Gå til innhold

Konsekvenser ved å jobbe 60-80 %?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er barnløs, men er i siste halvdel av 20-årene og begynner å tenke at det nærmer seg tid for barn om noen år. Jeg tror jeg kan ønske å jobbe redusert i en periode mens barna er små. Hva bør jeg tenke på før jeg tar et slikt valg? Hvor mye taper jeg på å jobbe redusert? Litt info:

- Har per i dag en lønn på 600 000-650 000, men har en lønn på ca. 800 000 om noen år (ikke medregnet lønnsvekst fremover, men ut ifra dagens lønnstabell)

- Har en samboer med lønn på ca. 350 000, h*n skal jobbe 100 % (tjener kanskje 400 000 om noen år ut fra dagens lønnstabell)

- Jeg har en egen uføreforsikring

Hvis jeg går ned til 80 % stilling vil jeg altså tjene 640 000, ca. det samme som jeg tjener i dag. Kan klare meg helt fint på denne inntekten. Men er det noe viktig jeg bør tenke på? Uføreforsikring er i boks i tilfelle noe slikt skulle skje. Hvordan blir det mtp. pensjon? Er det noen som jobber redusert frivillig og kan fortelle litt? :) 

Anonymkode: cdc70...ad4

Skrevet

Lavere pensjon og mindre sparemuligheter. Ikke verdt det 

Anonymkode: 770ee...f3d

Skrevet

Jobber 80% og har gjort det i mange år. Ja, jeg vet at det går ut over fremtidig pensjon. Så har ordnet andre økonomiske «sikkerhetsnett». Fordelen er at jeg har mer tid til LIVET nå. Mindre stress i hverdagen med barn, mindre slitasje på parforholdet. Så for min del vil jeg si det er verd det - helt klart. 
Jeg mener at man både må tenke på fremtiden (pensjon/nok penger å leve av) men også her og nå. Jeg har ingen garanti for å leve til jeg blir pensjonist. 

Anonymkode: 60a6f...a42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jobber 80% og har gjort det i mange år. Ja, jeg vet at det går ut over fremtidig pensjon. Så har ordnet andre økonomiske «sikkerhetsnett». Fordelen er at jeg har mer tid til LIVET nå. Mindre stress i hverdagen med barn, mindre slitasje på parforholdet. Så for min del vil jeg si det er verd det - helt klart. 
Jeg mener at man både må tenke på fremtiden (pensjon/nok penger å leve av) men også her og nå. Jeg har ingen garanti for å leve til jeg blir pensjonist. 

Anonymkode: 60a6f...a42

Har du faktisk arbeidsoppgaver tilsvarende 80% også? Ser for meg at i min jobb så hadde jeg hatt samme mengde arbeid men måtte fått det gjort på 80% av tiden 😕

Anonymkode: 0eae4...334

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du faktisk arbeidsoppgaver tilsvarende 80% også? Ser for meg at i min jobb så hadde jeg hatt samme mengde arbeid men måtte fått det gjort på 80% av tiden 😕

Det er et veldig godt poeng. I nåværende jobb er svaret nei - jeg ville ikke fått arbeidsoppgaver tilsvarende 80 %. Jeg er usikker på om jeg kommer til å bli i nåværende jobb i fremtiden, men arbeidsmengde er definitivt noe jeg må ta med i beregningen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er et veldig godt poeng. I nåværende jobb er svaret nei - jeg ville ikke fått arbeidsoppgaver tilsvarende 80 %. Jeg er usikker på om jeg kommer til å bli i nåværende jobb i fremtiden, men arbeidsmengde er definitivt noe jeg må ta med i beregningen. 

Var forresten TS som svarte her, og ikke den du faktisk siterte 😅

Skrevet

Med tanke på familieøkonomien er det jo din samboer som bør redusere stillingen sin.

Husk at pensjonen som staten sparer for deg ikke spares for inntekt over 7,1g.

Anonymkode: dd892...09a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Var forresten TS som svarte her, og ikke den du faktisk siterte 😅

Null stress, det er jo noe å tenke på for deg også. Ikke alle jobber lar seg lett skalere ned til å passe i lavere stillingsprosent 😬

Skrevet

Jobber 80% og elsker det. Om man vil skilles (det dyreste du kan gjøre i livet) er det lurt at begge jobber 100%......

Og pensjon - den blir uansett spist opp av inflasjon og sikkert økte skatter også. Betal ned all gjeld før du går i pensjon.

Anonymkode: 99484...f4d

• Liker 1
Skrevet

Hvor god er uføreforsikringen? Husk at du får 66% av 80% stillingen din utbetalt på aap/ufør (enkelt forklart), starter uføreforsikringen allerede ved aap? Det bør du sjekke, mange har årevis der før de eventuelt går over på ufør. 

Anonymkode: 56004...6b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er barnløs, men er i siste halvdel av 20-årene og begynner å tenke at det nærmer seg tid for barn om noen år. Jeg tror jeg kan ønske å jobbe redusert i en periode mens barna er små. Hva bør jeg tenke på før jeg tar et slikt valg? Hvor mye taper jeg på å jobbe redusert? Litt info:

- Har per i dag en lønn på 600 000-650 000, men har en lønn på ca. 800 000 om noen år (ikke medregnet lønnsvekst fremover, men ut ifra dagens lønnstabell)

- Har en samboer med lønn på ca. 350 000, h*n skal jobbe 100 % (tjener kanskje 400 000 om noen år ut fra dagens lønnstabell)

- Jeg har en egen uføreforsikring

Hvis jeg går ned til 80 % stilling vil jeg altså tjene 640 000, ca. det samme som jeg tjener i dag. Kan klare meg helt fint på denne inntekten. Men er det noe viktig jeg bør tenke på? Uføreforsikring er i boks i tilfelle noe slikt skulle skje. Hvordan blir det mtp. pensjon? Er det noen som jobber redusert frivillig og kan fortelle litt? :) 

Du kommer til å tape en god del på det. Sånn sett burde heller samboeren din gå ned i stilling og så at du betaler litt inn i et pensjonsfond eller noe for h*n.  Den som går ned i % taper jo i pensjon på det, 

Skrevet

Du vil jo tape på det økonomisk..

Men nå finnes det ting som er mye viktigere enn penger da... tid med sitt barn feks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...