Gå til innhold

Kan jeg forvente at far er mer hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har to barn på 4 og 6 år. 

Min samboer jobber enten 10-18 eller 13-21 (stort sett 10-18). Han jobber de fleste ukedager og annenhver lørdag. Når han er ferdig kl 18, er han hjemme rundt kl 19. Noen ganger litt senere om han gjør ærender i tillegg. Barna legger seg kl 20.30. 

Ca annenhver helg har han en hobby som han fysisk drar på. Som oftest på søndager, men noen ganger på fredager eller lørdager rett etter jobb. Da ser han ikke barna i det hele tatt disse dagene om han jobber. 

Det han bidrar med når det kommer til barna, er å levere i bhg, innimellom stå opp med dem i helger og å ta seg av dem om jeg en sjelden gang ikke er hjemme. Resten gjør jeg.

Jeg har prøvd å kommunisere til han at jeg synes han har en litt ugunstig arbeidstid i forhold til familieliv, men dette er han ikke enig i - selv om han i praksis ikke har mer enn maks 30% samvær med barna. Han kan ikke bytte arbeidstider, så måtte byttet jobb om han skulle hatt en vanlig 8-16 jobb. 

Kan også legge til at han flere ganger i året er på sosiale ting med jobben. Alt fra lønningspils til arrangementer utenbys som krever overnatting. Sistenevnte skjer kanskje 4 ganger i året.

Innimellom kan han også bli tilbydd å jobbe utenbys en uke. Dette er ikke en del av arbeidsavtalen, så han velger selv om han takker ja eller ikke. Han har takket ja én gang, og jeg har sagt fra om at dette er noe jeg ønsker at han ikke sier ja til ofte, siden han faktisk ikke må. 

Det jeg lurer på er om far er for mye borte i forbindelse med jobb/hobby/sosiale arrangementer i forhold til hva som er normalt? Kan jeg forvente at han er mer tilstede? Bytter jobb?

Anonymkode: 87d09...bca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig syns jeg ikke han bør bytte jobb.  "Kanskje" 4 ganger i året med sosiale ting er ikke mye. Og du sier jo også at han bare har takket ja til ekstra jobbing én gang. 

Alle trenger en hobby, du også, og den kan jo nødvendigvis ikke utføres i arbeidstiden.

Jobb går alltid utover samvær med barn, og det er ofte ikke slik at en annen jobb er så mye bedre.

Jobber du, eller er det derfor du merker så stor forskjell på ditt og hans samvær med barna?

Anonymkode: 2fc18...1b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlig syns jeg ikke han bør bytte jobb.  "Kanskje" 4 ganger i året med sosiale ting er ikke mye. Og du sier jo også at han bare har takket ja til ekstra jobbing én gang. 

Alle trenger en hobby, du også, og den kan jo nødvendigvis ikke utføres i arbeidstiden.

Jobb går alltid utover samvær med barn, og det er ofte ikke slik at en annen jobb er så mye bedre.

Jobber du, eller er det derfor du merker så stor forskjell på ditt og hans samvær med barna?

For ordens skyld; 4 ganger i året hvor det skjer ting med jobben som krever overnatting. I dette inngår ikke lønningspils, julebord osv.

Grunnen til at jeg skriver «kanskje» er fordi han kun har jobbet der ett år, men det siste året, har det vært fire overnattinger som jeg kan huske. Men ser for meg det vil bli noe lignende senere også.

Jeg jobber redusert fra 09-15.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

For ordens skyld; 4 ganger i året hvor det skjer ting med jobben som krever overnatting. I dette inngår ikke lønningspils, julebord osv.

Grunnen til at jeg skriver «kanskje» er fordi han kun har jobbet der ett år, men det siste året, har det vært fire overnattinger som jeg kan huske. Men ser for meg det vil bli noe lignende senere også.

Jeg jobber redusert fra 09-15.

Ts

Først av alt, så lenge han ikke kompanserer deg økonmisk for å jobbe redusert så bør du jobbe 100%. Dersom du blir syk, får du redusert aap/ufør pga redusert inntekt. Du får også redusert pensjon pga lavere inntekt.

For det andre, så bør han bidra mer i det praktiske rundt familien AS. Han må ikke delta på hver eneste lønningspils osv. Han må tilbringe tid med barna og med deg. Det nytter ikke å komme om 10 år og tro at alt er fint og flott. Han må legge en innsats inn i familie.

Anonymkode: 4a687...304

• Liker 12
Skrevet

Så, det mest rettferdige her må være at begge jobber 100% og bidrar like mye hjemme. Han har 100% jobb, evt kutte ned på reising og ekstra, hun må jobbe mer. Det er ikke bare å knipse med fingrene og finne seg en ny jobb som man er kvalifisert til, som passer et liv med småbarn, og som betaler like mye. 

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange menn har en holdning om at hus og barn er i hovedsak kvinners ansvar. 

En øvelse for å bevisstgjøre mannen, er at dere sier at i to måneder er *alt* hans arbeid. Hvis han ikke kan hente i barnehagen eller passe unger hele helgene, må han spør deg om å være barnevakt (ja, bruk det ordet). Det er i praksis selvsagt at du er barnevakt når han skal på jobb, men hvis han skal noe annet, må han spør om det passer. Samtidig må du passe på å gå ut en del, og trenger ikke å spør, bare informere. Samme med husarbeid, han må be deg konkret om hver oppgave du skal gjøre. Og middag, med mindre noe annet er avtalt, så skal han planlegge og lage mat. 

Når han har kjent dette på kroppen, er han kanskje åpen for å diskutere en mellomløsning. 

Anonymkode: a2f92...eef

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så, det mest rettferdige her må være at begge jobber 100% og bidrar like mye hjemme. Han har 100% jobb, evt kutte ned på reising og ekstra, hun må jobbe mer. Det er ikke bare å knipse med fingrene og finne seg en ny jobb som man er kvalifisert til, som passer et liv med småbarn, og som betaler like mye. 

Jeg jobber redusert grunnet nedsatt arbeidskapasitet. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Dette er jo latterlig. Krev da betalt i det minste! 
Mannen min jobber også ugunstig, dvs han har fri når barnehagen er åpen, og jobber når den er stengt. Ergo tar han nesten alt av husarbeid, alt av vaskinga handling, lager ferdig middag før jobb osv. Og foreløpig er eldste vår 4 år, han har ikke hatt tid til hobby siden det. Barnet legger seg så tidlig at da ville det gått utover barnets tid med far. 

Punkt 1: Alle timene far bruker på hobby skal være tid du har til gode hvor han «passer barn». Så han må vite at hver gang han tar ut en time til hobbybruk, så putter han også en time på din «sparekonto». Helgetimer = helgetimer. Alt sosialt med jobben skal også føres på samme måte. Problemet er at du sikkert har lyst til å være med ungene dine, og dermed ikke vil ta ut så mye tid borte. 

Ellers hadde jeg ikke orket å være sammen med eb sånn mann faktisk. Hadde blitt så såret om jeg ble brukt sånn som hushjelp og barnevakt uten at han ØNSKET å prioritere barna våre og meg fremfor hobby. 

Anonymkode: a02fc...b9f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber redusert grunnet nedsatt arbeidskapasitet. 

Ts

Det handler vel litt om økonomi også da. Har dere råd til at han finner seg en annen "barnevennlig" jobb som mest sannsynligvis er dårligere betalt?

Skrevet

Det handler vel litt om økonomi også da. Har dere råd til at han finner seg en annen "barnevennlig" jobb som mest sannsynligvis er dårligere betalt?

Det handler ikke om økonomi. Vi tjener omtrent det samme, og han har ikke en spesielt bra betalt jobb. Vi betaler dessuten likt, så om han tjener litt mer, går ikke det til «felleskassa». 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo latterlig. Krev da betalt i det minste! 
Mannen min jobber også ugunstig, dvs han har fri når barnehagen er åpen, og jobber når den er stengt. Ergo tar han nesten alt av husarbeid, alt av vaskinga handling, lager ferdig middag før jobb osv. Og foreløpig er eldste vår 4 år, han har ikke hatt tid til hobby siden det. Barnet legger seg så tidlig at da ville det gått utover barnets tid med far. 

Punkt 1: Alle timene far bruker på hobby skal være tid du har til gode hvor han «passer barn». Så han må vite at hver gang han tar ut en time til hobbybruk, så putter han også en time på din «sparekonto». Helgetimer = helgetimer. Alt sosialt med jobben skal også føres på samme måte. Problemet er at du sikkert har lyst til å være med ungene dine, og dermed ikke vil ta ut så mye tid borte. 

Ellers hadde jeg ikke orket å være sammen med eb sånn mann faktisk. Hadde blitt så såret om jeg ble brukt sånn som hushjelp og barnevakt uten at han ØNSKET å prioritere barna våre og meg fremfor hobby. 

Anonymkode: a02fc...b9f

Kan jeg spørre hvilke arbeidstider din samboer har? Er timene han får med deres barn tilsvarende min samboer?

Ts

Skrevet

Hvorfor lage ny tråd? Fikk du ikke svarene du ønsket i andre tråden?

Anonymkode: 6a767...26e

• Liker 1
Skrevet

Den tiden han har på sine hobbyer og tid med venner etc, den skal du også ha. Det må være balanse hver uke på hvor mye tid dere er borte fra hjemmet for å ha «egentid». Hvorfor krever du ikke å få like mye fritid som han?

Anonymkode: b9588...450

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den tiden han har på sine hobbyer og tid med venner etc, den skal du også ha. Det må være balanse hver uke på hvor mye tid dere er borte fra hjemmet for å ha «egentid». Hvorfor krever du ikke å få like mye fritid som han?

Anonymkode: b9588...450

Jeg møter venner en sjelden gang. Ellers hender det seg at jeg tar meg en tur ut for å gjøre ærender (handling av klær til barna etc).

Forskjellen er at jeg må være hjemme før barna legger seg, slik at jeg er med på legging - og at jeg er mindre borte enn han rett og slett fordi den tiden etter jobb og barnehage, vil jeg skal være forbeholdt barna.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor lage ny tråd? Fikk du ikke svarene du ønsket i andre tråden?

Fordi problemstillingen ble en litt annen, og det bare ble rot i den andre tråden. 🙄

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg møter venner en sjelden gang. Ellers hender det seg at jeg tar meg en tur ut for å gjøre ærender (handling av klær til barna etc).

Forskjellen er at jeg må være hjemme før barna legger seg, slik at jeg er med på legging - og at jeg er mindre borte enn han rett og slett fordi den tiden etter jobb og barnehage, vil jeg skal være forbeholdt barna.

Ts

Det er jo et valg du tar å være så mye hjemme

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi problemstillingen ble en litt annen, og det bare ble rot i den andre tråden. 🙄

Ts

Fordi su stadig la til info ja

Skrevet

Barn på 8 og 11 år her. Mann som jobber mye borte. Har vært borte mandag-torsdag siden sommerferien. Hvis jeg skal tippe er han borte 2 av 3 uker. Ca 50% av gangene er han hjemme til middag på torsdag, hvis vi spiser sent.

Det er dessverre få jobber med ca samme lønn innenfor bygg og anleggsbransjen å finne her, som ikke innebærer borte arbeid. Eller det er få jobber generelt innenfor bransjen med kun hjemmearbeid. Jobben han har i dag er i det minste såpass fleksibel at dersom det ikke passer å være borte en onsdag, så kommer han hjem til da.

Men han prioriterer, etter eget ønske, tid med familien i helg og ferier. Han har selv kjent på at det er vanskelig å være borte, men innen bransjen er det ikke mye å velge i.

Har vært frustrert og sykt sliten i perioder. Men det går seg til. Og jobb må han ha.

Anonymkode: 53273...f04

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er jo et valg du tar å være så mye hjemme

Jeg føler det er ganske naturlig å være hjemme og prioritere barna når man har barn? 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fordi su stadig la til info ja

Fordi problemstillingen endret seg. 

Det jeg lurer på her, er noe annet enn det jeg lurte på i HI i forrige tråd.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...