AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Reklamene som kommer på facebook og andre sosiale medier er ofte relatert til noe jeg tidligere har googlet. F.eks får jeg reklamer for nettbutikker jeg tidligere har vært innpå. Men, kan jeg også få reklame for ting andre som bruker samme WiFi har vært inne på? Jeg spør fordi jeg nå får opp en side som selger forlovelsesringer. Jeg har aldri vært på den nettbutikken, og mistenker at min samboer kanskje har det? Er det noen som har peiling på dette?🙈 Anonymkode: e7f40...a5f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Du kan trykke på noe der det kommer opp hvorfor du ser reklamen. Antakeligvis kommer det opp pga at du er i et forhold på Facebook, men ikke forlovet eller gift. Muligens pga alder også. Wifi-teorien din KAN også stemme, men det vil nok aldri Facebook innrømme, for det er i såfall et kraftig brudd på personvernet. Men har opplevd å få opp reklame på ting vi har SNAKKET om, muntlig. Så Facebook driter nok i personvern. Jeg holder uansett en knapp på at de som står oppført som i et forhold er målgruppen til denne reklamen. Anonymkode: e27c3...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Hender seg at man får opp reklame på ting man ikke har sett på før fordi de tester dine interesser for det for å kunne tilpasse reklamene. Samtidig, jeg har fått opp reklame på ølbryggerutstyr uten å ha googlet noe, men min samboer driver med ølbrygging. Anonymkode: af268...913
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 I utgangspunktet NEI. MEN reklamene (om du ikke har skrudd av cookies, og personalisert reklame) tar utgangspunkt i kjønn, aldersspenn og geografisk område, så ofte får en kvinne i 22-30 års alder reklame for babyprodukter, forlovelse, bolig, bil - dette fordi det er klassisk for den aldersgruppen. Det kan også være at noen i samme området har søkt hyppig på disse tingene. Det kan også være at du har vært inne på nettsider/søkt eller googlet etter butikker/plasser som vanligvis selger smykker, derav også forlovelsesringer Vi legger igjen flere digitale spor enn vi er klar over. Det at facebook/google/ eller andre store giganter lytter på deg er bare tøv, det er debunked så mange ganger, men dere får tro hva dere vil, bare å hive alt av teknologi og gå en annen plass Anonymkode: 325da...a45 1
Ost Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 (endret) Reklame er basert på "Targeting/Advertising cookies" og tar utgangspunkt i den enheten du er på (mobil, pc, etc). Hvilken reklame du ser kan ikke bli påvirket av andre på samme Wifi nettverk. Dersom PCen / mobilen / nettbrettet ditt har hørt at du eller noen i nærheten har sagt "forlovelsesring" så kan du ende opp med å få reklame for det. Se eksempelet under. https://www.youtube.com/watch?v=zBnDWSvaQ1I Til AB over: Det kommer an på hva du mener med lytter på. Det er ikke folk der som sitter og hører på deg, men algoritmer som analyserer det du sier. Mikrofonen på telefonen er som regel på konstant med mindre du skrur det av. Endret 11. oktober 2022 av Ost
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg får av en eller annen grunn opp reklame fra nettsider min mann har vært på. Anonymkode: 573d9...cf1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg får av en eller annen grunn opp reklame fra nettsider min mann har vært på. Anonymkode: 573d9...cf1 Kan dere være logget inn på samme konto? Anonymkode: 325da...a45
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 20 minutter siden, Ost said: Reklame er basert på "Targeting/Advertising cookies" og tar utgangspunkt i den enheten du er på (mobil, pc, etc). Hvilken reklame du ser kan ikke bli påvirket av andre på samme Wifi nettverk. Dersom PCen / mobilen / nettbrettet ditt har hørt at du eller noen i nærheten har sagt "forlovelsesring" så kan du ende opp med å få reklame for det. Se eksempelet under. https://www.youtube.com/watch?v=zBnDWSvaQ1I Til AB over: Det kommer an på hva du mener med lytter på. Det er ikke folk der som sitter og hører på deg, men algoritmer som analyserer det du sier. Mikrofonen på telefonen er som regel på konstant med mindre du skrur det av. Har du sett followup videoen? https://www.youtube.com/watch?v=kv8gvXPwWjY&t=0s Jeg har aldri fått opp noe relevant reklame, fordi jeg skrudd av alt av personalisert reklame, og får heller ikke opp reklame for ting jeg søker på google. Unntaket er finn.no og boliger i området jeg bor i. Anonymkode: 325da...a45
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan dere være logget inn på samme konto? Anonymkode: 325da...a45 Nei det er vi ikke. Han søker ting på nett på sin mobil, og jeg får opp reklame på min Facebook bl.a. Anonymkode: 573d9...cf1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 Det samme skjer her, skjønte når samboer hadde tenkt å kjøpe seg PS4 for å si det sånn, noe jeg aldri har søkt på… Skjedd flere ganger, veldig idiotisk. Anonymkode: 4744f...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 Facebook overvåker alt. Jeg og min venninne satt sammen, ikke pålogget noen wifi når hun på sin mobil var på en nettside å bestillte kaffekapsler. 3 minutter etter har JEG reklame for denne nettsiden på min facebook. Har opplevd det med andre ting også. Anonymkode: 59cf1...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå