AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Vi er helt sikkert ikke alene om å måtte redusere julegavebudsjettet i år. For å være litt i forkant, valgte vi å ta det opp med familien allerede nå. Det er snakk om voksne søsken av samboer og meg, samt deres barn. Vi forklarte at vi ikke har råd til å ligge på samme prisnivå som tidligere og foreslo å prioritere gaver til barna, samt en liten, symbolsk gave til de voksne. Vi forventer heller ingen gaver til oss selv. Det ble veldig upopulært. Nå er det skikkelig dårlig stemning... den som klager høyest, er selvfølgelig den med best råd. Jeg blir veldig oppgitt! Det har heller ikke vært mulig å kjøpe gaver på salg gjennom året, fordi det forventes at vi holder oss til gaver som står på ønskelisten. Er det urimelig av oss å forvente at man reduserer gavebudsjettet etter hva man faktisk har penger til? Strøm og renteøkninger har spist opp det meste av overskuddet vårt og det blir ikke bedre fremover. Anonymkode: 907a4...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Dette skal selvfølgelig være helt greit. Kjip familie. Anonymkode: bf69e...e16 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Selvfølgelig er det helt greit! I min familie har vi gjort det sånn, selv om vi har hatt nok penger til å gi gaver til alle.. Vi prioriterer barna, og oss søsken i mellom har gitt noe symbolsk, eller blitt enige om en aktivitet eller arrangement vi ønsker å prioritere sammen uten barn f.eks. Anonymkode: 2f464...e42
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Sliter med det samme. Vi er eneste i både søskenflokken min og i søskenflokken til mannen som har barn, og da også de med dårligst råd. Ergo vil det virke superegoistisk om vi foreslår noe sånt, for vi gir jo bare til de voksne fra før. Vi har for flere år siden spurt pent om de ikke kan la være å gi til oss, siden barna får, for vi synes det er vanskelig at det blir så mye til oss til sammen når vi ikke har råd til å gi noe lignende tilbake. Men nope, gaver er jo så koselig. (Når man er barnløse og har doble inntekter og ingenting annet å bruke penger på ja!!) Anonymkode: 0d266...4e0
ekkoet Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 I vår familie er vi de med best råd, men det er også vi som har tatt initiativet til det samme når det begynte å komme endel barn i familien - vi gir til barna, dersom noen vil gi en liten ting søsken i mellom gjør vi det, men ikke noe forventet. Unntaket er den barnløse onkelen, han gir til nevøer/nieser og får fra søsken. Dette er bare generelt for å redusere gavestress og unødvendig kjøpestyr. Hvis det i tillegg er økonomiske grunner bak hadde dette vært en nobrainer
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Selvfølgelig er det greit. De får bare surmule, viser jo bare hvor materialistiske de er tenker jeg. Ikke la deg presse av dem, de vet ikke din økonomiske situasjon 100%, og uansett om du har råd eller ei er det ditt valg om du vil gi gaver. Har flere venner som opp gjennom årene har sagt at de ikke har råd til gaver, og det har jeg full forståelse for. Kommer selv til å kutte ned i år. Anonymkode: 65d8f...077 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har ikke best råd i familien men jeg sparer og har penger på julekonto. Jeg kjøper ikke gaver for å få tilbake og ingen får bestemme at jeg skal kun kjøpe til noen eller prisen. Anonymkode: 32bdb...849
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 Vi gir alltid bare gaver til barna. Har stoppet å gi gaver til voksne søsken for lenge siden. Helt unødvendig i mine øyne. Anonymkode: d6927...1da 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg er av typen som gir julegave til alle jeg har kjær, uansett alder fordi jeg syntes det er koselig. MEN fra min side er dette en liten oppmerksomhet ment som en hyggelig gest. Det dreier seg da om en krukke brente mandler, en ikke altfor dyr vin, et par hjemmestrikkede sokker, eller en eske konfekt etc. Disse gavene er kun symbolske av typen: 'selv om vi ikke sees så altfor ofte, så tenker jeg på deg og er glad i deg gaver'. Har aldri tenkt at det må være dyrt å vise at man tenker på noen. Men, jo mer jeg leser i enkelte tråder her inne så virker det som at veldig mange er jevnt over misfornøyde med å ikke få gaver til en viss sum eller noe de har skrevet ned at de ønsker seg. Med mindre noe koster x antall kroner så er nesten alt er bare dritt virker det som. Hadde jeg hatt så utakknemlige folk i min omgangskrets så hadde jeg droppet gaver fullstendig. Selv til barn hadde jeg droppet det hvis jeg fikk visse forventninger på meg. Det er foreldrene sitt "ansvar" og sørge for å innfri dyre gaveønsker hos barna. Det er hyggelig hvis de får noe "stort" fra andre familiemedlemmer, men foreldrene kan altså ikke kreve det. Anonymkode: d7717...4f3 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå