Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i et lite firma der det har vært mye intriger og baksnakking siste tiden. Har nå skjønt at det er en ansatt som trekker i trådene. Hun og jeg har vært i firmaet like lenge og er på samme nivå, men jeg har slitt med å stole på henne og har hatt følelsen av at ting jeg sier kommer videre. Da jeg og en nyansatt fant tonen, gikk hun til henne og sa jeg snakket dritt om henne. Denne nyansatte har jeg personalansvar for og jeg var i en periode bekymret for at hun ikke håndterte jobben sin. Dette nevnte jeg til min kollega i all konfidensialitet og hun gikk da rett videre til eieren av firmaet og ikke minst til den nyansatte. Resultatet var at jeg ble tatt fra personalansvaret for denne nyansatte, miljøet ble iskaldt og jeg blir beskyldt for baksnakking.

Skjønner nå at denne kollegaen har manipulert og kjørt en splitt og hersk taktikk. Det hjelper heller ikke at hun smisker med eieren av firmaet som kjøper alt hun sier. 

Hvordan håndtere denne personen og situasjonen?

Anonymkode: 6d8e8...aa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobber i et lite firma der det har vært mye intriger og baksnakking siste tiden. Har nå skjønt at det er en ansatt som trekker i trådene. Hun og jeg har vært i firmaet like lenge og er på samme nivå, men jeg har slitt med å stole på henne og har hatt følelsen av at ting jeg sier kommer videre. Da jeg og en nyansatt fant tonen, gikk hun til henne og sa jeg snakket dritt om henne. Denne nyansatte har jeg personalansvar for og jeg var i en periode bekymret for at hun ikke håndterte jobben sin. Dette nevnte jeg til min kollega i all konfidensialitet og hun gikk da rett videre til eieren av firmaet og ikke minst til den nyansatte. Resultatet var at jeg ble tatt fra personalansvaret for denne nyansatte, miljøet ble iskaldt og jeg blir beskyldt for baksnakking.

Skjønner nå at denne kollegaen har manipulert og kjørt en splitt og hersk taktikk. Det hjelper heller ikke at hun smisker med eieren av firmaet som kjøper alt hun sier. 

Helt riktig av henne. Når du har personalansvar for en går du ikke og snakker om vedkommende til andre ansatte. 

Anonymkode: 7e3b6...f08

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette nevnte jeg til min kollega i all konfidensialitet og hun gikk da rett videre til .....

....kjøper alt hun sier. 

Vel, nå fant du ut at det ikke er noe som heter "konfidensialitet" blant kollegaer 😂

Dessuten, så virker det på meg at du ikke er stort bedre enn denne kollegaen din. Du gikk nettopp til kollegaen for å snakke negativt (som du så pent kaller det: håndtere jobben sin) om hun/han nyansatte. At du ikke ser det selv, er ganske ironisk.

Anonymkode: 8d367...301

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, nå fant du ut at det ikke er noe som heter "konfidensialitet" blant kollegaer 😂

Dessuten, så virker det på meg at du ikke er stort bedre enn denne kollegaen din. Du gikk nettopp til kollegaen for å snakke negativt (som du så pent kaller det: håndtere jobben sin) om hun/han nyansatte. At du ikke ser det selv, er ganske ironisk.

Det er helt vanlig at mellomledere snakker sammen om utfordringer på sine avdelinger, det er helt vanlig kutyme og ikke baksnakking.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt vanlig at mellomledere snakker sammen om utfordringer på sine avdelinger, det er helt vanlig kutyme og ikke baksnakking.

Hos idiot-bedrifter er det sikkert vanlig, ja. Det vanlige hos normale folk og normale bedrifter er å ta den samtalen mellom dere to, nemlig mellom deg og den nyansatte. Fortelle han eller henne om at du er "litt bekymret for at hen ikke håndterer jobben", så må du stille opp for personen og spørre om personen trenger noe hjelp (avlastning av arbeidsoppgaver for en periode) eller noe mer opplæring - du vet, det man egentlig skal gjøre for sine NYansatte, nemlig introdusere dem GRUNDIG, nevnte jeg GRUNDIG? når det gjelder hvordan din bedrift eller avdeling "opererer" i henhold til arbeidsoppgaver. Men jeg skjønner at dette blir litt vanskelig for enkelte. Og nei, 2 dagers "opplæring" er ikke opplæring.

Alt som har med personalsaker skal diskuteres kun mellom den det gjelder (den nyansatte) og deg som har ansvaret for dette. Du skal ikke diskutere dette overhodet med folk (andre mellomledere) som ikke har noe med den nyansatte å gjøre.

Så svaret på spørsmålet ditt er: Se deg selv først i speilet, og ikke diskuter nyansatte du har ansvaret for, til en tredje part som ikke har spesifikt noe med den nyansatte å gjøre.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er bare mennesker, og vi alle trenger noen å betro oss til.. ting som føltes naturlig å si da, kan plutselig vise seg å blusse opp til noe gigantisk. Heretter får du bare være helt profesjonell, og så får du heller være kort til kollegaene og ikke gi noe av deg selv. Jobb er jobb, liksom. Surt er det, men kanskje verdt det. Jeg angrer ihvertfall på de gangene jeg har åpnet meg opp for folk på jobb, f eks i forbindelse med jobbfest eller bare på en bra dag. Man tror liksom man har funnet tonen med noen, men så settes man fort tilbake igjen når det dukker opp et problem eller man har gjort noe «feil» og den samme personen plutselig blir din irettesetter eller «overmann.» Utrolig irriterende.

Anonymkode: f3bd2...15c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det er en eneste bedrift som er helt vanntett sjefene i mellom, vel. Det er klart de snakker sammen om problemer i bedriften, om det så er tilknyttet spesielle ansatte. De som sier noe annet lyver.

På min jobb kan f eks den ene sjefen komme å si at «*andre sjefen* var ikke helt fornøyd med ditt og datt», og da tar jeg det selvfølgelig ikke personlig, men sørger for å gjøre det rett neste gang.

Anonymkode: f3bd2...15c

Skrevet

Kjipt å bli fersket i baksnakking på jobb. Spesielt når du har personalansvar for denne personen. Satser på at du har lært nå. 

Anonymkode: 00d1a...26e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjipt å bli fersket i baksnakking på jobb. Spesielt når du har personalansvar for denne personen. Satser på at du har lært nå. 

Problemet her er ikke den kommentaren jeg dessverre delte med denne kollegaen om at den nyansatte ikke helt leverte når hun spurte hvordan det gikk. Problemet er at denne personen lekker i alle retninger og koker en suppe på dette, og dermed skaper unødvendig splid i et lite firma. Og ja, jeg har lært å ikke stole på noen, selv mellom ledere.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet her er ikke den kommentaren jeg dessverre delte med denne kollegaen om at den nyansatte ikke helt leverte når hun spurte hvordan det gikk. Problemet er at denne personen lekker i alle retninger og koker en suppe på dette, og dermed skaper unødvendig splid i et lite firma. Og ja, jeg har lært å ikke stole på noen, selv mellom ledere.

Jo, det er definitivt problematisk at du som leder snakket negativt om en av de andre ansatte (som du har personalansvar for) til en kollega. Jeg ville ikke hatt deg som sjef og jeg ville revurdert å la deg ha personalansvar i det hele tatt. At du ikke ser dette selv vitner om dårlig selvinnsikt. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...