Gå til innhold

Fått jobbtilbud og kontrakt, men veldig misfornøyd med lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 årig høyskoleutdanning og har fått tilbud om en jobb der grunnlønna er 410 000 og i tillegg kommer et medlevertillegg på 72 000, og da får man IKKE kveldstillegg eller helgetillegg. Eneste man får i tillegg er eventuelt helligdagstillegg. Så 482 000 er det jeg kan regne med å tjene på et år. 

Har også fått et tilbud i kommunen der grunnlønna er 469500 + at man kan regne med minst 50 000 ekstra i kveld og helgetillegg. Her kommer jeg altså godt over 500 000. 

Hvordan ville dere gått fram her. Prøvd å forhandle lønn? Hvordan gjøre det i så fall? 

Fordelen med medlever er at jeg kan jobbe ekstra ved siden, minuset er at grunnlønna er helt elendig, vet ikke om man tjener pensjon på tillegget? + at man er mye flere døgn på jobb enn de som jobber vanlig turnus.

Jeg må også regne med 4000 ca. I reiseutgifter på medleverjobben, så selv om jeg jobber ekstra så går det til reiseutgifter. 

Heller mot den andre jobben, men har på en måte sagt ja til denne, men ikke signert noe enda. 

Anonymkode: 1017d...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

410k med 4000 i reiseutgifter? 

Her kommer du bedre ut I kassa på den lokale rema. For et elendig tilbud. 

Anonymkode: 88b7a...897

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er sånn at du egentlig hadde ønsket medleverjobben hadde lønna vært bedre, hadde jeg gitt beskjed om at du har mottatt et annet jobbtilbud med den og den lønna, og at du gjerne ønsker å takke ja til dem, men om de ikke klarer å matche lønnstilbudet, så kan du dessverre ikke det.
Du har ikke signert noe, og du hadde uansett hatt prøvetid og kunne sluttet innen et par uker (regner jeg med). 

Skrevet

Jeg har jobbet der via et vikarbyrå allerede, men lønnen de tilbyr meg som fast er dårligere enn jeg fikk fra før av.

Skjønner ikke at folk godtar dette her..., mtp timene man er på jobb er timelønnen nede i 167 kr 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet der via et vikarbyrå allerede, men lønnen de tilbyr meg som fast er dårligere enn jeg fikk fra før av.

Skjønner ikke at folk godtar dette her..., mtp timene man er på jobb er timelønnen nede i 167 kr 

Helt utrolig hva folk godtar.

Folk er faen meg dumme. Alt under 500k er sosial dumping i mine øyne, vi bor i norge. Et ekstremt kostbart land å leve i.

Anonymkode: 270ba...38d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt utrolig hva folk godtar.

Folk er faen meg dumme. Alt under 500k er sosial dumping i mine øyne, vi bor i norge. Et ekstremt kostbart land å leve i.

Anonymkode: 270ba...38d

Hvordan sosial dumping?  Så lenge man er lønnet i henhold tariffen, så er alt innafor. Lav lønn? Ja, men hva kan man gjøre?

Anonymkode: 31c40...678

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan sosial dumping?  Så lenge man er lønnet i henhold tariffen, så er alt innafor. Lav lønn? Ja, men hva kan man gjøre?

Anonymkode: 31c40...678

Enig i at det kanskje ikke er sosial dumping, men det er altfor lav lønn med tanke på all tiden man er på jobben. 72000 skal liksom kompensere for at man bor på jobben. Men det går jo opp i spinninga når man ikke får helg eller kveldstillegg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor i alle dager vurderer du dette i det hele tatt? 

De fleste skjønner at man ikke skifter jobb for å få verre vilkår, det må da disse nissene som har tilbudt deg dette også skjønne. 

Dette skal du ikke finne deg i, legg fram tall og fakta, det er det som kalles forhandling. Firer de ikke, så har du jo et annet og bedre alternativ :) 

Skrevet

Hadde forhandlet om mer  i lønn eller andre fordeler som kan gjøre opp for den elendig lønnen. Hvis de ikke ønsker å være med på det, da takker jeg nei, bedre å være arbeidsledig  enn den lønnen. Husk du har mange muligheter med høyre utdanning, kommer self på din studieretning, men fortsatt, du er verdt mer. 

Anonymkode: 7b9c5...fa7

Skrevet

Er det lønn i stillingsprosent du sammenlikner? I tilfelle, er stillingene samme størrelse. Hvis begge jobbene er stillinger i 100% hadde jeg

a) prøvd å forhandle lønn 

b)tatt jobben som betalte best. 

Skrevet

Har folk mista magemål totalt her?

Ca 500 000 er medianlønn i Norge, altså den midterste/mest vanlige lønnen.

Det betyr at halvparten i Norge har lavere lønn enn 500 000.

Å få ca 500 000 i startlønn er ikke dårlig!

Da har en nokså urealistisk forestilling om arbeidslivet.

Ja, en kan tjene høyere timelønn som innleid via vikarbyrå - men da med all usikkerhet, manglende mulighet til å få lån osv som det innebærer.

Fast stilling gir mange rettigheter og trygghet du ikke har som vikar på timesbasis.

Anonymkode: 2fcb8...87b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det betyr at halvparten i Norge

Fullstendig feil, når du først skal "briefe" med hva medianlønn er. Medianlønna anslås å ligge på et sted mellom 565.000 - 575.000 kroner for dette året her (2022). Det er altså ikke noe poeng at du begynner å dra tall fra 2018 eller 2019 eller hva det måtte være du mener er liksom "riktig". 

500.000 kr er dermed kun 85% av medianlønna. 

Man kan trygt si at 475.000 kr brutto er i alle fall patetisk, om du mente at 500.000 er "god lønn", for 475.000 kr ligger ca 100.000 kroner lavere enn medianlønna per HØSTEN 2022.

Ja, så man kan trygt si at lønn på ca 475.000 er tragisk lavt nå om dagen. 

Legg merke til at når man uttaler seg om at 475.000 er like, så er utgangspunktet at man er helt singel, ikke har noe formue selv og heller ikke noe arv i vente fra foreldrene. Det eneste man mest sannsynlig "har" er studielån som man må betale ned på. 

Da er man faktisk helt alene, og hvis man bor alene og må bære alle utgiftene alene, så er 475.000 brutto absolutt for dårlig per høst 2022. Du må tross alt regne med reiseutgifter som TS også har nevnt. Dette er ikke en sånn jobb der TS kan ta heisen "ned" til første etasje liksom mens man bor i penthouse luksus leiligheten i toppetasjen 😂

Anonymkode: 48800...265

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, en kan tjene høyere timelønn som innleid via vikarbyrå - men da med all usikkerhet, manglende mulighet til å få lån osv som det innebærer.

Fast stilling gir mange rettigheter og trygghet du ikke har som vikar på timesbasis.

Du må lese alt hun skriver. Hun sier jo med alle omstendigheter tatt i betraktning, vil timelønnen være nede på 167 kr. Det er ikke snakk om å få 500 000 minus skatt. Det hadde vært noe annet.

Jeg er enig i at jobb er jobb, jeg ville også heller  ha jobbet for den lønna enn å ikke jobbe. Men man går ikke for alternativet TS skisserer når man har en annen mulighet.

Skrevet

Tre års høyere utdannelse er jo ikke så voldsomt mye, så vil si det er helt grei lønn for kompetansenivået. 

Anonymkode: 662eb...c8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gikk ut kun med bachelor og lite arbeidserfaring med over 620 000,- kr i årslønn. Idag er 500 000,- stramt å leve på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 0.07):

Gikk ut kun med bachelor og lite arbeidserfaring med over 620 000,- kr i årslønn. Idag er 500 000,- stramt å leve på. 

Det er nok svært sjeldent at folk med kun bachelor har dette som nybegynnerlønn. 

Anonymkode: 41c30...b8d

• Liker 1
Skrevet

Den første der hadde jeg takket nei til.

Ta den kommunale og vent eventielt på opprykk/annen jobb siden. 

Anonymkode: e6ed5...97e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...