AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Har noen tips om hvordan man kan avbryte et jobbintervju hvis man synes personen som intervjuer deg blir ubehagelig, frekk, nedlatende osv ? Og hvordan kan man si på en god måte at man ikke vil svare på et spørsmål man gjerne ikke vil svare på? Jeg vet at man vil ikke få jobben, men da vil jeg ikke heller jobbe der uansett, jeg vil bare avslutte på en verdig måte. Anonymkode: cfdb9...2fb 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Det høres ikke ut som et bra sted å jobbe nei. Spesielt om dette er en kommende leder. Jeg ville rett og slett sagt at jeg ikke ønsker å svare på dette/disse spørsmålene. Med et smil. Og for å avrunde det hele, vært ærlig om at jeg ikke tror jobben er aktuell for meg likevel. Jeg vet dette kan være vanskelig, men prøv å gjør det med en integritet, stolthet og høflighet. Som om de taper, men samtidig så saklig og ordentlig du kan. Da snakker du nærmest språket til vedkommende, men du hever deg også over det og krever avstand til den type angripende adferd. Og til slutt, takk for møte og tiden. Husk at du lærer noe av dette, og du slipper et guffent arbeidsmiljø, og om de er smarte der så lærer de noe også. Lurer på hvilke spørsmål dette var? Var det spørsmål som ikke er vanlige ved intervju? Var det i nærheten av private tema? Eller personlighetsgransking? Anonymkode: d9e3e...d9a 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Har du opplevd et slikt ubehagelig intervju? Jeg opplevde det da jeg søkte på jobb i Bærum bibliotek. Jeg klarte ikke å svare på hva som var mine "gode og dårlige sider", og så nevnte jeg Dostojevski da de spurte hvilke bøker jeg likte. Dette fikk dem til å himle med øynene til hverandre... Jeg fikk praksisplass på Majorstua istedenfor, og der ville de ikke gi slipp på meg, og jeg fikk jobb etterpå. Jeg satt nå bare der og svarte kort til jeg slapp ut fra intervjuet, for noen forferdelige personer. Anonymkode: 027f4...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Dette er noe en bør snakke mer om. Jobb er viktig ja, men ikke for enhver pris. Jeg husker spesielt godt et intevju jeg skulle ønske at jeg bare hadde reist meg fra, og avsluttet. Ekkel kjerring. Anonymkode: d2f5f...09f 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg ville rett og slett sagt noe ala "jeg kjenner jeg syns det er noe spesielt å stille akkurat det spørsmålet, samtidig som det blir feil for meg å skulle gi deg et svar. Jeg tenker at det er bedre å avslutte dette intervjuet da det spørsmålet og min reaksjon sansynligvis tilsier at jeg nok ikke er riktig kandidat for dere" Anonymkode: 40a9a...731 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres ikke ut som et bra sted å jobbe nei. Spesielt om dette er en kommende leder. Jeg ville rett og slett sagt at jeg ikke ønsker å svare på dette/disse spørsmålene. Med et smil. Og for å avrunde det hele, vært ærlig om at jeg ikke tror jobben er aktuell for meg likevel. Jeg vet dette kan være vanskelig, men prøv å gjør det med en integritet, stolthet og høflighet. Som om de taper, men samtidig så saklig og ordentlig du kan. Da snakker du nærmest språket til vedkommende, men du hever deg også over det og krever avstand til den type angripende adferd. Og til slutt, takk for møte og tiden. Husk at du lærer noe av dette, og du slipper et guffent arbeidsmiljø, og om de er smarte der så lærer de noe også. Lurer på hvilke spørsmål dette var? Var det spørsmål som ikke er vanlige ved intervju? Var det i nærheten av private tema? Eller personlighetsgransking? Anonymkode: d9e3e...d9a Hei. Takk for svar, Det er en stund siden nå, men de spurte om en livssituasjon jeg ikke ville svare på, vedkommende ble faktisk sint, synlig irritert og oppgitt. Ble satt ut. intervjuet fortsatte og jeg ville bare gå, jeg kjente jeg ble sint selv. da det gikk mot slutten sa jeg nok en høfflighetsfrase ala takk for meg, hade og så gikk jeg hurtig ut. Men at jeg satt der og ble liksom tildels kjeftet på, en slags tilsnakk. Kjenner jeg blir irritert på meg selv at jeg lot det skje. Nå var jeg i et intervju i sommer hvor jeg opplevde smått nedlatende kommentar på "nevn noe du er fornøyd/stolt av". Kanskje jeg er litt følsom, men har så lyst å bare si FUCK YOU MOTHER FUCKER! 😆 Nå lagde jeg denne tråden i søken om noen hadde en lur måte å komme seg vekk intervjuet på. Kanskje en god historie å dele. Anonymkode: cfdb9...2fb
Ullvott Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 Når det gjelder livssituasjon kommer det jo an på akkurat hva de stiller spørsmål om. Noen ting er greit å spørre om, mens andre ting ikke er lov. Likestillingslovens §30 er fin å sjekke før intervju. Hvis du får spørsmål av den typen som ikke er lov å stille, så kan du fint si at "Akkurat det verken ønsker eller trenger jeg å svare på." Hvis du får spørsmål av typen "lovlig, men i grenseland, og samtidig ubehagelig" kan du gi et delvis svar, og avrunde med at "Jeg ønsker egentlig ikke å si så mye mer om akkurat det." Hvis intervjuet er helt hårreisende og går over alle støvleskaft har du egentlig ikke noe å tape på å reise deg og si at "Jeg tror nok ikke jeg er rette kandidaten for dere, men takk for interessen."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå