AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hei, jeg ser at Nordea reklamerer med ca. 3% effektiv rente rente på sine boliglån til unge eller ditt første hjem via fagforeninger som UNIO Jeg sliter med å forstå det, for «alle andre» har sin beste utlånsrente på 3.5%, f.eks. LOfavør gjennom Sparebank1. Spørsmålet mitt blir da er det noen som har dette lånet og har fått varsel om renteøkning? Driver de med skitten markedsføring hvor de reklamerer for sine «gamle renter» før renteøkningen som kommer? Eller er de faktisk på 3%? Anonymkode: 0160c...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Del Skrevet 11. oktober 2022 Har hatt 3,03 i Nordea, men med denne renteøkningen blir den 3,5. Kan godt hende det er litt skitten markedsføring, men det kan selvsagt også være at de gir 3% via UNIO for å få unge inn på boligmarkedet. Ville hørt med dem hvis du vurderte å ta opp lån der. Anonymkode: 472c8...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. oktober 2022 #3 Del Skrevet 11. oktober 2022 Nå står det jo på alle nettsidene til Nordea at det nettopp har vært renteheving og at renten er endret. Tar sikkert litt tid å oppdatere alle medlemsavtalene Ny renteendring På grunn av renteøkningen fra Norges Bank 22. september har vi endret renten for flere av våre boliglån. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har 2,94% med LOfavør i SpareBank1. Anonymkode: ef43e...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Del Skrevet 11. oktober 2022 3,94 her i min bank. 😣 Anonymkode: f894b...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg ser at Nordea reklamerer med ca. 3% effektiv rente rente på sine boliglån til unge eller ditt første hjem via fagforeninger som UNIO Jeg sliter med å forstå det, for «alle andre» har sin beste utlånsrente på 3.5%, f.eks. LOfavør gjennom Sparebank1. Spørsmålet mitt blir da er det noen som har dette lånet og har fått varsel om renteøkning? Driver de med skitten markedsføring hvor de reklamerer for sine «gamle renter» før renteøkningen som kommer? Eller er de faktisk på 3%? Anonymkode: 0160c...a39 Det er jo ikke skitten markedsføring når renten ikke er satt opp fra virkende dato enda. De setter jo ikke opp prisen før gjeldende dato, da må jo kundene betale mer enn nødvendig. Og det står tydelig ang renteøkning på sidene. Anonymkode: a20e9...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har fagforeningslån i annen bank, og den er også ca 3% etter økningen i november Anonymkode: b8071...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har fagforeningslån i annen bank, og den er også ca 3% etter økningen i november Anonymkode: b8071...dc9 Jøss, hvilken bank er det? Jeg har gjennom LOFavør i Sparebank1 fått førstegangskjøper-lån med rente på rett under 3% nå. Er bare noen mnd siden vi kjøpte, kan ikke huske å ha sett noen tilbud som var bedre enn det vi fikk, selv de vi ikke kvalifiserte for som grønne lån og slikt. Anonymkode: 1007c...e1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jøss, hvilken bank er det? Jeg har gjennom LOFavør i Sparebank1 fått førstegangskjøper-lån med rente på rett under 3% nå. Er bare noen mnd siden vi kjøpte, kan ikke huske å ha sett noen tilbud som var bedre enn det vi fikk, selv de vi ikke kvalifiserte for som grønne lån og slikt. Anonymkode: 1007c...e1e Altså det er rett under 3% etter august-økningen. Straks blir det økt til rett under 3,5% når renteøkningen fra september kicker inn, og hvis det blir en dobbeltøkning i november også så blir det rett under 4%. Lånet ditt hadde i så fall 1% rente før økningen i juni? Bare 0,25% over styringsrenta? Sikker på du har tunga rett i munnen og fått med deg alle renteøkningene og at boliglånets rente ikke øker før noen uker etter sentralbanken hever renta? Siste endringer av styringsrenta 23. september 2021: 0 => 0,25% 16. desember 2021: 0,25 => 0,50% 24. mars 2022: 0,50 => 0,75% 26. juni 2022: 0,75 => 1,25% 18. august 2022: 1,25 => 1,75% 22. september 2022: 1,75 => 2,25% Kilde: Norges bank Anonymkode: 1007c...e1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo ikke skitten markedsføring når renten ikke er satt opp fra virkende dato enda. De setter jo ikke opp prisen før gjeldende dato, da må jo kundene betale mer enn nødvendig. Og det står tydelig ang renteøkning på sidene. Anonymkode: a20e9...a95 For det meste bruker bankene å gi den tidligere renta til de kundene som har boliglån fra før frem til dato for renteøkning, men nye kunder må ta den nye renten fra lånet starter. Mulig Nodrea praktiserer det sånn at nye lån også får den renten som var før økningen? Det høres dog. rart ut newman01 skrev (4 timer siden): Nå står det jo på alle nettsidene til Nordea at det nettopp har vært renteheving og at renten er endret. Tar sikkert litt tid å oppdatere alle medlemsavtalene Ny renteendring På grunn av renteøkningen fra Norges Bank 22. september har vi endret renten for flere av våre boliglån. Jeg kjøper mye heller denne forklaringen - at de ikke klarer å oppdatere alle medlemsavtalene sine og derfor står mange av de med renten før renteøkningen. De har jo eksterne sider som er hos fagforeningene hvor de kanskje må sende dette inn til hver av dem og de selv må endre teksten. Anonymkode: 9468a...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Del Skrevet 11. oktober 2022 Byttet fra Nordea i vår pga renten. Får nå 3,05 nominell, 3,09 effektiv, ved renteøkning i oktober. Det er siste varsel jeg har fra banken. Anonymkode: a52ef...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #12 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For det meste bruker bankene å gi den tidligere renta til de kundene som har boliglån fra før frem til dato for renteøkning, men nye kunder må ta den nye renten fra lånet starter. Mulig Nodrea praktiserer det sånn at nye lån også får den renten som var før økningen? Det høres dog. rart ut Jeg kjøper mye heller denne forklaringen - at de ikke klarer å oppdatere alle medlemsavtalene sine og derfor står mange av de med renten før renteøkningen. De har jo eksterne sider som er hos fagforeningene hvor de kanskje må sende dette inn til hver av dem og de selv må endre teksten. Anonymkode: 9468a...b7c Renteøkninger gjelder fra en gitt dato, kunder som kommer inn like før varsles om forbehold i lånepapirene de signerer og setter opp fra samme dato som resten så lenge økningen allerede er bestemt fram i tid og det er under 6 uker til. Medlemsavtaler er ofte tregere med renteøkning, det stemmer, og hvis man da blir kunde før renteøkninger for avtalen er bestemt så gjelder 6 ukers varsling som hos resten av kundene med den samme avtalen. Alle vet at renten skal opp. Er man usikker på når avtalen vil berøres og om den er berørt allerede må man ta kontakt med banken og spørre. Anonymkode: a20e9...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 11. oktober 2022 #13 Del Skrevet 11. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Byttet fra Nordea i vår pga renten. Får nå 3,05 nominell, 3,09 effektiv, ved renteøkning i oktober. Det er siste varsel jeg har fra banken. Anonymkode: a52ef...94f Hvor fant du bank med 0,5% bedre rente? Den eneste med bedre betingelser er Sbanken sitt rammelån, nybygger.no eller Statens Pensjonskasse. De har alle spesielt sære krav. Sbanken - må være under 50%, rammelån Nybygger.no - må være under 50%, rammelån Statens Pensjonskasse - Må jobbe i staten og maks 2.3 millioner Ok da, jeg vet Nordnet gir 2,52% effektiv rente hvis du har investert over 10 millioner hos dem 😄 Endret 11. oktober 2022 av Gjest5656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Del Skrevet 12. oktober 2022 Gjest5656 skrev (13 timer siden): Hvor fant du bank med 0,5% bedre rente? Den eneste med bedre betingelser er Sbanken sitt rammelån, nybygger.no eller Statens Pensjonskasse. De har alle spesielt sære krav. Sbanken - må være under 50%, rammelån Nybygger.no - må være under 50%, rammelån Statens Pensjonskasse - Må jobbe i staten og maks 2.3 millioner Ok da, jeg vet Nordnet gir 2,52% effektiv rente hvis du har investert over 10 millioner hos dem 😄 Himla, som ikke krever verken medlemskap noen steder, eller at man har lønnskonto der. Ikke gjør de forskjell på belåningsgrad av boligen heller, jeg har rundt 70 % belåningsgrad. Ser at de sier 3,55 % på nettsidene sine, samtidig sier de at alle kunder får samme rente. Jeg sjekket brev fra de om siste renteendring senest i går, som oppgir det jeg skrev i forrige post. Og i mai fikk jeg 0,7 % lavere rente ved å bytte fra Nordea til Himla. Anonymkode: a52ef...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alli634 Skrevet 12. oktober 2022 #15 Del Skrevet 12. oktober 2022 Jeg har Nordea og boliglån gjennom YS. Er også premium-kunde av noe slag, men vet ikke om det har så mye å si på boliglånet, tror det er mest om mastercard og andre goder. Har i dag nominell rente på 2,84% og effektiv på 2,95%. Etter 7.november økes de til 3,34% og 3,46% 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Del Skrevet 12. oktober 2022 Har boliglånet vårt hos Nordea og vi har 3.20% nominell rente akkurat nå. Fra november er nominell rente på 3.70% og effektiv blir 3.80%. Vi har ingen fagforeningsmedlemskap, da. Anonymkode: 28d76...682 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #17 Del Skrevet 12. oktober 2022 boliglånet mitt var på 6,25% for 12år siden, regner med vi er på vei tilbake dit. Anonymkode: f20b8...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå