ett land som ikke er ett av verdens beste land å bo i 

Hva baserer du den påstanden på, og hvem sammenligner du med?

Anonymkode: f1699...429

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er ikke det sykt? At vi ikke kan få samme behandling i ett av verdens rikeste land? 

Så du mener norsk helsevesen skal være eksperter på alle typer helsetilstander? Er du klar over hvor mye større USA er enn Norge? Det er ikke sammenlignbart på noe vis🙄

Anonymkode: f4153...325

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kunne fått tidligere hjelp hvis jeg hadde hatt råd til å betale for det. Da kunne jeg muligens unngått å ende opp som ufør. 

Hadde jeg hatt ubegrensede ressurser kunne jeg også dratt på en klinikk i USA som er spesialister på min sykdom. Jeg hadde også hatt mulighet til å betale for medisiner som ikke er på blå resept enda. 

Anonymkode: e87f6...c5e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja. I tillegg til at de kan kjøpe seg helsehjelp i utlandet kan de betale seg forbi ventelister her hjemme. Og folk med høy utdanning/status blir tatt mer på alvor når de forteller om symptomer.

Forøvrig får menn bedre helsehjelp enn kvinner, og tynne/normalvektige får bedre hjelp enn tykke/overvektige.

Anonymkode: b027a...1df

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. I tillegg til at de kan kjøpe seg helsehjelp i utlandet kan de betale seg forbi ventelister her hjemme. Og folk med høy utdanning/status blir tatt mer på alvor når de forteller om symptomer.

Forøvrig får menn bedre helsehjelp enn kvinner, og tynne/normalvektige får bedre hjelp enn tykke/overvektige.

Anonymkode: b027a...1df

Det kommer mye av at menn har mye mer konkrete helseplager enn kvinner. Vi opereres og blir friske eller dør, mens kvinner har diffuse helseplager som ikke behandles med operasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke rik, men jobber i et firma som har forsikringsavtale med Aleris. Får gratis spesialsthjep.

Anonymkode: 722b8...540

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du penger er alltid ting bedre.

Helsevesenet i norge har lav kompetanse på mange områder. Er selv livredd for å bli alvorlig syk i norge, sett for mye elendighet. Jobber selv i helsevesenet, det handler kun om penger og lav bemanning. Du skal igjennom behandlingsløpet så fort som muig.

Vi er også altfor langt bak når det kommer til kreftbehandling. Blir feil når folk drar til nabolandet som sverige for å få noe de kunne fått i norge. Betale selv må de også.

Norge er også dårlige på infeksjonsmedisin, tusenvis i norge går rundt med en form for infeksjon. Alt fra flått til andre ting, uten å få god hjelp. Eller å bli trodd i heletatt.

Anonymkode: fbbfb...9d5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får de rike bedre helsehjelp? Tenker da på at de kan reise til utlandet for å få behandling som vi ikke får i Norge. 

De betaler av egen lommebok.

Hva de gjør med sine egne penger har vel ikke du noe med? 

Anonymkode: 13707...30c

• Liker 1
Skrevet

Men hadde jeg bodd i USA, hadde jeg heller ikke fått den behandlingen eller medisinene. For der og må du ha penger, eller en bra helseforsikring, men det koster mye penger. Som ufør, så hadde jeg jo ikke hatt noe av det. Og er veldig glad for at jeg bor i Norge. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke nødvendigvis bare rike, alle ansatte i bedriften jeg arbeider i har forsikringer som sikrer hurtig behandling og valgmuligheter. 

Jeg tror slike forsikringer har blitt mer og mer vanlig i private bedrifter? 

Anonymkode: 64547...085

• Liker 1
Skrevet

Med den mangelen som er på fastleger i det offentlige- så er det ikke rart at dersom man har råd til det så kjøper man seg bedre/raskere helsehjelp et annet sted.  Dersom jeg skulle tatt feks celleprøve ved mitt lokale fastlegekontor ( der jeg for øyeblikket har vikar for vikar for fastlege) måtte jeg ventet ca 8-12 uker selv ved anomali. Rutineprøver har de ikke kapasitet til å ta. 
Privat fikk jeg time neste dag, på en klinikk som tok seg god tid, ikke nøyde seg med de tilmålte 7 offentlige minuttene… 

Anonymkode: fdb56...534

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke nødvendigvis bare rike, alle ansatte i bedriften jeg arbeider i har forsikringer som sikrer hurtig behandling og valgmuligheter. 

Jeg tror slike forsikringer har blitt mer og mer vanlig i private bedrifter? 

Anonymkode: 64547...085

Det du sier her stemmer. Jeg har arbeidet i det offentlige og da var det flere måneder venting for å få operasjon! Ordinær ventetid om du vil hos sykehuset. I tillegg fikk jeg 2% trekk i lønna for å dekke inn forsikringer.

I det private trekker de 0% av lønna, og er det en viktig operasjon får jeg bahendling i utlandet innen to uker dekket av privat helseforsikring. Det jeg får av forsikringer kan jeg objektivt se på som bedre enn de jeg fikk i det offentlige.

I tillegg, og dette her høres kanskje litt frekt ut, så "bryr de seg" om sine ansatte og gir meg en årlig helsesjekk hvor de forsøker å avdekke evt. ting som kan feile meg. De gir meg også behandling i utlandet hvis det skulle være noe galt, samt en ny vurdering av sykdom hvis jeg vil ha det om jeg ikke er fornøyd med det jeg fikk fra det offentlige.

Vi er ikke rike vi som jobber her, men vi synes alle sammen at det er veldig gode helseforsikringer hos oss. IA-avtale har vi heller ikke, men det er da ikke verre enn å få sykemelding...

Anonymkode: 793d0...ca2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...