Gå til innhold

Hvem bestemmer av legen og dps ang adhd medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt diagnosen hele livet, og kom til dps for medisin utprøving. 
har vært hos nevropsykolog i voksen alder for å finne mer ut av vanskene og de også bekrefter dette. 
dps var usikker på diagnosen, og satt meg av medisinen også pga høy puls. 

pulsen min er nå normal, men er ikke kommet noe lenger på dps. 
er det dps som bestemmer om jeg skal gå på medisiner eller legen? 

jeg har jo diagnosen, og det er 100% sikkert. At dps var litt usikker, får være dies problem. 
jeg klarer ikke fungere lenger og jeg trenger medisiner for å fungere. Kan legen da skrive ut og la meg gå på dette? Har hun høyere makt enn dps? 

Anonymkode: 96746...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt diagnosen hele livet, og kom til dps for medisin utprøving. 
har vært hos nevropsykolog i voksen alder for å finne mer ut av vanskene og de også bekrefter dette. 
dps var usikker på diagnosen, og satt meg av medisinen også pga høy puls. 

pulsen min er nå normal, men er ikke kommet noe lenger på dps. 
er det dps som bestemmer om jeg skal gå på medisiner eller legen? 

jeg har jo diagnosen, og det er 100% sikkert. At dps var litt usikker, får være dies problem. 
jeg klarer ikke fungere lenger og jeg trenger medisiner for å fungere. Kan legen da skrive ut og la meg gå på dette? Har hun høyere makt enn dps? 

Nei. Dps bestemmer. Du kan evt bestille privattime hos psykiater om du trenger en second opinion om du får avslag til å starte opp med medisiner. Lege har ikke lov å skrive ut medisiner til deg, men kan skrive ut resepter videre ETTER du har fått utskrevet resept i fra en psykiater/dps.

Anonymkode: 71412...d64

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Dps bestemmer. Du kan evt bestille privattime hos psykiater om du trenger en second opinion om du får avslag til å starte opp med medisiner. Lege har ikke lov å skrive ut medisiner til deg, men kan skrive ut resepter videre ETTER du har fått utskrevet resept i fra en psykiater/dps.

Skjønner. Men hva vil second opinion si? Ny utredning hos psykiatrer? Er det ikke nevropsykolog som tar en second opinion? Dps har jo ikke utredet meg for adhd diagnosen, ingen kartlegging eller noe, og det er det nevropsykolog har gjort som både barn og i voksen alder. Så syns det er rart at de kan si de er usikker, når det er så klart. Symptomene kommer ikke av traumer eller annet, det er sjekket. 
jeg er så lei nå. Men takk for svar 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner. Men hva vil second opinion si? Ny utredning hos psykiatrer? Er det ikke nevropsykolog som tar en second opinion? Dps har jo ikke utredet meg for adhd diagnosen, ingen kartlegging eller noe, og det er det nevropsykolog har gjort som både barn og i voksen alder. Så syns det er rart at de kan si de er usikker, når det er så klart. Symptomene kommer ikke av traumer eller annet, det er sjekket. 
jeg er så lei nå. Men takk for svar 

Var nevropsykologen du har vært til via dps? For da teller vel det som dps, om du skjønner?  Med privat psykiater mener jeg å bestille time hos en privatpraktiserende psykiater som foretar utredning og medisinering av adhd. De kan muligens komme til en annen konklusjon enn de du har fått vurdering av. Men, det er veldig dyrt å gjøre det privat bare sånn du er klar over det.

Har du vurdert å prøve en annen medisin? De vil såklart ikke at det skal gå utover helsen din med medisiner, forhøyning av puls (over normal puls) kan være et tegn på at det påvirker kroppen din negativt. Strattera f.eks tror jeg ikke påvirker kroppen din på den måten. 

Skrevet (endret)

Ingen bestemmer om du skal gå på medisiner eller ikke, det er bare en anbefaling så lenge du ikke er tvangs-innlagt. Men jeg ville lagt frem dps sine meninger for fastlegen, og latt hen vurdere 

Endret av Heisann12345
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Var nevropsykologen du har vært til via dps? For da teller vel det som dps, om du skjønner?  Med privat psykiater mener jeg å bestille time hos en privatpraktiserende psykiater som foretar utredning og medisinering av adhd. De kan muligens komme til en annen konklusjon enn de du har fått vurdering av. Men, det er veldig dyrt å gjøre det privat bare sånn du er klar over det.

Har du vurdert å prøve en annen medisin? De vil såklart ikke at det skal gå utover helsen din med medisiner, forhøyning av puls (over normal puls) kan være et tegn på at det påvirker kroppen din negativt. Strattera f.eks tror jeg ikke påvirker kroppen din på den måten. 

Nei, ikke via dps. 
skjønner, jeg trodde ikke psykiatrer utredet for adhd, at det var nevropsykolog som gjorde dette? Hvem er flinkest av en nevropsykolog og psykiatrer til utredning av adhd, om du vet ? 

jeg har bare prøvd Ritalin og aduvanz. 

man får alltid høyere puls på medisiner, jeg har egentlig høy puls til vanlig, men den perioden jeg prøvde hadde jeg mye stress rundt meg og da lå den over 100 i hvilepuls. Nå ligger den på ca 80. Så jeg tenker jo at det skal gå bra å prøve nå. 

oki, takk for tips. 

Skrevet
Heisann12345 skrev (49 minutter siden):

Ingen bestemmer om du skal gå på medisiner eller ikke, det er bare en anbefaling så lenge du ikke er tvangs-innlagt. Men jeg ville lagt frem dps sine meninger for fastlegen, og latt hen vurdere 

Er du sikker? Så jeg kan feks si at jeg ønsker og prøve dette for å se om det hjelper? Og de kan ikke nekte ? 

jeg har ny psykologspesialist nå, så skal snakke med de på neste time. Jeg vet ikke helt enda hva hun tenker i forhold til den andre jeg var hos. 

Skrevet

Prøv å ta puls prøver på nytt .

Jeg vet ikke så mye om dette, de sjekket puls og blodtrykk hos meg, men jeg har under normal hvilepuls til vanlig 🤣 så pulsen ble normal med medisiner på en måte 🤣 (60) De er vel bekymret for at du kan få for høyt blodtrykk, noe som ikke er bra på lang sikt . Håper det ordner seg for deg 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Prøv å ta puls prøver på nytt .

Jeg vet ikke så mye om dette, de sjekket puls og blodtrykk hos meg, men jeg har under normal hvilepuls til vanlig 🤣 så pulsen ble normal med medisiner på en måte 🤣 (60) De er vel bekymret for at du kan få for høyt blodtrykk, noe som ikke er bra på lang sikt . Håper det ordner seg for deg 😊

Skal det 😊 

aa, da er du heldig 😅 

ja, jeg vet. De sa dette, men det er så surt, for jeg fungerer ikke i det hele tatt og aldri gjort det. Og medisinene hjalp den lille perioden, så håper jeg får prøve igjen 😅

Skrevet

Adhd medisiner må rekvireres av en spesialist før legen kan skrive ut. Får du nei på dps er det de du må snakke med.

Anonymkode: 458b0...e45

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du sikker? Så jeg kan feks si at jeg ønsker og prøve dette for å se om det hjelper? Og de kan ikke nekte ? 

jeg har ny psykologspesialist nå, så skal snakke med de på neste time. Jeg vet ikke helt enda hva hun tenker i forhold til den andre jeg var hos. 

Nei det er en forskjell. Du kan ikke kreve å få enkelte medisiner, men du velger jo selv om du drar på apoteket og henter de. Er jo ingen som putter pilla ned i munnen din hver dag. Du står fritt frem om du velger å ta medisinen din eller ikke.

Men du kan jo selvfølgelig legge frem ønske for hvilke medisiner du vil prøve, men det er helt opp til rekvirerende lege om de skriver resept på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...