Gå til innhold

Hytter er på billigsalg - staten bør kjøpe

Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Nå kvitter folk seg med hyttene side. Staten bør kjøpe tomter som ligger i tilslutning til viktige områder for villrein. Hyttene kan jevnes med jorden, slik at naturen kan ta vidda tilbake.

Dette er en kjempemulighet for å gjenopprette habitater i viktige områder i norge.

Her er lenke om hytteeiere i panikk:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bekymring-massiv-okning-pa-finn/77424848

Norges villreinområder:

https://www.villrein.no/om-villreinomrdene

Hadde vært fint om vi kunne tatt grepet her. Staten velter seg i midler. Hvorfor ikke gi noe av det til Nord europas siste villreinstamme.

Hadde vært en fin framtidsinvestering for de kommende generasjoner!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hyttemarkedet har vært en gedigen boble de siste årene så dette måtte komme. 

Regnskapet for hvert overnattingsdøgn en gjennomsnittsfamilie gjør på ei noenlunde ny hytte i løpet av et år er jo hinsides. For mange starter det med en nagende følelse om at en skulle brukt hytta mer, og ender opp som en negativ assosiasjon.

Anonymkode: b3c75...184

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (På 11.10.2022 den 13.00):

Nå kvitter folk seg med hyttene side. Staten bør kjøpe tomter som ligger i tilslutning til viktige områder for villrein. Hyttene kan jevnes med jorden, slik at naturen kan ta vidda tilbake.

Dette er en kjempemulighet for å gjenopprette habitater i viktige områder i norge.

Her er lenke om hytteeiere i panikk:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bekymring-massiv-okning-pa-finn/77424848

Norges villreinområder:

https://www.villrein.no/om-villreinomrdene

Hadde vært fint om vi kunne tatt grepet her. Staten velter seg i midler. Hvorfor ikke gi noe av det til Nord europas siste villreinstamme.

Hadde vært en fin framtidsinvestering for de kommende generasjoner!

Godt poeng. 

Anonymkode: ce218...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er de samme menneskene som kjøpte hytter under pandemien med nullrente som nå panikkselger, så må jeg si at folk er særdeles korttenkte. Kjøper og selger hytter som om det er en ferietur liksom.

Nordmenn er et merkelig folkeslag.

Anonymkode: 26fe9...d19

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

NRK-artikkel: Meiner for få snakkar mot hyttebygging: – Har blitt bedd om å halde kjeft.

Ikkje så lett å vere mot hyttebygging, når få tør å stå for det.

Anonymkode: 4a706...c79

Så denne nå. På NRK! Jeg mener altså at man bør gå enda lenger, og rive endel av de hyttene som ligger i utkanten av viktige beiteområder for rein. Flere artikler om samme tema:

https://www.nrk.no/norge/_-hyttebygging-er-den-storste-trugselen-mot-norsk-natur-1.14540152

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 19.34):

Hvis det er de samme menneskene som kjøpte hytter under pandemien med nullrente som nå panikkselger, så må jeg si at folk er særdeles korttenkte. Kjøper og selger hytter som om det er en ferietur liksom.

Nordmenn er et merkelig folkeslag.

Anonymkode: 26fe9...d19

Kven er det som seier at det er det samme menneska? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kven er det som seier at det er det samme menneska? :vetikke:

Viktigste her er kanskje at man kommer i gang med å bygge ned hyttelandet. Jeg er ikke imot bygging av fritidsboliger, hvis man kan sentralisere det i høye blokker rundt jernbanestasjonene i distriktene. Da vil infra, turister og næringsliv kunne fungere best mulig sammen. Og vidda får stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (11 timer siden):

Viktigste her er kanskje at man kommer i gang med å bygge ned hyttelandet. Jeg er ikke imot bygging av fritidsboliger, hvis man kan sentralisere det i høye blokker rundt jernbanestasjonene i distriktene. Da vil infra, turister og næringsliv kunne fungere best mulig sammen. Og vidda får stå. 

Har du vært i distriktene? Ikke mange jernbanestasjoner der akkurat. 

Og hvem ønsker å kjøpe en fritidsbolig i en høy blokk?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du vært i distriktene? Ikke mange jernbanestasjoner der akkurat. 

Og hvem ønsker å kjøpe en fritidsbolig i en høy blokk?

Vi må snu utviklingen med hyttebygging oppover i områder som er uberørte. Hyttebyggingen på presses inn på mer sentraliserte områder. Med eller uten jernbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (12 timer siden):

Blokker ved jernbanestasjonen???? 

Ingen vil ha fritidsboliger i høyblokker, og det går ikke å kjøre tog. Det tar jo hele helgen å reise tur retur. Togstasjoner ligger i tillegg ofte i dalsøkk, ikke på fjellet. 

Anonymkode: 46a84...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (43 minutter siden):

Vi må snu utviklingen med hyttebygging oppover i områder som er uberørte. Hyttebyggingen på presses inn på mer sentraliserte områder. Med eller uten jernbane.

Man kan stoppe utbyggingen men ikke fjerne det som allerede er. Alle har tenkt på penger. Kommunene tjener masse penger på hytteturisme og utbygging. Med all sentraliseringen så hadde flere kommuner kun blitt fraflyttet ødemark. Bygdene dør og politikerne bidrar så godt de kan for at det skal fortsette å dø ut. Kommunene må gjøre tiltak for overlevelse slik som hytter, hoteller og skianlegg. Og vindmølleparker. Grunneiere tjener en bråte penger. Sett deg i deres sted: du bor grisgrendt til, bygningsmassen trenger sårt oppgradering og vedlikehold,  jorda er ikke særlig fruktbar, det er mye stein, fjell og vidde. Noen tilbyr deg 200mill for å bygge et hyttefelt. Hvem hadde sagt nei?  

Skal vi alle bare bo i blokker i byen, spise labratoriemat og poteter, ikke kunne reise noe sted, ikke kjøre noe sted, bare ha fast plass i leiligheten og på jobb. Alltid yte mer og kreve mindre. Føle dårlig samvittighet når vi blir syk eller er til bry på noen vis.  Eller som i Kina der man har soveskuffer. Lei en skuff å sove i for et rom tar for mye plass. Da trenger vi ikke leve mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man kan stoppe utbyggingen men ikke fjerne det som allerede er. Alle har tenkt på penger. Kommunene tjener masse penger på hytteturisme og utbygging. Med all sentraliseringen så hadde flere kommuner kun blitt fraflyttet ødemark. Bygdene dør og politikerne bidrar så godt de kan for at det skal fortsette å dø ut. Kommunene må gjøre tiltak for overlevelse slik som hytter, hoteller og skianlegg. Og vindmølleparker. Grunneiere tjener en bråte penger. Sett deg i deres sted: du bor grisgrendt til, bygningsmassen trenger sårt oppgradering og vedlikehold,  jorda er ikke særlig fruktbar, det er mye stein, fjell og vidde. Noen tilbyr deg 200mill for å bygge et hyttefelt. Hvem hadde sagt nei?  

Skal vi alle bare bo i blokker i byen, spise labratoriemat og poteter, ikke kunne reise noe sted, ikke kjøre noe sted, bare ha fast plass i leiligheten og på jobb. Alltid yte mer og kreve mindre. Føle dårlig samvittighet når vi blir syk eller er til bry på noen vis.  Eller som i Kina der man har soveskuffer. Lei en skuff å sove i for et rom tar for mye plass. Da trenger vi ikke leve mer. 

Her snakker jeg om hvordan vi kan utvide habitatet til Nord Auropas siste gjenlevende villreinstamme. Nå har skrantesyken dukket opp igjen hos en simle på Hardangervidda. Og du snakker om de usle livene til menneskene? Jeg bor gjerne i en skuff i byen, og med en liten tilleggsskuff til å feriere i på landet, dersom jeg kan bruke dem begge lykkelig vitende at vi har sluttet å bygge ned villmark. Mange av hyttene du ser i fjellet, er nesten aldri i bruk. Jeg står for det jeg har sagt. Høyblokker rundt skisentrene er topp. Man sparer strøm på å bo flere sammen. Bedre brøyting. Mindre bunnfrosne rør. Fin samfunnsnytte. Den obligatoriske økonomisituasjonen blir fortsatt bra for bygda. Bra for rein og vilt som slipper å forstyrres av spredtbygd hyttebebyggelse. Osv. Osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riv ned alle hyttepalassene på 400 kvm ned til grunne. Blir kvalm av de enorme luksushyttelandsbyene med tesla'er linet opp på rekke og rad utenfor. Feks på Hafjell, helt vanvittig å se hva de har gjort med store fjellområder. I tillegg har de bygget svære hoteller og showrooms for biler og annet, midt i skibakken. Er enig om å slå et slag for villrein, men også for annet dyreliv i fjellet.

Hva i huleste skal man med slik luksus oppi fjellet.

Anonymkode: c9d6f...e2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Riv ned alle hyttepalassene på 400 kvm ned til grunne. Blir kvalm av de enorme luksushyttelandsbyene med tesla'er linet opp på rekke og rad utenfor. Feks på Hafjell, helt vanvittig å se hva de har gjort med store fjellområder. I tillegg har de bygget svære hoteller og showrooms for biler og annet, midt i skibakken. Er enig om å slå et slag for villrein, men også for annet dyreliv i fjellet.

Hva i huleste skal man med slik luksus oppi fjellet.

Anonymkode: c9d6f...e2b

Godt poeng. Andre arter bør nevnes. Det er ikke så stas hvis showroomsene fører til at fjellrevbestanden dør ut!! Jeg så kongeørn en gang i fjellet. Eiendom og penger blir lite verdt målt opp mot slike makeløse opplevelser, i et åpent landskap (uten hytter)!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Olaug Olsen skrev (På 17.10.2022 den 7.15):

Her snakker jeg om hvordan vi kan utvide habitatet til Nord Auropas siste gjenlevende villreinstamme. Nå har skrantesyken dukket opp igjen hos en simle på Hardangervidda. Og du snakker om de usle livene til menneskene? Jeg bor gjerne i en skuff i byen, og med en liten tilleggsskuff til å feriere i på landet, dersom jeg kan bruke dem begge lykkelig vitende at vi har sluttet å bygge ned villmark. Mange av hyttene du ser i fjellet, er nesten aldri i bruk. Jeg står for det jeg har sagt. Høyblokker rundt skisentrene er topp. Man sparer strøm på å bo flere sammen. Bedre brøyting. Mindre bunnfrosne rør. Fin samfunnsnytte. Den obligatoriske økonomisituasjonen blir fortsatt bra for bygda. Bra for rein og vilt som slipper å forstyrres av spredtbygd hyttebebyggelse. Osv. Osv.

Er langt på vei enig med deg. Selv har jeg vokst opp med tilgang på flere hytter på fjellet. Det har vært fantastisk flott, men vi må innse at vi deler dette landet (og planeten for den saks skyld) med langt flere enn våre medmennesker. Vi må kutte rasering av utmark nå. Vi kan ikke la kapitalismen styre dette alene for folk er nå en gang slik at penger overstyrer det meste. Derfor må det lover og regler til.

Jeg er allikevel veldig for at folk skal få oppleve naturen vår. Det er sunt for kropp og sjel.  Kan derfor akseptere en og annen overnattingshytte i regi av DNT eller noe slikt.

Anonymkode: ce218...f84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som trodde de gjorde en good deal i 2020 da de kjøpte hytter billig med 0-rente fikk ikke så mye glede av hyttene sine. Knappe 2 år senere er hyttemarkedet rasert og utgiftene såpass høye at nå er hyttene på salg igjen. 

Det er ikke veldig dumt at staten kjøper noen hytter, spesielt langs populære turområder, men ikke for å rive dem. Mye bedre å drive dem med noe godt og varmt å drikke og å spise for turgåere. Kanskje med billig overnatting hvis noen skulle vært uheldig med været ute på tur og ikke kan komme seg hjem for natta. 

Men nei, tror ikke staten skal bruke penger på å hjelpe disse menneskene på noen som helst måte:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tiltales-for-mishandling-og-drap-av-reinsdyr-1.12691542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (11 timer siden):

De som trodde de gjorde en good deal i 2020 da de kjøpte hytter billig med 0-rente fikk ikke så mye glede av hyttene sine. Knappe 2 år senere er hyttemarkedet rasert og utgiftene såpass høye at nå er hyttene på salg igjen. 

Det er ikke veldig dumt at staten kjøper noen hytter, spesielt langs populære turområder, men ikke for å rive dem. Mye bedre å drive dem med noe godt og varmt å drikke og å spise for turgåere. Kanskje med billig overnatting hvis noen skulle vært uheldig med været ute på tur og ikke kan komme seg hjem for natta. 

Men nei, tror ikke staten skal bruke penger på å hjelpe disse menneskene på noen som helst måte:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tiltales-for-mishandling-og-drap-av-reinsdyr-1.12691542

Her er det en misforståelse ute og går. Jeg snakker om villrein, ikke tamrein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...