AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg ble ferdig utdannet sosionom for 1,5 år siden. Jeg søker på alt av faste jobber som er relevante. Jeg kommer av og til videre til intervju, men det stopper som regel der. Etter en mnd som tilkallingsvikar på et sted, fikk jeg vikariat, før jeg nå er tilbake som tilkallingsvikar. Jeg er tilkallingsvikar på to ulike arbeidsplasser, og får høre at jeg gjør en god jobb. Jeg blir så sliten og motløs, alt jeg ønsker meg er en fast og stabil arbeidshverdag.. Jeg må alltid være tilgjengelig på tlf, svarer jeg for sent kan noen andre ha fått vakten. Kverner hele tiden over dette med jobb, og mistrives på den ene jobben. Jeg blir alltid utkonkurrert av søkere med mer erfaring og videreutdanning. Jeg skulle gjerne tatt videreutdanning, men de fleste krever 2 års erfaring 100% eller at man er i minst 50% fast jobb under utdanningsløpet. Det er håpløst. Jeg er over 25 år, har ikke barn og er frisk og rask, det må da finnes en fast jobb for meg også? Hva kan jeg gjøre for å komme videre? Jeg søker som sagt på alle relevante (med gode søknader som tilpasses utlysningen), jeg har sendt flere åpne søknader på mail og ringt noen steder. Bor i en av de større byene. Anonymkode: bb240...f29 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 amz skrev (24 minutter siden): Hva er du utdannet som? H*n skrev jo sosionom 🤦🏼♀️ Anonymkode: a7b52...917 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Hm, høres rart ut. Jeg er også sosionom og har til nå ikke hatt problem med å få jobb. Søker du i hele landet eller kun der du bor? Og søker du på alle typer jobber? Etter min erfaring er det relativt lett å få jobb som miljøterapeut Anonymkode: 958dd...d6a
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Det er dessverre blitt ganske vanlig at man må være i arbeidslivet et år eller to før man får seg fast jobb. Kan du ha håp om å få noe fast der du jobber nå? Som regel er det lettere å "snike seg inn bakveien" enn å få fast jobb på et nytt sted etter intervju.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Vi er to som ikke synes det er lett å få fast jobb 😕 Hilsen sosionom, utdannet sommeren 2022 (ikke at det er så lenge, men). Anonymkode: cc6ee...add 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hm, høres rart ut. Jeg er også sosionom og har til nå ikke hatt problem med å få jobb. Søker du i hele landet eller kun der du bor? Og søker du på alle typer jobber? Etter min erfaring er det relativt lett å få jobb som miljøterapeut Anonymkode: 958dd...d6a Søker kun i denne byen, da jeg har samboer med fast jobb her. Ser det ikke som aktuelt å flytte nå, da vi nettopp har fått flytte sammen etter å ha bodd i hver vår by under hele studieperioden min. Vi trenger å få ha en hverdag sammen, ikke flere år med avstand. Søker på alle utlysninger som er relevante. Begge tilkallingsjobbene mine er som miljøterapeut. Anonymkode: bb240...f29 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 Forstår det veldig godt!! Fast jobb er så viktig for trygghet og forutsigbarhet. Anonymkode: 7a9ab...58a 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble ferdig utdannet sosionom for 1,5 år siden. Jeg søker på alt av faste jobber som er relevante. Jeg kommer av og til videre til intervju, men det stopper som regel der. Etter en mnd som tilkallingsvikar på et sted, fikk jeg vikariat, før jeg nå er tilbake som tilkallingsvikar. Jeg er tilkallingsvikar på to ulike arbeidsplasser, og får høre at jeg gjør en god jobb. Jeg blir så sliten og motløs, alt jeg ønsker meg er en fast og stabil arbeidshverdag.. Jeg må alltid være tilgjengelig på tlf, svarer jeg for sent kan noen andre ha fått vakten. Kverner hele tiden over dette med jobb, og mistrives på den ene jobben. Jeg blir alltid utkonkurrert av søkere med mer erfaring og videreutdanning. Jeg skulle gjerne tatt videreutdanning, men de fleste krever 2 års erfaring 100% eller at man er i minst 50% fast jobb under utdanningsløpet. Det er håpløst. Jeg er over 25 år, har ikke barn og er frisk og rask, det må da finnes en fast jobb for meg også? Hva kan jeg gjøre for å komme videre? Jeg søker som sagt på alle relevante (med gode søknader som tilpasses utlysningen), jeg har sendt flere åpne søknader på mail og ringt noen steder. Bor i en av de større byene. Anonymkode: bb240...f29 Jeg anbefaler deg å ikke henge deg opp i å få fast jobb, for det er vanskelig nok for de med høyere ansiennitet. Du er fortsatt fersk i arbeidsmarket, så lurt å være realistisk og taktisk deretter. Heller søk vikariater og engasjementer eller jobb gjennom vikarbyrå, for du får uansett en fot innenfor som gir deg mye bedre muligheter etterhvert. Og har du jobb, så får du lettere jobb. Husk å ring kontaktpersoner på forhånd og presenter deg kort med evt ett spm om stillingen, men gjør det kort. Via vikarbyrå kan du evt snakke mer med kontaktpersonen. Ønsket deg lykke til! Anonymkode: f5a3a...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 Sosionom? Er ikke det typisk utdanning for jobb hos NAV? Har du søkt der? De trenger vel alltid folk. Anonymkode: 47c3b...1ec
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søker kun i denne byen, da jeg har samboer med fast jobb her. Ser det ikke som aktuelt å flytte nå, da vi nettopp har fått flytte sammen etter å ha bodd i hver vår by under hele studieperioden min. Vi trenger å få ha en hverdag sammen, ikke flere år med avstand. Søker på alle utlysninger som er relevante. Begge tilkallingsjobbene mine er som miljøterapeut. Anonymkode: bb240...f29 De kapitalistiske reglene skiter lang vei i at noen må bo sammen med samboeren en plass. Og ja, selv sosionom må forholde seg til de kapitalistiske brutalitets-mekanismene som så pent heter "fleksibilitet", der det hintes til at du bør flytte til Kirkenes (nesten på grensa til Russland) om det er det som må til for å få jobb. Dessverre er Norge et veldig langstrakt land. Det hadde vært mye lettere om vi var mer kompakte arealmessig slik Danmark, Nederland og Belgia er. Dessuten er det vel mange nok damer som har tatt sosionom utdanningen i en årrekke. Jeg kan ikke huske å ha lest noe sted de siste årene at man trenger sååå mange sosionomer og at det skulle være mangel på dette. Faktisk så skrev SSB for 20 år siden - i 2002 - at det allerede skulle bli for mange sosionomer ut på 2000-tallet. Dette er altså for 20 år siden https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/for-mange-barnevernspedagoger-og-sosionomer Anonymkode: da981...022 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Søker kun i denne byen, da jeg har samboer med fast jobb her. Ser det ikke som aktuelt å flytte nå, da vi nettopp har fått flytte sammen etter å ha bodd i hver vår by under hele studieperioden min. Vi trenger å få ha en hverdag sammen, ikke flere år med avstand. Søker på alle utlysninger som er relevante. Begge tilkallingsjobbene mine er som miljøterapeut. Anonymkode: bb240...f29 Hvilken by bor du i? Jeg slet veldig med å få jobb i Trondheim, men da jeg søkte til Oslo, Bergen etc. ble det mye lettere. Fikk bare vikariat i Trondheim, men fikk fast jobb med en gang i Bergen. Anonymkode: 958dd...d6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå